Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
Lähetä vastaus

Re: Jarrutopic

14.10.2020 10:33

Elikkä jarrupalat oli tarkoitus vaihtaa mutta palojen asennus ei onnistu koska mäntä painaa aina sisimmäisen palan pihalle, miten lähden tätä asiaa korjaamaan?
Liitteet
IMG_20201014_103126-compressed.jpg

Re: Jarrutopic

14.10.2020 11:28

Siis painaa pihalle miten häh?

Re: Jarrutopic

14.10.2020 11:35

Joo oli ehkä vähän epäselvä viesti mutta ainakin mitä itse ymmärsin niin mäntä pitäisi saada painettua takaisin niin että se ei tulisi noin ulos sisimmäisen jarrupalan lokerosta?

Re: Jarrutopic

14.10.2020 11:59

Sopivilla pihdeillä tai putkitongeilla vaan painaa sen sisälle.
Jollei ole siihen jarrujen puristus työkalua.

Joskus voi olla mäntä jäykkä...jolloin ois aika huoltaa tai vaihtaa satula.

Re: Jarrutopic

14.10.2020 12:14

Juu, sain aika helposti kun laitoin levyn mäntää vasten ja puristin lukkopuristimella. Kiitos kumminkin neuvosta

Re: Jarrutopic

15.10.2020 8:11

TOllanen yks mäntänen on parempi kuin kaksmäntänen. Kun on yksi niin se ei pääse niin helposti juuttumaan.
Jarrunesteet kantsis vaihdella vuoden välein. Ei pääse paikat jumiutumaan kun on korroosioesto kunnossa. Eikä sitä tarvi vaihtaa kokonaan...imasee säiliön tyhjäksi pumpulla ja uusi aine tilalle. Näin vaihtuu noin puolet koko määrästä.

Re: Jarrutopic

15.10.2020 9:12

Eli satulassa oleva neste ei vaihdu käytännössä ikinä. Kyllähän se säiliö eka kannattaa imee tyhjäks, mutt kyllä puolikas säiliöllinen tarttis läpiki laskee, että se satulassa ja letkussa oleva nestekki joskus vaihtuu.

Re: Jarrutopic

15.10.2020 14:10

Parempi on tietty jos vaihtaa kokonaan ja huuhtelee vielä mutta jossei viitsi niin "isoa" hommaa tehdä niin kerran tai pari vuodessa kun vaihtaa sen säiliön nesteen niin keskiarvo pysyy hyvänä.
Luulin itsekin ettei se sieltä mene jarrusylinteriin. Mutta kerran tuli kokeiltua autossa tuota....samanlainen systeemi niissäkin on.
Jarrusäiliö tyhjäksi ja kirkas neste sisään. Ja parin viikon kuluttua tarkistus...kas ihme säiliön neste oli muuttunut tummemmaksi eli likaisemmaksi.
Eli jokainen jarrutus johtaa sylinteriin pienen määrän nestettä ja jarrun höllennys saa paluuvirtauksen tulemaan takaisin...kyllä se siis vähitellen vaihtuu.
Mopossa koko vaihto ei ole niin iso homma kuin autossa. Vanhemmiten nipat saattaa olla jumissa ja remontin tarve vaan kasvaa kun nippa katkeaa....

Re: Jarrutopic

15.10.2020 15:48

Melko ryssäilyä kyllä munkin mielestä vaihtaa vain säiliön nesteet. Kuitenkin hygroskooppisena kerää vettä joten uudenkin nesteen ominaisuudet on keskinkertaisia.

Itsekin vaihdan kyllä niin 2-pyöräisiin kuin autoihin kaikki kerralla.

Tosin rbf600:n käytöstä ei olisi mitään hyötyä jos sitä kerralla vaihtaisi :seko: .

Mopossa vielä naurettavan helppoa kun ensin vaihtaa uudet säiliöön ja sen jälkeen letku kiinni nippaan niin, että menee hetken ylöspäin. Sitten pari kertaa painamalla ja ruuvia avaamalla letkuun nestettä, jonka jälkeen nipan voi jättää auki ja pumpata tyhjäksi :) .

Re: Jarrutopic

15.10.2020 18:17

ehdottomasti parempi on vaihtaa kaikki....mutta jossei viitsi nähdä niin paljoa vaivaa niin pikanen imasu säiliöstä aina kun renkaat vaihtuu ja uudet tialle säiliöön.
Sen jälkeen kun rupesin tuota tekemään 20v sitten ei ole tarvinnut mihkään vehkeeseen tehdä jarrusylinteri remppoja. SItä ennen useesti.

Re: Jarrutopic

16.10.2020 0:48

Kyl on taas samanlainen konsti ku kusihädän hoitaminen päästämällä tippa kerrallaan ja antamalla kuivua. Jos oikeesti mietitään kuinka pitkät letkut ja putket on, kuinka vähän se neste siellä letkussa sekottuu ja paljonko sitä on satulassa. Ei vaan tuu toimii edes välttävällä tavalla. Varsinkaan autossa. Enkä oo kyllä vielä päässy purkaa satulaa, joka ois nestepinnoiltaan ruosteessa. Aina ne vikapaikat on männän tiivisteen ura ja mäntä tiivisteen jälkeen. Ja autossaki se on niin pieni vaiva vaihtaa samalla kun renkaat vaihtaa, rengas ku on irti ni letku purkkiin ja antaa valua.

Re: Jarrutopic

16.10.2020 9:04

joo no ehkä se toimii kun ostelee suht tuoreita pelejä ja alkaa tekemään tuota uudesta asti...mutta kun on ollut 10-.15v tekemättä niin ei nipat aina aukea katkeamatta...ja siinä sitä sitten onkin operaatiota. Ja pitää olla tarkkana ettei imaise ilmaa kun valuttelee....siinä sitä sitten onkin pumppaamista kun pääsäiliöstä ilma valahtaa systeemiin. Kaks pyöräsissä ei niinkään.
Ei tuota nesteen vaihtumista kukaan usko mutta ken ei usko niin kokeilkoon....10v neste on jo ruskeahkoa ...kun vaihtaa pääsäiliöön kirkkaan nesteen niin parissa viikossa aktiiviajossa se on puol ruskeaa...

Re: Jarrutopic

17.10.2020 0:27

Se ilmaus KUNNOLLA ei ole vaikea homma säiliiön vaan nestepinta korkealle ja ilmausruuvia auki ja pumppaamaan ja lisää nestettä. jos jumissa niin ruosteenpoistoainetta ja lämpöä.
Lähetä vastaus