Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Jarrutopic

12.10.2011 16:58

Siihen voit koittaa ite värkätä jonkulaisen tapin väliin nii pääset helpoimmalla.

Re: Jarrutopic

16.10.2011 16:10

Miten saisin ton jumiutuneen jarrumännän sisään? Väänsin tossa hampaat irvessä ruuvipenkissä eikä liiku. Jarru on siis purettu. Uskaltaako tota vasaralla hakata jos suojaa?

Re: Jarrutopic

16.10.2011 16:49

Kai painat sitä mäntää suoraan? Kato et se mäntä on täysin suorassa ja paina sitä tasasesti kaikkialta.

Re: Jarrutopic

16.10.2011 17:01

Katos, toiselta puolelta on vähän enemmä sisässä. Pitää varmaan painaa tost mikä on enemmän ulkona?

EDIT: Kiitoksia avusta, sain männän sisään vasaralla naputtelemalla.

Re: Jarrutopic

16.10.2011 18:11

Hyvi käytetty taas järkee painattaessa :lol: :roll:

Re: Jarrutopic

16.10.2011 18:25

Mikä vittu tossa on kun ei tule mitään painetta etujarruun? Oon pumpannu tota puoltuntia eikä tule kuin pieniä kuplia jarrunestesäiliöön. Ilmausruuvista tulee kyllä nestettä kun sen avaa.

Re: Jarrutopic

18.10.2011 10:45

Sanotaanko näin, että hieman alkoi huolettaa jo siinäkohtaa kun ruuvipenkissä olet hampaat irvessä vääntänyt jarrumäntää kiinni. Se jarrumäntä pitäisi toimiessaan uppoa peukalolla painettaessa hyvin kevyesti sisäänsä, eikä missään nimessä millään kovalla voimalla sitä saisi vääntää. Jos se jarrumännän sisäänpainamisen vaatii paljon voimaa, se on väärässä asennossa tai jarrumäntä on vain hapettunut pahasti tai kerännyt paskaa pintoihinsa, eli vaatii puhdistusta. Ja pahoittelen, mutta toi hymyn huulille lukea heti tuon operaation jälkeen että jarru ei enää toimi.

Katsoppas mielenkiinnosta, vuotaako satulassa jarrumäntien välistä jarrunestettä.

Re: Jarrutopic

18.10.2011 16:08

Eipä valuta mistään, männät liikkuvat tosi vähän kun pumppaa jarrua.

Re: Jarrutopic

23.10.2011 11:38

mikäs tosa mun takajarrussa olis vikana. meni siis ajossa tämmötteksi, niin elikkäs jarru menee ihan pohjaan ja hitusen verran ottaa mutta pysähtymään mopoa sillä ei saa, ja toisen puolen jarrupala kuluu vaan ja rengas on suorassa. olen yrittänyt ilmaakkiin eli mikä vois olla?
voisko olla että se toisen puolen mäntä on jumissa???

Re: Jarrutopic

27.10.2011 17:17

Itselläkin on käynyt noin, että takajarru jarruttaa ihan vähän jos painaa polkimen pohjaan. Yritettiin kaverin kanssa ilmata josko sinne olisi päässyt ilmaa, mutta kun ilmasimme jarru niin jarrusylinteri(vai mikä lie onkaan) ei suostunut imemään jarruneste säiliöstä yhtään nesteitä. Onko mulla tiivisteet menny vai mitä? Toimi hyvin kunnes irroitettiin takarengas ja sen jälkeen jarru ei ole toiminut. Renkaan pitäisi olla suht suorassa.

Re: Jarrutopic

28.10.2011 17:20

Mikäköhän mulla on tuossa takajarrussa. Irroitettiin takarengas tänään ja testattiin toimiiko jarru ja kummatkin jarrumännät liikkuvat kun polkimesta pumppaa. Jarru on suorassa ja rengas on suorassa. Koitettiin myös ilmata jarrua, mutta ei se auttanut, koska jarrunestesylinteri ei suostu imenään nestettä jarrunestesäiliöstä. Mikä on vikana kun se ei suostu imenmään jarrunestettä? Miten sen voisi korjata?

Re: Jarrutopic

29.10.2011 0:23

Koittakaaps otta vaikka koko jarru irti ja pumpata silelen että poljin ylhäällä ja satula alhaalla kyl sinne sitte pitäis mennä nestettä. Voi myös olla tukos siellä.

Re: Jarrutopic

29.10.2011 11:04

No joo tuota vois kokeilla. Itsekkin epäilen tukosta, koska vika tuli niin yllättäen. Miten niitä tukoksia voisi alkaa etsimään? Eiku joo ei tuo auta mitään, koska kyllä sinne jarruun menee sitä nestettä, mutta kun jarrusylinteriin ei mene mitään nesteitä niin mitä se voisi pumpata sinne jarruun? Kun ilmattaessa ilmausnipasta tuli hieman nestettä, mutta siihen se sitten jäikin sillä se ei vaan alkanut imemään jarrunestettä. No katsotaan saisko tuon huomenissa testattua.

Re: Jarrutopic

29.10.2011 12:50

Pitääkö jarrua pumpata ennen ilmausruuvin avaamista? Oon kuullu tarinoita että jotku on aukassu ilmausruuvin ja alkanu sitte vasta pumppaa ni se on menny iha perseellee koko homma.

Re: Jarrutopic

29.10.2011 20:06

Oon aatellu että tekisin DT:seen takakäsijarrun. Kaipaisin nyt siis hieman neuvoa siihe, että mitä siihen tarttis, mistä sais pitkää jarruletkua? Ja sitten, olisko mahdollista/helppoa toteuttaa se niin, että sen käppärin lisäks jarru toimis myös polkimesta?