Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Jarrutopic

13.5.2011 16:52

TAi toine tyyli on että palat irti ja hiomapaperil vetäset.

Re: Jarrutopic

14.5.2011 1:48

Hionta on ainoa tapa, ei se lasittunut pinta karhene bräkleenillä pesemällä... Palat irti ja kevyt hionta kulutuspaloista, niin että kiiltävä pinta saadaan mataksi niin se on hyvä.

Re: Jarrutopic

22.5.2011 11:42

Pikaisen vastauksen tarpeessa! Tossa mun xps:ssä takajarru ajp, mutta onko se 11mm vai 12mm se korjaussarja? Mihinkäs takajarrusatulaan semmone hakanen laitetaa, melkein kuin klemmari :D ja sitte vielä että minkälaisilla pulteilla/tapeilla takajarrupalat kiinnitetään satulaan kun ei antanut myyjä niitäkää prkl mukaa ? kiitän vastauksista...

Re: Jarrutopic

23.5.2011 6:08

itse ilmasin näin

jarrunestesäiliöstä kansi irti ja täyteen
pumppaan kahvaa ja jätän sen pohjaan ja avaan hetkeksi ilmausruuvia pitäen kokoajan kahvan pohjassa ja suljen sen ja nostan kahvan,
ja toistan saman niin monta kertaa kuin tarvii

nää ohjeet luin skootterini.com sivulta ja jarruissa tehoa piisaa ja samalla tekniikalla vaihdoin nesteet samalla valuttaen läpi noin pari desiä jarrunestettä ja laitoin ilmausnipasta letkun mehupulloon ja letku teipillä kiinni pulloon ni ei menny tipaakaan maahan

nii ja viime kesänä tein ja ei oo tarvinnu jarruihin sen jälkeen koskea

Re: Jarrutopic

23.5.2011 19:46

juvee_ kirjoitti:Pikaisen vastauksen tarpeessa! Tossa mun xps:ssä takajarru ajp, mutta onko se 11mm vai 12mm se korjaussarja? Mihinkäs takajarrusatulaan semmone hakanen laitetaa, melkein kuin klemmari :D ja sitte vielä että minkälaisilla pulteilla/tapeilla takajarrupalat kiinnitetään satulaan kun ei antanut myyjä niitäkää prkl mukaa ? kiitän vastauksista...

Ne klemmarit on nimenomaan ne kiinnitysjutut. Iteltä hävis ne takanta jarrupalojen vaihdon yhteydessä joten laitoin pitkillä pulteilla + tuplamuttereilla läpi, toimii. Se on melkeen sama millä ne on kiinni, kunhan pysyvät.

Re: Jarrutopic

24.5.2011 18:42

Mikähän derbin jarruohon tullu kun tuntuu että kummassakaa ole enää kovin hyvää jarrutehoa :s Ennen etujarrulla sai hyvin stoppiet sun muut ja pysähtyi kuin seinään mutta nykyään ei saa enään edes perää ilmaan ja takajarrustakin tuntuu lähteneen tehoja. Etujarruissa vasta vaihdetut jarrupalat ja takajarruihin vaihdettu viime kesän alussa ja takajarru oli koko kesän rikki joten vasta talvella aloitettu käyttämään tuota takajarrua. Mikähän niissä voisi olla? E: Etujarrupaloissa oli sillee omituisesti että ylä- ja alaosa näytti paljo kiiltävämmältä kuin se keskiosa, aivanko se olis ottanu pelkästää ylä- ja alaosalla mutta ei kait se oo edes mahdollista :) ?
Viimeksi muokannut Simo Luoma päivämäärä 24.5.2011 19:50, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Jarrutopic

24.5.2011 19:45

Mistähän mahtaa saada erivärisiä jarruletkuja metritavarana? tai valmiitkin kelpaa.

Re: Jarrutopic

24.5.2011 21:26

Simo: Jarrujen ilmaus edessä, ei ole vaikea homma. Googleta. Tarvikkeet Derbiin; jarruneste, maksaa 3-5€ / 500ml + 8mm lenkkiavain tai hylsy, etujarrunestesäiliöön ristipää ruuvimeisseli.

Re: Jarrutopic Derbi

27.5.2011 13:29

Osaiskos joku auttaa tämmösen probleeman kanssa.
Takajarrusatula vaihdettu kokonaan uuteen,sylinteri vaihdettu.
Eli ongelma on: jarruneste kiertää normaalisti, mutta ei jostain syystä saa mäntää heräämään...
Ilmata olen yrittänyt sen 50 miljoonaa kertaa.
Voisiko jarruletku olla haurastunut?
Ei ainakaan yks kaks näy mtn halkeamaa, eikä näytä tihkuvan jarrunestettäkään mistään.
Alkaa olla vaihtoehdot pikku hiljaa vähissä....

Kiitos jo etukäteen! :D

Re: Jarrutopic

27.5.2011 14:06

Onko paineilmaa kotosalla että pystyt kattomaan jarrusatulan männät, että tulevatko ulos ensinkään, voi olla uudenjäykät. Ja sylinteri kannattaa melkeinpä purkaa ja katsoa onko tiivisteet kunnossa.

Re: Jarrutopic

27.5.2011 14:36

Ok, sylinterissä ei hetimmiten luulisi mitään olevan, kun ihan uusi on.
Eli mites sitä paineilmaa kannattaisi suhutella, eli mihin reikään? :D

Re: Jarrutopic

27.5.2011 15:42

No kannattaa ilman purkamista kokeilla ensin, eli siihen missä banjoliittimen pultti on ollut kiinni (valuta toki ne nesteet ensin pois :D ). Sitten katsot vaan tuleeko männät ulospäin, nimittäin niiden pitäisi tulla ulos, ja ne painuu aina vähän takaisinpäin kun lopetat paineilman suihkimisen. Varo kuitenkin painamasta liikaa ilmaa sinne, voivat pullahtaa pihalle :)

Re: Jarrutopic Derbi x-race

30.5.2011 15:46

Moro! Ongelmat jatkuvat yhä.
Olen kokeillut kaikkia mahdollisia variaatioita tuohon takajarruun, johon uusin siis satulan ja sylinterin.
Mitään ei vain tapahdu. Jarruneste virtaa, mutta ei kehitä painetta.
En usko että tuosta paineilmaslla jurruttamisesta mitään hyötyä on, koska satula uusi eivätkä männät voi olla jumissa. Sama ongelma vanhassa satulassa, mäntä ei vain liiku.

Irrotin tuossa tuon vanhan jarruletkun ja tutkin sitä, että voisiko olla joku halkeama tai jtn. Kokeilin vedessä pitää letkua ja puhaltaa ilmaa letkuun, kuplia ei tullut.
Mutta tekee jonkun laisen mutkan tuossa, että haittaako se jtnkin ?
Ei kuulema saisi olla mtn mutkia/ vääntymiä?
Tekee puolikkaan ympyrän ja on taipunut siihen asentoon.



Eli tosiaan alkaa tässä pikkuhiljaa neuvot loppua. Ei huvittaisi huoltookaan viedä....
Mutta kohta on pakko ellei joku oikeasti osaaa neuvoa :eek:


Kiitos etukäteen!

Re: Jarrutopic

31.5.2011 0:32

No oikase sitten se mutka, letkun pitää olla suora. ja kannattaa ottaa koko laitos irti, ja painaa sylinterin mäntää siten, että letku on irti kokonaan, ja on nesteet sisässä, että tuuppiiko se eteenpäin sitä nestettä, sitten letku kiinni, toisesta päästä jätät irti (satulan luonta) ja painelet varovaisesti ja katsot, tuleeko sitä nestettä sieltä toisesta päästä. Jos tulee, niin lykkää kiinni, ja ilmaa ohjeiden mukaisesti. Sitten jos tuntuu että se vähän jo rupeaa ottamaan niin sitten vaan jatkat ilmausta vähän aikaa, ja sitten käyt vaan ajamassa ja käytät mahdollisimman paljon jarrua.

Re: Jarrutopic

1.6.2011 21:09

Sami L kirjoitti:
Sami L kirjoitti:Pumppaamalla saa runkata sitä polinta niin jumalattoman kauan että :). Minun tavassa otetaan iso lääkeruisku, ja se jarrunestekuppi irti, ruisku siihen kiinni (ruisku siis täynnä jarrunestettä).

Sitten avataan ilmausruuvi, ja aletaan työntää nestettäruiskulla läpi, itse työnsin reilusti noin puoli desiä sitä nestettä läpi, ettei jäänyt ilmaa, sitten ilmaruuvi kiinni samalla kun puristat ruiskua.

Ja nyt kun ilmaruuvi on kiinni, ota ruisku pois siitä letkusta, ja laita jarrunestekuppi takaisin, laita säiliöön nestettä, mutta jätä korkki auki, nyt pumppaa poljinta, siinä pitäisi alkaa tuntua vastusta parin pumppauksen jälkeen.

Kun vastusta alkaa tuntua, ja jarru jopa toimii, vielä viimeinen toimenpide. Pumppaa poljinta pari kertaa, ja pidä pohjassa, toisella kädellä avaa ilmaruuvia, ja paina poljinta niin, että se menee ihan pohjaan, sulje ilmaruuvi (ÄLÄ NOSTA POLJINTA ENNEN KUIN RUUVI ON KIINNI). Toista tämä toimenpide 2-3 kertaa ihan varmuuden vuoksi, että kaikki ilma poistuu järjestelmästä.

En jaksanu sitä videoo ottaa, mutta tuolleenpa se menee ;) Jospa oli apua..


Lainasin oman viestin toisesta aiheesta, saa käyttää vapaasti jos joku tarvitsee apua.

E: Saa lisätä tämän topicin ekaan viestiin tässä muodossa :

Otetaan iso lääkeruisku, ja se jarrunestekuppi irti, ruisku siihen kiinni (ruisku siis täynnä jarrunestettä).

Sitten avataan ilmausruuvi, ja aletaan työntää nestettä ruiskulla läpi, työnnä reilusti n. puoli desiä nestettä läpi, ettei jää ilmaa, sitten ilmaruuvi kiinni samalla kun puristat ruiskua.

Ja nyt kun ilmaruuvi on kiinni, ota ruisku pois siitä letkusta, ja laita jarrunestekuppi takaisin, laita säiliöön nestettä, mutta jätä korkki auki, nyt pumppaa poljinta, siinä pitäisi alkaa tuntua vastusta parin pumppauksen jälkeen.

Kun vastusta alkaa tuntua, ja jarru jopa toimii, vielä viimeinen toimenpide.

Pumppaa poljinta pari kertaa, ja pidä pohjassa, toisella kädellä avaa ilmaruuvia, ja paina poljinta niin, että se menee ihan pohjaan, sulje ilmaruuvi (ÄLÄ NOSTA POLJINTA ENNEN KUIN RUUVI ON KIINNI). Toista tämä toimenpide 2-3 kertaa ihan varmuuden vuoksi, että kaikki ilma poistuu järjestelmästä.