Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Viilaustopic

12.4.2016 20:25

Huuhtelut rajoittaa tehoja sekä kierroksia [#3]:
Kuva

- Ei jaksa kiertää , todella hengetön moottori , viimeisillä kierroksilla ei kuulu mitään ihmeellisiä ääniä

Blowdown rajoittaa tehoja sekä kierroksia [#5]:
Kuva

- Viimeisillä kierroksilla rätisee (äänitteessä ei näy, ilmeisesti sen verran tiheää 'rätinää')
- Vetää todella vahvasti läpi tehoalueen, mutta tehot loppuu kuin seinään (eli saisi olla enemmän venyvyyttä, mutta ainut vaihtoehto on nostaa pakoaukon aukioloaikaa -> ajettavuus kärsii)

Moottori on siis Minarelli AM6:
- kiinanpytty (viilattu) + muokattu vakiokansi (amme muoto, 50% SR ja n. 16:1 korjaamaton ps.. SA +3 astetta..squishvälys vaihtelee 0.80-1.60mm väliltä #3-5 tehokäppyröissä)
- muuten täysin vakio moottori
- Giannellin paisari
- PHBN 16mm kaasutin

Tehokäppyröissä on monia muuttujia, mutta eniten / selkeimmin rajoittavat tekijät tulevat mielestäni hyvin näkyviin eri tavoin.

#4
Kuva

- Tässä ennen kuin huuhteluaukkoja ja kanavien suuntauksia muutettu, eli huuhtelut rajoittava tekijä, blowdown alaa "riittävästi".
- Ei vetänyt mihinkään alle tehoalueen, mutta ainakin kierti korkealle!

Re: Viilaustopic

16.7.2016 17:45

Moro.
En tiiä kahttooko kukaa viel tätät topikia mutta paljo on hyvä squish välys stage 6 70cc racing am6 pytyllee? mietin jotain 0.6 mut onko siihe jotai omaa iha suositeltua mittaa? :)

Re: Viilaustopic

12.9.2016 23:28

Kysympä nyt että onko näissä kiinalaisissa nelari skobissa mitään viilattavaa? Jotka tuo edes jotain hyötyä muuten vakioon ellei nyt lasketa sitä että putkestä poistettu se härpäke

Re: Viilaustopic

13.9.2016 9:40

Mistäs noita viilaamisee liittyviä kirjoja löytyis ku haluisin oppia ainakia teoriat, jos joskus viilaisinki?

Re: Viilaustopic

13.9.2016 22:09

http://jysal.pp.fi/mopokaavat%20ym/Tiit ... ikirja.pdf

Perusteet suomeksi... osin jo vanhentunutta materiaalia kun +30v vanha julkaisu mutta vielä paljon hyvääkin... 3.-4. lukukerralla rupeaa jo jäämään asioita mieleenkin ;)

Re: Viilaustopic

14.9.2016 10:51

Ok kiitos linkistä :)

Re: Viilaustopic

31.5.2017 9:24

Ledinauha kirjoitti:Kuva

Tossa olis nyt Minarelli AM6 112-pytystä nopea portmappi, puolen millin heittoja saattaa olla mutta kutakuinkin tuollaiset aukot sieltä löytyi.

Ajattelin että jos tuosta tekisi ihan perus käyttöpytyn, paolle pari milliä lisää korkeutta ja yleinen kanavien siistiminen. Eli onko kellään kokemusta tuollaisen perusajeluun tulevan sylkän "tekemisestä". Ei tartteis kauheita huipputehoja repiä, kunhan olis tasanen tehoalue. Ei tosin ole kokemusta edes tuosta pytystä noilla mitoilla kun sokka oli tehnyt jo edellisen omistajan aikaan mukavat skraadut, eli porauttamaan joutaa kuitenkin.

Löytyy myös joku kiinalainen kopiopytty, sille annetaan sitten enemmän viilaa eikä nyt niin haittaa vaikka menisi pilallekkin, mutta siitä lisää myöhemmin.


Kokemuksia tuosta AM6 112 vakiopytystä? Pakoaukon leveyshän on vakiona 80% tai vastaa 105% kulmaa. Perinteisten mitoitusohjenuorien mukaanhan tuo on hyvin leveä ja pitäisi syödä männänrenkaita. Miten käytännössä?
Tietenkin aukon muoto, männänrenkaiden jäykkyys ja sylinterin halkaisija vaikuttavat myös männänrenkaiden kestoon. Käytettiinkö noissa 112 sylintereissä paksumpirenkaisia mäntiä kuin 113 versiossa?

Re: Viilaustopic

31.5.2017 10:53

Portmapissa oleva pakoaukon leveys on "todellinen", eri asia kuin hakemasi projektio poikkileikkausen suuntaan.
Mulla on yksi 112 sylinteri. Voin mittailla jahka ehdin. Ei tuossa muistaakseni mikään hillitön aukko ole. Metrakit handmaden pakoaukko oli leveämpi ja se on 70%.
Alkuperäistä mäntää tuskin moni täälläkirjoitteleva on nähnytkään, ja laitteissa joissa tuollainen 112 sylinteri on ollut, on varmaankin mäntä vaihdettu.

Re: Viilaustopic

31.5.2017 13:54

Malagutisti kirjoitti:Portmapissa oleva pakoaukon leveys on "todellinen", eri asia kuin hakemasi projektio poikkileikkausen suuntaan.
Mulla on yksi 112 sylinteri. Voin mittailla jahka ehdin. Ei tuossa muistaakseni mikään hillitön aukko ole. Metrakit handmaden pakoaukko oli leveämpi ja se on 70%.
Alkuperäistä mäntää tuskin moni täälläkirjoitteleva on nähnytkään, ja laitteissa joissa tuollainen 112 sylinteri on ollut, on varmaankin mäntä vaihdettu.


Okei, eli portmapin mitta on kehämitta. Se vastaa noin 28,5mm jänneväliä, tai 91-asteen kulmaa, eli aikalailla samanlevyinen kuin 113 sylinterissä.
Viimeksi muokannut jannemp päivämäärä 31.5.2017 20:56, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Viilaustopic

31.5.2017 20:36

112 sylinterissä taisi olla vaan sylinteriputken helmat paksummat.

Eli mitään hyötyä ei sillä toisin sanottuna saavuta, verrattuna 113 pyttyyn.

AM6 vakio pytyssä rajoittaa tehoja pakoaukon aukioloaika ja blowdown ala.
Ja kansi (palotila) rajoittaa sitäkin enemmän.. turhan suuri paljealue (squish area) ja itse palotilan tilavuus. Squishvälys myös ihan liian iso...jolla saatu puristukset alas (jos madallat sylinteriä ylätiivistepinnasta, kadotat lisää tehoja koska puristussuhde nousee älyttömiin).

Käytännössä AM6 vakio pytyssä on hyvin potentiaalia.
Itse sylinteri vaan kuluu todella nopeasti, sitten kun kone kiertää jopa yli 14,000rpm.

Männäksi vähintään prox.
Ei halppiksia.. esim. tec-x (ensin menee m-renkaat, sitten todennäköisesti murtuu mäntä... varmaan kestävät iha vakio mopoissa kyllä).

AM6 alkuperäinen mäntä (Meteor?) paras. Kestää vakio / kuristamattomissa / teharimopoissa kevyesti yli 10tkm ilman mitattavaa kulumista, eli 20tkm vaihtoväli mahdollista.
Kertoo paljon m-renkaiden ja itse männän laadusta.

Meteorin mäntää saa mm. Tekantilta (39,90€).

----

Semmonen perussetti mistä on hyvä lähteä liikkeelle;
- am6 113 sylkkäsarja + meteor tms. mäntä
- uusi top racing / italkit / top performances kiertokankisarja + alkuperäinen kampiakseli
- uudet kampiakselin laakerit + stefat
- jäykemmät kytkinjouset (Italkit / Malossi esimerkiksi)
- Top Performances VForce läppärunko + "merkitön" imukaula moposportilta tai cr85 + PWK 21-24mm (hex pääsuuttimella.. eli 'vähän parempi kopio kaasari')
- hyvä , iso ilmansuodatin (esim. TwinAirilta) ... ei sukkaputsaria mielellään..

Niin kestää jo pitkälle virityksen ja testaamisen, ilman jatkuvia tekniikka murheita.
Esim. kytkimen jouset > kampiakselin laakerit > mäntä > kiertokankisarja .. ja sitten vasta pääsee pitkälle ilman remppaamista

Tuollaisesta koneesta voi saada ihan giannellillakin käytännössä tuplatehot.
Siis vakio am6 + giannelli lähtökohtana.. ja sylinteriä ja palotilaa muokkaamalla.
Tekijästä kiinni sitte, paljonko siitä saa.
Ja pelkkää pakoaukkoa viilailemalla ei tietenkään pitkälle vielä päästä, mut todella hyvä "harjoituspytty".

Re: Viilaustopic

31.5.2017 21:25

Kiitos, hyödyllinen postaus.

Voitko antaa osviittaa sopivasta paljealue%-squishvälys-puristussuhdekombinaatiosta?
Olenkin lueskellut aiemmin kirjoittamiasi juttuja ja löytänyt kuvia sylintereistä joita olet tehnyt.

Olikos muuten tuon 112 sylinterin poraus pakoputken lähdölle isompi, kuin 113?

Pikkuhiljaa hahmottelen suunnitelmaa, ajatuksena käyttää vakiosylinteriä ja ainakin vakiohkon näköisiä palikoita ja katsoa mitä voisi saada aikaiseksi. Sellainenkin tuli mieleen, että PV:n 44mm mäntää voisi käyttää ja porata n.60cc. Takahuuhtelu varmaankin puhkeaisi sylinteriin, mutta liekö tuo mikään ongelma? Hiukan voi joutua korkeuksia ja kantta passailemaan, kun PV:n mäntä on n.1,5mm matalampi ja päältä kuperampi.

Re: Viilaustopic

31.5.2017 22:03

Pakoputken holkki on isompi, onkos se nyt sitten 28mm kun 113 on 22 mm. Helmoja piti tosiaan sorvata ohuemmiksi ja kannessa tiivisteet yksittäisillä o-renkailla. Kannet taitavat sopia ristiin.
Alkuperäinen mäntä mitä 2006 ja 2007 Am6 koneista on löytynyt on Asso Werke, ilmeisesti metrakit käyttää samoja, mutta varmasti mikä tahansa laadukas ajaa asian. Prox ja italkit todettu ainakin toimiviksi.

Re: Viilaustopic

31.5.2017 22:59

n. 50% squish ratio / 0,50-0,70mm squishvälys / 14-16:1 korjaamaton puristussuhde , niin on jo sinne päin.
Ja ammeen muotoiseksi palotila

Sylinteriä vähän turha käydä porailemaan isommaksi.
Huuhtelukanavien muoto (sisäkurvi) menee huonompaan suuntaan, jolloin voi tulla jopa tehohävikkiä suuremmasta kuutiotilavuudesta huolimatta.

Ite oon kasvattanut kuutiotilavuutta pidempi iskuisella kampiakselilla.
43mm am6 pytyn kanssa n. 55cc.
Tai derbin: 44mm.

Siinäkään tosin ei ole kyse pelkästä kuutiotilavuuden kasvattamisesta.
Mahdollistaa vaan suuremman huuhtelu- ja blowdown alan, sekä mm. kampikammion tilavuuden muuttamisen pidemmän kiertokangen+spacerin kanssa.

2-tahtisessa hiukan monimutkaisempaa kuutiotilavuuden kasvattaminen.
Ja oikeastaan järkevin mopoluokassa on joko 50-55cc tai 80cc (47,6~48mm poraus ja ~44-45mm isku).
Yli 48mm poraus, ja huuhtelukanavia ei saa enään tehtyä sinne päinkään kun ei voi täyttää sisäkurvia , koska tällöin kanavan tilavuus jää hyvin surkeaksi (ja tiivistepinta tulee vastaan hyvin äkkiä, sekä pulttijako).
> selittää miksi 50mm pytyillä jää tehollinen keskipaine niin huonoksi verrattuna pienempiin

D50B0 (um rabasan) pytyn kanssa (am6 alakertaan muokattu) huomannut, että mahdollisimman pieni pakokanava ja putken lähtö aina paras vaihtoehto.
21,5mm oli sisähalkaisijaltaan putken lähtö ja pakokanava jätetty koskemattomaksi tilavuutensa puolesta (ainoastaan lisäpakokanavia suurennettu, koska lisäpakoaukotkin huomattavasti suuremmat mitä alunperin).
Testasin sitten leikata sen putken pätkän pois (upposi pakokanavaan) > lähtö tämän jälkeen 25mm sisähalkaisijalla > tehoa hävisi koko kierrosalueelta.

Tehokkaammassa; yli 20hp koneessa voisi olla toinen juttu.
Mut sekin vähän sellainen, mikä vaan testattava jos haluaa tietää mitä tapahtuu tehokäppyrälle.

Re: Viilaustopic

1.6.2017 10:05

Tarkoitatko ammeen muotoisella palotilalla "vadin" muotoista, jossa on tulpan ympärillä tasaisempi "pohja"? Vai ehkä pitkulaisempaa palotilaa männäntapin suunnassa?

Itse mietin mahdollisuutta myöhemmin tehdä pitkäiskuinen alakerta pidemmällä veivillä ja tasalakisella ja sivuilta männänrenkaaseen asti hyvin avoimella, lyhyemmällä moottorisahan männällä (olikohan 44mm stihl tai husse?). Männän helma ei peittäisi huuhteluita missään vaiheessa ja männän sisältä olisi aukkojen kautta suora reitti huuhteluiden suuntaan. Tasalakisella männällä männänlaen jäähdytys tosin hieman kärsii, mutta välyksellä ja laen muotoilulla voisi varmaankin hivenen kompensoida.
Huuhteluiden mutka tosiaan kärsii ja aukot putoavat alaspäin poratessa. Aukkojen putoaminen ei välttämättä ole pelkästään huono asia, eikä pystysuuntauksen muuttuminenkaan välttämättä, jos on välineet ja näkemystä miten suuntauksien kanssa voisi pelata. Toimivuudesta varmaan vaikea sanoa mitään kokeilematta.

Tuo pieni putken lähtö toimii usein 4-tahtisissakin, jos putkea voi viedä suhteellisen suoraan alkuvaiheessa ja käyttää loivia mutkia. Olisikin mielenkiintoista kokeilla messinkijuotoksella fiksusti muotoiltua lievää kuria putken lähdössä.

Re: Viilaustopic

1.6.2017 20:57

Semmonen
Kuva

Ja joo, ei missään nimessä palotilaa jossa paljealue epäsymmetrinen.

sivuilta männänrenkaaseen asti hyvin avoimella, lyhyemmällä moottorisahan männällä

Parempi olisi, ettei ole mitään lovia tai aukkoja männässä.
Pois lukien helman alaosassa, A / B (pää- / apu) huuhtelulähtöjen kohdalla.

Eli am6 tarkoitettu mäntä sellaisenaan jo hyvä.

AM6 sylkän kanssa ei oikein toimi pidempi isku. Tai ehkä saattaa just ja just 42mm onnistua.
Huuhteluilla jää aukioloajat ihan liian pitkiksi, kun ei riitä sylinteriputken pituus.

Yli 130* ei oikeastaan edes pidä mennä huuhteluaukkojen aukioloajoissa.

Sen takia useimmat stroker koneet ei vaan toimi kunnolla (ts. ei voimaa), kun huuhteluilla saattaa olla aukioloaikaa yli 140* ja pakoaukolla n. 200*.
Mm. siksi 55cc moottoreita harvemmin näkee mopoendurance luokassa.
(+ koska niiden mopojen tehot keskimäärin n. 14hp luokkaa, riippuen dynosta..eli 50cc riittää oikein hyvin, jos tehoa vaan haluaa pärjätäkseen)

Huuhteluiden mutka tosiaan kärsii ja aukot putoavat alaspäin poratessa. Aukkojen putoaminen ei välttämättä ole pelkästään huono asia, eikä pystysuuntauksen muuttuminenkaan välttämättä, jos on välineet ja näkemystä miten suuntauksien kanssa voisi pelata. Toimivuudesta varmaan vaikea sanoa mitään kokeilematta.

Se on huono asia, koska huuhtelukanavista tuleva seos törmää mäntään jos mäntä peittää niitä.
Ja jos pytyn alle laittaa paksumpaa tiivistettä / koropalaa korjatakseen tämän asian, menee tilanne vielä huonommaksi kun aukkojen aukioloajat vaan pitenee.

Ja ohentunut sisäkurvi tekee vaan huuhtelukanavan muodosta entistä huonomman > täyttää epoksilla > joutuu jyrsimään ulkokurvia lähemmäs tiivistepinnan rajaa, jotta tilavuus pysyy vähintään samana.

Kupumäntä on ainakin mielestäni parempi huuhtelun kannalta, sekä myös blowdownin ja paluupulssin kannalta.

Tasalakisella männällä voi pakokanava virrata enemmän cfm, mut se ei kerro oikeastaan mitään.

Taitaa kuitenkin käytännössä olla mopoluokassa vähän makuasia, kumpi laki sattuu mielestään sopimaan paremmin.
Paljealue helpompi koneistaa, kun 'nollakulmassa' vaa terä ja tilavuus helpompi mitata tarkasti.