Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

30.12.2010 14:27

Streettiin tarvikepytty näyttää ulkomailla maksavan jotain 50-60 euron luokkaa, airsalin tekele, ja vielä oikein pinnotettu!

Ja miten sitä mäntää sit kannattaa viilata?
Lue ne kirjat, sieltä löytyy tuokin asia.

Perinteisin männänviilaustapa on se, että imupuolelta helmasta pois, pakopuolen kohdalta, ja huuhteluitten kohdalta päältä pois tavaraa.

ku vaikka kuin oon ettiny ni en oo viel mitää löytäny.
Lue ne kirjat, sieltä löytyy.

[Ja monessa paikassa sanotaan että ei kannata alottelijan noihi huuhteluihi mennä koskee. Mutta käykö toho viilaaminee 180 hiekkapaperi?
Säädät vaan ajotukset kohdalleen korottamalla pyttyä. Ajotuksen säätöön käy ylimääränen tiiviste. BTW, tähänkin kysymykseen löydät vastauksen kirjasta...

Ja mikä olis viimeistelyy hyvä?
Dremel

Ja mul on siinä streetis viel iha vakio alkuperänen kampura ja laakerit, jos niitä ei kukaa oo vaihtanu ja niillä on ajettu kohta vaa 8tkm. Joski ne on silti 12 vuotta vanhat. Mut ei oo välystä ainakaa mun mielest yhtää.
[/quote]Kyllä kai noin vähän ajetun luulis kestävän.


Eli lue ne kirjat nyt vaan läpi ja tule sitten kyselemään, jos jokin on ujäänyt epäselväksi niistä. "Perse edellä puuhun"-viilaus on huono tapa viilata mopoa, ja siitä ei tule muuta kuin murhetta.

E:Quotet kuntoon.

1.1.2011 12:25

Ilmainen lataus:
http://www.mediafire.com/?w8em1enwwtcwwx8#1
Maksullinen lataus(halpa silti, 23.75$)(täällä myös tietoa ohjelmista):
http://www.porting-programs.com/


Ladatkaa ja valaistukaa :eek:

Walde94:lle PV-foorumilta kiitokset tästä löydöstä

Eli kyseessä aukkojen suunnittelu/analysointi ohjelma...
Juurikin tällaista ainakin olen itse kaipaillut tuon arean tilalle. Eli osaa suoraan skannauksesta "lukea" aukkojen koot ja edelleen laskea aika-alat kunhan vain syöttää aukkojen suuntaukset. On siinä sitten toinenkin ohjelma mukana(joka tuossa videolla on ensimmäisenä), jolla vissiin suunnittellaan aukotusta, mutta sitä en ole vielä edes aukaissut...

En kovin tarkasti ole ehtinyt vielä paneutua ohjelmaan, mutta helppokäyttöinen se ainakin on.

muokattu Sarven pyynnöstä
Viimeksi muokannut jt-87 päivämäärä 3.1.2011 9:38, muokattu yhteensä 4 kertaa

2.1.2011 16:18

Kiitokset editistä.

Näyttää varsin näppärältä ohjelmalta tarkoitukseensa. Kannattaa kuitenkin vielä pitää mielessä että aukkojen kokoja/ajoitusta suurempi tekijä on suuntaus eli huuhtelupatsaan muodostuminen, johon tuo ohjelma ei (ymmärtääkseni) ota mitään kantaa.

4.1.2011 4:47

tarttis hopperin pyttyä viilata ja ei ole aikasempaa kokemusta niin kaipaisin neuvoja

4.1.2011 12:55

Faktori kirjoitti:tarttis hopperin pyttyä viilata ja ei ole aikasempaa kokemusta niin kaipaisin neuvoja

Tarttis yhtä viilaajaa neuvoa ja ei oo mitään hajua mitä se yrittää viilaamisellaan saada aikaan ja minkälaiset välineet sillä on niin kaipaisin neuvoja

4.1.2011 14:18

Faktori kirjoitti:tarttis hopperin pyttyä viilata ja ei ole aikasempaa kokemusta niin kaipaisin neuvoja


Pakoa leveämmäksi ja ylöspäin, imua(vai onko hopperissa jo joku casereed?) leveämmäksi ja alaspäin. Näin se homma menee erittäin karkeasti ottaen.

Lue se Maunon kirja ensin pohjalle, ja sitten lue Tiittasen kirja. Niistä löytyy jo jotain tietoa asiasta.

4.1.2011 17:45

Mä oon noita kirjoi nyt lukenu ja kyl mä jotain oon tajunnu mut jotain jääny puuttuu. Siis haluisin lisää vääntöö ja kiihtyvyyttä, niin mitä muuta voin tehdä kuin leventää pakoaukkoa. Ja käykö 180p hiekkapaperi viimestelyy?

4.1.2011 20:05

jt-87 kirjoitti:Ladatkaa ja valaistukaa :eek:

Eli kyseessä aukkojen suunnittelu/analysointi ohjelma...
Kiitos vinkistä. Ainakin tuo aukon alan luku portmapista saattaisi helpottaa elämää eli vähentää näpräämistä. Pitääpä tutkiskella ja kokeilla noita ohjelmia.

5.1.2011 0:57

Siis haluisin lisää vääntöö ja kiihtyvyyttä, niin mitä muuta voin tehdä kuin leventää pakoaukkoa.
Laittaa ajotuksen kohdilleen, tarkastaa että huuhteluitten ajotukset ovat suunnilleen kohdillaan, isompaa kaasutinta, parempaa pakoputkea, kato onko kansi matala, ja hyvän näkönen, virtaavampi ilmanputsari (pipercross), avarrat sylinterin imupuolen isompaa kaasutinta vastaavaksi.

Huippunopeuden kasv utuleekin siinä vääntävyyden ja kiihtyvyyden mukana myös ns. varkain.

Onko muuten tossa sun mopossasi semmonen puoliläppäsysteemi? Eikös se ollut täysin home ja kannatti jompikumpi, joko se läppäkanava tai imukanava, tukkia?

5.1.2011 4:03

olisko niinku jotai mittoja kuinka paljo pakoa viilataa leveämmäksi ja imu puolen mitat olis kans kiva saada ettei summanmutikassa joudu tekemää
Slerpa_ kirjoitti:
Faktori kirjoitti:tarttis hopperin pyttyä viilata ja ei ole aikasempaa kokemusta niin kaipaisin neuvoja


Pakoa leveämmäksi ja ylöspäin, imua(vai onko hopperissa jo joku casereed?) leveämmäksi ja alaspäin. Näin se homma menee erittäin karkeasti ottaen.

Lue se Maunon kirja ensin pohjalle, ja sitten lue Tiittasen kirja. Niistä löytyy jo jotain tietoa asiasta.

5.1.2011 8:52

onko joku viilannu 73cc airsalii rabasaan? tietääkö joku paljo voi viilata pako aukkoo et tulee tehoja, ei viittis pilata, sanokaas jotai mitä vinkkejä annatte tohon 8)

5.1.2011 11:18

Faktori kirjoitti:olisko niinku jotai mittoja kuinka paljo pakoa viilataa leveämmäksi ja imu puolen mitat olis kans kiva saada ettei summanmutikassa joudu tekemää


Ei me pystytä sulle tarkkoja mittoja antamaan kun sä et oo antanu mitään mittoja meille. Ei niitä mittojakaan pystysummamutikassa antamaan.

5.1.2011 14:21

Slerpa_ kirjoitti:
Siis haluisin lisää vääntöö ja kiihtyvyyttä, niin mitä muuta voin tehdä kuin leventää pakoaukkoa.
Laittaa ajotuksen kohdilleen, tarkastaa että huuhteluitten ajotukset ovat suunnilleen kohdillaan, isompaa kaasutinta, parempaa pakoputkea, kato onko kansi matala, ja hyvän näkönen, virtaavampi ilmanputsari (pipercross), avarrat sylinterin imupuolen isompaa kaasutinta vastaavaksi.

Huippunopeuden kasv utuleekin siinä vääntävyyden ja kiihtyvyyden mukana myös ns. varkain.

Onko muuten tossa sun mopossasi semmonen puoliläppäsysteemi? Eikös se ollut täysin home ja kannatti jompikumpi, joko se läppäkanava tai imukanava, tukkia?

Kokoläppä siinä on.

5.1.2011 14:42

olisko niinku jotai mittoja kuinka paljo pakoa viilataa leveämmäksi ja imu puolen mitat olis kans kiva saada ettei summanmutikassa joudu tekemää

Jos olet ne kirjat (Tiittanen ja Mauno) lukenut, niin ei pitäisi tuota ongelmaa olla. Jotain perusssääntöjä pakoaukolle laitoin tonne alas.
onko joku viilannu 73cc airsalii rabasaan? tietääkö joku paljo voi viilata pako aukkoo et tulee tehoja, ei viittis pilata, sanokaas jotai mitä vinkkejä annatte tohon
Dreemelillä vedät kovilla kierroksilla hiovalla terällä ettei pinnote halkea.

Perussääntö on että pakoaukko saa olla noin 70% leveä, tarkka lukema taisi olla 73%, männän halkasijasta. Kannattaa siihen jättää semmonen pieni toleranssi ettei ihan männän kestävyyden äärirajoille mennä, ja on hyvä jättää yös se toleranssi virheiden vuoksi.

Tossa Airsalin pytyssä taitaa olla 2 (vai peräti 3) osanen pakoaukko, joten tuo 70% mittä pätee vain yhteen aujkon osaan. Eli yhteensä voit maksimissaan viilata leveyttä sille aukolle 70%+70%. Oliko se niin että noin 5-10mm kannatti jättää huuhtelun ja pakoaukon välillä tilaa, ettei mene suoraan tuoretta seosta pakokanavaan.

Ajotuksen pystyi laskemaan jollain kaavalla, joka löytyy siitä Tiittasen kirjasta.

5.1.2011 17:38

Jos kuvitellaa sellane scenario, et miul on skoden vakiopytys imun/paon ajotus suhteessa kohillaa, eli toimivat yks yhtee, ni kannattaako huuhteluille tehä mitään jos viilaan pakoa 1,5mm ylöspäin ja 1mm kummallekin sivulle. Aukkojen alasta ei ole mitään hajua, mutta tiedän tuolla pakoaukonviilauksella saavuttavani enemmin tehoa ylhäällä, koska tuppaa olemaa aika yleistä näis skodeis noil mitoil viilaamine. Huuhteluje viilaamisest ei oo mitää hajua, mut onko mitää varovast yläkiekkoje parantamisee mitää konstia?