Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Viilaustopic

9.11.2014 23:40

Vaikuttaa mielenkiintoiselta, olenkin odotellut milloin joku viitsii yhdistää halvan 70cc pytyn ja stroukki kampuran :)

Tein laskelmia noilla antamillasi tiedoilla ja minusta näyttäisi siltä että tuolla 5,5mm matalamman puristuskorkeuden omaavalla TM männällä et tarvi pytyn alle koropalaa ollenkaan, jolloin deck välykseksi jää 0,75mm, ellen väärin laskenut. Oletan mutulla että derbin vakio kiertokanki on 85mm.

On muuten perin omituista että 85 MX koneessa on noin paksu männänrengas, Airsalin ohuempi ois parempi. Mikset käyttäisi Airsalin omaa mäntää, ei tarvisi käyntivälyksestäkään huolehtia? Sillä kyllä joutuu tekemään sen 5,5mm koropalan pytyn alle.

Re: Viilaustopic

10.11.2014 1:37

Vakiona kiertokanki on 80mm pitkä. ;)

Mut TM 85MX mäntä, koska:
-Ylikoon mäntiä reilusti saatavilla (toisaalta nicasil pinnoite ei kulu, joten sinäänsä turhaa)
-Nykyinen välys on 0,1mm (valumännälle hieman liikaa)
-Tasakattoinen (helpompi muokata palotila)
-13mm männätappi (Stage6 13x17x15mm neulalaakeri)
-Parempi kestävyys, koska takomäntä (en tiiä miten paljon eroa on valumäntään käytännössä, sen näkee sitten)

Itsekkin mietin sitä, että miksi noin paksu m-rengas on pitänyt siihen laittaa.. 85cc crossi on kuitenkin kovakierroksinen peli, niin luulisi sen olevan paljon ohkasempi.
Kitkaa (ja lämpöä) syntyy varmasti jonkun verran enemmän, joka rajoittanee hiukan kierroksia? Mahdollisesti jäähdytystä joudun parantamaan vielä vähän.

Mut puristussuhteesta vielä..
-Bellin kirjassa kerrotaan 50-80cc:lle + metanolille 19,1:1 olevan sopiva.. aika kova puristussuhde. Pysyn kuitenkin vielä tuossa 14,6:1 puristussuhteessa, kokeilemalla selviää onko varaa nostaa E85:lla. En ole 100% varma miten suuria eroja metanolilla ja E85:lla on.. joku viisaampi voisi kertoa enemmän näistä?
-Wikipediassa (engl.) taas kerrotaan 14,5:1-16,1:1 olevan "sopiva" .. tämä on siis 4-tahdille (suurella todennäköisyydellä)

Ja sellaista vielä, että deckiä voisi muuttaa -0,7mm --> -1,10mm, jolloin pakoaukolle jäisi asteita 194,7 ja huuhteluaukoille 130,1.
Sitten kun haluan muuttaa huuhteluiden ajoitusta (ja pakoaukon), nostan sylinteriä ja viilaan kulmavingulla huuhteluaukkoja alaspäin. Sama juttu pakoaukolle ja boostportille. En ole vielä saanut aikaiseksi varsinaista kulmavinkua, joten kokeilen pariin leiponeeseen 50cc pyttyyn viilata ihan dremelillä + pitkällä kovametalliterällä tai lyhkäsellä jossa on "pallo" -terä.

Laitan kuvia lohkoista ja sylinteristä tämän viikon aikana.. heti kun ne on viimeistelty viimeisimpään muotoonsa. Toivottavasti osat tulisivat jo viikonlopuksi, jos huomenna saan laitettua tilaukseen (ja maksu PayPalilla jolloin rahat siirtyvät saman tien).
Myöskin portmapin voin ladata tonne galleriaan.. toivottavasti ei jokainen mopojonne ole epätoivoisesti kopioimassa. Nimittäin pakoaukolla on asteita reilut 200 vakioiskulla. :lol:

Re: Viilaustopic

10.11.2014 18:36

Parjataas hieman tuota TM:n mäntää:
-Vaikka tasakattoinen palotila on helppo valmistaa, niin ei se hyvä ole
-Sylinteriin jonka huuhtelusuunnat on tehty kupumännälle ei välttämättä ole järkevää laittaa tasalakista
-Tasalaki mäntä käy kuumempana, koska huuhteluvirtaukset eivät sitä jäähdytä
-Vaikka takomäntä sinänsä kestävämpi olisikin, niin niistä löytyy yllättävänkin usein halkeamia
-Enemmän korotuspalaa pytyn alle tarkoittais isompaa kampikammiota, mikä ei välttämättä oo huono juttu noilla kuutioilla
-Jos siinä on tosiaan 1,9mm paksu suora rengas niin sitä ei voi ottaa tosissaan (epäilen, että se on L tms.)
-Löytyykö niitä ylikokoja satasen välein, niinku pinnote pytyn kohalla asiaan kuuluu?

Metanolia pitää töräyttää monin kerroin enemmän kuin etanolia samaan määrään ilmaa, mikä tietysti edesauttaa jäähdytystä ja sallii korkeamman puristuksen. Oktaanilukemathan niissä pyörii about samoissa kantturoissa, vähän mixtuurasta riippuen.

Huuhteluihin en kajoasi jos niistä ei saa hyviä, eli ilman kunnon työkaluja. Sinänsä kyllä viisaampaa viilata niiden ala- eikä yläreunoja.

Re: Viilaustopic

10.11.2014 19:06

Kokoja löytyy siis satkun välein (pienin on 47,85mm ja suurin 47,89mm). Nykyinen mäntä on siis 47,85mm ja sylinterin koko 47,95mm.

Airsal ei valmista ylikoon mäntiä, eikä sopivan kokoisia mäntiä saa miltään muulta valmistajalta.

Pääosin tuo isompi männäntappi ja ylikoot kiinnostavat noissa 85:sen Temmin männissä.. Isompi männäntappi + neulalaakeri tarkoittaa todennäköisesti parempaa kestävyyttä, eikö?

Mut tuossa Airsalissa on myöskin heikompi laatu, joka vähän aiheuttaa epäilyksiä moottorin luotettavuudesta. #2 tavoite on saada moottorista mahdollisimman pomminvarma, tietenkin oikein huollettuna (eli esim. männän vaihto ajoissa ja niin pois päin). #1 tavoite on sitten se +20hp takapallolta, joka vaatii paljon työtä.
Oletan, että nykyisellä kokoonpanolla tehoa irtosi noin 14-15hp takarenkaalle, joten tehoa pitäisi nyt saada lisää tulevalla kokoonpanolla 33,3-42,8%.

Pitää myöskin jäähdytystä hieman parannella.. tai muunnella. Nyt hieman huono tuplasyyläri rakennelma, jolla lämmöt sai pysymään alle 65C (jäähdytysnesteen lämpötila) vaikka kuinka veti luisti katossa. Vakiosyylärillä lämmöt nous aika äkkiä turhan korkealle (yli 75-80C, välillä keittikin).. ja tämä siis n. 10-15C lämpötilassa.

Jäähdytykselle suunnitelmat:
-1 isompi jäähdytin [KTM SX-F 250 '08]
-Joku tällainen "välijäähdytin"
-Flekti on/off kytkimellä
-Maxima Cool-Aide jäähdytysneste [plussa keleille]

Re: Viilaustopic

10.11.2014 21:19

Heti kättelyssähän sinne pitää heittää tuo TM:n viimesin ylikoko. Ja sekin saattaa olla vielä aavistuksen väljä, toki se on parempi kuin kympin välys.

"Välijäähdytin" on hieman kyseenalainen :D

Re: Viilaustopic

10.11.2014 21:24

Eli 0,06mm välys on sopiva takomännälle? Mut heikot puristukset johtuu melko varmasti tuosta kympin välyksestä, mitä tuossa nyt oli.. ja m-rengas kului melko nopeasti. Eli ohipuhallusta alkoi ilmestyä jo 6.6h jälkeen jonkun verran (pääosin katkoskohdasta).

Joo, no tuota vähän mietinkin tuosta "välijäähdyttimestä".. :lol: Ei mitään käryä, miten paljon (jos ollenkaan) auttaa tollanen. Jos ei muuta, niin ulkonäköä tuomaan :lol:

Re: Viilaustopic

10.11.2014 21:34

Takomäntiäkin on niin erilaisia, mutta tuota pitäisin vielä turvallisena tohon poraukseen.

edit: Minkäs vuosimallin männistä oli kyse? Ens vuoden temmin nimellisporaus on 47,95 mutta vanhempien 47,87. Eli kyseinen takomäntä on suunniteltu joko 2 tai 10 satkun käyntivälykselle.
Viimeksi muokannut rossipoika päivämäärä 10.11.2014 22:34, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Viilaustopic

10.11.2014 22:09

Jossain testeissähän tuo jäähy oli jopa ihan menestynyt...

Aika iso välys jos tosiaan kympin on... Pitääkin koittaa mitata tuosta omasta vaikka liuskalla.

Re: Viilaustopic

10.11.2014 23:17

'00-'13 TM 85MX. TM UK Onlinesta löysin tuon tiedon ja he myyvät 47,87mm ja 47,88mm kokoisia mäntiä. Daytonalta löytyy Wössnerin sekä Vertexin valmistamia 47,86-47,89mm, ilmeisesti myöskin '00-'13 vuosimalleihin.

'14--> TM 85MX:ään saa 47,87-47,89mm mäntiä tuolta TM UK Onlinesta.

Pitää laittaa viestiä Daytonalle nyt.. sitten kun sopivan kokoinen löytyy, niin laitan tilaukseen. Vien huomenna pytyn hoonattavaksi, jonka jälkeen mitataan vielä sen tarkka koko kertaalleen.

E: Daytonalta tuli vastaus. Eli 0,05mm takomännälle välys. PS. Pakko kehua tuota Daytonan palvelua! :)
Huomenna pytty takaisin ja mäntää tilaamaan.. sitten viimeistelen sen ja lohkot.

E: Elikkäs sylinteri on 47,98mm.. "hieman" väljä oli toi Airsalin mäntä.. 0,13mm välys! :eek: Ei mikään ihmekkään, jos ei ollut oikein puristuksia.

Mutta mutta.. eli Daytonalta saa 47,89mm kokoista mäntää, kun taas Suzuki RM 80, olikohan '96-'01 vm. löytyy 47,93mm kokoista mäntää tosin 14mm männäntapilla.

Voiko tuo neulalaakeri olla 1,6mm leveämpi kuin alkuperäinen? Mostin kampuraan sopii 12x17x15mm ja 13x17x15mm neulalaakerit, mutta tarvitsisin 14x17x16.6mm neulalaakerin jotta olisi mahdollista käyttää RM80:sen mäntää.

Mielipiteitä? :|

Re: Viilaustopic

17.11.2014 1:11

En näe syytä etteikö leveämpi laakeri toimisi, mikäli laakerin neulat osuvat samalle alueelle kiertarissa. Oletko muuten mitannut männänrenkaan päittäisvälystä? Itse hukkasin rakotulkin johonkin...

Ja sitten varsinaiseen aiheeseen, eli onko huuhteluiden jakajan teroittaminen huuhtelunlähtöjen puolelta kannattavaa? Pikaisesti ajateltuna terävä reuna leikkaisi virtauksen suoraan molempiin aukkoihin, mutta virtaukset yleensä tykkäävät pyöreästä muodosta enemmän (vähemmän pyörteilyä) ja se saattaisikin olla parempi... Onko koko hommalla käytännössä mitään merkitystä?

Re: Viilaustopic

17.11.2014 14:00

Terävä jakaja leikkaa virtauksen nätisti vain jos se on virtauksen suuntainen. Huuhtelulähdöissä aika harvoin on suoraa ja täysin laminaarista virtausta. Ja imutyypistä riippuen seos tulee h-lähtöihin aika eri kulmista. Minä en ainakaan lähtis arvaamaan mihin kulmaan jakajaa pitäis teroittaa, saati sitten miten tilanne muuttuu eri kierroksilla ja kuormituksilla. Pyöree muoto on paljon anteeks antavampi.

Re: Viilaustopic

17.11.2014 16:06

Jotain tällaista ajettelinkin, kiitos vastauksesta.

Re: Viilaustopic

17.11.2014 18:50

He! Onko kellään kokemusta tälläisesta raspisarjasta --> http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hioma ... kpl-20544/ hintansa puolesta luulisi olevan hyviä :roll: .

Olis tarkoitus viilailla tunturin sylinteriä. Mitenköhän noi uppoaa valurautaan :nolo: .
Viimeksi muokannut mopoelkku päivämäärä 17.11.2014 20:06, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Viilaustopic

17.11.2014 19:27

Ei ole kokemusta juuri kyseisestä setistä mutta valurautapytyn karkeaan muotoiluun toimivat varmasti. Viimeistelyyn sitten jotain muuta...

Re: Viilaustopic

17.11.2014 22:17

Ton saman setin saat kiinasta tilattua alle kympillä ;)