Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Viilaustopic

14.9.2014 12:27

Sähkösysteemejähän on vaikka kuinka. On Ducatia, Dellortoa, Moriccia, EFI/ECU ym ym. eri palikoita. Betassakin jotkut ihan omansa. Melkein jokaisella kaiken lisäksi oma staattori koneen puolella, eli kyllä AM6 voi "vakionakin" olla ihan minkälaiset sähköt vaan, riippuu valmistajan valinnasta. Ducati tai DT:n moricci lienee kuitenki suosituin AM6-sähkösysteemi. Ulkoinen triggeri olisi hyödyllinen nimenomaan noilla custom-cdi:llä säätäjille, antaa sytkäsignaalin selkeämmin.

Re: Viilaustopic

15.9.2014 16:59

Olin jo eilen Ranskasta tilailemassa kampuraa, kun huomasin että vakio-iskullisia ei olekkaan omassa hinta-haarukassani varastossa. Mostin pitempi-iskuista löytyisi kyllä, joten laskin nopeasti Bellin kaavalla aukkojen ajoitukset tuolla 46mm iskulla ja 90mm kiertarilla. Airsal 70cc siis kyseessä, parista eri portmapista katsoin mitat.

Huuhtelut ~150° ja pako 197°, nämä siis viilaamattomana ja olettaen että pyttyä on korotettu alapuolelta. ;)

Re: Viilaustopic

15.9.2014 17:36

Eiks tota pystyisi mitenkään korjaamaan.. ?

Itse miettinyt tota aika paljon, että miten tuon pystyisi korjaamaan.. tarkoitan siis noita asteita. Pitäis saada 197/150 -> ~184/130 ja silloin pystyisi viilaamaan pakoaukon 196 asteiseksi. Itselläni tosin on jo viilattu 196 asteiseksi pako.

Re: Viilaustopic

15.9.2014 20:27

Huuhteluita viilalla alaspäin ja kattoon täytettä jos haluaa pinta-alan pitää suht samana? Suuntaus tosin probleemana ja täytön toteutus... Pakoa viilaa myös sitten alaspäin (mäntähän ei siis osu alareunaan AKK).

Ihan vinkkinä, jos toista pyttyä tarvitset, suosittelen etsimään ihan paikallisilta mopojonneilta. Sain juuri toissapäivänä (neljännen) Aisani, tällä kertaa 50cc AM6, josta pinnoite lohennut, eli käyttökelvoton. Todennäköisesti sahaan tuon auki tai teen jotain muuta hauskaa, lähinnä tiivisteiden takia tuon huolin. :lol: D50B0 käypäisen 70cc spottasin 30e täältä Mototista, ilman mäntää (neulalaakeri pettänyt, kannessa pieniä jälkiä mutta pytty kuin uusi). Yhden n. 7tkm ajetun AM6 ostin 40e kun kaverilla ei ollut tarvetta jne. Täältäpäin noita löytyy joka nurkasta. :lol:


Oma Aisani alkaa olla nyt n. 198° paikkeilla, eli korkeutta en kehtaa enää laittaa lisää. Uskaltaako tuolle nyt laittaa kuinka paljon leveyttä / missä kohtaa ei enää tuo merkittävää hyötyä? Toisihan se tietysti ulospuhallusalaa ja sitä myöten ainakin teoriassa kierroksia. Aukon alaosa jäänee tuollaiseksi tai ehkä vielä hiukan suoremmaksi.

Kuva

Re: Viilaustopic

15.9.2014 20:50

Millä viilailet noita? Ei meinaa normi 3mm karalla oleva dremelin kaponen hiomarulla yltää noin pitkälle, mistä saisi pitkiä varsia näihin? Ja jos joku viitsis kertoa että mitenköhä dremeliin loihtisi kulmapään jotta pääsisin sisältäpäin käsiteltäviin aukkoihin käsiksi? :idea: :idea: ps. mahtaaa jälkeä!

Re: Viilaustopic

15.9.2014 21:05

Homemade hiomarulla on vastaus. Kara löytyi jostain vanhasta hiomakivestä (josta siis kulunut kivi pois), oli sopivan pitkä. Jollain liimalla hiomapaperi rullalle ja viilailemaan. Parempi ratkaisu olisi kara/varsi, jossa on keskellä viilto jonka läpi hiomapaperi pujotetaan. Nopeampi vaihtaa papru ja pysyykin varmaan paremmin kiinni. Mulla on jossain ollut tuollainen mutta nyttemmin hukkunut.

Ja kulmapäitä saa kyllä ihan Dremelin omiakin, mutta tuppaavat olla melko isoja. Melkein suosittelen tuota hammaslääkärin kulmakalikkaa, mikäli sen helposti pystyy modailemaan Dremeliin.

Re: Viilaustopic

15.9.2014 21:32

Siistiä jälkeä tosiaan! 8)

Itselläni on korkeampi myös tuolta reunoilta.. pakoaukolla asteita n. 196°.
Myöskin oman Airsalin pakoaukko on hiukan "terävämpi" tai kulmikkaampi.

Tein omasta sylinteristä portmapinkin ja löysin aiemmin tekemäni portmapin, jossa kaikki koskemattomia.
Laitan viimeistään viikonloppuna kuvia sylinteristä ja portmapista.

Sellaisen havainnon tein, että Airsalissa on vakiona 130,2° huuhteluaukot, sekä boostport. Eli se vanha portmappi on jotenkin kussut ja boostportille jäänyt vähemmän korkeutta.. nyt on varmasti oikein tehty ja se on täysin samalla tasolla huuhteluaukkojen kanssa.

Joten pitää sitten korottaa n. 1,8-2° huuhteluaukkoja, kun saan sen hammaslääkärin vingun tms. Silloin toi sylinteri vastaisi täysin suunnitelmiani.

Onks siulla muuten moni mm pakokanava Airsalissa? Voin sanoa, että se 28mm on sopiva sille, etenkin jos hakee suurta tehoa. Itellä on holkki muokattu sopimaan täysin portaattomasti pakokanavaan (eli ei edes kynnellä tunne sitä juuri ollenkaan).. mut en tiedä, onko tosta nyt ollut yhtään hyötyä.. persdynolla en ainakaan huomannut mitään. Mut onhan se ihan kiva välillä vähän hifistellä.

Ja ehdottomasti on ylimääräisille sylintereille tarvetta.. harmi kun täällä omalla paikkakunnallani kellään ei ole EBS050 sopivia sylintereitä myytävänä.. :roll:
Pitää etsiä sitten, kun on enemmän rahaa. Nyt ei ole niin paljo rahaa, että pystyisi ostamaan harjoituskappaleita. :D

Re: Viilaustopic

15.9.2014 21:52

Kanavaa on avarrettu sitä mukaa kun on ollut tarvis, nyt alkaa olemaan jo viimeisessä koossa. 28mm mittasin tönärillä. Ajattelin ehkä tehdä jonkunlaisesta putkesta tuonne sisälle sopivan holkin (28mm sisähalkaisijalla) -> putki siihen holkin päälle. Vähän niinkuin AM6, mutta "käänteisesti". Derbin oma kiinnityssysteemi ei ole kovinkaan tiivis...

Tuo mun aukko on tosiaan piirretty mäntää apuna käyttäen suoraksi yläreunasta -> kyljet alempana. Huomenna / kun taas jaksan koitan saada yläreunan symmetriseksi ja kylkiä ylemmä. Kuvakulma hämää hiukan, mutta ei ole vielä mikään kantikaskaan, joten reilusti tulee vielä tavaraa lähtemään. ;)

Ja huuhtelut on kaikki samassa tasossa ainakin mun Airsaleissa. Yhdessä pientä valuvirhettä boostportissa, joka saa portmapin näyttämään sen muita alemmalta. Myös kolmessa noista mun Airsaleista on ollut pakoaukon reunalla pieniä valuvirheitä, ihmettelen vaan että miten olen onnistunut aina nuo yksilöt saamaan käsiini vai onko ihan yleinen ominaisuus näissä? Siis sellaisia pieniä kuoppia ja kohoumia, joista osassa on pinnoite ja osassa ei...? Viilaan nuo aina ensimmäisenä pois kun lähden aukkoa leventämään. :)



E: Ootko miettiny jos löytäisit 43mm iskulla ja 90mm kiertarilla olevan kampuran jostain? Nostaisi 184/130 -> ~193/135°... ;) Suosittelen itse laskemaan vielä tarkemmin, käytin Bellin kirjasta löytyvää kaavaa (joka löytyi jostain mun vanhasta .txt tiedostosta...). Tuosta pitäisi olla joku excelikin jossain mutta kun en löytäny niin laskin manuaalisesti...

Bell:
D=(180 - Cos [(T^2 + R^2 - L^2)/(2*R*T)]) * 2
, missä
T = R + L + C - E
R = iskunpituus / 2
L = kiertarin pituus
C = sylkkäputken yläosan ja männänlaen väli
E = pituus sylkkäputken yläosasta aukon yläreunaan


140° pitäisin itse ehdottomana maksimina huuhteluille, ja tuo 135° pelaisi varmaan hienosti kovilla kiekoilla. ;) Bidalotin label-viilatussakin taisi olla 139° huuhteluajoitus. Toki "hieman" eri asia kuin perus Airsal, mutta toimii kuitenkin esimerkkinä. Eli ei 135° varmaankaan vielä "liian iso" olisi, mikäli kone hengittää hyvin muidenkin komponenttien osalta.

Re: Viilaustopic

15.9.2014 22:29

Ledinauha kirjoitti:...Uskaltaako tuolle nyt laittaa kuinka paljon leveyttä / missä kohtaa ei enää tuo merkittävää hyötyä? Toisihan se tietysti ulospuhallusalaa ja sitä myöten ainakin teoriassa kierroksia. Aukon alaosa jäänee tuollaiseksi tai ehkä vielä hiukan suoremmaksi.

Leveyttä "uskaltaa" laittaa lähelle 100%. Missä kohtaa ei tuo hyötyä, on 10p kysymys. Riippuu koneen tarpeesta pakopuolen osalta ja miten pakokanavan saa muotoiltua myös virtaamaan lisää. Ja toki myös siitä, ettei huuhtelu tykkää huonoa selvästi alkuperäistä leveämmästä aukosta.
Aukon alaosaa en suoristaisi ainakaan niin, että mennään turhan lähelle huuhtiksia. Ehkä voisi keskeltä suurentaa pienellä mutkalla niin, että jää selvä hajurako. Toisaalta epämääräisen muotoinen aukko on ilkeä renkaille...joten kompromissia kaivataan siinäkin.
Keskirivan päissä kannattaa pitää reilut nurkkapyöristykset renkaiden takia ja reilu pinta-ala ympäristön suuntaan johtaa lämpöä paremmin pois.
Jos pytty olisi oma, niin saattaisin ottaa yläreunaa hiukan suoremmaksi jättäen ulkonurkkiin "loivennusta".
Samaten ulkoreunat saa lähteä pytystä mahdollisimman kohtisuoraan männän keskeltä katsottuna / pytyn seinään nähden / säteen suuntaisesti, se lisää aukon virtauspinta-alaa. Ja toisaalta vaatii paljon työstöä kanavaan, että seinät saa nätillä s-mutkalla laipalle.

Jos ottaa realismia käteen:
Mahdollisimman ison/leveän jne aukon tavoittelu ei kuitenkaan ole itse tarkoitus. Vaan koneen soinnin nostaminen, mielellään konservatiivisesti per kerta -> testiä -> jne.
Lähtökohdaksi voisi ottaa alkuperäisen ja paljonko jo tuossa kuosissa pitäisi hönkiä lisää. Pelkkää pakoa isontamalla ei pääse loputtomiin ja oletettavasti vakiohuuhtikset loppuu ennen, kuin pakoaukossa on päästy lähellekään sitä kuuluisaa tappia.

Re: Viilaustopic

15.9.2014 23:00

Juuri tätä tarkoitinkin, että onko mitään järkeä alkaa kasvattamaan paon leveyttä. Hyvä kun huomautit tuosta huuhteluhommasta, ei käynyt edes mielessä. Tällä hetkellä 96%, suunnitelmissa oli 102 - 105% ja jouhevampi muoto kanavaan.

Huuhtiksiin on vielä reilusti varaa, kuvakulma hämää.

Kuva

Tuossa tuo Altecin viilaama, alkaa olla jo lähellä. Itse ajattelin lähinnä ottaa "turhat pois" tuosta alareunan pinta-alasta, jota jää nyt aika reilusti käyttämättä, kuitenkin varoen huuhtiksia (tarkoitit varmaan juuri tuota tällä "keskimutkalla"?).

Hiukan havainnollistava kuva vielä tulevista muutoksista:

Kuva

Ja keskirivan pyöristykset alapäässä on tehtaan jäljiltä. Yläpuolella vasemman aukon viisteen loppumisesta näkee muuten hyvin alkuperäisen korkeuden.

Re: Viilaustopic

16.9.2014 0:24

Kun pako on jo 96%, en näe ideaa (enkä helpolla uskaltaisi...) mennä leveämmäksi ilman hyvää syytä. Kuvassa se näytti kapeammalta.
Ylemmän kuvan pako/huuhtelu lienee tehty niin, että huuhtis suuntaa selvästi pois pakovirtauksesta. Sun pytyssä niin ei luultavasti ole, ainakaan niin selvästi. Noin lähelle toisiaan mennessä suuntaukset on 10x "perinteistä" tarkemmat.

Pöllin sun kuvan ja piirtelin siihen karkeita viivoja. Viisteistä päättelin nopeasti orkkisaukon olleen VIHREÄ. Jos edes lähelle, niin pinta-alaa on tulossa reilusti lisää, prosentteina blowdown-alassa aika selvästi.
Sun punaiset viivat on melko hyvät aika-alojen kannalta. Itse lähtisin muokkaamiini sinisiin, toki huomioiden että ne on karkeat kantti*kantti.
Miksi? Alareuna jää kauemmas huuhtiksesta, syömättä juurikaan blowdownia. Yläreuna jäisi ulkokulmasta pyöreämmäksi, säästäen renkaita ja antaen pehmeämmän pulssin putkeen.
Näin siis olettaen, että pakoaika-alaa tulee riittävästi (=alkuunsa ei ainakaan liikaa).
Kuva

Jos aattelee asiaa niin, että liian pieni pako rajoittaa tehoja/kierroksia. Liian iso taas tekee koneesta ihan mahottoman ajaa ja piikikkään, vääntöalueella mitattuna jopa hitaamman. Eli "liian" pieni on kuitenkin parempi.

Re: Viilaustopic

16.9.2014 1:09

Jeps, viilan kanssa ahnehtiminen ei kannata. Multa löytyy itseasiassa kaks noita pyttyjä, toiseen tulee sitten taas erilaista muotoa aukkoihin (kaikenlisäks noita löytyy ulkomailta joskus 100e koko setti mäntineen ja tiivisteineen).

Pitäis muuten käyttääkin kuvien sijaan portmappeja tarkoilla mitoilla niin selkeyttäis arviointiakin jonkun verran... :lol:

Ja nuo mun viivat oli vaan erittäin karkeat hahmotelmat noista aukoista, tuo sun sininen yläreuna oli lähinnä se "tavoite" siinä. Eli suora yläreuna ja pieni viiste nurkkiin (myös oma kokemus todistaa tämän säästävän m-rengasta häviämättä tehoissa käytännössä mitään). Alaosaan tuo sun ehdotus myös hyvä, ei häiritse huuhteluita ja noin pienellä erolla blowdownin alla tuskin on suurta merkitystä.

Tässäpä vielä vakiosta kuvaa, hiukan eri kuvakulma tosin. Alareunan muotoilu melko eksoottinen näissä, voisiko johtua juuri tuosta huuhtelun "suojaamisesta" ?

Kuva

Re: Viilaustopic

16.9.2014 2:49

Voisi johtua siitä. Vaikka tehtailla on yleensä osaaminen ja testit, niin mä en silti näe tossa alareunassa mitään hyvää... ainakin renkaiden kannalta kamala, kun tökkäsee - hellittää - tökkäsee. Hiukan eri muodolla ois saanu kaikki kolme asia paremmiksi: renkaat, pinta-ala, työstäminen.
Lisäksi tollai kumpuilevassa pakokanavassa on enemmän pinta-alaa imemässä lämpöä rakenteisiin, ei hyvä sekään.
Voi toki olla, että noin on helpointa tietä korjattu pakoon sopimatonta huuhtelua. Pitää muistaa sekin, että jossain menee raja kaupallisen kannattavuuden/kehitystuntien välillä. Ja sekin tiedetään, että erilaisuus kosiskelee ostajaa.

E:
Portmapit on joskus parempia. Kuvat kuitenkin useimmiten, jos on tarkoitus arvioida ja selventää asiaa. Em. kahden yhdistäminen samaan viestiin ei toki ole väärin.
Mutta omalta kohalta tykkään enemmän selkeistä kuvista näin yleisesti ottaen.

E2:
Joo, huuhtiksista kannattaa pysyä järkevän matkan päässä, jos alkuperäinen valmistaja on niin tehnyt ja on viitteitä, että kadotusta saattaa tapahtua (kuten nuo orkkis pakoaukon pervot muodot). Erityisesti ala/keskikierrokset kärsii herkästi kun aikaa on paljon ja huuhteluvirran nopeus pieni, jolloin suunnassa pysyminen on huippukiekkoja vaikeampaa.
Mikään ei estä sekä täyttämästä, että levittämästä huuhtiksia pakopuolen ylänurkistaan enemmän taakse/alas suuntaaviksi, mutta se muutos tulee viedä melko pitkälle kanavaan että vaikutus realisoituu, eikä tule samalla turhaa vastusta. Paskamainen homma.

Re: Viilaustopic

16.9.2014 17:59

Tätä korostaisin:
PV-Patu kirjoitti:Samaten ulkoreunat saa lähteä pytystä mahdollisimman kohtisuoraan männän keskeltä katsottuna / pytyn seinään nähden / säteen suuntaisesti, se lisää aukon virtauspinta-alaa. Ja toisaalta vaatii paljon työstöä kanavaan, että seinät saa nätillä s-mutkalla laipalle.

http://i.imgur.com/C7eHCvK.jpg
Niinkuin kuvasta näkee, niin pakoa ei voi enää juurikaan levittää tai sitten on kierrettävä pinnapulttien toiselta puolelta.

Aukon alaosa näyttää jo aika hyvälle. Eikä sillä muutenkaan huuhtelujen yläreunan alapuolella ole juuri muuta tehtävää kuin sekaantua huuhtelun sotkemiseen. Tossa vaiheessa projektia säilyttäisin kyseisen alueen mielummin huuhteluiden levittämistä varten.

Re: Viilaustopic

16.9.2014 20:10

Oli muuten viimeinen kerta, kun käytän mitään kiinalais/taiwanilaisvalmisteista terää..
Kuva
Hiomarulla päätti lähteä irti kesken viisteiden teon. :roll:

Näyttää omasta mielestäni siltä, että tota pyttyä ei enään voi käyttää.
Pinnoite hävinnyt tosta kohtaa aika kivasti, vaikkei tunnu kynnellä mitään.

PS. Oli superliimalla laitettu kiinni se hiomarulla siihen itse terään.. kierroksia n. 15krpm ("low" astetus Dremel 200:ssa).