Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Viilaustopic

21.10.2010 13:40

Keskustelu viilaamisesta jatkuu.

21.10.2010 13:42

nigoo kirjoitti:Itellä taas tehoalue kapeni kun muutin paon soikion yläosan kantikkaaksi.


Näinhän sen teorian mukaan kuuluukin tehdä: terävämpi pakopulssi -> toimii kapeammalla kiekka-alueella. Jossain mielessä hieman sama asia kuin lyhentäisi vastakartiota.

21.10.2010 15:05

Olisi aikomus viilata tuota metrakitin hm 75cc pyttyä ja siinä on kolmiosainen pakoaukko, niin käykö hassusti jos korotan vaan sitä "pääaukkoa" enkä koske niihin "lisäaukkoihin" ollenkaan?
Eikös joka virityskirjassa sanota että niitä pitäisi saman verran korottaa kaikkia aukkoja pakoaukosta?

21.10.2010 15:23

Noh, onkohan sitten se korottaminen tarpeen.. pakoaukolla kumminkin asteita 189 että jos vaan leventäisin ja muotoilisin soikiosta kulmikkaammaksi. Että kun minulla ei ole sellaisia työkaluja jotka mahtuisi niihin lisäpakoaukkoihin :s
Edittiä vähän tuohon^^ Ne lisäpakoaukot on valmiiksi matalemmalla kuin pääpakoaukko, että jos sitä kumminkin korottais. Tässä olis pytyn aukotusta ja mitä pakoaukolle suunnittelin.

Slerpa_ kirjoitti:Eikös joka virityskirjassa sanota että niitä pitäisi saman verran korottaa kaikkia aukkoja pakoaukosta?
Ei mulla ainakaan oo tullu vastaan?

21.10.2010 15:43

Ei mulla ainakaan oo tullu vastaan?
Esko Maunon kirjan sivu 39, kuva 37 kuvateksti sanoo tämmästä:

"Kaksiosaisen pakoaukon molempien puolten yläreunojen on oltava täsmälleen samalla korkeudella."

Sivullla 40 sanotaan:

"Mikäli pakoaukko on jaettua tyyppiä, eli sen eri puolten välissä kulkee väliripa, on erittäin tärkeää tarkastaa että kummankin puolen aukko avautuu juuri samalla hetkellä eli niiden yläreunat ovat täsmälleen samalla korkeudella."

21.10.2010 15:55

Mä en ole tuota kirjaa lukenutkaan mutta mun mielestä tiittasessa ei siitä mitään puhuta?

Mutta kuinkas kun siinä mun pytyssä on kolmiosanen aukko niin siinä tavallaan se aukko aukeaa keskeltä ensin ja sitten vasta sivuilta pienemmistä aukoista... Että onko siinä sitten pakko avautua kaikkien yhtäaikaa kuten kaksiosaisessa aukossa? Kaksiosainen aukkohan ei olisi symmetrinen jos toinen olisi korkeampi mutta kolmiosainen on silti symmetrinen vaikka keskimmäinen on korkeampi. En todellakaan tiedä että onko symmetrisyydellä vaikutusta mutta näin itse ajattelin :D

Niin tosiaan, tuossa pytyssä on vakionakin lisäpakoaukot ~1mm matalemmalla kuin pääaukko :|

21.10.2010 16:42

Minun mielestäni voi isontaa sitä keskiaukkoa. Onhan monessa tehokkaammassa pelissäkin pakoaukko paljon matalampi toiselta puolelta kuin toiselta. Eli aukeaa ja sulkeutuu eri aikaan kuin keskeltä.

PS. Miksi et voi vain korottaa kaikkia aukkoja?

21.10.2010 17:30

Näin ajattelinkin :) Ja se että miksen korota kaikkia, niin mulla ei ole sellaisia työkaluja joilla pystyis työstää niitä pienempiä aukkoja. Muuten kyllä korottaisin :(

26.10.2010 2:15

Eli halu oppia jotain viilaamisesta on jo todella kova :D. Tässä pari kuvaa nyt:

Viilalla koskemattoman vakiosylinterin yleisilme (kuva huono mutta näkee hieman asettelua)

Kuva

(ja pakoaukon koko?)(näkyy myös leikkausjäljet, mutta sylkkä porautetaan :D)

Kuva

Erittäin epätarkkojen mittausten tuloksena pakoaukko 28mm leveä ja n. 19mm korkea.
Sylinteri siis 40,2mm (tulossa varmaankin 40,5 ylikokoon). Paolla siis leveyttä 70% sylinteristä. Tehoja yritän saada 8-12t rpm alueelle, joten pakoaukkoa ylöspäin, mutta miten sivulle (ja minkä verran edes kannattaa).Tiittasen kirja oikea taitaakin olla oikea opus, mutta onko muita tarpeellisia kirjoja netistä ladattavissa?

Huuhteluihin en aio koskea, joten pakoaukkoa yritän ainoastaan muotoilla. Huuhteluiden valuvirheitä pitäisi varmaankin hioa pois kuitenkin. Mahtaako dremel olla hyvä (kunnon terillä) työkalu pakoaukon muotoiluun?

(aikaa tulen käyttämään ja mitään en tee sylinterille ennenkuin tiedän varmasti mitä teen, joten siitä ei tarvitse itkeä :D)(vesi värjännyt hieman sylkkää)

26.10.2010 2:25

Lähdetääs ensiksi siitä, että mittasitko pakoaukon leveyden kohtisuorana leveytenä vai kehämittana? Eli vaakasuorassa pakoaukon leveys, vai portmapista? 68%-72% on suht maximi arvo paon leveydelle, tuolla välillä männänrenkaiden kestävyys putoaa radikaalisti ja 72% yli sitä ei kannata leventää, männänrenkaat pääsevät muuten puristumaan liiaksi ulos urastaan, jolloin taas kolisee. Korkeutta en uskalla spekuloida juuri nyt.

Dremel on näppärä vehje noiden työstämiseen. ;) Sanotaan näin, että tiittanen on pirun hyvä lähtökohta. Suomenkielinen opus ja suht monipuolinen, kyllä se hartaudella kannattaa lukea ja ymmärtää. Senjälkeen jos kiinnostusta riittää, kannattaa Bellin ja Jenningsin tuotantoakin lueskella (tosin vain englanniksi), Blair taasen on jo "paksua tavaraa", pirun viisasta, mutta vaikeaa tekstiä.

26.10.2010 2:58

Mittasin kohtisuorana leveytenä, tarkemman teen hieman myöhemmin. Tuo leveys vaikutti jo aika leveältä, joten se kannattaa varmaankin jättää sellaisekseen.

Mutta pinnat pitäisi siis saada tasaisiksi (huuhtelut ja pako), kun uutena ollessaan sitä ne eivät ole?

26.10.2010 16:13

Sain viilattua oman pyttyni ja tässä kuvaa :) http://www.motot.net/galleria/kuva20147/

Itse olen ainakin aivan tyytyväinen jälkeen. Heijastukset tekee sen että tuo viiste näyttää vähän oudolta. Pytty on muutenkin tällä hetkellä porautuksessa, että ne tekee siellä kunnon viisteet.

Antakaa kommenttia! :)

26.10.2010 17:03

TooByAas kirjoitti:Sain viilattua oman pyttyni ja tässä kuvaa :)


Kylläpä kyllä... Kun kuvaa kattoo niin sormia syyhyttää ja takaraivossa takoo: "miksi lisäpakoja ei viilattu, miksi lisäpakoja ei viilattu, miksi lisäpakoja ei viilattu, ...."

Eli oliko tuohon joku syy miksi jätit nuo viilaamatta?!

26.10.2010 17:06

Sarvi-Perkele kirjoitti:
TooByAas kirjoitti:Sain viilattua oman pyttyni ja tässä kuvaa :)


Kylläpä kyllä... Kun kuvaa kattoo niin sormia syyhyttää ja takaraivossa takoo: "miksi lisäpakoja ei viilattu, miksi lisäpakoja ei viilattu, miksi lisäpakoja ei viilattu, ...."

Eli oliko tuohon joku syy miksi jätit nuo viilaamatta?!


TooByAas kirjoitti:Näin ajattelinkin :) Ja se että miksen korota kaikkia, niin mulla ei ole sellaisia työkaluja joilla pystyis työstää niitä pienempiä aukkoja. Muuten kyllä korottaisin :(

26.10.2010 17:27

Scaleo1 kirjoitti:
Sarvi-Perkele kirjoitti:
Eli oliko tuohon joku syy miksi jätit nuo viilaamatta?!


TooByAas kirjoitti:Näin ajattelinkin :) Ja se että miksen korota kaikkia, niin mulla ei ole sellaisia työkaluja joilla pystyis työstää niitä pienempiä aukkoja. Muuten kyllä korottaisin :(

Näinpä.. Eli siis en yksinkertaisesti omista mitään työkalua millä pystyisin ne viilata, muuten olisin kyllä viilannut.. Onko tuosta sitten suurtakin haittaa etten niihin koskenut? :s