Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Rabasa

28.7.2016 6:34

Itellä on tuo moposportin kevlar kit derbissä ja ei mitään valittamista. Mukana tulevat jouset vastaa about italkitin jousia jäykkyydeltä, eli ei mitkään älyttömän jäykät. Kytkin kyllä toimi hyvin ja luistamatta noilla kitin vakio jousillakin,. mutta vaihdoin kuitenkin malossin jouset tilalle jotka on selvästi jäykemmät.

Re: Rabasa

6.8.2016 8:34

Mitä porukka on käyttänyt tiivisteenä airsalin kannen letkukiinnikkeen välissä? Mukana tuossa ei tule mitään tiivistettä ja ei tuo ilmankaan näytä pitävän, vaikka laittaa kuinka tiukalle ni tihkuu nestettä välistä.

Re: Rabasa

8.8.2016 0:11

Siis letkun ja karaliittimen välissä? Mulla oli siinä jesaria pari kierrosta, kun ei muuten tuntunu pitävän.

Re: Rabasa

8.8.2016 6:47

EI vaan itse sen karaliittimen kierreosan ja kannen välissä. Ei auta vaikka sen vääntää hampaat irvessä kiinni, silti tihkuttaa nestettä välistä.

Re: Rabasa

5.9.2016 0:04

Osaisko joku kertoa, että saadaanko kannen laskemisella mitään hyötyä aikaseksi derbin vakiopytyssä. Paljonkohan olisi hyvä squish-välys, jos tähän hommaan rupiaa ?
Ja miten tuo kannen laskeminen yleensäkin vaikuttaa ?

Re: Rabasa

20.9.2016 0:13

Moro, kysyisin sellasta, että ku otin öljypumpun pois käytöstä nii voiko ajaa ilman sitä peitelevyä?

Sitten tarvisin neuvoo, että missä kaikkialla moottorissa on stefoja? Ainakin kampuran stefat, kiksin ja vaihdepolkimen stefat tiiän.

Vikaks kysymys koskee ratasta, joka kiinnittyy kytkinpuoellla kampuran päähän. Eli miten se ratas irrotetaa, jottai sais stefan paikalle, vai tarviiko sitä irrottaa? :)

Re: Rabasa

12.10.2016 0:58

Morjens, kaverin 09 derbi um rabasalla on pientä häikkää kytkimen kanssa, kytkintä ei saa kiristettyä kireälle tai kytkin ei toimi (kytkimen pitäis olla 45nm momentissa ja tällä hetkellä kiristetty käsin ku ei enempää voi kiristää). Mikä vois olla häikkänä? Voiko kytkimessä oleva "prikka" josta lähtee kaksi säiettä (oli vääntynyt, oikaistiin) olla vikana? Apua kaivattas ku tarttis derbin auton alta pois. Painelaakeri, kytkinlevyt ja kytkinkruunu ovat kaikki hyvässä kunnossa. Vika ilmeni siten että kytkin ei pitänyt ollenkaan ja aina kun laittoi 1 pohjaan sammui.

Re: Rabasa

12.10.2016 1:02

Antsa__ kirjoitti:Osaisko joku kertoa, että saadaanko kannen laskemisella mitään hyötyä aikaseksi derbin vakiopytyssä. Paljonkohan olisi hyvä squish-välys, jos tähän hommaan rupiaa ?
Ja miten tuo kannen laskeminen yleensäkin vaikuttaa ?

Kyllähän toi auttaa, kaverilla laskettiin kantta muistaakseni pari milliä ja huomas jo selvän eron tehossa. Kannen laskeminen vaikuttaa siten, että puristussuhde paranee joka tuottaa lisätehoa paremman puristussuhteen takia joka isku. Teknisesti siis kannen laskussa pienennätään ns "ylimääräistä" männän ja kannen välistä tilaa jolloin puristuksia tulee lisää.

Re: Rabasa

13.10.2016 11:46

Kannen lasku kyllä kannattaa! Mutta, älä missään nimessä mene höyläämään sitä "kun kaveriltakin otettiin parimilliä", vaan mittaa ensiksi. Derbin koneessa välys on suuri, koska toleranssit eivät ole turhan pieniä ja osat täytyy suunnitella "väljiksi", jotta kaikki ei ole niin tarkkaa (voisi muuten tulla vahingossa sellainen kone jossa on liian pieni välys).

Sopiva välys männän ja kannen välissä on n. 0,8 mm. Mittaa ottamalla tulppa pois, laittamalla juotostinaa tms pyttyyn ja pyöräyttämällä kerran. Itelläni oli se vakiona jonkun ~2 mm, mut sulla voi olla eri. Siitä vaan sit sorviin.

Squishiin jäävä polttoainehan ei pala vaan menee hukkaan, eli sen pienennys sopivaksi parantaa hyötysuhdetta (ja tehoa).

KawasakiViissataa kirjoitti:Morjens, kaverin 09 derbi um rabasalla on pientä häikkää kytkimen kanssa, kytkintä ei saa kiristettyä kireälle tai kytkin ei toimi (kytkimen pitäis olla 45nm momentissa ja tällä hetkellä kiristetty käsin ku ei enempää voi kiristää). Mikä vois olla häikkänä? Voiko kytkimessä oleva "prikka" josta lähtee kaksi säiettä (oli vääntynyt, oikaistiin) olla vikana? Apua kaivattas ku tarttis derbin auton alta pois. Painelaakeri, kytkinlevyt ja kytkinkruunu ovat kaikki hyvässä kunnossa. Vika ilmeni siten että kytkin ei pitänyt ollenkaan ja aina kun laittoi 1 pohjaan sammui.


Hetkinen, en nyt oikein tajunnut että millä tavalla kytkin ei toimi? Siis luistaako se, eikö se irrota (sammuu vaihteen laittaessa) vai molempia? Kuvaile vähän paremmin.

Mut kuitenkin, epäilen kasausvirhettä. Onko siellä kaikki osat paikallaan, esim. se paksu prikka kytkinkruunun takana, se holkki siel välissä, ja se toinen prikka niiden kruunujen välissä? Tarkista räjäytyskuvista. Se säieprikka on vaan lukitusta varten, kuuluu taivuttaa kiristetyn mutterin kanttia vasten. Ei vaikuta tuohon kyllä. Onks kytkinjouset kunnossa?

Re: Rabasa

17.11.2016 10:20

Tietääkö kukaan, että meneekö Airsalin 50cc sport -mäntä derbin alkuperäiseen sylinteriin ilman porausta/hoonaamista tai pyttykoroa yms? -> http://www.moposport.fi/mantasarja-derb ... 0cc-airsal

Myös muita mäntiä voi mieluusti ehdotella. Itsellä ensimmäinen männänvaihto rabasan talvella edessä, enkä osaa yhtään sanoa mikä olisi hyvä mäntä.

Re: Rabasa

25.12.2016 18:46

Löytyykö jostain ohjeet tuohon um öljypumpun säätämiseen?

Re: Rabasa

25.12.2016 19:39

Pumpun rungossa ja vaijerin käyttämässä "kiekossa" olevat viivat kohdakkain.
That's all you need to know

Re: Rabasa

29.12.2016 18:29

Onko DRD Pro:n ja X racen UM koneissa mitään muuta eroa kun ensinmainitussa sähköstartti? Saisin kohtuu hintaan DRD Pro koneen ni ajattelin tuleeko mitään säätöä että saa paikalleen x raceen? Onko esim moottorin kiinnitysreiät & takahaarukan akseli samankokoiset ?

Re: Rabasa

29.12.2016 21:43

Ainakin minun ymmärtääkseni kyseessä on ihan sama kone, uskoisin menevän sellaisenaan kiinni.

Re: Rabasa

29.12.2016 22:18

Tuossa luulossa itsekin olin että täysin sama kone starttia/magneettoa lukuunottamatta. Mutta yksi kaveri mutuili että taaimmainen moottorin kiinnittysreikä olisi isompi drd koneessa, eli siis se joka yhdistää moottorin ja swingin.