Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Rabasa

27.4.2015 19:21

Tässä on nyt epätoivosesti yritetty säätää 80cc apikkaa, mutta ei millään meinaa yskiminen loppua.

Tänään kaveri huomas, että yskii pakokaasuja imukaulan tiivisteen välistä :eek:

Mistäs tämmöinen voisi johtua?

Re: Rabasa

27.4.2015 21:48

Imuvuoto siinä?

Re: Rabasa

27.4.2015 23:09

Juu oli imuvuotokin.

Mutta todennäköisesti yskimisen/paukkumisen aiheutti sytytys.

Re: Rabasa

28.4.2015 8:51

Morso! Olis semmone onglema että ei lähe derbuli käymää (xtreme 2004). Tekniikkana tg enox, malossin läpät, vakio 14mm kaasari, 72 pääsuutin, 50cc pytty ja rajottamaton cdi.

Bensaa saa koska tulppa on muutaman polkasun jälkeen märkä ja tulee hyvä kipinä. Myös 4 eri tulppaa on koitettu.

Eilen säätelin hieman staattorin aluslevyä ja sen jälkeen lähti hyvin käymään. Päätettiin sitten lähteä kavereitten kanssa apsille käymään (matkaa n.9km). Ajelin semmosella puoli - 3/4 kaasulla sinne ja takaisin. Tulin kotio ja laitoin mopon talliin yöksi.

Tänään iltapäivällä ajattelin lähteä tankkaamaan jotenka laitoin mopon lämpiämään siksi aikaa kun laitoin kamat päälle. Mopo lähti ekalla polkaisulla ryypyn kanssa käymään. Kun olin ottamassa mopoa ulos tallista annoin hiukan kaasua niin derbipä päätti sammua. No aloin polkemaan mutta ei käynnistynyt sitten millään.

Räpläsin 5h joka paikkaa minkä keksin moposta mutta ei lähde. Olen kokeillut ilman ryypyä ja ryypyn kanssa ja kaasua kaikissa mahdollisissa asennoissa. Kaasarinkin avasin ja putsasin. Myös 2 eri cdi:tä olen koettanut. Tarvitsisin kipeästi apua!

Re: Rabasa

1.5.2015 0:22

mistä voisi olla peräisin kun derbini alakerrasta löytyi puolikas sokka ja loput tulivat öljyjen mukana pihalle ja nykyään pitää ihmeellistä naksutusta koneesta? onhan koneella ajettu jo reilut 17tk mutta sokan irtoamisen jälkeen on äänikin tullut :)

Re: Rabasa

1.5.2015 2:49

MURTSIZ kirjoitti:Morso! Olis semmone onglema että ei lähe derbuli käymää (xtreme 2004). Tekniikkana tg enox, malossin läpät, vakio 14mm kaasari, 72 pääsuutin, 50cc pytty ja rajottamaton cdi.

Bensaa saa koska tulppa on muutaman polkasun jälkeen märkä ja tulee hyvä kipinä. Myös 4 eri tulppaa on koitettu.

Eilen säätelin hieman staattorin aluslevyä ja sen jälkeen lähti hyvin käymään. Päätettiin sitten lähteä kavereitten kanssa apsille käymään (matkaa n.9km). Ajelin semmosella puoli - 3/4 kaasulla sinne ja takaisin. Tulin kotio ja laitoin mopon talliin yöksi.

Tänään iltapäivällä ajattelin lähteä tankkaamaan jotenka laitoin mopon lämpiämään siksi aikaa kun laitoin kamat päälle. Mopo lähti ekalla polkaisulla ryypyn kanssa käymään. Kun olin ottamassa mopoa ulos tallista annoin hiukan kaasua niin derbipä päätti sammua. No aloin polkemaan mutta ei käynnistynyt sitten millään.

Räpläsin 5h joka paikkaa minkä keksin moposta mutta ei lähde. Olen kokeillut ilman ryypyä ja ryypyn kanssa ja kaasua kaikissa mahdollisissa asennoissa. Kaasarinkin avasin ja putsasin. Myös 2 eri cdi:tä olen koettanut. Tarvitsisin kipeästi apua!

Ei siis lupaa ollenkaan, jos työntää pitemmän matkaa ? Voiko vuotaa jäähdytysnestettä palotilaan ? Periaattessahan mopon pitäis käynnistyä jos saa kipinän, bensaa ja ilmaa. Eli yläkerta kannattaa avata ja katsoa, jos jokin olisi vialla.

Re: Rabasa

1.5.2015 3:12

Irtonainen sokka on voinut käydä seikkailemassa mm. ensiörattaan ja kytkinkruunun hammasrattaiden välissä, tehden niihin pieniä epämuodostumia, joista aiheutuu nakutusta. Nakutus voi alkaa ilmentyä myös vasta siinä vaiheessa, kun osia käytetään irti ja kasataan uudelleen kiinni, sillä osiin tulleet jäljet eivät enää kohtaa juuri samoin kuin ennen osien irroittamista. Joskus nousi vähän karvat pystyyn, kun löin tulille laakerirempatun koneen tuliterällä pytyllä ja kampuralla ja koneesta alkoi kuulua heti ensipolkaisulla KLONK KLONK KLONK. Syypää oli haljennut vesipumpun muoviratas, joka oli käynyt niin ikään kytkimen rattaiden välissä, tuhoten hamppien pinnoitteet ja tehden niihin epämuodostumia, joka taas johti uusien osien hankintaan.

Re: Rabasa

1.5.2015 9:15

Poram kirjoitti:
MURTSIZ kirjoitti:Morso! Olis semmone onglema että ei lähe derbuli käymää (xtreme 2004). Tekniikkana tg enox, malossin läpät, vakio 14mm kaasari, 72 pääsuutin, 50cc pytty ja rajottamaton cdi.

Bensaa saa koska tulppa on muutaman polkasun jälkeen märkä ja tulee hyvä kipinä. Myös 4 eri tulppaa on koitettu.

Eilen säätelin hieman staattorin aluslevyä ja sen jälkeen lähti hyvin käymään. Päätettiin sitten lähteä kavereitten kanssa apsille käymään (matkaa n.9km). Ajelin semmosella puoli - 3/4 kaasulla sinne ja takaisin. Tulin kotio ja laitoin mopon talliin yöksi.

Tänään iltapäivällä ajattelin lähteä tankkaamaan jotenka laitoin mopon lämpiämään siksi aikaa kun laitoin kamat päälle. Mopo lähti ekalla polkaisulla ryypyn kanssa käymään. Kun olin ottamassa mopoa ulos tallista annoin hiukan kaasua niin derbipä päätti sammua. No aloin polkemaan mutta ei käynnistynyt sitten millään.

Räpläsin 5h joka paikkaa minkä keksin moposta mutta ei lähde. Olen kokeillut ilman ryypyä ja ryypyn kanssa ja kaasua kaikissa mahdollisissa asennoissa. Kaasarinkin avasin ja putsasin. Myös 2 eri cdi:tä olen koettanut. Tarvitsisin kipeästi apua!

Ei siis lupaa ollenkaan, jos työntää pitemmän matkaa ? Voiko vuotaa jäähdytysnestettä palotilaan ? Periaattessahan mopon pitäis käynnistyä jos saa kipinän, bensaa ja ilmaa. Eli yläkerta kannattaa avata ja katsoa, jos jokin olisi vialla.

Työnsin pitkää mäkeä alas eikä luvannut kertaakaan. Olen myös vaihtanut kokonaan toisen sylkkäsarjan ja kokeillut ilman jäähäreitä käymään. Polkemalla lupaa silloin tällöin. Tilasin "uuden" staattorin, koska epäilen vian olevan siinä. Mittailin staattorin johdoista niiden vastuksia (ohmeja) niin tuli ihan vääriä lukemia. Ensi viikolla saan staattorin niin päivittelen sitten tänne tilannetta.

Re: Rabasa

1.5.2015 18:37

Onkos kellään kokemusta tuleeko noissa moposopin sylintereissä mäntää ja tiivisteitä mukana? Ja sori pakko kysyy täällä kun ei näi vappuna oo mikää paikka auki...

Re: Rabasa

3.5.2015 16:58

Ois männän osto edessä ja sylinterihän pitäisi hoonata. Eli siis olen ihan kujalla että minkä kokoinen uuden männän pitäisi olla (vakio männän kokoa en tiedä vielä).
Mutta kun vehkeessä tää turbokitti kiinni nii pitäsikö hankkia joku kestävempi/laadukkaampi että kestäis kauemmin ku pitäs +10km matkoja ajella?
http://www.moposport.fi/mantasarja-pro- ... -39-86-12t
Ei oo mitään kokemusta tommosesta mutta oisko parempi vai joku vertex vaa?

Re: Rabasa

3.5.2015 20:43

Kannattaa käyttää sylinteri jossain moottorihiomolla hoonauttamassa tms. (näin varmaan olitkin jo tekemässä?), samalla sanot, että mittaa minkäkokoinen sylinteristä tuli.

Näin varmistat, että käyntivälyksestä tulee sopiva. Sopiva käyntivälys on alupytyille 0,05 mm ja valurautaisella vielä hieman isompi.

E: Ennemmin se Vertex kuin kiinanmäntä! ;)

Re: Rabasa

3.5.2015 20:54

Joo moottorihiomoon oon viemässä täytyy sanoo että mittaa samalla.

Re: Rabasa

5.5.2015 13:29

MURTSIZ kirjoitti:Työnsin pitkää mäkeä alas eikä luvannut kertaakaan. Olen myös vaihtanut kokonaan toisen sylkkäsarjan ja kokeillut ilman jäähäreitä käymään. Polkemalla lupaa silloin tällöin. Tilasin "uuden" staattorin, koska epäilen vian olevan siinä. Mittailin staattorin johdoista niiden vastuksia (ohmeja) niin tuli ihan vääriä lukemia. Ensi viikolla saan staattorin niin päivittelen sitten tänne tilannetta.

Staattorihan siellä rikki oli. Kun uuden sain nii lähti heti käymään
Viimeksi muokannut Shape päivämäärä 17.5.2015 13:12, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ei liian monta lainausta samaan viestiin

Re: Rabasa

17.5.2015 13:10

Mikä osa mahtaa olla vm rabasassa oikeanpuoleisen lohkon öljypropun yläpuolella? Väänsin uudet kierteet proppuun kierretapilla ja pyöritin tappia vahingossa liian pitkälle, josta seurauksena oli kankeat vaihteet ja esim 4 vaihteella ajaessa saattaa mennä vapaalle vaikka ei edes vaihtaisi vaihdetta. Lisäksi vapaalla eteenpäin työnnettäessä kuuluu kolinaa...

Re: Rabasa

17.5.2015 17:49

siinä öljypropun yläpuolella on ainakin vaihderumpu