Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Rabasa

10.1.2017 23:18

notreal911 kirjoitti:Ootko kokeillu pienemmällä pääsuuttimella. Meillä viilattu vakiosylinteri saman kokoisella kaasarilla ja Gianellin teharilla ( kone kiersi n. 14 000r/min ) toimi hyvin niinkin pienellä pääsuuttimella kuin 92 :eek:


Oho joo siinä oli pienempi pääsuutin ,mutta se ei sitten iha kierroksien tapissa pätki mutta pitää kokeilla jotai 102 ja 115 väliltä

Re: Rabasa

10.1.2017 23:20

Kuulostaa kyllä melkoisen isolta tuo 115 suutin. Omassa 50cc (airsal sport) koneessa 17.5mm kaasarilla, teharilla ja vakio putsarilla sopiva suutin oli 88 kesällä, talvella luulisi joku 95-100 olevan lähempänä oikeaa.
Viimeksi muokannut johnnyw päivämäärä 10.1.2017 23:24, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Rabasa

10.1.2017 23:23

johnnyw kirjoitti:Kuulostaa kyllä melkoisen isolta tuo 115 suutin. Omassa 50cc (airsal sport) koneessa 17.5mm kaasarilla, teharilla ja vakio putsarilla sopiva suutin oli 88 kesällä, eli talvella luulisi joku 95-100 olevan lähempänä oikeaa.


Juu kiitti paljon pitää kokeilla
:D

Re: Rabasa

12.1.2017 18:34

Mulla on derbi drd racing 2015 virit: enox tecnigas (kuristukset on poistettu), rajoittamaton cdi, reikälevy on poistettu ja pääsuutin on 102. Onko liian iso pääsuutin ku ei oikee kierrä kunnolla. Kiitos jo etukäteen!

Re: Rabasa

12.1.2017 20:36

Siitä kun lähet 5 numeroa kerrallaan pienetämään niin huomaat kyllä milloin kiertää ja milloin jo menee liian pieneksi. Alkuhaun voi suorittaa paikallaan kierrättämällä koska röpöttämisen kyllä kuulee kun max.kierrokset eivät ole tasaiset vaan kone "hakee" kierroksia eestaas. Lopullisen suuttimen koon löytyminen vaatii rasittamista eli ajamista mutta siinä vaiheessa on jo oikea koko suunnilleen tiedossa. Normisti n. 5 numeroa isompi suutin kuin mitä tallissa kierrättämällä hyvältä tuntuu.

Re: Rabasa

12.1.2017 22:33

Koita vaikka 95 suutinta. Itellä suunnilleen samat virit ja talvioloihin aika sopiva tuo 95.

Re: Rabasa

12.1.2017 22:38

Tällänenjäbä kirjoitti:Koita vaikka 95 suutinta. Itellä suunnilleen samat virit ja talvioloihin aika sopiva tuo 95.


Juu laitoin mutta jännää kun antaa pyöriä tyhjäkäynnillä jonkin aikaa ja sitte painaa hanaa nii se jotenki tuntuu että se ois iha tukossa bensasta ja sit ku kaasutta about 2-3 s. Nii pelaa

Re: Rabasa

12.1.2017 23:19

Mulla on derbi drd racing 2015 virit: enox tecnigas (kuristukset on poistettu), rajoittamaton cdi, reikälevy on poistettu ja pääsuutin on 95 pelaa moitteitta mutta jos jättää jokskin aikaa pyörimään tyhjäkäynnille niin sen jälkeen kun painaa hanaa nii se vähän niiku tuntuu että se "hukkuis" bensaan toisin sanoen booaa. Kun kierrättää täyellä kaasulla 2-3s nii pelaa taas. KIITOS ETUKÄTEEN

Re: Rabasa

15.1.2017 23:23

Mul on derbi drd racing 2015. virit: enox (kuriton), rajoittamaton cdi, reikälevy poistettu, kaasutin on dellorto 17.5mm jossa on 95 pääsuutin, neulan prikka on alinmassa kolossa eli neula ylimmässä asennossa. Alakierroksia ei ota kunnolla ja yläkierroksilla pätkii vähän... Mitä pitäs tehä?

Re: Rabasa

21.1.2017 18:43

Kellään tietoa mikä on airsal sylinterinkannen mutterien kiristysmomentti UM koneessa? Vakio sylinterissä on kannen mutterien momentti 19-22nm huoltotaulukon mukaan, mutta esim metrakitin hm sylinterin manuaalissa oli ihan eri momentit. Airsal sylinterin mukana tulleessa asennusohjeessa ei ollut mitään mainintaa kiristysmomentista.

Rannemomentilla nuo olen aikasemmin laittanut ja toiminut ihan ok. Mutta nyt on pieni koneremontti edessä ja tuli viimein hommattua momenttiavain, joten voisi tällä kertaa laittaa kaikki oikeisiin momentteihin kasatessa. Muut löytyy kyllä derbin taulukosta, mutta tuolle sylinterille olisi kiva saada jotain faktaa.

Re: Rabasa

31.1.2017 17:25

Mikähän olis vikana kun apikan kytkin on luistanut vähäsen n. 2000 kilometristä saakka jolloin mopo oli täysin vakiokunnossa ja hyvin huollettu. Nyt mittarissa 8k km ja luistaminen ei ole mennyt huonompaan tai parempaan. Öljyt vaihdettu joskus kesällä ja kahvan säädöt tuntuu sopivilta. Luistamimen on siis sen verran vähäistä ettei se haittaa ajoa mitenkään, mutta esim kone pois päältä kytkin pohjassa taluttaessa sen huomaa.

Re: Rabasa

31.1.2017 21:09

Tällänenjäbä kirjoitti:Mikähän olis vikana kun apikan kytkin on luistanut vähäsen n. 2000 kilometristä saakka jolloin mopo oli täysin vakiokunnossa ja hyvin huollettu. Nyt mittarissa 8k km ja luistaminen ei ole mennyt huonompaan tai parempaan. Öljyt vaihdettu joskus kesällä ja kahvan säädöt tuntuu sopivilta. Luistamimen on siis sen verran vähäistä ettei se haittaa ajoa mitenkään, mutta esim kone pois päältä kytkin pohjassa taluttaessa sen huomaa.

Tekstistä päätellen tarkoittanet, että kytkin ei irroita kokonaan, eli koneen käydessä vaihde päällä pyörä pyrkii hieman eteenpäin vaikka kytkin on pohjassa? Jos näin niin yleisin syy on sopimattomat vaihteistoöljyt. Meillä esim. Motulin öljyt aiheutti juuri tätä, mutta kun vaihdoimme Petronas Tutelaan niin oireet poistui. Muissa märkäkytkin koneissa on hyvin toiminut myös Castrol MTX 10W40
Luistaminen on sitä että kytkin ei pidä kunnolla vaikka kahva on vapautettu ;)

Re: Rabasa

31.1.2017 21:35

Joo tajusin itekkin että käytin vahingossa väärää termiä :s Mutta en usko että johtuu öljyistä kun silloin kesällä vaihdoin motulista tuohon samaan castrol mtx:ään eikä vaikuttanut mitenkään.

edit: Otin kytkinlevykysymyksen pois ennen kuin joku ehtii vastaamaan mutta ehti jo
Viimeksi muokannut Tällänenjäbä päivämäärä 31.1.2017 22:30, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Rabasa

31.1.2017 21:40

Vika ei ole jousissa, löysät jouset vaikuttaisivat juuri päin vastoin, eli kytkin saattaisi luistaa kahva vapautettuna. Jos kytkin ei irroita kunnolla, syy löytyy joko öljyistä tai säädöistä. Mutta kerroit että säädöt on kohdillaan?

Re: Rabasa

31.1.2017 21:48

Voi myös olla samaa vikaa kun itsellä, vaikka epätodennäköistä noin vähän ajetussa koneessa. Eli mulla oli kytkinkruunun niitit löystyneet ja koko kytkinasetelma pääsi kampeamaan pikkasen vinoon kahvasta vetäessä = painelevy ei irronnut tasaisesti massalevyistä/ei irrottanut kunnolla.