Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Rabasa

30.12.2016 3:09

Eri takahaarukathan mopoissa on, joten täysin mahdollista, että pro:n takahaarukan akseli olisi paksumpi. Sen ei pitäisi sinänsä silti olla ongelma, sinne lohkojen reiän sisäänhän voi vaikka tehdä soviteholkin.

Re: Rabasa

30.12.2016 11:12

Jeps. No pitää koittaa etsiä vielä jotain varmistusta. Itellä ei kyllä ole mitään välineitä jolla saisi holkin väsättyä, eikä täällä ole mitään koneistamoakaan lähellä. Eli jos tuo takakinnike on erikokoinen ni sit taitaa kyl joutua jättämään väliin.

X-Racen, xtremen, SX:n jne takahaarukan akseli on 12 x 240, mutta mistään ei tunnu löytyvän mittoja DRD Pro akselille.

Re: Rabasa

30.12.2016 16:31

Zande kirjoitti:Pumpun rungossa ja vaijerin käyttämässä "kiekossa" olevat viivat kohdakkain.
That's all you need to know

Siis pitäisi teharin takia saada voitelua vähän rikkaammalle niin kuinka paljon sitä ruuvia pitää vääntää että käy vaikka 0.1% rikkaammalla

Re: Rabasa

30.12.2016 18:35

Siihen ei ole mitään tietoja annettu, edes valmistajan toimesta. Jos töissä asiakas on pyytänyt säätämään pumppua vastaavista syistä rikkaammalle, olen yleensä säätänyt vaijeria sen verran, että viivat ovat "vierekkäin". Jos sitä kovin paljon lähtee säätämään, tulee joka tapauksessa ongelmia, kuten karstoittumista.
Ja täytyy muistaa, että alunperin nuo mopot ja moottorit on suunniteltu kuristamattomaksi, joten se pumpun vakioasento pitäisi kyllä olla hyvin lähellä oikeaa tehoputkellakin!

Re: Rabasa

30.12.2016 21:23

johnnyw kirjoitti:Jeps. No pitää koittaa etsiä vielä jotain varmistusta. Itellä ei kyllä ole mitään välineitä jolla saisi holkin väsättyä, eikä täällä ole mitään koneistamoakaan lähellä. Eli jos tuo takakinnike on erikokoinen ni sit taitaa kyl joutua jättämään väliin.

X-Racen, xtremen, SX:n jne takahaarukan akseli on 12 x 240, mutta mistään ei tunnu löytyvän mittoja DRD Pro akselille.


DRD Pro:n svingin akseli on 14 x 240 :(
Koitin miettiä miten itse ratkaisisin ongelman ja jos svingin laakeriholkeissa olisi varaa, niin poraisin ne sekä rungon akselireijät sopivaksi 14mm akselille. Moottorikiinnikkeeseen kun on aika vaikea tehdä riittävän pitkää supistusholkkia kun seinämäpaksuus olisi vain 1mm.... ja liian lyhyenä nuo luultavasti kuluisivat väljiksi moottorin tärinästä koska koneen runko on pehmeää alumiinia.
Voin tutkia DRD Pro:n svingin laakeriholkin mitat. Niiden perusteella voi päätellä onko sinun pyörässä samankokoiset laakerit jolloin pelkästään holkit vaihtamalla saisi ne sopimaan 14mm akselille. Olisi vielä helpompi tapa kuin porata vanhat holkit isommiksi...

Re: Rabasa

30.12.2016 21:42

Kävin tänään konetta tutkailemassa ja selvisi että myyjä kuulemma pystyy töissä tekemään sorvissa soviteholkin koneeseen tuolle x racen akselille.Seinämä tohon holkkiin ei tosiaan kovin paksuksi jää, mutta kai se kumminkin jonkunaikaa kestää. Pitää varmaan sanoa että tekee samantien useamman :D

X-racen takahaarukassahan ei ole edes laakereita, tuossa on pelkästään nailon puslat jotka kuluu kyllä suht nopeasti loppuun, vajaa vuosi sitten nykysen koneen laitoin kiinni jolloin vaihdoin uudet puslat = alkaa taas olemaan väljät ja kilometrejä kertynyt about 3000

Eli tollaset puslat on tässä rotiskossa.

Ulompi pusla : https://sparewheel.fi/product_info.php/ ... s_id/27602
Sisä pusla : https://sparewheel.fi/product_info.php/ ... s_id/27601

E: Hmm. Semmonen hullu ajatus tuli mieleen että mitenhän toimisi jos pistäisi moottoriinkin tuollaisen nailonpuslan, tuo voisi käydä melkein suoraan kun sisämitta olisi akselille jo valmiiksi sopiva ja ei rasittaisi lohkoa :D

Re: Rabasa

30.12.2016 22:53

Vai tuollaiset on X.racerin takahaarukassa? Voi voi. DRD Pro:n svingi on kasattu linkun kanssa 11 neulalaakerin voimin. :eek:
En haluisi olla "negatiivinen" mutta pahoin pelkään että koneen tärinä söisi tuollaisen nailonpuslan tosi nopeasti jolloin tuki koneelle takaa antaisi periksi ja alkaisi rasittamaan etupään korvakkeita...
Koneeseen jos saisi tehtyä koko pitkän supistusholkin, se pitäisi tehdä tiukaksi koneeseen ja hyvä suojarasva akselille jottei vesi ja lika pääse akselin ja holkin väliin. Muutoin holkki jumiutuu akseliin ja sen jälkeen purku muodostuu tosi mielenkiintoiseksi kun jumiutunut holkki ei mahdu nailonpuslien eikä rungon reikien läpi. ;) Siihen saattaisi löytyä sopiva 1mm seinämävahvuinen 14mm "tarkkuusputki" jonka saisi lyötyä koneen reikään suoraan sisään?
https://www.q-railing.com/fi-fi/product/13892511412

Re: Rabasa

31.12.2016 0:23

Juu on tosiaan vaan tollaset nailon puslat ilman mitään laakerointia, ja onhan tuo systeemi lähinnä huono vitsi. Tosin taitaa noita puslia nykyään saada metallisenakin, mutta tiedä sit kestääkö yhtään sen pidempään kun ei siellä mitään laakeria ole.

Tollanen putki voisi olla ihan toimiva ratkaisu. Muta pitää nyt varmaan ensin katsella minkälaisen virityksen tuo myyjä saa töissä tehtyä.

Re: Rabasa

8.1.2017 1:04

Oli pakko pistää uudenmallin rabasaan vanhanmallin eturatas ja lukkolevy kun ei löytynyt uudenmalliseen 13 piikkisiä ja huomasin että lukkolevy on hitusen liian ohut ja ratas pääsee liikkumaan siinä akselin lovessa mopon takaa katsottuna sivuttain.
Onko tämä jotenkin haitallista akselin booreille tai jollekkin muulle?

E: Lukkolevyt onkin ihan saman paksuisia eli ratas on varmaan ennenkin liikkunut. Eli liikkuminen on ihan normaalia?

Re: Rabasa

9.1.2017 19:33

Kumpihan näistä sylintereistä olisi järkevämpi ostos UM rabasaan? Mitään tappiviri laitetta en edes halua koska mopo kuitenkin melkein päivittäisessä ajossa, mutta pientä teholisää kaipailisin perus 73cc sport airsaliin.

Malossi MHR replica 80cc : https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/2737
Athena 80cc : http://www.mc-scatter.com/mopojen-osat- ... 64694.html

(80cc airsal olisi varmaan ihan ok ja halvempi vaihtoehto, mutta tekisi mieli välillä testata jotain muuta :) )


Koneessa on vahvistettu Top Racing EVO kampura jossa 12x17x15 yläpään laakeri ( ilmeisesti täysin sama kampura kun esim Motoforce racing ) + C3 laakerit & noilla ajettu nyt vajaa 2000km. Kytkimessä Kevlar levyt (1000km ajettu) + Malossin jäykät jouset. Kytkinkruunu mennyt pikkasen väljäksi mutta hommasin jo korvaavan joka vaihtuu lähiaikoina. Läppina malossin hiilikuitu (VL15)

Kaasari olisi tarkoitus vaihtaa 24-26 PWK malliseen nykyisestä 21mm racing dellortosta, putkena vaarmaan pidän nykyisen giannellin jos ei satu jotain järkevää käytettynä löytymään..

Re: Rabasa

10.1.2017 21:53

Eli itellä on derbissä kuriton enox, rajoittamaton cdi, reikälevy poistettu, ja pääsuutin tais olla 115. Yläkierroksilla pelaa mut alakierroksilla röpöttää ja pätkii. Ja pysyy just ja just käynnissä kun tyhjäkäynti on säädetty nii paljo ku pystyy. Pitäskö vaihtaa tyhjäkäytisuutin isompaan?

Re: Rabasa

10.1.2017 21:55

[quote="vittukunaukasee"]Eli itellä on derbissä kuriton enox, rajoittamaton cdi, reikälevy poistettu, ja pääsuutin tais olla 115. Yläkierroksilla pelaa mut alakierroksilla röpöttää ja pätkii. Ja pysyy just ja just käynnissä kun tyhjäkäynti on säädetty nii paljo ku pystyy. Pitäskö vaihtaa tyhjäkäytisuutin isompaan?

Re: Rabasa

10.1.2017 22:50

Suuttimien koko on suhteessa kaasuttimeen, eli minkä kokoinen kaasari on käytössä.

Re: Rabasa

10.1.2017 22:55

notreal911 kirjoitti:Suuttimien koko on suhteessa kaasuttimeen, eli minkä kokoinen kaasari on käytössä.


17.5mm

Re: Rabasa

10.1.2017 23:08

Ootko kokeillu pienemmällä pääsuuttimella. Meillä viilattu vakiosylinteri saman kokoisella kaasarilla ja Gianellin teharilla ( kone kiersi n. 14 000r/min ) toimi hyvin niinkin pienellä pääsuuttimella kuin 92 :eek: