Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Rabasa

27.3.2015 21:47

Mitäs se kytkin siis tarkalleen tekee?

Re: Rabasa

28.3.2015 10:41

agjuu kirjoitti:Tietäskö kukaa ku konerempa jälkee kytkin o niinko käänteine :eek: ? kyse on on vanhanmallin koneesta.


Mitenkä käänteinen?

Re: Rabasa

28.3.2015 10:52

tarkotatko et kytkin kruunu pyörii eri suuntakuin kampiakseli...
sen pitää olla niin.

Re: Rabasa

28.3.2015 11:20

Niinko laittaa vaihteen päälle ja työntää nii mopoa menee vapaasti ja sitte ku laittaa kytkimen pohjaan nii kampiakseli pyörii. Voiks ne kytkin levyt ol jotenkin väärin päin tai jotai? vai onk vaa säädöist?

Re: Rabasa

28.3.2015 13:47

Kuulostaa aivan ihmeelliseltä. Eihän ne kytkinjouset mitenkään "toiseen suuntaan" voi toimia, tai ainakaan itelle ei tuu mieleen mistä toi voisi johtua :lol:

Näyttääkö se kytkinakselin vipu olevan suunnilleen oikeassa asennossa ja tuntuuko se kytkin normaalilta, eli ensin on pieni vapaaliike ja loppu liikerata vastusta?

Re: Rabasa

28.3.2015 16:49

Avaan kytkimen sunnuntaina ja yritän kattoo mikä ois vikana

Re: Rabasa

28.3.2015 20:44

Huomaa myös, että normaalisti vaihde päällä ja kytkin pohjassa kylmällä koneella mopo pyrkii eteenpäin koska öljyt eivät ole notkistuneet. Eli jos laitat vaihteen päälle ja vaikka takajarrun pohjaan ja painat kiksiä, niin meneekö pohjaan kuitenkin?

Jos näin, niin vaihteistossa on jotain vikaa ja kytkimen painaminen aiheuttaa jonkun osan asennon muuttumisen tms.

Re: Rabasa

29.3.2015 21:47

Juu nyt löyty vika oli väärä kytkinkoppa kii nyt taas toimii onko niilläkin noinpaljon eroja ettei toimisi? :eek:

Re: Rabasa

1.4.2015 18:48

Eli mikähän Derbissä on, kun konerempan jälkeen vuotaa jäähdytinnesteitä kampikammion kautta? Epäily on siis kyseinen kohta lohkojen ja pytyn liitoksen välissä:

Kuva

Oireina on siis se ettei ota kierroksia ollenkaan, kaasua painaessa vain imuääni kuuluu eikä edes sammu vaan pysyy tyhjäkäynnillä. Männän sivuilla ja päällä vettä, kannesta ei vuoda. Joka kerta kun pytyn avaa niin tuossa kohtaa on vettä ja alatiiviste on läpimärkä siitä. Voiko johtua esim. siitä että lohkojen tiiviste olisi hiukan väärän kokoinen (Forte)?

Laitoin nyt massaa jokapaikkaan tuon kohdan ympärille, ja annan kuivua. Mutta onko kellään tietoa mikä tuossa mahdollisesti on?

Re: Rabasa

7.4.2015 22:27

Derbissä hirtti kaasu ja heitin ykkösen silmään kytkin pohjassa, niin kuului paukahdus ja mopon kytkin lopetti irrottamasta kokonaan, eli vaikka heittää kytkin pohjassa vaihteen silmään, mopo lähtee vain suoraan liikkumaan eteenpäin. Mopo on tehnyt tämän kerran ennenkin, ja silloin kytkin kyllä lähti heti suoraan toimimaan, mutta nyt kytkimessä ei ole mitään elon merkkejä. Mitä kannattaa katsoa ensimmäisenä, kun kytkimen avaa?

UPDATE: Kytkin auki, kytkinkruunu oli suht tiukassa akselissa, piti vetää kahdella kädellä irti. Kytkinkruunussa ja kytkinkruunun prikassa oli kummallisia jälkiä, näkyvät kuvissa hieman heikosti. Niistä kohti oli kuoriutunut metallia irti.

http://aijaa.com/uIyZ77
http://aijaa.com/Zs3NDm

Re: Rabasa

8.4.2015 7:59

Voi olla, että juuri noiden "paskojen" osien takia ei toimi, tai ainakin luulisin niin. Minä ainakin heittäisin osat takaisin kiinni ja, jos sitte ei toimi niin uusia osia tilalle.

PS: Multa löytyis kyseiset osat. ;) Pistä YV:tä, jos tuut tarvimaan niitä osia.

Re: Rabasa

8.4.2015 11:43

Vähän näyttää siltä, että kytkimessä olisi käynyt joku vierasesine tai se olisi kasattu väärin. Jälkimmäinen kuitenkin lienee mahdotonta, jos kytkin on aikaisemmin pelannut normaalisti.

Tarkastelepa kytkinpuolta rauhassa. Puuttuuko jostain rattaista hampaita tai onko muualta lohjennut paloja? Tuliko öljyn mukana ulos mitään epämääräistä?

Re: Rabasa

20.4.2015 22:53

Moi!

-Kummat kampiakselin petilaakerit sopisi paremmin jokapäiväiseen käyttöön SKF 6204 C4 vai SKF 6204 ETN9/C3H?

-Minkälaisia kokemuksia on noista SKF 6204 ETN9/C3H laakereista?

Re: Rabasa

21.4.2015 15:06

Pade-_- kirjoitti:Moi!

-Kummat kampiakselin petilaakerit sopisi paremmin jokapäiväiseen käyttöön SKF 6204 C4 vai SKF 6204 ETN9/C3H?

-Minkälaisia kokemuksia on noista SKF 6204 ETN9/C3H laakereista?

Mielestäni C3 välyksellä olevat on vakiona noissa ja C4 kai on sitten kisasempiin vehkeisiin.

Re: Rabasa

27.4.2015 17:05

Onkohan kaasarin säädöissä vikaa kun kaasu pohjassa vapaalla kierrokset heittelee jonkin aikaa ennen kun tasaantuu? Siis ei röpötä vaan:'kierrokset nousee, kierrokset laskee(vähän), nousee, laskee' ja niin eespäin. Ehkä noin puolen sekuntin välein aina laskee.. :D toivottavasti joky ymmärsi. Tietoo: airsal 50cc, tyhjä putki, 14mm kaasari, 76 suutin, neula keskimmäisessä, vakioputsari.