Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

16.6.2014 22:25

Mitäs mieltä gurut tälläisestä tuutista? Pituus ylempi teksti ja putken halkaisija alhaalla. Kuva hiukan huono, nopeasti photoshopilla töherretty.

Kuva

AM6 50cc kiinapytyn kaveriksi menossa kiinni, pako noin 185 - 190° ja melko kantikas. Huuhteluajoitus pidempi kuin "aidossa" vakiopytyssä, noin 130 - 140°. Tarkoituksena suhteellisen pitkällä tehoalueella oleva, mutta kuitenkin korkealta naukuva putki, noin 8000 rpm ylöspäin. Mitoituksessa apinoitu pakoaukottomien krossipyörien putkia ja blairia ja jotain omaa pyöristelyä siellä on myös mukana. :lol:

Hitsausvinkkejä ydintäytelankamigille? Yritetään nyt sillä ainakin aluksi, jos ei sillä onnistu niin pitää lainata/hommata kunnon kone jostain. 0,7 tai 1mm peltiä olisi tarkoitus käyttää.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

17.6.2014 10:53

Ledinauha kirjoitti:Hitsausvinkkejä ydintäytelankamigille? Yritetään nyt sillä ainakin aluksi, jos ei sillä onnistu niin pitää lainata/hommata kunnon kone jostain. 0,7 tai 1mm peltiä olisi tarkoitus käyttää.

Aika vaikeeks menee, ainakin jos lanka on yli 0,7mm paksua.

Itselläni oli sen bilteman ydintäytelankamigin kanssa 0,9mm lankaa ja poltti ihan väkisin reikiä, koska ei pystynyt hitsaamaan ollenkaan pienillä virroilla eikä myöskään "täppäilemään." Eli todella surkea kone. Itse siis yritin hitsata millistä peltiä.

Onnistuisko siulta esim. joltain tutulta tai yritykseltä kunnollisen koneen lainaus (vaikka rahaa vastaan)? Itselläni kävi tällainen mielessä, että lainaisin Ramirentiltä koneen.. mutta se kaatui sitten hintaan.

Putken mitat näyttävät mielestäni ihan hyvältä.. nyt on omasta puolesta paha sanoa, että miten tuo todellisuudessa sitten toimisi. Itse olin suunnitellut melkein samanlaisen, mutta korkeakiertoisemman putken, mutta en saanut sitä valmiiksi p*skan migin takia.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

17.6.2014 16:29

Tosiaan lanka taitaapi olla jotain hiukan alle millistä ja koko kone varmaan 10 vuotta vanha, säätöjä löytyy virta: min/max ja langansyöttö. :lol:

Onnistuu kyllä, jos jaksaa tehdä. Eilen meni noin 2h kahden palan tekemiseen, ja vieläkin pieniä reikiä. :lol:

Pitänee etsiä kunnon kone jostain, kaverillakin olisi mutten viitsi mennä tuhlaamaan kaasua. :roll:

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

19.6.2014 1:18

Ledinauhan putki vaikuttaa aika lailla samanlaiselta kuin se mun pzr-3 huudatusputki jossa tehoalue oli 113 vakiopytyllä sen 8500-12500rpm. Pirteästi se kulki mutta vääntömomenttia jäi tehoalueelta silti vielä puuttumaan, liekö syynä ollut vakio matalahko pakoajoitus, mutta sulla se on jo aika hyvissä lukemissa. Huuhteluajoitus kuulostaa pitkältä, ei kai sulla ole se kiinalainen 7 huuhteluaukkoinen pytty? Mullahan oli semmoinen aluksi ja tuon putken kanssa oli kenties yksi surkeimpia paketteja mitä olen kokeillut, kunnon vetoja ei oikein millään kierroksilla, luultavasti johtuen liian korkeista huuhteluista(siinähän ne oli sen 140 astetta).

Vastakartion muotoilu näyttäisi tuossa olevan hieman totutusta poikkeava. Tiettyihin epämääräisiin oletuksiin perustuen uumoilisin että tuo voi olla tehokas putki mutta sehän ei selviä kuin kokeilemalla.

J11: oon tainnu sanoa ennenkin, mutta mulla on kans se bilteman ydintäytekone 0,9mm langalla ja kyllä sillä millisestä pellistä putkia tekee. Virta kakkosasentoon, langansyöttö minimiin ja työstää pellit niin lähelle toisiaan kuin mahdollista(enintään 1mm ilmarako) ja varovaista täppäilyä niin kyllä sillä on saanut putkia kasattua.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

19.6.2014 10:30

itselläni se bilteman miggi on hieman kärsinyt, ja en nyt muista, mikä siitä tarkalleen oli hajonnut, mutta kuitenkin se ei enään sulata yhtä hyvin sitä lankaa.. eli tulee sellaisia heikkoja paakkuja jos koittaa täppäillä. ;)

ei oikein enään innostusta kasailla sitä putkea, ku sen verran täynnä reikiä. :D
+vastakartio vielä hieman vaiheessa.. jospa sitä joku päivä löytäis motivaatiota rakennella se loppuun asti.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

19.6.2014 16:26

Tosiaan nyt on putkea jo sähelletty kasaan, eipä tuosta mitään meinaa tulla (mutta ei nyt vielä luovuteta). Vähän tuntuu koneen säätömahdollisuudet rajallisilta, virta kun on tosiaan tuo min/max. Minimillä ei sulata ja maxilla koko pelti syttyy tuleen. Lanka 0,9mm, pelti 0.75 kun sattui pala löytymään (tiedetään, mahdoton yhdistelmä).

Langansyöttö about puoleenväliin ja minimivirralla on tullut täppäiltyä, kauheita palloja sylkee ulos ja joskus satunnaisesti saa jopa pellit sulamaan yhteen (sekunnin ajan kahdesta tunnista).

Kuitenkin, putki pysyy kasassa ja on enää vastakartiota vailla. Tänään pitäisi räkiä loput kiinni ja paikkailla saumoja ja ehkä mahdollisesti jopa testata.

Vastakartion muotoilu on itsestänikin hiukan outo / tavallisesta poikkeava, saa nähdä miten tulee toimimaan. :lol:

Pytty on tosiaan joku kiinalainen, mutta ei siinä seitsemää huuhtista ollut. Aukot eivät vakiotiivisteillä aukea kuin n. 130°, mutta huvikseni korottelin pyttyä ja nyt aukeavat kokonaan.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

23.6.2014 22:41

Suositelkaas jotain hyvää kesätyörahahankintaa, eli hitsausmasiinaa. Miggi hakusessa, ehkä jopa uutena. Aikaisempaa hitsauskokemusta ei kauheasti löydy, mutta onnistuu kuitenkin kohtalaisesti.

Peltiin ja muihin pikkuhitsailuihin soveltuisi tietysti paremmin TIG, mutta aika ei riitä opetteluun ja hintakin on jonkin luokan este.

Ainakin savupiippuja olisi siis tarkoitus väännellä, pitänee hommata myös pieni mankeli jostain niin helpottuu kummasti kartioiden taittelu.

Kempin MinarcMigit kiinnostaisi, hinta vaan huomattavasti kilpailijoita korkeampi. Myös 170 ja 200 mallin hintaero (n. 300e), on aika kummallinen, eroa käytännössä mitättömät 30A ja pari automaattiohjelmaa, joilla ei kuitenkaan tee mitään. Toki Kemppi lupaa 200A koneen soveltuvan myös alumiinille, mutta todennäköisesti myös 170A pelittäisi (vaikka Kemppi ei sitä mainostakaan). Aluhitsaus nyt ei kuitenkaan ole mitenkään pääasia, enkä sitä välttämättä tulisi ollenkaan edes harrastamaan.

Kaasu halvinta Woikoskelta? CO2 tuskin on vaihtoehto, seoskaasut kuitenkin kuulemma niin paljon parempia. Kaasu ja joku lankarulla saisi myös sisältyä pakettiin, saisi kerralla hommattua kaiken.

Eli hitsauskonetta, mieluiten edullisesti ja pakettina, lähinnä pellin ja muiden pikkuhommien hitsaukseen? Kemppi, Esab, Wallius ja muut "laatumerkit" kiinnostaa.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

24.6.2014 0:14

Putkesta silmämäärin vilaisten: Vastis näyttää ihan järkevältä, torvivakiota voisi vähän tiputtaa ja huuhteluajoitusta huomioiden diffi voisi alkaa aikaisemmin. Mitään en kylläkään laskenut vaan näin perstuntumalta arvelisin. :)

Itse oon putket niputellut tommosella vanhalla Kempillä, joskin siinä on ollut kukakuinkin aina perustavanlaatuista vikaa joka ei ota selvitäkseen. Lankana ollut 0,8mm jolla hitsaa puoltakin milliä vielä jotenkuten. 0,6mm olis toki parempi, mutta sillä toimii vaan entistä huonommin kyseinen laitos. Ootko sä koittanu vetää ne putket ihan saumalla kasaan, vaiko täppimällä? Itse joutunut tuota täppimistä harrastamaan, mutta silläkin tulee ihan paineenkestävää "saumaa". Kaasuna menee hiilari, joskin tunkeuma on huonompi ja vähän tuppaa roiskimaan. 0,75 peltiin saa tupata semmosen 7-8/10 virtoja että jaksaa ylipäätänsä sulattaa... :roll:

Jos uutta konetta kahtelet, niin esim tossa ois pakettina: http://webshop.industriacenter.fi/produ ... aasupullon

Itse katselisin jotain käytettyä Kemppiläistä ja kylkeen esim. sammuttimesta tehtyä hiilaripulloa.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

24.6.2014 0:48

Eipä mun hitsailuilla ainakaan muutamaa senttiä pitempää saumaa ole kerralla saanut vedettyä, eli aika täppimikseksi menee. 0.75mm pellillä varsinkin.

Käytettyjä Kemppejä ei oikein tahdo löytyä, tai sitten ne on isoja voimavirtakoneita (tallissa ei tilaa eikä voimavirtaa aina saatavilla).

Löysinkin jo tuon Esabin, mutta netistä löytyi tietoa heikohkosta langansyötöstä. Tuossa olis kyllä maski, kaasu ja kone (ja tietysti hanskat :D) samassa paketissa ja vieläpä alle tonnilla, erittäin varteenotettava vaihtoehto siis.

Tasan 1400e löytyisi yksi paketti: MinarcMig EVO 170, Unicyl-pullo, mittarit ja vieläpä kuljetuskärry. Toisaalta äkkiäkös kärryn rakentaa kunhan ensin hommaa sen hitsin. Tuohonkin pitäisi vielä maski etsiä jostain.

Näistä kahdesta valinta kallistuisi varmaankin tuohon Esabbiin, ei mielestäni pahan hintainen enkä tule tarvitsemaan Kempin turhia näyttöjä ja muita hienouksia. Uusi kone on jo tarpeeksi luxusta vrt. mihin on tottunut.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

24.6.2014 2:10

Muistaakseni sellyoursoul90:llä oli tuo Esabin C141 malli, joka siis 10A pienempi. Muistaakseni kehui ihan hyväksi peliksi etenkin peltihommiin.

Ulkomailtakin saa monenmoista, jos ei muuta niin ainakin edullisesti:
http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de ... e-set.html
http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de ... d-mma.html

Konkurssipesät ja ilmotustaulut on myös varteenotettavia vaihtoehtoja käytettyjä etsiessä. Kaasupullot on halpoja Saksassa, mutta täyttö Suomessa voi olla ongelma, pitäisi täyttää jonkun muun "virallisesta" pullosta, kun yhteiseurooppalaiset standardit ei kelpaa Suomessa...

http://www.ebay.de/itm/Schutzgas-C-18-5 ... 41823bbbfa
http://www.ebay.de/itm/20-Liter-Schutzg ... 56665fb16c

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

24.6.2014 3:31

Itselläni on myös tuommonen minarc miggi ja sitten on vanha kemppi atomig. ja arvatkaa kummalla on parempi saumata peltiä. Yritän vaan sanoa että se uusin ei ole paras välttämättä tähän hommaan. Jos haluaa mitä parhaan peltimigin pakoputkihommiin niin itse ostaisin Kemppi trigger 1000 koneen, ne ei ole kalliitakaan.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

24.6.2014 9:17

Tuna-71 kirjoitti:Ulkomailtakin saa monenmoista, jos ei muuta niin ainakin edullisesti:
http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de ... e-set.html
http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de ... d-mma.html

noita (tosin tig koneita, mut saman merkkisiä) itsekkin joskus kattelin, mut taitaa olla kiinalaisia saksalaisella merkillä. ;)

eli kestävyydelle ei käytännössä välttämättä voi antaa takuuta, että se oikeasti toimisi sen vuoden tai kahden ajan.. ja varmaan rikkinäisen koneen palautus voi olla aika mielenkiintoista?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

24.6.2014 19:01

Ledinauha kirjoitti:Peltiin ja muihin pikkuhitsailuihin soveltuisi tietysti paremmin TIG, mutta aika ei riitä opetteluun ja hintakin on jonkin luokan este.

Mikillä mä oon hitsaillu jo aika monta sataa metriä saumaa ja tigillä hikiseen yhden metrin. Silti se tiggisauma kusee ketunkoloon sen mikkirään. Rakentelin sen tigin puikkoinvertteristä. Loppupeleissä se paketti tuli maksaa 20l omistusargonin kanssa jotain reilu 600€.
Jos hommaat vehkeitä pelkkään putken tekoon, ota ehottomasti tiggi. Ei mikillä tuu ikinä "tehdaslaatua". Jos hitsaamista on paljon muutaki niin mikki tulee pitkässä juoksussa halvemmaksi.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

24.6.2014 22:25

No perhana, kyllähän tiggi himottelis muutenkin (esim. turvakaaret autoon yms. kivaa). Toimiiko nuo "scratch-start tigit" oikeasti esim. putken hitsailussa? Ja myös tuo "suoraan" tiggiin hyppääminen opettelematta ensin kunnolla mig/puikko-hitsausta? Ja kaasun hinta, mig paljon halvempi siinäkin.

Pitää googlailla noita halpistiggejä. Yksi Kempin Mastertig 1500 oli vielä pari viikkoa sitten myynnissä 800e, josko olisi yhä.

Mitään paksua lattaa tai muuta en tulisi hitsaamaan, ehkä max 5mm, jos sitäkään.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

25.6.2014 12:38

ite aloin nyt miettimään vähän enemmän noita Stahlwerkin kiinalaisia TIG koneita.. eihän sillä nyt mitenkään kovin paljoa välttämättä tartteis hitsata, kun se hitsailu olis pääosin ainakin pakoputkien tekoa (2-t ja 4-t), runkotöitä (paikkahitsauksia, kiinnikkeiden hitsaamista yms.) ja muuta tällaista.

sille koneelle tulis hintaa muistaakseni joku 600-700€, riippuen ostaako jotain varusteita siihen sieltä. eli omatkin rahat jopa riittäis siihen koneeseen! sitten vielä se kallis 300€ suojakaasu (argon) Suomesta. mites se silloin toimisi, jos ostaisin ulkomailta suojakaasun?? lähinnä täyttöä mietin..