Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

9.12.2013 22:42

Syötettävät tiedot:
Iskutilavuus, cm³: 50
Huipputehon kierrosluku: 11500
Pakoaukon aukiolo asteina: 192
Suunniteltu teho, hp: 10
Pakokanavan pituus, mm: 57
Alkuosan kerroin k1 (1,05..1,125): 1,100
Keskiosan kerroin k2 (2,125..3,25): 2,95
Loppupillin kerroin (0,6..0,7): 0,65
Torvivakio (1,25..2,00): 1,50
Pakoaukon pinta-ala: 542
Pakoaukon halkaisija ympyränä, mm: 21,00
Pakoaukon halkaisija: 26,2696751645

Tuloksia:
Bmep, bar: 7,93
Pakokaasujen lämpötila, °C: 511,81
Aallonnopeus putkessa, m/s: 561,55
Viritetty pituus, mm: 780,97

Valmistettavan putken mitat:
L1 21,1 D1 23,1 0,00
L2 214,8 D2 32,7 1,29
L3 142,9 D3 48,9 3,23
L4 71,8 D4 62,0 5,20
L5 85,9 D5 62,0 0,00
L6 187,4 D6 13,7 7,34
L7 187,4 D7 13,7 0
Putken pituus: 724,0
Kokonaispituus: 780,97


Mikä mulla nyt mättää? Näyttäs tulevan aika ohut putki vrt aikaisempiin tuotoksiin. Tuntuu nyt siltä että jossain heittää...

Kyseessä am6 viilatulle pytylle valmistuva tuotos. Saa neuvoa mitä muutoksia ois suotavaa tehä tohon.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

10.12.2013 1:19

Ei tuossa mitään vialla vaikuta olevan, blairexhaustilla vain tahtoo tulla ohuita putkia. Minusta tuo keskiosan kerroin sais pikemminkin olla välillä 3-3.5 suurin piirtein. Oman kokemuksen mukaan kolmosen arvolla tuli vielä melko vääntävä malli. Ehdottaisin että laitat keskiosan kertoimeksi jonkun 3.3. Pituus vaikuttaisi aika sopivalta.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

29.12.2013 14:34

Sylinterin tilavuus: 73 cc
Huipputehon kierrosluku: 12 k.
Pakoaukon ajoitus (100...220): 190 ⁰
Tavoiteltu teho: 15 hv
Pakokanavan pituus: 48 mm
Putken alkuosan kerroin k1 (1,05..1,125): 1,08
Keskiosan kerroin k2 (2,125..3,25): 3,400
Peräpillin kerroin (0,6..0,8): 0,70
Putken katiokkuus (1,25..2,00): 1,55
Pakoaukon keskimääräinen halkaisija: 32,47 mm

Bmep: 9,01 bar
Pakoputken kaasujen lämpötila: 553,93 ⁰C
Aallonnopeus: 576,42 m/s
Viritetty pituus: 760,25 mm

Pituus mm : Halkaisija mm: Osan kulma:
22,9 D1 35,1 0,00
170,5 D2 51,9 2,30
113,4 D3 83,2 6,41
57,0 D4 110,4 11,02
68,2 D5 110,4 0,00
148,8 D6 22,7 13,51
227,3 D7 22,7 0
Putken pituus: 712,2
0,815378773 Kokonaispituus: 760,25


kopioitu suoraan blairista, toivottavasti jotain saapi selvää. :)

tavoitteena olis saada kierroksia yli 13 000 ja tehoalueen tulisi olla suhteellisen laaja, eli joku 8000-13000. vinkit tervetulleita. :)

pitäiskö putkella olla hieman enemmän pituutta, jotta saan noinkin laajan tehoalueen?

ps. sylinterin tiedot/yms. vielä auki, koska en oo vielä kerennyt viilaamaan sitä. (sitten kun mäntä tulee, muokkaan sen pakoaukon kohilleen jne.)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

29.12.2013 21:45

Skaalaa tosta putki siihen:
Mulla on mitat otettuna kolmesta crossiputkesta. Mitat ovat halkaisijoita 50mm välein.
Kawasaki kx 65 HGS: 30, 30, 30, 33, 36, 39, 43, 49, 59, 70, 81, 92, 93, 84, 71, 46, 21, 19
Kyseisessä pelissä ei ole pakoaukonsäädintä toisin kuin isommissa vehkeissä.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

29.12.2013 23:45

Juippi, noilla esittämilläsi mitoilla saanet putken joka rääkäsee hillittömän tehopiikin ehkä 9-10krpm tienoilla ja se loppuu kuin seinään viimeistään 12krpm :D En suosittele että kokeilet. Sillä ei edes pääse kovin kovaa eikä kiihdytellä, kun tehoalue loppuisi kesken.

Rossipojan ehdotus on sitten varsin varteenotettava, mutta jos nyt blairilla haluat jatkaa ja haluat välttämättä tuon 8-13krpm alueen niin kavenna keskilieriötä niin että vastakartion kulma on korkeintaan jotain 11 astetta ja lisää torvivakiota isolla kädellä.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

30.12.2013 18:01

kiitos vastauksista. :)

säästyi nimittäin paljon vaivalta ja kirosanoilta. :D

eli noilla mitoilla toteutettu putki ottais vaa yhden jonnepiikin ja tehot häviäis lähes heti sen jälkeen? :lol:

no, mie otan vähän osviittaa noista rossipojan antamista mitoista, samalla kun suunnittelen huolellisemmin tolla blairilla.

katsotaan sitten uudestaan jos sais mitat kohilleen.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

30.12.2013 18:14

No en nyt tiiä, vois kai tuo suunnittelemasi putki toimiakin. Jostainhan se on aina lähdettävä kokeilemaan. Lyhyt se kyllä on, sanoisin että tehoalue olisi 10-13krpm ja ehkä enemmänkin jos pytty jaksaa hönkiä.

Onko se pakoaukon halkaisija muka Airsalissa 32mm? Yllättävän isolta kuulostaa minusta. Ootko laskenu sen siitä sylinteriputken aukon pinta-alasta vai mitannu pytyn pakolaipalta? Laita halkaisijaksi se pakokanavan halkaisija siinä laipalla. Keskiosan kerrointa vois ehkä pienentää siten että paisarin halkaisijaksi tulee 80-90mm ja kierrosluvun laittaisin siihen 11krpm.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

30.12.2013 18:22

Juu, noin jyrkkämuotoista putkea voi nähdä jossain piikkisessä kyykyssä josta luonnollisaesti löytyy pa säätimet. Ja niilläkin putkilla on loppujen lopuksi aika vähän tekemistä tuon blairin muotoilun kanssa.

Jos aihe kinnostaa, niin rossipoika on heitellyt hyvää settiä tuolla pro-viri puolella. Suosittelen ;)

Niin, ja tuohon palezun pointiin, kun perhana kerkesi väliin postaamaan, niin veikkaan että tuo halkaisija laipalta lienee vakiot 24mm.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

30.12.2013 20:25

@Palezu mittasin pakoaukon pintalan (sylinteriputken sisäpuolelta) ja syötin blairin (3.1) laskuriin -> ~32mm tulos.
mut mittaan sen pakolaipalta ja laitan blairiin.

joku 810-830mm varmaankin vois olla ihan hyvä pakoputken pituus, jotta saa laajan tehoalueen (eli n. 8000-13000).

mietityttää vaa toi 190 asteinen pako.. et kannattaisko olla vähän enemmän, vai jaksaako kiertää +13000rpm? kertokaas vähän mielipiteitä. :)

@nevssons pitääkin lueskella erityisesti noita rossipojan juttuja ihan ajatuksella sitten. vois jopa oppia jotain hyödyllistä. :D

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

31.12.2013 0:58

joku 810-830mm varmaankin vois olla ihan hyvä pakoputken pituus, jotta saa laajan tehoalueen (eli n. 8000-13000).


No yli 800mm alkaa mennä jo liian pitkäksi. 750mm vois olla sopivampi. Tarkoitan muuten nyt tuota "Putken pituus" arvoa enkä tuota "Putken kokonaispituus". Ei se pituus vaikuta tehoalueen laajuuteen vaan parhaan tehon kierroslukuun. Pidempi putki vetää alemmilta kierroksilta ja lyhempi korkeammalta. Toisaalta yleensä on havaittavissa että lyhemmällä putkella tehoalue kyllä on suhteessa kapeampi. Tehoalueen laajuuteen voit vaikuttaa diffuusorin torvivakiolla eli tuolla "putken kartiokkuus" arvolla, putken keskiosan paksuudella ja vastakartion jyrkkyydellä. Mulla ei vaan oo kauheesti kokemusta että minkä verran nuo erilaiset arvot vaikuttaa tehoalueen laajuuteen koska tuo putken teko tahtoo olla sen verran iso savotta että yhdestä putkesta ei jaksa tehdä montaa eri versiota, mutta tyypillisesti noissa tekemissäni putkissa se tehoalue on ollut semmoisen 3000rpm leveä eli jos huipputehon kierrosluku on vaikka 10k niin tehoalueen voi sanoa olevan 8500-11500. Vastakartion jyrkkyydelle joku 10-12 asteen arvo vaikuttaa hyvältä lähtökohdalta, säädä se keskiosa siten että tulee semmoinen kulma vastakartiolle.

mietityttää vaa toi 190 asteinen pako.. et kannattaisko olla vähän enemmän, vai jaksaako kiertää +13000rpm? kertokaas vähän mielipiteitä.


Kyllä se kiertää, varsinkin kun sehän on Airsalissa 2-osainen..

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

1.1.2014 19:32

kiitoksia vaan hyvistä vinkeistä. :)

muokkasin viimeisintä viestiäni viilaus -topikissa ja lisäsin airsalin portmapin.
--
pitää varmaan hommata tota millistä peltiä lisää, niin pääsee toteuttamaan jopa noita putkia.

tuossa olis (taas) uusi suunnitelma:

Sylinterin tilavuus: 73 cc
Huipputehon kierrosluku: 11 k.
Pakoaukon ajoitus (100...220): 190 ⁰
Tavoiteltu teho: 12 hv Kilowatteina:
Pakokanavan pituus: 48 mm
Putken alkuosan kerroin k1 (1,05..1,125): 1,10
Keskiosan kerroin k2 (2,125..3,25): 3,875
Peräpillin kerroin (0,6..0,8): 0,72 ,
Putken katiokkuus (1,25..2,00): 1,65
Pakoaukon keskimääräinen halkaisija: 24,00 mm


Saatavat tiedot:
Bmep: 7,86 bar Pascaleina:
Pakoputken kaasujen lämpötila: 509,28 ⁰C
Aallonnopeus: 560,64 m/s
Viritetty pituus: 806,66 mm


Putken osien pituudet:
Pituus mm : Halkaisija mm: Osan kulma:
L1 27,4 D1 26,4 0,00
L2 186,0 D2 39,4 1,68
L3 123,8 D3 67,0 5,33
L4 62,2 D4 93,0 9,94
L5 74,4 D5 93,0 0,00
L6 162,3 D6 17,3 11,07
L7 172,8 D7 17,3 0
Putken pituus: 758,7
0,838322128 Kokonaispituus: 806,66


eli keskiosan kerrointa sai laittaa aika reilusti, jotta sain keskiosan halkaisijaksi 93mm ja L6 osan kulmaksi n. 11 astetta.


vähän menee OT:ksi, mutta menkööt nyt..
eli kannattaisko tosta airsalista viilata tuo pakokanava suuremmaksi, esim. 24mm -> 30mm? tietenkin menis vähän vaikeaksi (vittumaiseksi) pakoputken kiinnittäminen, mutta siihen oon jo keksinyt ratkaisun. silloin tohon sopis ns. "am6" -tyylinen pakoputki.

meinaan, olisko tolla miten suurta tehollista vaikutusta, jos verrataan pienempään pakokanavaan. jatketaan tästä vaikka viilaustopikissa, jos tästä kehittyy suurempikin keskustelu, kuin vain 2 viestiä. ;)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

2.1.2014 0:45

No tuosta on jo hyvä lähteä liikkeelle ;)

Olit tuosta portmäpistä päätellen laskenut siitä tuon pakoaukon pinta-alan? Pitäisi laskea kohtisuorana pinta-alana. Mutta paljoakaan ei tosin menetä tuolta laipalta laskemalla

Vaihappas vaan toi putken alkuosan kerroin ykköseksi, niin se alku on siihen laippaan sopiva.

Ja tuota pakokanavan viilauksesta voi jopa jotain hyötyä olla noilla kuutioilla. AInakin sitten väännön levittämisessä. 30mm on varmaan hyvä lähtökohta.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

2.1.2014 14:35

kiitos vastauksesta. :)

ens viikolla pitäis imukaulan tulla, niin pääsis kokeilemaan eka ton gianellin kanssa, niin olis edes jotain vertailukohtaa, et onnistuiko vai ei. samalla koittaa säätää tota kaasutinta ja välityksiä, et onko sopivat +100km/h nopeuksiin.

jospa tolla putkella irtoais kierroksia vähän paremmin kuin jollain gianellilla. :)

viilaan ton pakokanavan siis 30mm ja teen ns. am6 tyylisen pakoputken kiinnityksen tohon. eli hommaan jostain ruuviliikkeestä vaikka "koukkuruuvit" siihen sylkkään ja saan jousilla kiinni sen putken. et jos se tuolla tavoin kestäis sitten. :)

kattelin tota vakiopyttyä, niin siinä on asteita ~195 pakoaukolla ja on siis 3-osainen pakoaukko. ihme kyllä vasta noilla asteilla alkoi hengittämään gianellin kanssa korkeilla kierroksilla. :eek: harmi vaa, ku kansi kiero tai jotain, kun päästää jossain vaiheessa nesteet kampikammioon, niin tehot laskee aika dramaattisesti ja runkolaakeritkin sattui hajoamaan siellä voitelun puutteen takia... eli nyt kuuluu sitä rahinaa koneesta. :roll:

ja varmaankin millisestä pellistä helpoin tehdä putki? taivuttelun yms. joudun tekemään käsineen. uutta miggiä katellut tässä, niin oisko joku esab c151 "ok"? ja suojakaasuna hiilidioksidi. jollain amerikkalaisella sivulla sanottiin että mag hitsauksella pystyy ihan helposti hitsaamaan vielä 0,6mm peltiäkin, mut tää riippuu varmaankin ihan siitä migin/magin säädöistä.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.1.2014 21:17

Ledinauha oli projupuolella bongannut jonkun Motan tekemän version noista blairin kaavoista:
MOTAn kehittäjät julkaisivat myös oman paisarinsuunniteluohjelmansa, joka tosin perustuu Blairiin ja laskee 2- sekä 3-osaiset diffuuserit. Latauslinkki ei ainakaan itselläni toiminut. :|
Tässä toimiva linkki:http://www.iwt.com.au/pipedsn.HTM
Ohjelmassa näyttäis olevan tuommonen lisäys, jollaista itsekin ajattelin joskus värkkäillä. Eli määrittää keskilieriön ja peräpillin kertoimen tavoitellusta bmepistä. Tyhmähän se on kun bmepin pakko olla 8-12bar välillä :paha:
Alotteleville putkentaivuttajille se voi kuitenkin olla ihan hyödyllinenkin työkalu.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

15.1.2014 18:59

Olisko kellään hyväksi todettuja mittoja am6 50cc? Josta lähtisin itse muokkaamaan vähäsen. Onko muuten moni tehnyt putken rosterista?