Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

13.10.2013 0:29

Ihan mielenkiinnosta miten ei tullut toimivia?

Ja pituudellahan ei (meikäläisen käsityksen mukaan) ole vaikutusta väännön laajuuteen, vaan kierrosten korkeuteen. Vähän jopa tohdin epäillä että tulee turhan pitkä tuolla tehotavoitteella.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

13.10.2013 17:12

Rosvo Roope kirjoitti:metran throwerin tehoja vastaava putki
No olisko mitää tehä se putki sitte täysin samoilla mitoilla? Muistikuvien mukaan tekisi mieli väittää, että pakokanava ja -ajoitus ovat pidempiä mitä oot mitannu..
Ehdotuksia:
-sovita alkukäyrän lähtö pakokanavan lopun mukaan
-jos apinoit thrower putkistoa. niin lisää midi kerrointa
-horn coeffi on aika rajusti vääntöputkilukemissa
-blairilla on muuten mahdotonta saada aikaan samantyyppistä diffiä kuin throwerissa
-pituus on varmaan jotenkuten hehtaarilla

nevssons kirjoitti:Ja pituudellahan ei (meikäläisen käsityksen mukaan) ole vaikutusta väännön laajuuteen, vaan kierrosten korkeuteen.
Kyllä se vaan tuppaa yleensä vaikuttamaan, koska eräistä syistä keskilieriön kerrointa ei haluta läheskään aina muuttaa (vaan muutetaan kartiokulmia). Semmonenki kannattaa muistaa, että jos pidempi antaa tehot vaikka 6000-9000 ja lyhempi 9000-12000. Molemmissa tehokaista 3000, mutta ekassa tapauksessa se on kolmannes kierroslukukaistasta ja tokassa enää neljännes.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

13.10.2013 18:42

No tuolla tavoin ajateltuna toki ;) Tässä kyseisessä tapauksessa keskilieriön kerroinhan on tosin melko kohtuullinen ja samoin kartiokulmat..? Itse tosin en uskalla tästä pahemmin spekuloida, kuin että tuskin tuo liian piikikäs on :) Ja metrahan rokkaa juurikin laajan väännön ansiosta kaiketi.

Muotoillaas tuo aikaisempi totamuksen muotoon että viritetty pituus ei meikäläisen käsityksen mukaan suoranaisesti vaikuta tehoalueen laajuuteen, vaan ennemminkin kierrosten korkeuteen.

Onko poliittisempi? :) Pitäisi useamminkin muotoilla noin, kun meikäläinen monasti tuppaa kertomaan asiota kovin yksinkertaistettuina ja niin kuin pitäisin niitä lopullisena totuutena.

P.S. Edelleen kiinnostaa että mitä on ne ei-toimivat putket :D

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

13.10.2013 19:28

Ei toimivilla putkilla tarkoitin sitä, että ei tullu tarkoitukseen sopivia, ensimmäisen putken tehoalue nousi liian ylös alkoi vasta jossain 11 000 kohilla ja ois jatkunu vaikka kuinka pitkälle jos olisi vaan uskaltanut kierrättää :) ja toisesta putkesta taas tuli turhan pitkä (1100mm) jolloin suurtakaan eroa kurilliseen vakioputkeen ei ollut :lol:
Eli vika oli mitoissa, sillä itseltä löytyy vain pari vuotta vanha kempin tig hitsi, jolla saa helvetin hyvää saumaa 8)
Ja itellä eikä kellään kaveril oon metraa joten hieman mutulla tuota putkea lähin suunnittelee, joskus kyllä mittailin kun kaverilla vielä sellainen oli noita paksuuksia, mutta ei tyhmyydessä tullu mittoja ylös otettua, jos joku metran omistaja viitsii mittailla niin olisin kiitollinen jos voisi niitä minulle lähettää :)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

20.10.2013 15:44

@Rosvo Roope - mikä kempin tiggi siulla on?

kiinnostais hommata sellainen, kohtuuhintainen tiggi (kempin valmistamat turhan kalliita (uutena), kiinalaisia en uskalla ostaa).

ja missä hintaluokassa liikkuu automaattihitsausmaskit, siis sellaiset joita oikeasti voi käyttää. nyt sellainen käytössä joka välkkyy hitsatessa (=huono, menee silmät vielä).

en tietenkään pelkästään 2t pakoputkien tekemistä varten, tulee jokatapauksessa tarvitsemaan tiggiä lähitulevaisuudessakin.

ja tiedän kyllä että siinä kestää pitkää, ennen kuin saa siedettävää jälkeä, joten siitä on ihan turha alkaa valittamaan.

ja jottei ihan OT:ksi mene;

millä tavalla se putken kulmikkuus vaikuttaa? esim. jos tekee vaikkapa 3-4 osasta putken, eiks siitä tule ns. vääntöputki väkisin?

ja tietysti varmaankin putki toimii paremmin jos se tehdään useammasta osasta (?), kuin ihan muutamasta palasesta tehty.

ite sain tehtyä todella vääntävän putken 4 eri osasta (on aika kulmikas ja ruma, mutta toimiva) jossa riitti vetoja alhaalta +10krpm ja otti jopa pientä piikkiä siellä 9000-10000rpm paikkeilla.

mitat oli otettu vertailemalla pösön vakioputkea (=metrakit thrower).

tarkoitushan oli tehdä siitä yläkiertoinen putki, joku arrowin/gianellin tapainen, jossa ei siis käytännössä ole ollenkaan tehoja ennen ~5krpm.

mutta ilmeisesti kulmikkuuden takia putkesta tuli päinvastainen - eli vääntöputki. :lol:

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

20.10.2013 19:17

Laadukkaat hitsikoneet kestää pitkään, eli käytetyn ostamista saattaisit harkita. Varaosiakin niihin saa.

Tuota kulmikkuutta kyllä ihmettelen. Mihin vehkeeseen saat neljällä osalla käännettyä putken? Muutenkin kun putket harvoin on mitoitettu neljästä eri osasta. Jos kuitenkin palojen määrä on oltava minimi, saatat harkita tutustumista Tiittasen kaavoihin. Niissä on peräpilliä lukuunottamatta suorana 4 osaa.

Meikäläinen on tuon exeliinkin kääntänyt, tosin sen exelin infobokseilla kannattaa pyyhkiä pyllyä, kun on meikäläisen käsialaa. On siellä osa lainattu suoraan Tiittasen kirjasta, mutta ainakin pakokanavan kertoimen vaikutus kerrotaan siinä väärinpäin ja muutenkin pöhkösti. Aika harvoin jengi tosin lähtee pakokanavaa muuttamaan.

Parempia vääntöputkiakin saanee Blairin kaavoilla, kun voi pelailla moniosaisen diffuusserin kanssa.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

20.10.2013 20:53

ok, eli käytetty kemppi siis. :)

pösö xps:ään tein kesällä putken. siksi 4 osasta, koska kaasuton mikki = vaikea saada tiivistä saumaa ja ylipäänsä vaikea hitsata millistä peltiä.

putkea joutui silti paikkahitsaamaan aika paljon, ja enemmän olis joutunut paikkahitsailemaan, jos olis tehnyt esim. 10-15 osasta.

ja näillä osilla tarkoitan siis pellinpalasia, jos ymmärrät mitä tarkoitan :D

voin ottaa siitä putkesta kuvaa jos haluat. aika härski ja rumahan se on, mutta toimiva.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

20.10.2013 21:27

En itseasiassa ole ihan täysin varma mitä meinaat, joten laita ihmeessä kuvaa :)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

21.10.2013 15:39

Itellä on tollai kemppi master 2200 (samassa tig ja puikko) Ostin tollaselta sivulta: http://www.hrservice.fi/machines.php makso 1900 ja sain pari kiloo lankaakin mukaan. Eipä tollasel koneella paljon tarvi harjotella, tulee joka tapauksest kohtuullista saumaa, oli taidot sitten mitkä. Kyllähän noit automaatti maskei saan varmaan hyviä jo 80e, itse en noita kuitenkaan suosi, niillä voi minun puolesta heittää vesilintua.
Juu ja tuosta pakokanavan pituudesta otin putken pois ja mittasin uudelleen (mikä oli ihan hyvä), jolloin sain 32 pieni mittavirhe :nolo:
Mut ton asteiden kohal sain saman tuloksen, millasiin tuloksii te ootte saanu?
Nyt on parit eri kaavat tulostettu ja saa nähä mistä tulee paras tai edes toimiva :D

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

21.10.2013 17:24

Kuva
ja en siis jostain syystä laskenut alkukäyrää mukaan....................mitä lie ajatellu

@Rosvo Roope juu on tuommonen todellakin hyvä tiggi :D

ite ajattelin jotain omaan budjettiin sopivampaa (tig: ~500-600e +kaasu) eli
samalta sivulta löytyy kemppi kempak 200 tig. ihan riittävä omiin peltitöihin.

ja mie maksoin ~60e omasta automaattimaskista. ostin sen motonetistä...
eipä tosiaan ole mikään paras, jos ajatellaan silmien turvallisuutta.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

21.10.2013 18:37

Sitten kun pääsette kerran hitsaamaan kunnollisella automaattimaskilla, ei paluuta vanhaan ole. Hyvästä linssistä näkee kunnolla läpi, niin ettei tarvi mitään tehokasta valoa hitsauksien välillä esim. kappaleita siirrellessä vaan maskia voi pitää koko ajan päässä. En oikein tajua miksi olette hommaamassa tigiä kaiketi ekaksi koneeksi... Aluksikin se on hankintahinnaltaan kalliimpi kuin mig, kaasunkulutus on suurta miggiin verrattuna (mig+ co2 on ilmaista jos vertaa tig+vaadittava kaasu), hitsattavat palaset vaatii huomattavasti suurempaa huolenpitoa ennenkuin niitä pystyy hitsaamaan jnejne.

Käyttäkää rahanne mihin lystäätte, mutta ei se kone autuaaksi tee. Mulla on 200A minarcmig ja uskallan väittää että se on paljon monikäyttösempi työkalu kuin tig-kone. 200 amppeerisella saa tarvittaessa paksunkin raudan sulamaan ja jos haluaa hitsailla muuta kuin mustaa niin ei tarvi hommata kuin oikeata kaasua ja lankaa.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

21.10.2013 19:51

@_rieska_

oon hitsaillu migillä viimeiset pari vuotta, et kyl siinä on kerennyt räkimään ihan tarpeeks. :D

ja tig (ainakin omasta puolesta) sen takia, koska ei synny roiskeita kuten migillä ja lähinnä tuun hitsailemaan alle 4mm tavaraa. useimmiten 0,75-1,5mm.

tulen myös tarvitsemaan tiggiä enemmän lähitulevaisuudessa, koska hyvin todennäköisesti rakentelen autoja/autoihin osia (esim. turvakaaria, polttoainetankkeja...).

lähinnä se kiinnostaa siinä eniten, että sillä voi saada (kovalla harjoittelulla) nättiä, tiivistä ja tasaista saumaa. tiedän kyllä että tigillä hitsaaminen vaatii paljon kärsivällisyyttä ja harjoittelua** ;)


ps. mitä (/minkä merkkistä) automaattihitsausmaskia käytät?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

21.10.2013 20:26

Tiggihän on aika yksinkertainen, mutta semmonen juttu että kun hallitsee puikon ETTÄ mag- hitsauksen hyvin, niin osaa hitsata tigillä. Tigillä on mielenkiintoista sulatella ja tökkiä lisäaineita ja samalla liikkua ja seurata hitsausta.

Rieska, co2 on kyllä "ilmaista" mutta kuka perkele rupee magilla hitsatessaan hönkimään hitsausalueelle kun suojakaasu vaaditaan. Suojakaasun ideahan on poistaa happi hitsaustapahtumasta, jos haluat tietää miksi, wikipedia.
Eli kaasut on pakollisia puikkoa lukuunottamatta, jolla ei kyllä alle 3mm oikeen hitsailla.

Hitsausmaskin ei tarvii olla automaatti jos osaa käyttää kirjaimellisesti päätään. Itse hitsailen amiskassa kyllä tomaattimaski päässä, ja hyväksi olen todennut, vaikka hapismaski onkin. Tosin, sekin kustansi 90e. Katteltiin joskus maskia mulle niin "manuaalimaski" oli wurthilla 300e, ja on niitä kalliimpiakin nähty. Ei ne nyt kullasta oo tehty mutta kuitenkin.

Tiggi on vähän vekkuli ihan alkuun, mut kyllä siihen tottuu. Magilla pystyy töräyttelees ohkasia siinä missä tigilläkin. Pitää vain handlata homma ja oikeasti, se vaatii aikaa harjoitteluun, eli kannattaa varautua useemmallaki palikalla. taino, pari päivää saa harjotella aika paljon.

Meillä on kotona invertteri, eli puikko ja tiggi onnistuu. Siitä monipuolinen ettei vaadi paljoa mm. alumiinin hitsaukseen tai minkä muunkaan tahansa, kunhan vain tietää mitä nappuloita painellaan.
Tuohon koneen ikään voin sanoo että ite rakastan enemmänkin karvalakkimalleja missä on vielä portaaton säätö, kuin ihan uusimpia koulun koneita, vaikee kattella että mitäähän tostakin tapahtuu :) Se koneen ikä ei vaikuta juurikaan, muuhunkuin käytettävyyteen IMO. Samalla lailla se 4 vuotta vanha kone räkii ku ihan uus.

Tulipas romaani. Hyvää iltaa vaan :D

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

21.10.2013 20:52

Maski on kemppi tai ainakin siinä on kemppi-logo, mutta lasina toimii eyerex-merkkinen. Koneen mukana se tuli ja silloin ostaessa se jamppa meinas että ne tapaa vaihtaa niihin maskeihin kunnollisen automaattilasin lisähinnasta. Ja tuota kun siellä liikkeessä koehitsas, niin ei helkkari voinut jättää enää hankkimatta :lol:

http://www.jomatig.fi/store/kemppi-maski-alfa-automaattilasilla.html Toi on sama maski.

En tiiä millä kakkutukka hitsaa, mutta mun kone ainakin osaa "hönkiä" ne kaasut siitä pistoolin päästä ihan itekseen, eikä hiilarilla hitsaaminen ole täällä päin mitenkään ihmeellistä. Mulla on tommonen pikkupullo (oisko 5kg) itellä ja sen täyttö maksaa pari kymppiä. Roiskii vähän enemmän, ei maksa käytännössä mitään ja täyttö hoituu puolen tunnin ajomatkan päässä ja tarpeen vaatiessa myös iltaisin/viikonloppuisin. Riittää autotallihommiin todella hyvin.

Vekkuli ja kekkuli, en tajunnut miten tuo koneen ikä nyt liitty tähän, mutta 4 vuotta ei hitsauskoneelle ole mitään. Ei ole mitenkään tavatonta käyttää 80-luvulla valmistettuja koneita ja voi pojat miten kuulkaas niilläkin rauta sulaa! Tuon minarcmigin ehdoton etu on sen koko, mukana kuljetus on helppoa ja säätö kun hoituu harvinaisia poikkeustilanteita lukuunottamatta pelkästään materiaalipaksuuden mukaan, niiin on se kuulkaas helppoa.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

21.10.2013 21:57

Heh, molemmat tais vähän käsittää väärin toistemme ajatukset. Rivien välistä ymmärsin että ei magilla mitään kaasuja tarvii, lähinnä co2 toimii eli kässäsin että perus ilmassa oleva kaasuseos "syrjäyttää" hapen, ironisesti kyllä ehkä ilmaisin tuon puhaltelun hitsisulaan. Ja ei se neljä vuotta tee koneelle mitään, mutta onko perus toimintaperiaate juurikaan muuttunut -80 luvulta kun en itse edes tiennyt maailmanmenosta.