Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

23.4.2013 21:33

Siis 2 millisestä rosterista vai pellistä? Jos rosterista teit, olet aika kova jätkä... Ite en millistä paksumpaa käytä.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

23.4.2013 22:38

2mm teräslevystä, eli peruspeltiä se ei ollut, näin ollen otan kohteliasuutesi ilomielin vastaan.
E: http://www.motot.net/galleria/kuva174266/

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.5.2013 17:49

Noniin. Parin päivän urakointi tuotti tulosta ja nyt on uusi hieno käyrä. Näin jälkeenpäin vaan jäi mietityttämään, että onko 9hp @ 8000rpm hieman alimitoitettu viilatulle 75cc power+-sylinterille?
Jokatapauksessa putki toimi niinkuin suunniteltu; koneesta alkaa irtoamaan tehoa maltillisesti kasvaen aina huippukierroksille asti.
Kuva

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

9.5.2013 20:46

tuommonen tuosta emsimmäisestä putkestani tuli. Hyvin vääntää alhaalta! mielipiteitä? :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

20.5.2013 22:41

Kuva
Tuli tehtyä se paljon puhuttu tehoputki. Kaverihan sen hitsaili ja väänsi. Materiaali 1.25 mm biltema pelti. Puikollla hitsattu. Metrakit Pro Race putken mukaan tehty, tosin 5 mm ohuemmalla alkukäyrällä. Tuli hieman laajavetoisempi putki kuin pro race, mitä tästä haettiinkin. Äänitaso yllättävän hiljainen, paitsi piikillä. Tk änkkä kiinni siksi ettei ollut mitään muuta tarpeeksi kevyttä, ja kyllä, siellä on villoja :D

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

21.5.2013 9:24

Mikä siitä bilteman pellistä tekee huonompaa? Samaa paskarautaa se kuitenkin on! Ja änkälle vois tehdä runkokiinnikkeen aivan hyvin.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

21.5.2013 11:31

Mennee poikki tuo välipilli jos ei änkkä ole kiinni rungossa. Bilteman pelti, ei varmaan hintavampaa peltiä enää olekkaan :D Tuplasti kalliimpaa ku se mistä ite ostan.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

22.5.2013 22:07

Juu siis ei tee mikään huonompaa, enkä näe suurta hintaeroa jos puolet halvempaa tämän maksaessa 17€. Vinkit hyödynnetään, varmaan huomenna väännetään änkälle kiinnike. Pitää samalla vetää uusi runkokiinnikekin kun oli jonkun aikaa aivan järjettömät tärinät kun koneen pultit olivat hieman auenneet ja se tietenkin murtui kahtia.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

16.6.2013 22:43

No niin itseä on ruvennut teharin rakentaminen itse. Olen lukenut koko aiheen läpi,myös tietopankinkin. Nyt on leikkinyt tuon blairexhaustin kanssa.

Mopohan on yamaha dt 50 eli am6 ja vakiosylinteri.

Sylinterin tilavuus:49cc
Huipputehon kierrosluku: 10k.
Pakoaukon ajoitus (100...220):175 ⁰
Tavoiteltu teho:8,296hv Kilowatteina:6,30
Pakokanavan pituus:28 mm
Putken alkuosan kerroin k1 (1,05..1,125):1,09
Keskiosan kerroin k2 (2,125..3,25): 2,8
Peräpillin kerroin (0,6..0,8):0,7,5
Putken katiokkuus (1,25..2,00):2,00
Pakoaukon keskimääräinen halkaisija:24,00 mm


Saatavat tiedot:
Bmep:8,91 bar Pascaleina:890786,9239
Pakoputken kaasujen lämpötila:549,88 ⁰C
Aallonnopeus: 575,01 m/s Haluttu arvo:470 m/s
Viritetty pituus: 838,22 mm.

Kysymys kuulukin Olenko tehnyt yhtään mitään oikein? Onko kyseisistä arvoista järkeä lähteä suunnittelemaan putkea? Neuvojakin saa antaa amatöörille näissä asioissa.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

13.7.2013 17:37

Näin asiasta kovin vähän tietävänä voisin suositella pakoaukon asteiden muuttamista johonki 190 asteeseen. Jos kerran tehdään itse putkea niin eikös olisi mieltä repiä siitä vähän tehoakin ja kaikki pelaa yhteen kivasti? Tehotavoite voi uusenskassa ilmeisesti olla vähän reilumpi kanssa.

SItten! Itse tässä ikäkriisista (mopoiän loppuminen :D ) kärsiessä olen kaavaillut pyöräyttäväni jonkinäköistä puikula kokeilua. Heti kun vehkeet on taas saativilla eli muutaman viikon päästä.

Kaavoina käytän ensteksi ainakin Tiittasen omia jotka vääntelin exeliin kivasti käytettäväksi. Olisi tosin varmaan valmiinakin jostain löytynyt. Pyytäkee vaan uppaamaan jos jotakuta kiinnostaa!

Tiittanen osin siksi, että pää menee vähemmän pyörälle ja osin siksi että yksiosainen diffuusseri, joka on helppo muuttaa cadissa exponentaalitorvea muistuttavaksi. (Arc - Tangent to line or arc + end point) Pullauttaessa ei tarvitse kartioitakaan murehtia siltä osin, niin tulee täysin sulava.

Eipä tässä muu enää mietytäkkään kuin tuo putken pituus. Tiittasen kaava antaa kiinteällä 470m/s aallonnopeudellaan paljon lyhkäsempiä putkia kun blairi. Muuten kaavat antavat hyvin samankaltaisia putkia. Lähes identtisiä jos aallon nopeus olisi sama.

Eli onko mieltä käyttää aallonnopeutena tiittasen kaavassa 550 m/s? Jengi kun saa ilmeisesti varsin toimivia putkia blairin kaavoilla.

Miltä kuullostaa 12k huipputehonsa hönkivä puikula viritetyn pituuden ollessa 636mm?

Tässä vähän putken tuhertelua. Klikkaamalla isommaksi.
Kuva

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

7.8.2013 21:20

Gasket kirjoitti:
Gasket kirjoitti:Ei varsinaisesti kai itse tekemistä, mutta soveltamista. Tuli mökkikulkineeksi hommattua vähän puolivahingossa 2t-kiinaskootteri. Osat kun noihin on edullisia, niin ajattelin vähän piristää sitä. Katselin, että sylinteriksi taidan ottaa Airsalin jaetulla pakoaukolla olevan 70 cc alumiinipytyn jolle taidetaan lupailla jotain 12 hepan tienoille tehoa.


Palezu kirjoitti:Jos osaat säätää variaattorin(edellyttäen että kiinankootteriisi löytyy variin osia) niin silloin on sama ottaa mahdollisimman tehokas putki vääntöalueen laajuudesta välittämättä, jotka on niitä paksuimpia ja yleensä lyhyitäkin, varustettuna jyrkillä kartioilla. Ihan lyhyttä ei kuitenkaan kannata ottaa kun voi olla että on liika yläkiertonen. N. 70-80cm päästä päähän mitattuna(änkkää lukuunottamatta) vois olla aika hyvä karkea arvio, ja paksuimman kohdan mitaksi joku 9-10cm. Kokemus perustuu kyllä vakiopyttyyn mutta sitä airsalin sylkkää ajatellen kuitenkin vähän muokkasin noita veikkauksia kireämpään( :lol: ) suuntaan.


Sitäpä on sitten tullut moinen kombinaatio väkerrettyä, eli tuo 70 cc airsal ja 60 kx:n putki perässä. Huvikseni nuo mittailin, että tietäisi vähän kuinka liki on. Olen tuolla blairilla asiaa hahmotellut, mutta takaperin laskenta ei tuolla oikein luonnistu. En saa luotua järkevillä arvoilla putkea lähellekkään tuota, joten kaipailisin vähän paremmin perillä olevien näkemystä. Hyvin tuo tuntuu kuitenkin pelaavan, tosin en paljoa ole päässyt testailemaan kun mopo on muuten vielä vaiheessa ja voimansiirto lipsuu jne, joten ei ole huippunopeuslukemia tai muutakaan faktaa. Tainno 64 on tainnut sigmaan jäädä :D Optisella takometrillä arvoin tuon ottavan piikin noin 6500 kohdilla ja tako rekisteröi 9600 isoimmaksi luvuksi. Mopo kyllä kiertää reilusti yli tuon, mittari vaan sekoaa tuossa tienoin. Mutta, että ainakin jonkin verran yli 10 krpm pyörii kivasti. Arvelin, että kaista olisi kapeampi ja ylempänä, sikäli ihan positiivinen yllätys.

Sylinteristä tönäritarkkuudella pakoajoitus 171 astetta ja huuhtelut 125. Paljerako on nyt aika liki milli, ohuemmalla kannentiivisteellä ajattelin tiputtaa tuosta vielä nelisen kymppiä pois. Mäntä nyt siis 0,5 alle dekin ja tiiviste toiset 0,5. Paossa taitaisi olla varaa ottaa asteita jonkun verran lisää, ilman että huuhtelut täysin loppuu. Imuhan tässä on läpillä kampikammioon.

Sylinterin pakoreikä on 24 mm halkaisijaltaan suulta ja 30 mm männästä, siitä mennään 35 mm pitkällä holkilla 28 mm halkaisijaan, sitten putken omat kartiot: 130 mm jolla 35 mm halkaisijaan, 265 -> 66, 140 -> 90, 60 mm pitkä lieriö ja 155 -> 18 mm vastakartio. Orkkis peräpilli oli 280 mm pitkä ja noin 20 mm, tein uuden joka on 18 mm ja 250 mm pitkä. Käännetty sen verta mutkalle, että poikkipinta-ala on varmaan vähän pienempi, ei kuitenkaan paljoa. Änkkäri 22 mm reikäputkellä joka 280 mm pitkä. Halkaisijat sisähalkaisijoita ja mitat keskilinjaa pitkin.

Tällainen siitä sitten tuli.

Susi jo syntyessään vaiko petojen sukua?


Gasket kirjoitti:Blairin kanssa asiaa hahmotellut:

    Input values:
    Volume, cc: 70
    Rpm: 9900
    Exhaust duration, degrees: 171
    Desired power, hp: 12
    Exhaust channel length, mm: 30
    Init pipe diam coef k1 (1,05..1,125): 1,05
    Mid section coef k2 (2,125..3,25): 3,50
    Tail pipe diam coef (0,6..0,7): 0,75
    Horn coef (1,25..2,00): 1,60
    Exhaust port equal diam, mm: 24,00

    Resulting values:
    Bmep, bar: 7,89

Niin ollaan karkeasti liki kokonaispituutta ja mittoja erotuksin, että blairin mallissa kartio lieriöön asti on lyhyempi (~70 mm) ja vastaavasti lieriöosa (+25 mm) ja loppukartio (+ 40 mm) pidemmät. Mitähän nuo erot käytännössä merkitsee? Jyrkempi peräkartio pitäisi kai lyhentää tehoaluetta, mutta kovin laajalta tuo käytännössä tuntuu noihin kertoimiin nähden. Myös suositelluilla tail pipe -kertoimilla peräpillistä tulee paljon pienempi. Taitaisi olla varaa pienentää tuota jonnekkin 15 mm liki. Tämä käsittääkseni lisäisi voimaa. Yllättävän iso tuo on kyllä vakiona. Noilla arvoilla hahmotellen selvästi kaipaisi pakoasteita lisää jonnekkin 190 tienoille :roll: Tuolla tempulla viritys nousisi päälle 11 krpm. Tosin nytkin on takossa vilahtanut 11 600. Hyvin tuo taitaa kuitenkin hengittää asteisiin nähden.

Edit: Tässä vielä halkaisija (edit: siis tietty säde) pituuden funktiona. Sininen blairi

Kuva

Hyvin hahmottaa reilumman torvikertoimen. Mitähän tuo vaikuttaa? Keskiosan kerrointa pitäisi nostaa 3,7 asti, jotta halkaisija täsmäisi justiinsa.



Lumet sataneet ja sulaneet, mutta oli miten on ja kuitenkin vähän skopaa testailtu ja kolminumeroisille mennään kevyesti. Katteeton laite soratiellä on kyllä hieman raju koeajaa etenkin shortseilla :lol: Kierroksista en edelleenkään tiedä, mutta niitä lie on riittävästi kun ihan vakiovälitykset kuitenkin. Tuntuisi, ettei valmiin kopioiminen ole välttämättä ihan hölmöä vaikka laskurit vähän jänniä antaisikin. Ei jatkossa muuta kun thermotekkiä putken ympäri, isompaa takapyörää ja lisää koeajoa pikkujuttuja hieroen.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

8.8.2013 1:23

Itseä on alkanut kanssa kiinnostaa tuo putkulan tekeminen itse. Tietopankin artikkeli on tultu luettua usemapaankin kertaan ja blairia ja conelayouttia tultu ihmeteltyä ja yhden suoran paperimallinkin olen tehnyt, mutta sen kääntötaulukon toimintaa en vaan tajua :eek:. Oisin tosi kiitollinen jos joku osaisi neuvoa sen käytössä.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

9.8.2013 2:31

Sitä kääntötaulukkoa en minäkään koskaan ymmärtänyt. Käytä mielummin tuota blairia: http://www.mediafire.com/download/ttd6lvvggt84v75/blairExhaust2.3.xls

Putken käännökset on helppo suunnitella siten että tekee suoran paperimallin, sitten saksilla leikkaa sen mutkakohdista sopiviksi paloiksi ja kääntelee ja asettelee palat kunnes näyttää hyvältä. Sitten vain leikkaa paperit auki ja siinä on kaavat paloihin. Hankala selittää mutta ymmärrät ehkä mitä tarkoitan kun otat vaikka suoran paperisuikaleen, leikkaat sen jostain kohti vinosti kahtia ja käännät toisen palan toisin päin ja hops siinä on mutka.

yammu_michael kirjoitti:No niin itseä on ruvennut teharin rakentaminen itse. Olen lukenut koko aiheen läpi,myös tietopankinkin. Nyt on leikkinyt tuon blairexhaustin kanssa.

Mopohan on yamaha dt 50 eli am6 ja vakiosylinteri.

Sylinterin tilavuus:49cc
Huipputehon kierrosluku: 10k.
Pakoaukon ajoitus (100...220):175 ⁰
Tavoiteltu teho:8,296hv Kilowatteina:6,30
Pakokanavan pituus:28 mm
Putken alkuosan kerroin k1 (1,05..1,125):1,09
Keskiosan kerroin k2 (2,125..3,25): 2,8
Peräpillin kerroin (0,6..0,8):0,7,5
Putken katiokkuus (1,25..2,00):2,00
Pakoaukon keskimääräinen halkaisija:24,00 mm


Saatavat tiedot:
Bmep:8,91 bar Pascaleina:890786,9239
Pakoputken kaasujen lämpötila:549,88 ⁰C
Aallonnopeus: 575,01 m/s Haluttu arvo:470 m/s
Viritetty pituus: 838,22 mm.

Kysymys kuulukin Olenko tehnyt yhtään mitään oikein? Onko kyseisistä arvoista järkeä lähteä suunnittelemaan putkea? Neuvojakin saa antaa amatöörille näissä asioissa.


Näyttää hyvältä. Keskiosan kertoimen voisit ehkä nostaa 3,0 arvoon, lisääntyy vähän huipputeho mutta tulee silti vielä kohtuu vääntävä.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

11.8.2013 22:23

Mutta putken tilavuushan muuttuu, jos valmista putkea ryhdytään leikkelemään.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

11.8.2013 23:17

miten tolla blairexhaustilla pystyis suunnittelemaan piikin kierrosalueen esim. 7000-12000? sori jos tästä oli jo jossain, pikaisella etsinnällä en löytäny vastausta...