Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

17.12.2011 3:54

Nyt onnistui putki kyllä todella hyvin ainakin omasta mielestäni. :D
Eli siis tein derbi xraceen yläkiekka putken ja tehoalueesta tuli sellainen niinkuin suunnittelinkin eli 9000-13000. Alaväännöt ovat hyvät kun otetaan huomioon tuo putken tehoalue. Kulkua on 12-65 välityksillä vähän alle 80km/h oikeata. Pitää vielä ottaa tarkat huiput gepsillä. Ehkä sitä videotakin voi joskus laittaa jos ketään kiinnostaa , mutta ensiksi pitää saada takarenkaan laakerit vaihdettua.
Tämä oli vasta neljäs putki eli hyvään suuntaan ollaan menossa.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

17.12.2011 12:12

9000-13,000? Milläs olet tämän mitannut, onko sulla H-E tason pytty käytössä jos saat noin paljon kiertämään?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

17.12.2011 20:08

jokelii kirjoitti:Nyt onnistui putki kyllä todella hyvin ainakin omasta mielestäni. :D
Eli siis tein derbi xraceen yläkiekka putken ja tehoalueesta tuli sellainen niinkuin suunnittelinkin eli 9000-13000. Alaväännöt ovat hyvät kun otetaan huomioon tuo putken tehoalue. Kulkua on 12-65 välityksillä vähän alle 80km/h oikeata. Pitää vielä ottaa tarkat huiput gepsillä. Ehkä sitä videotakin voi joskus laittaa jos ketään kiinnostaa , mutta ensiksi pitää saada takarenkaan laakerit vaihdettua.
Tämä oli vasta neljäs putki eli hyvään suuntaan ollaan menossa.

Kokeileppa pidemmillä väleillä että mitä tuo värkki oikeesti kulkee. Satkun pintaan pitäis teharibarbilla päästä jos putki toimii oikein jne :)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

17.12.2011 21:11

Millä perusteella? Aina on mun sykerö jättäny noi tehastehari (mikä todennäköisyys on, että omatekonen ois merkittävästi parempi?) uusenskat viivalla sekä huipuissa, muttei se mun mopo oo silti sataa menny...
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 18.12.2011 1:35, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeeton lainaus.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

19.12.2011 1:52

Sami L kirjoitti:9000-13,000? Milläs olet tämän mitannut, onko sulla H-E tason pytty käytössä jos saat noin paljon kiertämään?

Tuo on "noin" se kierrosalue koska kun otetaan huomioon , että aluksi oli rajoitettu puola ja ei kiertänyt sillä yhtään (yllätys). Ja se siis alkaa rajoittamaan siinä 9400 kohdalla ja sen varmaan tiesitkin. Ja heti kun piikki alkoi eli tarkalleen siinä 9000 tuntumassa niin heti rajoitti. Ja kun hommasin tuon rajoittamattoman puolan niin sen jälkeen kiersi hyvin ja pitkälle ja mitoitin sen sinne 13000 asti , tietysti jos ei luota tuohon mitoittamiseen yhtään niin sitten ei voi mitään. Ja kyllä kaverin mopo kiertää sen 12000 Arrowilla kierrosmittarin mukaan , vakio pytyllä siis. Ja kyllä itse ainakin huomaan että enemmän tuolla homemade putkella kiertää. Tietysti ne 12/65 välitykset saattaa vaikuttaa siihen kun kuitenkin ovat melko lyhyet ja jos pistän pidemmät välitykset niin luulisin että ei välttämättä jaksa kiertää enää noin paljoa , mutta sen tietää vain kokeilemalla.
Ja vielä loppuun semmoinen juttu , että jo toisella putkella minkä tein kaverini mopo meni mopon mittariin 92km/h ja vieressä ajoin piikilläni ja mittari näytti 91km/h. Ja tämä putki kiersi noin 11000 välitykset olivat 11/53. Nuo nopeudet kyllä pitäisi ottaa gepsillä , että voisi antaa varman vastuksen , mutta gepsiin en ole vielä päässyt testaamaan.

Edit: Piti vielä kuva laittaa maalaamattomasta putkesta , nyt maalit pinnassa
Kuva

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

19.12.2011 22:03

Johonkin Derbin tai DT:n tehtaan kierroslukumittariin ei kyllä ole luottamista. Mutta jos suht. matalapakoisella vakiopytyllä saat koneen kiertämään 12000rpm ajossa tasaisella maalla niin varmaan aika melkoisesti vetää kone jo ylikierroksille?

Olishan tuo juu ihan OK varmasti tommonen motowiki artikkeli, jossa olis putkista ja pytyistä jonkinlaista informaatiota, mutta yksi semmonen epäkohta tulee heti mieleen.. Nääs jos sielä on kaikki tarvittava valmiina jaossa kaikille, niin hetken päästä on myynnissä (rahaahan suurin osa ainoastaan näillä tavoittelee) jos ja vaikka minkälaisia pakoputken näköisiä kapistuksia, joiden oikeasta toimivuudesta ei ole mitään takeita. Ja ylipäätään, se käsityön arvo laskee sitten ihan totaalisesti. Vaikka ite en nyt mitään mistään tiedä, niin tiedän kuitenkin sen että on vallan vittumaista jos olet nähnyt vaivaa jonkun asian eteen ja koet suuren onnistumisen tunteen, niin joku toinen apinoikin heti perässä vaikka ei asiasta mitään tietäisikään. :s

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

20.12.2011 14:40

Pytyistä siellä suzukin virityssylintereissä on jo muutama malli. Hakusessa olisi viilaamattoman vakioläpällisen portmap ja viilaamattoman Autisan tiedot. Olisko kellään?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

20.12.2011 15:05

Waltter-Racing kirjoitti:Nääs jos sielä on kaikki tarvittava valmiina jaossa kaikille, niin hetken päästä on myynnissä (rahaahan suurin osa ainoastaan näillä tavoittelee) jos ja vaikka minkälaisia pakoputken näköisiä kapistuksia, joiden oikeasta toimivuudesta ei ole mitään takeita.


Ja tuota... mitenkäs tämä muuttaa nykytilannetta mihinkään suuntaan?!?!

Rohkenisin väittää että suurin osa myyntiin tehtävistä putkista ei ole saanut osakseen minkäänlaista testiä, eli ne on vaan mitoitettu BlairExhaustilla "johonkin", ja hyvä niin. Toimivuudesta myyjä sitten toteaa puhtaasti perstuntumalla että "ihan hyvin se pelaa"...

Sitten rohkenen väittää että yksikään joka putkiaan myyntiin tekee, ei ole KOSKAAN niitä penkittänyt MILLÄÄN kokoonpanolla vertaillen olemassaoleviin huiluihin, kuten Gianelli, Luhao, yms. Toisin sanoen, näillä nykyputkuloillakaan ei ole mitään toimivuustakeita, ja niistäkin varmaan 90% olis jäänyt rakentamatta jos en olis julkaissut tota BlairExhaustia.. Tietysti totta on että joku muu olis varmaan tehnyt jotain vastaavaa, jos minä en olis, mutta silti...

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

20.12.2011 15:24

Eikait se tilanne siitä muutukaan mihinkään suuntaan... :| Noh, onhan se aina parempi että väännetään pakoputkia (oli ne sitten kuinka paskoja tahansa) kuin että tehdään turhaa ilkivaltaa pitkin kyliä :)

jt-87

jt-87, mulla olis molemmat sylinterit viilaamattomina. Jossain välissä laittelen YV:llä portmappia ja tiedot? Onko sulla Malossien tiedot jo siellä? Löytyis myös viilaamaton Malossi..

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

20.12.2011 21:03

Malossia on pari, toisessa imu ja pako viilattuja, toisessa kuuhtelut ja boostit; kyl niistä yhden viilaamattoman portmapin kasaa :D
Ota mallia että millaiset tunnistuskuvat siellä wikissä on, olis aika hienoa, kun olis kaikista pytyistä samanmoiset kuvat :nörtti:

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

20.12.2011 22:14

Paljastaako joku joskus linkin sinne sivulle?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

20.12.2011 22:31

Uskoakseni puhe on Suzukin virityssylinterejä koskevasta artikkelista.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

4.1.2012 21:24

Tämä ei kuulu ehkä mopopuolelle mutta mitenkä onnistus tekemään pakoputki Polaris 340cc 2 pyttyseen jossa on pakosarja? Mitenkä tekee mittaukset esim pakoaukon koosta kun niitä on 2, yms? :D Vai pitääkö tehdä 2 erillistä putkea? Ihan miellenkiinnosta kokkeilis tehdä.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

9.1.2012 22:05

HVA125 kirjoitti:Mitenkä tekee mittaukset esim pakoaukon koosta kun niitä on 2, yms?


Jos vaikka ensin mittaa ensimmäisen, ja sitten toisen, ja siitä se sitten lähtee...

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

14.1.2012 12:39

Termeks.

Mulla on pyöriny mieles, et kui helvetis ootte tehny enskoihin alkukäyrän kartiot ja kääntäny samalla, ja isoin ongelmahan tässä siis on tuo koko, kun mulla kapenee alkukäyrään päin aina 25mm asti (holkki). Mankelillahan tää ois erittäin helppo JOS vain mankelin rullat ois sopivan kokoiset, muttakun yli viiden sentin paksusilla rullilla en paljoo nauti kartioiden muotoilusta jos jommankumman kartion päädyn halkasija on sen 25 tai 30mm. Eli mitenkä ootte ite tälläset tehny? Yks (tosin aikaa vievä) mahdollisuus on tehdä tietenkin around 10-20 pientä rinkulaa joista muodostuu kartio + mutka.

Mutta muuten; putki on älyttömän mukava tehdä etenkin kun saa ensimmäiset 2-3 palaa hitsattua paikalleen ja alkaa putki hahmottua, näkee kun edistyy nopeasti, selkeästi ja tietää että paljoo ei oo jäljellä. Ittellä on eka putki menossa, hiukan ylimitotettu myös jottei oo hirmu piikillä, suositeltiin näin. Sit nuo hitsaukset oon hoidattanu kaverilla, ja ihan tyytyväinen oon, vaikkei saumat kauneinta oo nähnykkää, mut ovat tiiviitä kuitenki. Kuvaa laitan kunhan saan kiinni, todennäköisesti maanantaina jos kaikki onnistuu. Muutoin voi kestää perjantaihin kun en pääse hitsaamaan muuten.