Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

25.11.2011 16:10

niiii

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

25.11.2011 18:19

Voisiko vastaavat viestit jättää postaamatta? Asiasisältö on täysi nolla, postataan sitten jos on jotain asiaa

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

9.12.2011 16:21

Minua pyydettiin jokin aika sitten laittamaan kuvia siitä kelkan putkesta kun tuo homma edistyy niin tässä olisi nyt 1 huonolaatuinen kuva. Saumat on nyt mitä on kun annoin kaverin hitsata , mutta eipä tuo hirveästi haittaa kun putki jää kuitenkin omaan käyttöön kunhan ei vaikuta tehoihin.

Kuva

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

9.12.2011 20:09

ok
Viimeksi muokannut kaislikko päivämäärä 28.12.2011 21:14, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

12.12.2011 22:26

oisko kellään valmista mallia derbin tehoputkeen? kaikkee saa tarjota mut mielummin hyväksi kokeiltuja :D

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

12.12.2011 23:49

Juzzy mikset viitsi mitoittaa putkea itse jos kerran intoa tekoon on? Olen tehnyt kaksi putkea rabasaan ja molemmat toiminut hyvin. Mitat on toki tallessa mutta kokeile ensin Blairexhausti:lla mitoittamista! :)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

13.12.2011 15:25

Miksei voisi jakoon laittaa niitä mittoja kun sitten kuitenkin vituttaa kun 10h putkea väsännyt+suunnittelu ja tulostaminen ja tulos on vitun paska putki. Jotenkin täällä putkipuolella on kaikkiin epäselvyyksiin, jotka itse voisi jotenkin selvittää on kaikilla vastaus ="Selvitä ite" :roll:

Samalla kymmenet ihmiset säästäisivät aikaa tuntisotalla jos tänne joku laittaisi am6:en ja rabasan yläkiertoputken mitat.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

13.12.2011 19:20

Kyseessä on ihan sellainen asia, että haluatko noin vain jaella sen oman 10 tunnin(tai enemmän) uurastuksesi niille ketkä ovat vain yksinkertaisesti liian laiskoja mitottamaan itse putkea? Kaupasta saa valmiita putkia, ja kaupan putkista saa mittoja.

Toinen hyvä kysymys tähän on juurikin se, että "Miten voi viitsiä tehdä putken, jos ei viitsi sitä itse mitottaa?" Vähän sama asia kun tekisi täydellisen konerempan, muttei jaksaisi vaihtaa kampiakselin laakereita...

. Jotenkin täällä putkipuolella on kaikkiin epäselvyyksiin, jotka itse voisi jotenkin selvittää on kaikilla vastaus ="Selvitä ite
Totta kai on. Jos kirjallisuutta on tarjolla, netissä keskusteluja on tarjolla, pro viripuolen keskustelut on tarjolla, ei varmasti jää yksikään kysymys siitä, että tietoa ei löytyisi, vaan siitä, että on liian laiska kirjottelemaan googleen asioita. Miksi kirjottaa googleen kun on helpompi kysellä hölmöjä täällä? Fakta on, että sitä tietoa löytyy jo suomeksi aivan törkeästi, ja englanniksi sitä tietoa on tarjolla vielä monta kertaa enemmän mitä suomeksi, joten tästä ei ainakaan jää homma kiinni. Luulen myös, että tietävimmät alkaa myös jo siinä vaiheessa neuvoa, kun kaikki mahdollinen tieto on sisäistetty. On paljon isompi motivaatio auttaa jotain sellaista, kenestä näkee että on itsekkin viittinyt jotain tehdä, kuin sellaista, kuka ei viitsi lukea yhtään mitään, vaan haluaisi sen täydellisen putken heti välittömästi käteensä.

Samalla kymmenet ihmiset säästäisivät aikaa tuntisotalla jos tänne joku laittaisi am6:en ja rabasan yläkiertoputken mitat.
Joku voi mitata jonkun turbokitin ja arrowin mitat. Siitä saa valmiit mitat yläkiertoputkelle.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

13.12.2011 19:40

Tahtovat vain olla nämä putkigurut vähän pihiä sakkia: ei sitä omalla sydänverellä tehtyjä putken mittoja voi muille antaa, varsinkaan ilmaiseksi! Siitähän saattaa joku vielä bisneksen tehdä :eek:


Vaan eipä olisi ollenkaan huono idea, että kaikki jotka johonkin härpättimeen putkea ovat itse väsänneet, laittaisivat tänne putken mitat, mihin vehkeeseen ja vähän vielä ajokokemuksia ja dynotuloksia(tai niiden puuttuessa ihan vain että mille kierroksille ja millaisella tehoalueella ym.)

Siinä sitten parhaita putkia varmasti valmistettaisiin paljon ja moni vain kopioisi mitat ja se siitä. Joukkoon saattaisi kuitenkin muutama kaltaiseni ääliö mahtua, joka sitä parasta putkea vielä vähän muokkaisi paremmaksi ja laittaisi tänne taas korjatut mitat.

Se olisi sitä joukkoistamista ja nykyajan tuotekehitystä. Ne jotka suojelevat omien putkiensa mittoja voidakseen myyntiin niitä valmistaa, ensimmäinen putken ostaja, joka mitat haluaa, voi ne mitata ostamastaan putkesta...

Sitten ovat ne jotka perustelevat mittojen pimittämistä niihin uponneella työllä ja sen arvolla: mitä arvoa on mitoilla joita kukaan ei koskaan enää käytä?

Oppimisellakin on moni perustellut: Jos ei ensin kymmentä putkea kasaa ja niistä parasta valitse, ei voi oppia. Tähän voi vain sanoa, että onpa vanahanaikaista! Aikaisempaan viitaten: osa on vain kopioimassa, mutta taas sitten osa vie sitä kehitystä eteenpäin!


Teenpä tässä mallin mitoista:

Merkki: Suzuki
Malli: PV
Pytty: 50cc power+, viilaamaton
Putki: JT's nro 3

Putken mitat:

BlairExhaust parametrit:
ei ole enää :(
Osien mitat:
osa: alkuhalkaisija: loppuhalkaisija: pituus:
1 28,0mm 29,0mm 31,8mm
2 29,0mm 36,9mm 197,6mm
3 36,9mm 49,0mm 131,5mm
4 49,0mm 59,5mm 66,1mm
5 59,5mm 70,5mm 100mm
6 70,5mm 59,5mm 100,4mm
7 59,5mm 45,0mm 50mm
8 45,0mm 19,6mm 50mm
9 19,6mm 19,6mm 200mm

Huipputehon kierrosluku: n.11000rpm

Kokemuksia:
Plussat:

Tätä putkea olen tehnyt 5kpl ja aika pitkälti tältä se tuntuu: Hyvin laaja tehoalue vailla repäisevää tehopiikkiä. Viilaamaton poweri kulki 82 GPS:ään.

Miinukset:
Ennen tehoaluetta kuoppa, joka häiritsee ajoa jonkin verran. Myös ylikierroksia esiintyy, eli kiertää enemmän kuin on tarpeen.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

13.12.2011 20:44

Sitten ovat ne jotka perustelevat mittojen pimittämistä niihin uponneella työllä ja sen arvolla: mitä arvoa on mitoilla joita kukaan ei koskaan enää käytä?
Kyse on enemmänkin siitä, että jos itse olen jaksanut tehdä putken, pitäisi muittenkin jaksaa. Kaupan putket on niille, jotka eivät omaa putkea jaksa tehdä, ja kaupan putkista saa valmiita mittoja.

Ne jotka suojelevat omien putkiensa mittoja voidakseen myyntiin niitä valmistaa, ensimmäinen putken ostaja, joka mitat haluaa, voi ne mitata ostamastaan putkesta...
Moniko niitä mittoja haluaa/jaksaa ottaa? Tällä hetkellä tiedän yhden netistä, joka on jotain arrow kopioitaan myynyt, kukaan muu tuskin on ottanut mistään valmiista putkesta mittoja, vaikka monella siihen olisi ollut mahdollisuus.

osa on vain kopioimassa, mutta taas sitten osa vie sitä kehitystä eteenpäin!
Viekö ihan oikeasti joku sitä kehitystä eteenpäin? Monikohan esimerkiksi 10 000 tyypistä(joilla kaikilla on eri käsitys mikä on hyvä putki) alkaa sitä valmista putkea kehittämään, ja mitä siitä tulisi, kun jokainen kehittäjä tahtoo putkesta omanlaisensa? Vai alkaisiko nämä kiinnostuneemmat kenties rakentelemaan jotain omaa putkea, ja jättäisi sen valmiin putken tallin taa ruostumaan(kuten nykyään)? Kuinka moni on esimerkiksi jotain turbokittiä, tai arrowia parannellut parempaan suuntaan sen sijaan että tekisi kokonaan oman putken?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

13.12.2011 21:28

On sitä joku valmistakin putkea parannellut :D
Tuli tuossa vielä sekin mieleen, että me putkien kehittelijät voimme toistemme putkia kokeilemalla vertailla että missä mennään sen oman tuotoksen kanssa...

Slerpa_ kirjoitti:... Monikohan esimerkiksi 10 000 tyypistä(joilla kaikilla on eri käsitys mikä on hyvä putki) alkaa sitä valmista putkea kehittämään, ja mitä siitä tulisi, kun jokainen kehittäjä tahtoo putkesta omanlaisensa? Vai alkaisiko nämä kiinnostuneemmat kenties rakentelemaan jotain omaa putkea, ja jättäisi sen valmiin putken tallin taa ruostumaan(kuten nykyään)? Kuinka moni on esimerkiksi jotain turbokittiä, tai arrowia parannellut parempaan suuntaan sen sijaan että tekisi kokonaan oman putken?


Eikös se juurikin ole sitten sitä kehitystä ja oppimista?? Että jokainen tekee sitten sen oman putken, kun ei ole tyytyväinen siihen mikä sattui löytymään! Ei vissiin sitten kuitenkaan viitata tällä niihin 9999 tyyppiin siitä 10000?


Ne jotka ovat kaupan putkia vailla, tuskin itse väsäävät putkea, joten ei vaaraa heidän suhteensa?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

13.12.2011 22:12

Että jokainen tekee sitten sen oman putken, kun ei ole tyytyväinen siihen mikä sattui löytymään!
Eikö tässä olla taas lähtöpisteessä, jolloin pitää alkaa itse mitoittamaan putkea?

Ei vissiin sitten kuitenkaan viitata tällä niihin 9999 tyyppiin siitä 10000?
Tämän vuoksi juuri pitäisi ne 9999 laiskaa kopioijaa saada karsittua sieltä pois. Mielestäni järkevämpi idea olisi kerätä porukka, jossa kaikki on pakoputken tekemisestä (ja etenkin siitä kehittämisestä) kiinnostuneita, ja joilla on perusjutut ainakin hanskassa. Sitten sen porukan kesken voisi jakaa mittoja, neuvoja, sun muita. Tällä tyylillä ei tulisi niitä kopioijia mukaan.

Ne jotka ovat kaupan putkia vailla, tuskin itse väsäävät putkea, joten ei vaaraa heidän suhteensa?
Tohdin olla eri mieltä. Esimerkkinä voin käyttää tätä Juzzyn viestiä: "oisko kellään valmista mallia derbin tehoputkeen? kaikkee saa tarjota mut mielummin hyväksi kokeiltuja." Eikö esimerkiksi Arrowin mitat käy tähän täydellisesti? Ne on todettu, ja "kokeiltu hyväksi".

Painotan vielä sitä, että nykyään mitotus+piirtäminen teoriassa on niin helppoa (vrt. aikaa ennen tietokoneita), kun apuna on tietokoneet. Tiedot ulos mopon koneesta, tiedot exceliin, mitat ulos, mitat conelayouttiin, ja tulostimella mitat paperille, jonka avulla mitat pellille, pellistä putki kasaan, koeajo, ja pähkäys miten saisi putkesta vielä paremman. Ainoa vaivaa vaativampi kohta on tietojen ottaminen mopon koneesta ulos. Vaativin kohta on viimeinen.

Noin siis homma "teoriassa", käytännössä joutuu sitten enemmän tekemään sen putken eteen, varsinkin, jos eka putki ei ole toiminut niin kuin piti.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

13.12.2011 22:21

Nalle Puch kirjoitti:
Simo Luoma kirjoitti:Elikkäs ajattelin nyt siis tehdä itse derbiini alakauttaisen tehoputken ja haluaisin tehoalueen suunnilleen 7000-11500rpm välille, tai jotain siihen suuntaan. Luin tuolta aloitussivulta tuota pakoputken teko 2-tahtiin, mutta peräpillin paksuudet ja pakoaukon keskimääräiset halkaisijat ja putken alkuosan kertoimet sun muut jäivät vähän mysteeriksi. Ja en toikein haluasi osta uusia tiivisteitä kun kansi pitäisi avata että voisi mitata kaiken maailman ihme pakoaukon aukiolo asteina. Eli onko nämä arvot siis yleisesti näillä 50cc sylintereillä samat? Ja jos ovat niin voisiko joku pistää ne tähän. Mopossa siis tuo airsal 50cc.

Eipä noita ajoituksia tai halkaisijoita tarvitse mittailla saati miettiä kaiken maailman kertoimia. Näillä arvoilla kun teet putken niin hyvä tulee ja tehoalue osuu tuohon antamaasi haarukkaan:
Kuva
Loppupilli ei näy mitoissa; sille halkaisijaksi 16 mm ja pituutta 150 mm.

Tässä valmiit putken mitat - pelaa aivan loistavasti myös 60cc PowerLussan kanssa.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

13.12.2011 22:24

Mielestäni se ei ole pois niiltä jotka haluavat niitä putkia kehittää, jos muutama pertti perusvirittäjä heidän mitoillaan putken tekee. Oppimista tällä Pertillä todennäköisesti tapahtuu tasan yhtä paljon Kaikissa tapauksissa.
Siis:
1. niin että heittää hatusta muutamat arvot Blairiin ja putki kasaan ja kovaa ajoa
2. Kopioi täältä jonkun jo hyväksi testaamat mitat
3. Mittaa valmiista putkesta omaa varten mitat

Jos ei kiinnosta kuin saada putki kasaan, ei sitä oppimista tule vaikka kuinka sen putken kasaisi. Paitsi tietysti jos kaavatkin vääntää itse, mutta sitähän ei nykyisin tapahdu...

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

13.12.2011 22:32

Yleensä jos ollaan jo niin pitkällä, että putkea aletaan mitottamaan, tulee myös se viimeinen vaihe mukaan, jossa mietitään, miten saisi putkesta jopa vieläkin paremman, tai mahdollisesti mikä meni vikaan putken tekemisessä.

Jos taas kopioidaan/tehdään kaupan mitoilla ja tyydytään siihen, mitä se mitottaja/insinööri on luonut, eikä pähkätä sitä, miten saisi putkesta paremman. Tai montako ihmistä tiedät, ketkä pähkää teharin ostettuaan että miten siitä saisi paremman?