Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

4.10.2011 19:01

Sarvi-Perkele kirjoitti:
Nalle Puch kirjoitti:On lähes mahdotonta saada kahden pytyn ja yhden putken comboa toimimaan. En lähtisi edes yrittämään vaan tekisin suosiolla 2 putkea.
No ei se mitenkään mahdotonta ole, kuten lukuisat kelkat osoittavat. Lähes kaikissa sporttikelkoissakin on 2 sylkkää ja 1 putki, eikä ne itseasiassa tehoissakaan ota kovin hirveästi turpaan verrattuna 2 putkisiin modattuihin veljiinsä. Se vaan että se putken suunnittelu on vähän eri asia kuin yksittäisputken tilanteessa.
Katson nyt parhaaksi hieman selventää käyttämääni terminologiaa:
lähes mahdotonta = mahdotonta pentti perusputkimiehelle mutta ei sulle

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

4.10.2011 20:52

Nalle Puch kirjoitti:Katson nyt parhaaksi hieman selventää käyttämääni terminologiaa:
lähes mahdotonta = mahdotonta pentti perusputkimiehelle mutta ei sulle


Sanotaan nyt että kyllä perusputkimieskin varmaan sitä vastakartiotonta häkäpönttöä paremman tuubin (ehkä) onnistuu tekemään käyttämällä ihan perustekniikoita: apinointi, teollisuusvakoilu ja maalaisjärki.
Eli simppelisti: pituus on jokseenkin sama kuin yksittäisellä putkella olisi, ja halkaisijat vähän enemmän. Mittoja voi sitten kokeilla apinoida olemassaolevista laitteista.

Jos haluaa raakempaa ja korkeempaa matematiikkaa soveltaa oikeen viimesen päälle niin voi vetäistä yläasteelta tutun VERRANNON kehiin, ja tarkkailla olemassaolevien koneiden ilmoitettujen huipputehojen kiekkoja suhteessa pakoaukon aukioloon suhteessa putken pituuteen. Huh!!!
Siitä voi sitten tehdä vaikka minkälaista regressioanalyysiä ja päätyä kenties johonkin tulokseen.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.10.2011 16:46

Kiitos näistä viisaista sanoista , mutta joo olen kyllä ottanut mittoja muiden kelkkojen ja melkolailla saman kuutiosten putkista. Ja nyt ainakin tuo laskin antaa melko samanlaisia tuloksia mitä olen mittaillut , että katsotaan miten toimii ja tuskin se putki nyt enää huonompaan suuntaan menee...

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.10.2011 18:23

jokelii kirjoitti:Kiitos näistä viisaista sanoista , mutta joo olen kyllä ottanut mittoja muiden kelkkojen ja melkolailla saman kuutiosten putkista. Ja nyt ainakin tuo laskin antaa melko samanlaisia tuloksia mitä olen mittaillut , että katsotaan miten toimii ja tuskin se putki nyt enää huonompaan suuntaan menee...

Kuvia kehiin putken edistyessä, kuulostaa mielenkiintoiselta!

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.10.2011 18:25

Miten tehdään orioniin 4-tahtikoneeseen alakauttainen putki ja mitkä mitat olisivat kaikista parhaimmat?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.10.2011 21:24

Sarvi-Perkele kirjoitti:
Nalle Puch kirjoitti:Katson nyt parhaaksi hieman selventää käyttämääni terminologiaa: lähes mahdotonta = mahdotonta pentti perusputkimiehelle mutta ei sulle

Sanotaan nyt että kyllä perusputkimieskin varmaan sitä vastakartiotonta häkäpönttöä paremman tuubin (ehkä) onnistuu tekemään käyttämällä ihan perustekniikoita: apinointi, teollisuusvakoilu ja maalaisjärki...
No helvata! Jos teollisuusvakoilukin sallitaan (ja mikseipä sallittaisi) ja kun vetäisit vanhan kunnon verrannonkin esiin niin tässä pitää vanhankin jo nöyrtyä (ei nuortua, kuten jossain joululaulussa) ja uskoa että pentti perusputkimiehelläkin on toivoa! Jee!

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.10.2011 22:09

jonijiko kirjoitti:Miten tehdään orioniin 4-tahtikoneeseen alakauttainen putki ja mitkä mitat olisivat kaikista parhaimmat?

Siten, että väännät putkesta sellasen. Nelarissa pakoputki on enemmänkin mopossa ulkonäkö kysymys, kuin teho kysymys, joten tee sellanen, mikä on sinusta hieno.

Jos nuyt tosiaan tehon kannalta haluat sen tehdä, etit jostain netin syövereistä laskurin, ja lasket sillä mitat.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

11.10.2011 19:13

millähän nuo profiili kartiot sais pihalle koneelta. Cone Layoutista ei kannata tulostaa kun tulee 250 arkkia per. kartio ja ei ole kuvaputki näittöä mistä piirtää :D

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

11.10.2011 19:27

Kuinkas hyviä putkia porukka on saanu ekoilla kerroila väsättyä että onko tullut ihan toimivia? Kun itse pitäisi nyt aloittaa väkertämään jotain tosi korkealta naukuvaa putkea, joku 9000-13500rpm kun tarkoitus olisi käyttää sitä tuon Malossin kanssa, jos nyt ei mitään oikein tule niin ostan sitte jostain :D Elikkä teknisen tunneilla olisi nyt tarkoitus saada valmiiksi ja aikaa suunnilleen koko talvi, eli pitäisikö vaan ladata tuo blair exhaust ja yrittää laittaa sinne kaikki mitat sun muut ja toivoa parasta? Olisi muuten mielestäni hyvä idea koota nämä kaikki tiedot johonkin vaikka aloitusviestiin niinkuin nämä rabasan ja am6 pakoaukon aukioloajat asteina ja pakoaukon pinta-alat?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

12.10.2011 17:46

Niin ja sitten väki ei enää sitäkään vähää vaivaudu itse mittaamaan / laskeskelemaan ajoituksia ja muita vaan odottavat että kaikki tehdään toisen puolesta. eihän siinä opi virittelystä yhtään mitään. Sitten vaan heitellään niitä arvoja sinne exceliin ja uskotaan loppuun asti siihen että maaginen pakoputkilaskuri BlairExhaust tietää minkälainen pitää putkesta tulla.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

12.10.2011 19:40

Edistyyhän se putki

paperi malli näyttää tältä:
Kuva

saapas nähdä mitenkä toimii ja oliko blairin asetukset mitenkä oikein.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

13.10.2011 16:35

Melko tasapaksulta ja pitkältä harjanvarrelta näyttää, tosin ei noista paperikartioista juuri selvää saa. Mutta heitäppäs ne mitat vaikka tuohon näytille niin saa tutkailla ja joku voi tehdä johtopäätöksiäkin ja kerros mihin vehkeeseen tuommoinen töttero on tulossa?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

14.10.2011 18:34

Waltter-Racing kirjoitti:Melko tasapaksulta ja pitkältä harjanvarrelta näyttää, tosin ei noista paperikartioista juuri selvää saa. Mutta heitäppäs ne mitat vaikka tuohon näytille niin saa tutkailla ja joku voi tehdä johtopäätöksiäkin ja kerros mihin vehkeeseen tuommoinen töttero on tulossa?


Joops eli siis tarkoituksena olisi tehdä sellanen "keskivääntö" putki joka ottaa hyvän piikin ja kumminkin vääntää jotenkin alle puolenkaasun. Tunturiinhan minä tuota YRITÄN tehdä :D Oli vain opettajan kanssa erimieltälisyyttä kartioitten kääntämisestä niin menee syysloman toiselle puolelle putken tekeminen.
tuossa blairin mitat:
Kuva

Olen kumminkin sen verranlaiska että otin kuvan kaappauksen.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

15.10.2011 14:18

Muuta en tiedä sanoa, kuin sen että "alkuosan kerroin" sulla on 1,150, vaikka sais olla väliltä 1,05 - 1,125..

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

16.10.2011 13:23

TooByAas kirjoitti:Muuta en tiedä sanoa, kuin sen että "alkuosan kerroin" sulla on 1,150, vaikka sais olla väliltä 1,05 - 1,125..


niin se on siitä väliltä. tosin mulla on tosta samasta putkesta 2 eri versiota lisäksi