Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.5.2011 23:19

jt-87 kirjoitti:
juzzy kirjoitti:osaisko joku neuvoo mist alottaa ku oisin tekemäs mahollisimman ala vääntöstä teharii ja siis ala kauttasta (mittoja ja muita olennaisia tietoja)en ymmärrä mitää niist laskujutuist ni voittekste vähä auttaa ja siis tulos derbiin jos se jotenki vaikuttaa :D


Kai nää oot jo lukenu tämän topicin ensimmäisen viestin?

joo mut en ymmärrä mitää eikä se linkki toimi mikä on tietopankis :D

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

7.5.2011 7:57

juzzy kirjoitti:
jt-87 kirjoitti:...
Kai nää oot jo lukenu tämän topicin ensimmäisen viestin?

joo mut en ymmärrä mitää eikä se linkki toimi mikä on tietopankis :D


Sitten luet sen tietopankin uudelleen... Ja blairexhaustin voit ladata vaikka tuosta minun allekirjoituksesta...

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

7.5.2011 10:08

Kävin sitten vaihtamassa nuo linkit mediafiren linkkeihin jotka toimii... ainakin vielä :)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

25.5.2011 15:24

Millaista tehotavoitetta kannattaa laittaa kokonaan vakioon derbiin johon laitan tehoputken? Ja mihin kannattaa laittaa tuo huipputehon kierrosluku jos haluan alavääntöisen putken? Ja löytyykö mistään derbin pakoaukon pinta-alaa ja muita mittoja mitä tarvitsee tuon putken tekemiseen, vai onko parempi vain mitatata itse?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

31.5.2011 20:31

kertokaas vähä et mistä saan jonkun suunnittelu ohjelman että voin tehä pakoputken pullistamalla ku en oo ennen tehny

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

31.5.2011 20:56

artsi95 kirjoitti:kertokaas vähä et mistä saan jonkun suunnittelu ohjelman että voin tehä pakoputken pullistamalla ku en oo ennen tehny


Sitten kehotan edelleen lukemaan tämän topicin ensimmäisen viestin, kyllä sieltä ohjelmat selviävät... ja kun pullistamalla haluat tehdä, kannattaa muuttaa ne Blairin antamat halkaisijat kehämitoiksi(piiriksi siis)...
Ja laitetaan vielä tännekin että ennen pullistusta 70 asteinen kulma muuttuu pullistuksen tuoksinassa n. 90 asteiseksi(tämä siis putken paksuimman kohdan lähistöllä; mitä ohuempi putki on mutkan kohdalla, sitä vähemmän se taipuu lisää pullistettaessa)

no panic, mutta tuolta se voi näyttää ennen pellille kopioimista:
Kuva

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

17.8.2011 20:26

Osaisko kukaan sanoa mikä on Yamaha DT 125 v.2005 pakoaukon keskimääräinen halkaisija. En kehtais rueta sylinteriä irrottamaan, kun tuota ei voi ilmeisesti mitata muuten.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

17.8.2011 23:38

Viitisit suunnitella, ja tehdä tehoputken itse, mutten viitsi ottaa sylinteriä irti?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

18.8.2011 16:20

Arvasin että joku valittaa, mutta pyörä on derbi gpr 125 ja siinä on aika hankala rueta aukomaan tota sylinteriä, laitoin ton Yamahan vaan siks että ois selkeempi.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

18.8.2011 22:58

Tässä olisi nyt tarkoituksena tehdä periaatteessa kopio tuosta moponi Arrowista, mutta saada myös nostettua putken tehoaluetta.

Olen lukenut tuota tiittasen kirjan pakoputkiosiota nyt jonkin aikaa, ja olen tullut siihen tulokseen että alkukäyrää lyhentämällä + diffuuserin ja vastakartion kartiokkuutta lisäämällä tämä olisi mahdollista.

Eli olenko ihan kujalla jos teen nämä toimenpiteet siinä toivossa että tehoalue nousisi?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

19.8.2011 14:22

Et ole kujalla, joskin jo riittää että lyhentää käyrää. Jos ei maistu meno sitten kartioiden kimppuun.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

20.8.2011 19:41

Kummalla se suunnittelu nyt kannattaa tehdä, blairexhaust 2 vai 3 versiolla? Kun tuntuu olevan puhetta että niissä on eroja.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

20.8.2011 21:28

Palezu kirjoitti:Kummalla se suunnittelu nyt kannattaa tehdä, blairexhaust 2 vai 3 versiolla? Kun tuntuu olevan puhetta että niissä on eroja.

Kakosella.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

22.8.2011 9:39

TooByAas kirjoitti:Tässä olisi nyt tarkoituksena tehdä periaatteessa kopio tuosta moponi Arrowista, mutta saada myös nostettua putken tehoaluetta.


Helpoin on lyhentää käyrää ja keskilieriötä. Kartioiden muuttelu vaikuttaa jossain mielessä "enemmän".
Yksi keino on pelailla myös lämpöeristeillä, ja muistaa että on mahdollista eristää eri osia: koko putki, pelkkä käyrä, paksuin osa, vastakartio jne. Suhteellisesti ottaen (ja yksinkertaistettuna) eristetty osa lyhenee.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

23.8.2011 11:24

Nyt on putken teko aloitettu. Kehittelin semmoisen metodin että sorvasin ensin puusta malliputken josta sain sitten paperin avulla helposti tehtyä tarkat mallit tarvittavista peltipalasista. Leikkasin peltipalaset ja rupesin hitsaamaan mutta siinäpä se ongelma tulikin. Ei tolla migillä saa hyvää saumaa. Se vain räiskii klimppejä siihen vaikka miten yritti konetta säätää. Pitää ehkä kokeilla kaasulla hitsata.