Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

9.12.2010 22:55

Tume34 kirjoitti:
Tanteri kirjoitti:
Porukka puhuu kauniita kaikenmaailman paluupulsseista yms paskasta, laittakaa nyt itse mopokin ensin kulkemaan sen sata ja puhukaa sitten näitä typeriä professoritason juttuja.


Se, että sinun järki ei riitä näiden keskustelujen seuraamiseen ei tee näistä jutuista missään mielessä typeriä vaan päinvastoin.

A.S kirjoitti:Nämä keskustelut tuntuvat menevän aina ennemmin tai myöhemmin tohon pikku asioiden viilailuun. Sama kun kiisteltäisiin jostain toyota hiluxin puskurin aerodynaamisuudesta kun koko muu auto vielä enemmän v**tuillaan sen puolesta..

Ei siin kylhän tätä sarven ja kumppanien spekulointia jostain random putken toiminnasta on hauska / mielenkiintoinen lukea..

kerrannaisaallot, muutokset lämpötiloissa... joo joo :lol:


Ne pienet asiat tekevät kokonaisuuden. Mikäli siitä putkesta hyvän haluaa niin pakko se on ennenpitkää lähteä miettimään yhä syvemmälle ja syvemmälle putken filosofiaa.

Nii tume vastaa vaan, että nähdään ymmärrätkö sä itsekkaa tota mistä tanterille leijuit?

9.12.2010 23:12

Sanoiko Tume missään kohtaa tuo viestiään että hän täysin ymmärtäisi tai muuta tämmästä? Mielestäni, kun enemmän ajattelee, tuo "et itekkä osais tehä paremmin"-väite on surkea vastaväite.


Mielestäni on typerää että heti kun päästään vähän syvemmälle pakoputken filosofiaan (sen "onks nää hyvät mitat putkel?"-listauksen sijaan) alkaa tuo valitus tyyliin "onko mitään järkee miettiä tommosii?". Voin kertoa vastauksen että onko järkeä. Ei ole. Meidän kaikkien kannattaisi jättää nämä saastuttavat ja ääntä pitävät 2t vehkeet historiaan ja ostaa kaikki solifer nelitahtiskootterit. Näin säästyy bentsiiniä ja ilmastoa!

Kyse ei olekkaan siitä että onko noissa asioissa järkeä, vaan siitä, että ovatko ne hauskaa pohdintaa/spekulointia. Itse koen mukavaksi lukea noita juttuja täältä, vaikka en ole vielä yhtään putkea tehnyt. En tosin ymmärrä, että miksi sellaiset, jotka kokevat tämän aiheen tylsäksi/huonoksi edes lukevat/kirjoittavat tänne?

Tämä ongelma, että heti aletaan valittamaan kun mietitään jotain syvällisempää taitaa olla yhtä suuri kuin se ongelma, kuin väittely kiihtyy hieman(mutta pysyy silti asiallisena), on aina joku valittamassa että "mielipiteistä on turha kinata" tai "onks järkee kinata tommosesta", ja tämä väittely ongelma on mielestäni tällä foorumilla suuri!

Siinä mielipidettä asian tiimoilta.

9.12.2010 23:42

No eiköhän Tanterilla ja Jonimiehellä ota vaan kaaliin samaa tapaan tuo homma kuin minulla tässä, että tämä keskustelu menee "onks tää mitta hyvä?" --> kehittävä keskustelu --> hifistely ym neppailu.

Asiaa ei mitenkään auta se että tume34, betaversio ym tulevat " No mittaa se itse, ei mee noin. teoreettisesti kyllä mutta käytännössä blaa blaa blaa"

Pointti on juuri siinä että mielestäni tässä yritetään haukata liian isoa palaa kakkua, kun vasta päästy alkuun sillä, että avattu 10min sitten ekaa kertaa blair exhaust 2/3 ja luettu vähän tiittasta / motowikin tehoputken teko 2t moottoriin. Niin jo yritetään lisätä 3 osainen dif 2 osaisen sijaan, kun lukenut että sillä voidaan saavuttaa pienempi kineettisen energian häviö. Tilanteessa, jossa ei edes tiedätä miten se alkuperäinen 2dif suunnitelma olisi toiminut siinä Peeveessä, tunskassa, derbissä mihin lie nigoo nyt väsääkään..

Get it? Vai tuhlaanko vain näppistäni?

10.12.2010 0:30

Niin no, jos intoa piisaa, niin mikäs siinä noita 3-osasia diffuusereja koittaessa. Itse asian tekisin niin että yrittäisin ensin saada sen ekan normaalisti tehdyn putken toimimaan, ja sitten vasta siitä lähteä kehittämään parannuksia, ja pyrkiä "täydelliseen putkeen".

Mutta tapoja on monia. En silti ymmärrä että mikä estäisi tekemästä tuota 3-osasta diffuuseria, jos teoria on siltä osalta hyvin hallinnassa, laskupää pelaa, ja käytännön työt on hanskassa (hitsaus ja muu "kunnon" työ). Tietenkin asia on toisin jos homma on juuri noin kuin sanoit, että on kerran lukenut tiittasen kirjaa, vilkassut motowikiin, ja avannut blairin. Jos putkessa on kaikki muu perseellään, niin tuskin se 3 osanen diffuuseri sillon paljoa auttaa asiaan.


Asiaa ei mitenkään auta se että tume34, betaversio ym tulevat " No mittaa se itse, ei mee noin. teoreettisesti kyllä mutta käytännössä blaa blaa blaa"
Sanotaan nyt, että mieluummin kuuntelen käytännön tuloksia kuin luen teoriaa. Moottoria on vaikea simuloida, ja siksi käytännön testaus on vielä ainakin isossa roolissa moottorin virittämisessä, ja käytännön kokemukset myös ovat tärkeässä asemassa kun viritystä opetetaan eteenpäin.

10.12.2010 15:57

Ok, itse en näe järin suurta eroa 2 ja 3 osaisen diffuuserin välillä. Esim. Blairin kaavojen vanhempi versio antaa kaksiosaisen diffin, mutta uudemman kirjan kaavat käyttää kolmeosaista diffiä. Kuitenkaan se homma ei oo niiden diffinpalasten määrästä riippuvainen - varsinkaan jos mitat on "osunu" hyvin. Ja btw, tämä on turhin tappelunaihe tähän mennessä tällä foorumilla... :roll:

10.12.2010 19:42

A.S kirjoitti:Pointti on juuri siinä että mielestäni tässä yritetään haukata liian isoa palaa kakkua, kun vasta päästy alkuun sillä, että avattu 10min sitten ekaa kertaa blair exhaust 2/3 ja luettu vähän tiittasta / motowikin tehoputken teko 2t moottoriin. Niin jo yritetään lisätä 3 osainen dif 2 osaisen sijaan, kun lukenut että sillä voidaan saavuttaa pienempi kineettisen energian häviö. Tilanteessa, jossa ei edes tiedätä miten se alkuperäinen 2dif suunnitelma olisi toiminut siinä Peeveessä, tunskassa, derbissä mihin lie nigoo nyt väsääkään..

Tuotanoin. Miten sinä tälläisen kokemusmäärän pystyt minulle määräämään? Ei ainakaan keskustelun tasosta. Sinun ei tarvitse tulla neuvomaan, mistä täällä on järkevää keskustella, vaan kysyville vastaamaan oma kanta asiallisesti.

Mainitsemastasi tietolähdelistasta: en ole tutustunut blair exhaust ohjelmiin, Tiittasen kirjan tunnen läpikotaisin ja olen myös motowikin käynyt mielenkiinnolla lukemassa :D Lisäksi omia piirroksia ja muistiinpanoja on paljon joista on ollut todella mukava tutkia eri vaiheita ja ideoida suotuisia virityksiä.

Eli tässä vaiheessa tiedetään jo jotain 2-t maailmasta ja ainakaan itse en pidä haukkaavani liian suuresta kakusta "heti kärkeen" ku se kärki on jo ohitettu.

Täällä halusin vain todellakin keskustelua lisää diffuuserista. Sarvelta jo sainkin hyvää tietoa taas palasen lisää. Nyt tuli vääntöputki tehtyä ja hienosti se pelasikin! Kierrokset nousevat tyhjäkäynniltä iloisemmin kuin koskaan ja kuvittelisin tämän olevan osaltaan 3 osaisen diffin ensimmäisen pitkän ja loivan osan ansiota!

10.12.2010 20:54

Betaversio kirjoitti: Ja btw, tämä on turhin tappelunaihe tähän mennessä tällä foorumilla... :roll:


:lol: toi oli muuten hyvä vitsi.. Poimin sut vaa ihan randomilla tuohon veemäiset pätijät listaan, että älä ny mitää henkilökohtais herneitä ota.

nigoo kirjoitti:Tuotanoin. Miten sinä tälläisen kokemusmäärän pystyt minulle määräämään? Ei ainakaan keskustelun tasosta. Sinun ei tarvitse tulla neuvomaan, mistä täällä on järkevää keskustella, vaan kysyville vastaamaan oma kanta asiallisesti.

Mainitsemastasi tietolähdelistasta: en ole tutustunut blair exhaust ohjelmiin, Tiittasen kirjan tunnen läpikotaisin ja olen myös motowikin käynyt mielenkiinnolla lukemassa :D Lisäksi omia piirroksia ja muistiinpanoja on paljon joista on ollut todella mukava tutkia eri vaiheita ja ideoida suotuisia virityksiä.

Eli tässä vaiheessa tiedetään jo jotain 2-t maailmasta ja ainakaan itse en pidä haukkaavani liian suuresta kakusta "heti kärkeen" ku se kärki on jo ohitettu.

Täällä halusin vain todellakin keskustelua lisää diffuuserista. Sarvelta jo sainkin hyvää tietoa taas palasen lisää. Nyt tuli vääntöputki tehtyä ja hienosti se pelasikin! Kierrokset nousevat tyhjäkäynniltä iloisemmin kuin koskaan ja kuvittelisin tämän olevan osaltaan 3 osaisen diffin ensimmäisen pitkän ja loivan osan ansiota!


Okei, menin yleistämää. Sinun kohdalla olin ilmeisesti väärässä.
Jos kerta saavutit tuon puhtaasti 2 --> 3 osaiseksi muuttamalla ilman suurempia muutoksia viritettyyn pituuteen tai vastakartioon, niin hienoa työtä!
En puutu enään keskusteluun tämän osalta..

11.12.2010 20:45

Apuja kaipaisin.

Eli ajattelin tehä Aprilia rx:än vakioputkesta rosterikopioin (paisariosuudesta) niin mietin että jos ostais vakioputken, leikkas halkikeskeltä sen paisariosuuden, naputtelis sitte sen pellin ihan suoraksi, sitten piirtäis rosteripellille sen vakiputken pellin muodo 2 kertaa. Leikkais irti rosterista ja hitsais kiinni ja pullistaisi, mutta hitsaanko ne 2 rosterpellipalaa yhteen ilman että lisään ulostulonputken? Sen tiiän että pitää laittaa putki mistä painetaan vettä sisään. Tuossa hommassa kyl joutuisin pullistamaan ulostulo päästä, mitenköhän onnistus.

E:
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Eli aikoisin tehdä tuon osan rosterista pullistamalla mikä on kuvassa punaisen viivan sisäpuolella, kuten huomaatte niin tossa paisarin liitoskohdassa alkukäyrään, toi on aika paksu jo, niin kuinkahan sen tekisin tossa pullistusjutussa, niin että onnistuisi? Pitäskö hitsata putkenpaksuuden kokonen pyöree levy tonne päähän ja sitten pullistaa vai mitenkä?

12.12.2010 13:01

Jepex kirjoitti:...ostais vakioputken, leikkas halkikeskeltä sen paisariosuuden, naputtelis sitte sen pellin ihan suoraksi, sitten piirtäis rosteripellille sen vakiputken pellin muodo 2 kertaa.


Ei onnistu mitenkään noin. Tuollaista kaarevaa 3-ulotteista kappaletta (pakoputki) ei voi muuttaa 2-ulotteiseksi (peltilevy), ilman että jossain tapahtuu venymiä / repeämiä. Jos siis hakkaat sen putken lättänäksi, ja sitten yrität samoilla mitoilla pullistaa putken, siitä ei takuuvarmasti tule samannäköistä kuin orkkiksesta.
Oikeesti sun pitää piirtää orkkisputken keskilinja ja mitata putken paksuudet tietyin välimatkoin. Sitten täytyy ottaa huomioon paljonko mutka kiristyy pullistettaessa, piirtää tällainen keskilinja, ja siihen lisätä ne putken halkaisijan kehäpituuden puolikkaat. Se sitten peltiin ja pullistamaan jne...

17.12.2010 21:16

No voisitko neuvoa mitenkä teen niin että tulis vähänkää vakioputken näköinen, tai toi osa mitä nyt meinaan tehdä rosterista.

17.12.2010 22:13

Jepex kirjoitti:No voisitko neuvoa mitenkä teen niin että tulis vähänkää vakioputken näköinen, tai toi osa mitä nyt meinaan tehdä rosterista.


Kuva

17.12.2010 22:53

Veli-Vihannes kirjoitti:
Jepex kirjoitti:No voisitko neuvoa mitenkä teen niin että tulis vähänkää vakioputken näköinen, tai toi osa mitä nyt meinaan tehdä rosterista.


KUVA


Totaa huoh... siis kuinka saisin sitten samaan muotoon kuin toi vakioputki, jossei sitä voi suoraa piirtää pellille vakioputkesta pellinpalalla?

17.12.2010 23:01

Mittailet vakioputken mitat ja rupeat rosterista rakentelemaan pakarin vakioputken mitoilla samoilla taivutuksilla. Ei tartte sitä alkuperäistäkään kipaletta tuhota.

Toinen vaihtoehto on tehdä pakoputki paloista "käänteisesti", eli leikkaat pakoputken pätkiksi ja sen jälkeen "katkaiset pätkät" vaikkapa kapeimmasta kohdasta ja levittää ne suoraksi. Sitten kopioi palaset rosterille ja sama "oikeaan suuntaan". Mutta jos tällästä pitää neuvoa niin oon erittäin skeptinen sen suhteen että hommasta tulee pajallakaan yhtään mitään. Mene pajalle ja ihmettele ja käytä järkeäsi. Siten ne asiat selviää parhaiten :)

Tai sitten kiillottelet sen alkuperäisen vakioputken ja lakkaat sen kirkkaalla lakalla - tai kromautat sen (maksaa hunajaa ja vähän raakatimanttejakin).

17.12.2010 23:42

Betaversio kirjoitti:Mittailet vakioputken mitat ja rupeat rosterista rakentelemaan pakarin vakioputken mitoilla samoilla taivutuksilla. Ei tartte sitä alkuperäistäkään kipaletta tuhota.

Toinen vaihtoehto on tehdä pakoputki paloista "käänteisesti", eli leikkaat pakoputken pätkiksi ja sen jälkeen "katkaiset pätkät" vaikkapa kapeimmasta kohdasta ja levittää ne suoraksi. Sitten kopioi palaset rosterille ja sama "oikeaan suuntaan". Mutta jos tällästä pitää neuvoa niin oon erittäin skeptinen sen suhteen että hommasta tulee pajallakaan yhtään mitään. Mene pajalle ja ihmettele ja käytä järkeäsi. Siten ne asiat selviää parhaiten :)

Tai sitten kiillottelet sen alkuperäisen vakioputken ja lakkaat sen kirkkaalla lakalla - tai kromautat sen (maksaa hunajaa ja vähän raakatimanttejakin).


No siis jotenki toi homma ei mee nyt mun jakeluun, mutta pajalla kyl onnistus homma. Eikös onnistus että ostais tollase vakiputke, sit pilkkois sen putken niin että saan halkasemalla kartion muotin, ja sen piirrän rosterille, leikkaan ja kasaan sen.

17.12.2010 23:54

Jepex kirjoitti:
Betaversio kirjoitti:Mittailet vakioputken mitat ja rupeat rosterista rakentelemaan pakarin vakioputken mitoilla samoilla taivutuksilla. Ei tartte sitä alkuperäistäkään kipaletta tuhota.

Toinen vaihtoehto on tehdä pakoputki paloista "käänteisesti", eli leikkaat pakoputken pätkiksi ja sen jälkeen "katkaiset pätkät" vaikkapa kapeimmasta kohdasta ja levittää ne suoraksi. Sitten kopioi palaset rosterille ja sama "oikeaan suuntaan". Mutta jos tällästä pitää neuvoa niin oon erittäin skeptinen sen suhteen että hommasta tulee pajallakaan yhtään mitään. Mene pajalle ja ihmettele ja käytä järkeäsi. Siten ne asiat selviää parhaiten :)

Tai sitten kiillottelet sen alkuperäisen vakioputken ja lakkaat sen kirkkaalla lakalla - tai kromautat sen (maksaa hunajaa ja vähän raakatimanttejakin).


No siis jotenki toi homma ei mee nyt mun jakeluun, mutta pajalla kyl onnistus homma. Eikös onnistus että ostais tollase vakiputke, sit pilkkois sen putken niin että saan halkasemalla kartion muotin, ja sen piirrän rosterille, leikkaan ja kasaan sen.

Ei. Niinku täälä jo aika moni on sanonut, niin tuollasta 3-D kappaletta on mahdoton muokata yhdelle tasolle. Kokeileppa huvikses leikata paperista semmonen putkenpuolikkaan muotonen palanen (missä on sitä mutkaa) ja sitte pyöräytä se semmoseksi kolmiulotteiseksi putkenpuolikkaaksi. Ei tule onnistumaan.

Periaatteessa saattaa onnistua jos leikkelee sen putken aivan pillun päreiksi (pieniksi paloiksi). Sillon ne pellin lirpakkeet ehkä saattas venyä tarpeeksi ja saumat korjaa loput.
Viimeksi muokannut rossipoika päivämäärä 17.12.2010 23:58, muokattu yhteensä 1 kerran