Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

25.11.2010 15:47

Onko mitat sinnepäinkään? Putki tulossa 50rm uusvalun (44mm), 22 mikunin kanssa. http://www.motot.net/galleria/kuva26578/

25.11.2010 16:00

Ja mistäköhän me se tiedettäisi? Mota screenshottihan toi on? Vai onko toi siitä motan putkiohjelmasta? Jos sulla on se mota niin kait sillä voi jotain arvuutella, edellyttäen että huuhteluparametrit on edes vähän sinnepäin :roll:

25.11.2010 16:03

No pitää leikkauttaa palat, hitsata, pullistaa ne ja kokkeilemaan.
Viimeksi muokannut Joona94 päivämäärä 25.11.2010 20:15, muokattu yhteensä 1 kerran

25.11.2010 16:45

Joona94 kirjoitti:Joku sen mulle teki ku kysäsin oisko ollu sape. No pitää leikkauttaa palat, hitsata, pullistaa ne ja kokkeilemaan.


Pullistaa pakoputken palat? :nörtti:

25.11.2010 16:47

Suunnitella palat ensin autocadilla ---> lähettää kuva laaserille leikata palat siinä (vitun kallista elekää valittako 1,5mm pellistä)----> Hitsata ne kaksi palaa yhteen kaasulla---> pullistaa se. :nörtti:

25.11.2010 19:49

Jos noin viimisen päälle putki tehdään, niin olisi varmasti kova sana mankeloida samantien nätisti ne osat pyöreiksi. Onko tuohon leikkaamiseen muita mahdollisuuskia noin paksusta levystä tehdessä? Esim. jokin halvempi vesileikkaus?

25.11.2010 20:04

Ollaanko me samassa menetelmässä kiinni? Ajattelin sitä vaan, että mulla mielessä hydroforming. Saan ne kaksi palaa 10€, jos tuolla on muitakin tilauksia. Hinta ei siis ole päätä huimaava. Ja joku puhui, että on hyvä olla yli 50bar tuossa 1,5mm pellin pullistuksessa. Kokeilin paljonko saan painetta tuolla pumpulla niin 150Bar löyty joten eiköhän ne putket aika lommottomiksi saada ;)

25.11.2010 21:41

Joona94 kirjoitti:Ja joku puhui, että on hyvä olla yli 50bar tuossa 1,5mm pellin pullistuksessa. Kokeilin paljonko saan painetta tuolla pumpulla niin 150Bar löyty joten eiköhän ne putket aika lommottomiksi saada ;)


Voi kun se paine olisikin ainut tekijä mikä takaa putkien lommottomuuden...

Mutta miksi noin paksua peltiä? Mulla on mopoputkiin riittäny 0.75 millinen ja isommat kelkanputket oon tehny joko samasta tavarasta tai joskus millisestä.

25.11.2010 21:55

Varmaan helpompi hitsata 1,5mm ku 1mm? Onko siitä haittaa jos se on noin paksusta, niinno paino tietenkin, mutta onko muita seikkoja? En meinannutkaan, että pelkällä paineella saataisin lommottomuus, eihän ne saumat maailmantappiin kestä. :roll: Hitsaus taidotkin vaikuttaa asiaan. :roll:

25.11.2010 23:02

Eihän tuota ihan varmaksi osaa sanoa kun en ite oo noin paksusta tehny, mutta veikkaisin että käyrän saaminen auki voi tehdä kiusaa noin paksulla. Ja paino on tosiaan isompi, mutta kai se sitten tommonen putki kestää "isältä pojalle"...

Hitsauksen suhteen millisen pitäs mennä kyllä ongelmitta jos on yhtään kokemusta aiheesta.

26.11.2010 14:56

Millisen pellin hitsaukseen 0,6mm lanka on hyvä.

26.11.2010 20:27

Siis ootko nyt vaan pullistamassa kahta peltiä, vai tekemässä kartio-osista ja sitten pullistat?

26.11.2010 22:13

Sitä yleisintä noista kahdesta vaihtoehdosta eli 2 palaa yhteen ja avot! Ei siitä sen enempää..
e. kyllä muutes joo onko tuossa rämän (uusvalu) pakoasteet kutakuinkin 180? viilaamaton. Mullahan se pytty on joo..
Viimeksi muokannut Joona94 päivämäärä 26.11.2010 23:54, muokattu yhteensä 1 kerran

26.11.2010 22:45

Joona94 kirjoitti:Sitä yleisintä noista kahdesta vaihtoehdosta eli 2 palaa yhteen ja avot! Ei siitä sen enempää..
e. kyllä muutes joo onko tuossa rämän (uusvalu) pakoasteet kutakuinkin 180? viilaamaton.

Sullahan se pytty on

1.12.2010 18:45

Oon tekemässä 3 osasta diffuuseria, niin miten olisi järkevintä jakaa niitten osien pituudet? Oisko joku karkee jako vaan? Esim. (sylinteriltä vastakartiolle päin) 1. 3/6 diffiä 2. 2/6 diffiä 3. 1/6 diffiä?
Vai onko toi ihan naurettava ajatus?