Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

13.8.2010 18:31

Veli-Vihannes kirjoitti:
Slerpa_ kirjoitti:Vai oliko sillä peräpillin pituudella mitään isompaa merkitystä?


Eikai simut niitä huvikseen laske? ;)

Varmaa tietoa kiitos.

13.8.2010 18:33

Siinähän sillä on jos aivan maksimaalista tehoa haetaan, mutta huomaako sitä edes persdynolla, jos on peräpilli väärän pitunen?
Varmaa tietoa kiitos.
Voisin sanoa että Veli-vihanneksen tieto on 99,9% varmaa, koska taitaa kuulua näihin proleet virittäjiin.

13.8.2010 19:12

OT: No en minä kyllä mihinkään pro-virittäjiin kuulu. Olen viilannut pyttyjä ja kansia, tehnyt kaverin kanssa pari putkea pullistamalla sekä muutamia putkia nelitahteihin. Sille tasolle jää konkreettinen "pro-toiminta". Olen siis vasta-alkaja näissä piireissä. Mopojen perushuoltaminen käy vaikka silmät sidottuna, mutta kyllähän teoriatasolla sylinterin huuhtelutapahtumissa yms menee jo melkein varpaatkin suuhun.

13.8.2010 20:58

No se peräpillin tarkotus on laskee putkesta kaasua tietyllä tahdilla ulos. Eli se on yksinkertaisesti virtauksen kuristin. Ja samaan kuristukseen tietysti päästään erilaisella pituuden ja halkaisijan kombinaatioilla. Eli jos on pakko tehdä piiiitkä peräpilli (esim saatava änkkä kauas häntään), kannattaa peräpillistä tehdä "vähän" isompi. Toinen juttu on sitten sanoa mikä on sopivasti. Ja vastaavasti jos tehdään äärettömän lyhyt peräpilli, voidaan halkaisijasta tinkiä.

Jotkuthan sitten vielä horisee siitä aaltotoiminnasta peräpillissä, mutta itte en oo kyllä sille asialle jaksanu korvaa lotkauttaa...

14.8.2010 11:29

Eikö totta, että matalemmalla kierrosluvulla toimiva putki, eli pitkä on helpompi saada toimimaan, kuin lyhyt? Tämä perustuu siihen käsittämääni teoriaa, että vaikka diffuseri jäisi hieman kehnoksi, niin huuhtelu ehtii tapahtua edes jonkin lailla.

26.8.2010 8:33

Voitaisiin kait näin sanoa. Mutta faktahan on että jos huuhtelu "ehtii tapahtua" tarkoittaa sitä että tällöin koneen kierrokset ovat matalat jolloin työsyklille jää aikaa toteutua pakoputkenkin toiminnan osalta joten puhutaan vaikkapa "alavääntöisestä" koneesta. Toisaalta taas jos moottori onkin muuten suunniteltu pelittämään parhaiten ~12k kierroksilla, pitkä putki sekoittaa sopan ja parhaimmat tehot jää todennäköisesti saavuttamatta niin alhaalta kuin ylhäältäkin..

Tieliikennemopot ovat pääasiassa säädetty hieman alemmille kierroksille ja vääntäviksi moottorin kestokyvyn takia, joten sen nojalla tuota voisi kuvitella yleismaailmalliseksi faktaksi. Vaan moottori toimii harmoniassa putken kanssa ja kummallakin osapuolella on omat tehokkaat värähtelytaajuutensa jotka olisi kiva saada suurinpiirtein harmoniaan :nörtti:

26.8.2010 9:06

Voisko joku kertoa mulle PV:n pakoaukon aukioloajan, ku olin menosa mittaamaan ni huomasinkin, et mun kone onkin tuhannen sirpaleina.

26.8.2010 9:24

suzukiS12 kirjoitti:Voisko joku kertoa mulle PV:n pakoaukon aukioloajan, ku olin menosa mittaamaan ni huomasinkin, et mun kone onkin tuhannen sirpaleina.


Sehän voi vaihdella aika paljonkin, se aukioloaika. Mulla se on nyt ollu auki jo kolmatta vuotta, kun mopo seisoo tallissa odottamassa uutta kytkintä, ja mäntä jäi silloin aikanaan alakuolokohtaan...

26.8.2010 17:49

Millä sarvi hitsaat niitä sun putkias? Näyttää vaan niin ylihyvältä noi sun saumas, että huhhuh. jollain kaasuhitsilläkö? asetyleeniä ja happea? Vaiko normi maggi? :)

26.8.2010 19:15

Sauman perusteella miggillä vedetty näköjään. Tai jos sarvi on taitava hitsaaja, voi olla hitsattu jopa puikolla.

29.8.2010 20:00

Tai jos sarvi on taitava hitsaaja, voi olla hitsattu jopa puikolla.
Piää olla vähintäänjumala jos noin hyvää jälkeä puikolla saa.

29.8.2010 20:08

Kaikki on mahdollista ;)

30.8.2010 17:49

Montako ~baria tarvitaan pullistamaan 1,5mm peltiä?

30.8.2010 19:27

Joona94 kirjoitti:Montako ~baria tarvitaan pullistamaan 1,5mm peltiä?


Kyllähän se suositeltu määrä on yli 50 ettei jää ruttuja. Ja muista että pullistat puritumattoman nesteen kanssa etkä pelkällä ilmalla!

30.8.2010 20:13

Joo löytyy 150barin joku öljypumppu. Pitäis vaan hommata hydrauli letkua. Miks perkele tää mototnetti ei voi antaa mun laittaa kuvia tänne ku oisin näyttäny pari kuvaa siitä mööpelistä.. :|
Hydros oyn tekemä.