Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

23.8.2011 17:02

Elikkäs ajattelin nyt siis tehdä itse derbiini alakauttaisen tehoputken ja haluaisin tehoalueen suunnilleen 7000-11500rpm välille, tai jotain siihen suuntaan. Luin tuolta aloitussivulta tuota pakoputken teko 2-tahtiin, mutta peräpillin paksuudet ja pakoaukon keskimääräiset halkaisijat ja putken alkuosan kertoimet sun muut jäivät vähän mysteeriksi. Ja en toikein haluasi osta uusia tiivisteitä kun kansi pitäisi avata että voisi mitata kaiken maailman ihme pakoaukon aukiolo asteina. Eli onko nämä arvot siis yleisesti näillä 50cc sylintereillä samat? Ja jos ovat niin voisiko joku pistää ne tähän. Mopossa siis tuo airsal 50cc.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

24.8.2011 14:26

Tiivisteet eivä mene pilalle jos ei ole keittänyt kone tms.
Ja sitäpaisi tiivisteet maksaa vain euron tai kaksi.

Jaksat suunnitella putkea, miettiä tehoaluetta, etkä avata kantta :roll:

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

24.8.2011 14:57

No niin, ehkä lähdin vähän liian laiskalla asenteella mutta voisitteko kuitenkin kertoa miten nämä mitataan nämä juuri mainitsemani pakoaukon pinta-alat , pakoaukon aukiolot asteina ym. vai onko näihin jotkut yleismitat? (PS. jäi vaan vähän huono maku tuosta käytettyjen tiivisteitten käyttämisestä kun mäntä papatti kanteen kun käytin vanhoja tiivisteitä :s

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

24.8.2011 21:33

Pakoaukon keskimääräinen halkaisija oli derbissä muistaakseni 25,00mm. Pakoaukon aukioloaika 180 astetta.

Eikö näille mitoille vois tehä oman aiheen, jonne sitten kaikki halukkaat vois laittaa noita mittoja ni ei tarviis aina erikseen kaikkien kysellä. Ku ei niitä aina jaksa mitata.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

25.8.2011 14:09

¤Rango¤ kirjoitti:Eikö näille mitoille vois tehä oman aiheen, jonne sitten kaikki halukkaat vois laittaa noita mittoja ni ei tarviis aina erikseen kaikkien kysellä. Ku ei niitä aina jaksa mitata.
Tälläiset henkilöt eivät pakoputkeakaan jaksa sitten tehdä, ainakaan kunnolla.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

25.8.2011 16:00

Esajuppeli kirjoitti:
¤Rango¤ kirjoitti:Eikö näille mitoille vois tehä oman aiheen, jonne sitten kaikki halukkaat vois laittaa noita mittoja ni ei tarviis aina erikseen kaikkien kysellä. Ku ei niitä aina jaksa mitata.
Tälläiset henkilöt eivät pakoputkeakaan jaksa sitten tehdä, ainakaan kunnolla.

Mitä se haittais jos joku ei jaksa tehä putkea kunnolla. Nopeuttas monen kohalla putken tekoa.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

25.8.2011 16:29

Minarelli am6:

Pakoaukon pituus 28mm
Pakoaukon halkaisija 24mm
Aukioloaika 175 astetta

Siinä pari mittaa joillekkin, joita ei kiinnosta mitata. Eivät välttämättä ole täysin oikein ainakaan asteiden osalta sillä aikaa on jo mittauksesta eikä tarkkaa muistikuvaa ole.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

25.8.2011 22:04

¤Rango¤ kirjoitti:
Esajuppeli kirjoitti:
¤Rango¤ kirjoitti:Eikö näille mitoille vois tehä oman aiheen, jonne sitten kaikki halukkaat vois laittaa noita mittoja ni ei tarviis aina erikseen kaikkien kysellä. Ku ei niitä aina jaksa mitata.
Tälläiset henkilöt eivät pakoputkeakaan jaksa sitten tehdä, ainakaan kunnolla.

Mitä se haittais jos joku ei jaksa tehä putkea kunnolla. Nopeuttas monen kohalla putken tekoa.

Putken eteen pitää nähdä vaivaa. Nykyään se, jos on omatekonen, hienosti mitotettu putki, kertoo siitä, että mopon omistaja on tehnyt kaiken alusta alkaen itse, ja jaksaa vielä tehdä jotain. Ja sen merkki se omatekonen putki kuuluukin olla. Tällä erotetaan jyvät akanoista; laiskat toimeliaista.

Jo nykyään on kaikki tehty aivan törkeän helpoksi, joten joku "haaste" tässä hommassa pitäisi pitää sentään olla.

Ei ole iso vaiva avata pytty, ja mittailla asteita. Vajaa päivä voi korkeintaan mennä, jos sitäkään...

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

25.8.2011 22:38

Tuntuu jotenkin että se tehokkaan putken itse tekeminen olisi jotenkin järjettömän helppoa, lyödään vaan jotkut googlesta katsotut luvut blairexhaustiin, heitetään tehotavotteet tappiin ja säädetään arvot sinne maksimaaliseen huipputehoon ja automaattisesti siitä syntyy putki joka pesee tehdasputket 100-0.

Siinäkohtaa kun kysytään valmiiksi niitä kaikkia sylinterin speksejä, voidaan hyvin vahvasti olettaa ettei tekijällä ole myöskään minkäänsortin käsitystä niiden erinäisten kertoimien merkityksestä ja putkesta tulee mitä nyt sattuu tulemaankaan.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

26.8.2011 22:58

Simo Luoma kirjoitti:Elikkäs ajattelin nyt siis tehdä itse derbiini alakauttaisen tehoputken ja haluaisin tehoalueen suunnilleen 7000-11500rpm välille, tai jotain siihen suuntaan. Luin tuolta aloitussivulta tuota pakoputken teko 2-tahtiin, mutta peräpillin paksuudet ja pakoaukon keskimääräiset halkaisijat ja putken alkuosan kertoimet sun muut jäivät vähän mysteeriksi. Ja en toikein haluasi osta uusia tiivisteitä kun kansi pitäisi avata että voisi mitata kaiken maailman ihme pakoaukon aukiolo asteina. Eli onko nämä arvot siis yleisesti näillä 50cc sylintereillä samat? Ja jos ovat niin voisiko joku pistää ne tähän. Mopossa siis tuo airsal 50cc.

Eipä noita ajoituksia tai halkaisijoita tarvitse mittailla saati miettiä kaiken maailman kertoimia. Näillä arvoilla kun teet putken niin hyvä tulee ja tehoalue osuu tuohon antamaasi haarukkaan:
Kuva
Loppupilli ei näy mitoissa; sille halkaisijaksi 16 mm ja pituutta 150 mm.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

27.8.2011 11:57

Ohan tuossa tasapaksu alkukäyrä ja 1-os. Diffi = Täyttä tehoa.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

4.9.2011 19:54

-
Viimeksi muokannut jakezi95 päivämäärä 9.8.2012 10:11, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

6.9.2011 15:41

jakezi95 kirjoitti:MIstä ootte löytäny jotain hyviä kartioita tohon kartioiden taivuttelemisen avuksi vai millasia kikkoja teillä on käytössä siinä?



Ihan suoraa putkea vasten päät vasaralla varovasti naputellen ja keskiosa käsin painamalla.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

12.9.2011 20:26

''Eipä noita ajoituksia tai halkaisijoita tarvitse mittailla saati miettiä kaiken maailman kertoimia.''

Olikos tämä sarkasmia vai aivan totisinta totta? :)

Elikkä kannattaako vain syöttää huippu tehon kierrosluku, ja sitten muuttaa muita arvoja sen mukaan haluaako ala vai ylävaantöisen putken, ja se on siinä?

Tiedän ettei ole paras keino mutta lienee nopein jos ei aivan täydellistä putkea halua?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

13.9.2011 14:32

AaAaAaAAAA ei vittu :D sain tänään valmiiksi itsetehdyn teharini keeway f-act skootteriini ja se toimii paremmin kuin osasin kuvitellakkaan! Mitoitin putken blairexhaustilla alavääntöä ajatellen ja huipputehon kierrosluvuksi 8000. Ja putkesta näköjään tuli sellainen että mopo kiihtyy aluksi paikaltaan laiskasti jonkun 5m, mutta heti kun kierrokset nousevat 5000 tienoille, mopo ottaa karmean tehopiikin ja kiihtyy melko nopeaa ainakin 75 omaan mittariin :D :D En tiedä meneekö lujempaa kun suora loppui kesken :lol: Vakioputkella meni just ja just 65 kylmällä koneella. Eli nyt vain laitan vähän keveämmät rullat niin lähtee liikkeellekkin kuin raketti :) Ja setup on

keeway f-act 09
naraku pytty, 450mm pakoaukon pinta-ala, 43mm pakokanavan pituus, ajoitus 180
ilmanputsarin kuri poistettu, 75 suutin
malossi multivar, 6g rullat, +7 vp
ja The PärinäPönttö made by Palezu :D