Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

26.9.2011 20:49

Zoner v2 kirjoitti:onko tämmöset arvot hyvät?
Total length: 1237,96
Vain 6.3cm paksu? onko liian ohut paksummaksi osaksi?
On sen verran piiiiitkä putki, että saattaa jopa vaikka huiput pudota vakioputkeen verrattuna. Kokeile. ;)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

26.9.2011 20:56

En taida tehdä noilla mitoilla sitten :D. Eikun mitoittamaan uudelleen... :paha:

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

28.9.2011 21:38

Oisko kellää valmiita mittoja johonkii testattuun putkeen? Muuten olisi kiva kokeilla, mutta on rajattu aika
millon voin putkea tehdä. Voitko putken tehdä ottamalla mitat vaikka vakioputkesta?
Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen! =) Ps. Olen juu aika newbie putken teossa.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

29.9.2011 20:11

Jos ei ole aikaa kunnolla, niin voi olla viisainta hankkia se bolt on-putki.

Putken voi tehdä ottamalla mitat vaikka vakioputkesta, muttei siinä mitään järkeä ole.

Jos jollain kavereillasi on joku tehari, niin ota siitä mitat ja tee sellanen sitten. Ideahan menee vähän hukkaan, kun omasta putkesta pyritään yleensä saamaan parempi mitä ne kaupan putket on.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

30.9.2011 15:25

miltä näyttäs?
Kuva

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

30.9.2011 15:36

Mulla tulis nyt ekana mieleen, että tunturin viilaamattomassa vakiopytyssä ei taida olla lähellekkään 10 heppaa.. Joku 5 vois olla lähempänä?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

30.9.2011 23:40

Jos nyt jotain 2 heppaa laittaa siihen niin sitte saattaa olla sinnepäin. Ei tunan vakiopytylle mitään mitoitusputkia kannata ruveta väsäämään jollei tavoitteena oo ajaa viilaamattomalla tunan vakiopytyllä mahdollisimman kovaa...
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 2.10.2011 20:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeeton lainaus.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

1.10.2011 0:04

Niin, sitä mäki täs mietin.. Ja jälkeen päin ajattelin että jossain vakio pv:ssä taitaa olla 1,5hp, ja melko saman painonen ku tunturi?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

3.10.2011 16:30

Joo eli ajattelin tehdä putken kaverin kelkkaan ja kaksi sylinterinen siis kyseessä ja teen niille yhteisen putken niin miten tossa mitoituksessa laitan ton ajoituksen eli yhden pytyn vai molempien ajoituksen tohon laskuriin.. ja sitten myös toi pakoaukon halk eli vain toisen halkaisijan vai molempien.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

3.10.2011 17:40

jokelii kirjoitti:Joo eli ajattelin tehdä putken kaverin kelkkaan...


Mikähän kelkka on kyseessä, ja mitä putken teolla tavoitellaan?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

3.10.2011 18:31

Yamaha SS440 vm taisi olla -81.
Niin ja putken teolla ajateltiin saada lisä heposia koska tuo vakio putki ei näytä kovin kummoiselta kun ei siitä edes löydy vastakartiota. Ja nyt siis ei ole mikään eka putki tekeillä.
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 3.10.2011 23:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeeton lainaus.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

3.10.2011 20:45

jokelii kirjoitti:Niin ja putken teolla ajateltiin saada lisä heposia koska tuo vakio putki ei näytä kovin kummoiselta kun ei siitä edes löydy vastakartiota. Ja nyt siis ei ole mikään eka putki tekeillä.


vs.

jokelii kirjoitti:miten tossa mitoituksessa laitan ton ajoituksen eli yhden pytyn vai molempien ajoituksen tohon laskuriin.. ja sitten myös toi pakoaukon halk eli vain toisen halkaisijan vai molempien.


Harrastaminen kannattaa aina. Ehkä.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

3.10.2011 20:56

Zoner v2 kirjoitti:
Vain 6.3cm paksu? onko liian ohut paksummaksi osaksi?


Ei välttämättä. Itsekin huomasin putkeani suunitellessa että siitähän tulee pidempi ja paljon ohuempi kuin kaupan teharit yleensä(alavääntöhimosta ja pienehköstä pakoaukosta johtuen) joten tuli vähän sellainen "jaa-a" tunne, mutta siitä huolimatta päätin tehdä putkesta sellaisen niin kuin ohjelma sanoi. Putkesta tuli paksuimmillaan 72mm ja kokonaispituus 1021mm ja suorituskyvyssä ei ole paljoa valittamista. Laitoin huipputehon kierrosluvuksi 8000 ja laitoin muut kertoimet mahdollisimman alavääntöiseksi ja hurja piikki alkaa 5000rpm kohdalla ja tuntuu jatkuvan tasaisen vahvana ainakin 9000rpm asti (enempää en ole testaillut). Mun mielestä tärkeintä tuossa on tehdä siitä mahdollisimman hyvin pakoaukkoon sopiva(eli mitata se pinta-ala huolella).

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

3.10.2011 22:37

jokelii kirjoitti:Joo eli ajattelin tehdä putken kaverin kelkkaan ja kaksi sylinterinen siis kyseessä ja teen niille yhteisen putken niin miten tossa mitoituksessa laitan ton ajoituksen eli yhden pytyn vai molempien ajoituksen tohon laskuriin.. ja sitten myös toi pakoaukon halk eli vain toisen halkaisijan vai molempien.
On lähes mahdotonta saada kahden pytyn ja yhden putken comboa toimimaan. En lähtisi edes yrittämään vaan tekisin suosiolla 2 putkea.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

4.10.2011 10:49

Nalle Puch kirjoitti:On lähes mahdotonta saada kahden pytyn ja yhden putken comboa toimimaan. En lähtisi edes yrittämään vaan tekisin suosiolla 2 putkea.


No ei se mitenkään mahdotonta ole, kuten lukuisat kelkat osoittavat. Lähes kaikissa sporttikelkoissakin on 2 sylkkää ja 1 putki, eikä ne itseasiassa tehoissakaan ota kovin hirveästi turpaan verrattuna 2 putkisiin modattuihin veljiinsä.
Se vaan että se putken suunnittelu on vähän eri asia kuin yksittäisputken tilanteessa.