Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

28.1.2017 2:56

Ei tähän voi muuta sanoa kuin: Kaunista. :eek:

Hienoa että jaksat värkkäillä, jos kohta vehkeet ei ihan täysin mopoja olekaan. ;)

Isompi ärrä kantissa näkyy olevan enemmän kuin hyväksi, hieno tuo minimankeli myös!

Jatka samaan malliin! Ja vaihda tuonne PV-Foorumin puolelle, näkisin että Mototti on aikakautensa lopussa. :roll:

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

30.3.2017 12:48

Osaisko joku kertoa kuinka laskea blairexhaust kohdassa pakoaukon halkasija ympyränä kun kyseessä on 3 osainen p-aukko? Laskeeko kaikkien aukkojen pinta-alat yhteen vaiko pelkän pää-aukon?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

23.4.2017 1:29

Hei, tälläinen vähä tyhmä kysymys.
Jos otan enoxin putkesta mitat. Haluaisin siitä vähän alavääntösemmän, eli mitenkä sitä pitäisi muokata? Alusta paksumpi, ohuempi...?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

24.4.2017 21:47

Lisäät pituutta 5 cm.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

20.1.2018 13:04

Morjensta pöytään!

Tossa taannoin tein Blair-exhaustIII avulla putken mun Tiger S Puchiin.
Mitoitus toimi just eikä melkein, mutta seuraavan teen huomattavasti ylemmälle kierros-alueelle, kun puchin vakio kytkin antautui heti. Teen myös toisen tai jopa pari isommalle sylkälle. Itselläni on toi BEIII vielä jemmassa, joten ajattelin jakaa sen xls. ja ods. tiedostona. :nörtti:

ntuubin tiedosto vaikutti kivalta joten kokeilen sitäkin. Toivottavasti sarvi-perkele tekee vielä uusinta kierroksen omastaa. :seko:
https://drive.google.com/file/d/0Bx4r9vaCD-k8LTBjc05jaFJZQ2M/view

BlairExhaustIII 8)
https://www.dropbox.com/sh/3bdfmk6o5dxs0i0/AACcEU1WvtxsE9LH3AEhHGKoa?dl=0

Omat specsti V1
Sylinterin tilavuus: 52 cc
Huipputehon kierrosluku: 6k.
Pakoaukon ajoitus (100...220): 143⁰
Tavoiteltu teho: 5hv
Pakokanavan pituus: 32 mm
Putken alkuosan kerroin k1 (1,05..1,125): 1,05
Keskiosan kerroin k2 (2,125..3,25): 2,300
Peräpillin kerroin (0,6..0,8): 0,70
Putken katiokkuus (1,25..2,00): 1,80
Pakoaukon keskimääräinen halkaisija: 21,00 mm (A= 340 mm2)


Huvikseni otin asteluvun merkitsemällä mageettoon asento merkit ja kahden kuvan avulla CAD:llä mittasin :lol: (ei ole paha homma laskea, mutta....)
Pakoaukon pinta-ala samanlaisella metodilla ottamalla kuva pakoaukon piirtämästä muodosta paperilla ja mittaamalla softalla. :lol:

Mutta nyt vakavampiin aiheisiin.
Kuinka moni on esim kiihtyvyys mittaamalla tai muilla konstein testannut tehot?
Itse ajattelin kuvata ja mitata puhelimeen saatavalla softalla kiihtyvyys aikoja ja niistä alkaa pakertaan dyno karttaa.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

2.3.2018 19:23

Helpommalla tehomittauksessa pääsee lataamalla gsf-dynon ilmaiseksi netistä ja sinne vaikka wavepadillä vedosta nauhoitettu pakoääni.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

28.8.2018 15:13

Terve. Eli suunnitteilla olisi roxiin tehdä putki 70cc airsal racing sylinterille, mutta muutama juttu askarruttaa eli mitä arvoja tuonne alkuosan kerroin, keskiosan kerroin, loppupillin kerroin ja putken kartiokkuuden kertoimeen kannattais laittaa. Haussa siis mahdollisimman tehokas putki kyseiselle sylinterille eikä alaväännöillä ole mitään merkitystä kun skootterin säädän olemaan kokoajan piikillä. (Myös mietin tuota huipputehon kierroslukua et kuinka sen saisi tarkasti laskettua)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

28.8.2018 15:19

Terve. Eli suunnitteilla olisi roxiin tehdä putki 70cc airsal racing sylinterille, mutta muutama juttu askarruttaa eli mitä arvoja tuonne alkuosan kerroin, keskiosan kerroin, loppupillin kerroin ja putken kartiokkuuden kertoimeen kannattais laittaa. Haussa siis mahdollisimman tehokas putki kyseiselle sylinterille eikä alaväännöillä ole mitään merkitystä kun skootterin säädän olemaan kokoajan piikillä. (Myös mietin tuota huipputehon kierroslukua et kuinka sen saisi tarkasti laskettua). Sekä kuinka alkukäyrä pitäisi tehdä? (Mistä saan tarvittavat mitat siihen).

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

28.8.2018 17:33

Viilaus motowikistä lainattu
(eli astemäärä ja tehoalue, tämäkin riippuu suuresti pakoputkesta ja muista osista)

170 astetta - 7000-9000rpm
180 astetta - 9000-11000rpm
190 astetta - 10000-13500rpm (voi pitää ylärajana "järkivirityksissä")
200 astetta - 11000-14000+ rpm
Siinä on suuntaa antavat luvut milloin sylinteristä saa huipputehon

Eikös Blair exhaus laske muka alkukäyrän mittoja?
Ja eikös Blair exhaustissa näy miten kertoimet vaikuttaa

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

29.8.2018 17:20

veke02 kirjoitti:Viilaus motowikistä lainattu
(eli astemäärä ja tehoalue, tämäkin riippuu suuresti pakoputkesta ja muista osista)

170 astetta - 7000-9000rpm
180 astetta - 9000-11000rpm
190 astetta - 10000-13500rpm (voi pitää ylärajana "järkivirityksissä")
200 astetta - 11000-14000+ rpm
Siinä on suuntaa antavat luvut milloin sylinteristä saa huipputehon

Eikös Blair exhaus laske muka alkukäyrän mittoja?
Ja eikös Blair exhaustissa näy miten kertoimet vaikuttaa

En oo tosiaa vielä tuota blair exhaustia tutkinu nii iha alustavasti kyselen

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

29.8.2018 21:01

Juu kannattaa lukee wikin artikkeli siitä http://www.motot.net/wiki/Pakoputkiston ... moottoriin

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

10.9.2018 18:09

Hieman pävitetty versio blairexhaustIII:sta
http://www.mediafire.com/file/3vfa1fj48 ... .xlsx/file

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

25.2.2019 0:07

Moi! Tänää muokkasin Suzuki PV:seen Arrowin teharin aprilia rx:stä, ja putken loppupää jäi hieman huonoon asentoon. Vaikuttaako se tehoihin jos rälläköin loppupään pois ja hitsaan parempaan asentoon?


https://photos.app.goo.gl/2oSQJSbmQxdmsc5J6

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

21.8.2020 10:35

Kunhan kulma ei kauheasti muutu.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

28.4.2023 17:59

Nyt sain ensimmäisen kunnollisen tehoputkeni rakenneltua. Suhteellisen vetävä tuli, piikki alkaa jossain 8000rpm tienoilla.
Alkukäyrän varastin hävyttömästi V6 Leovincestä, toki muokkasin sitä omiin tarpeisiini sopivaksi. Diffuseri, keskilieriö ja vastakartio ovat taas itse blairilla laskemiani.
http://www.motot.net/galleria/kuva225365/