Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

20.1.2014 18:30

Voisiko joku mitottaa mulle putken kun en itse oikee ymmärrä noista paljoa, Onnistuuko se jos mittaan pakoaukon auki ja kiinni olot asteina ja pakoaukon halkasijan ja korkeuden sekä pituuden että joku muu mitottaisi putken?
Voisin vähän maksaakkin siitä... Itse kyllä sitten toteuttaisin rakentamisen :roll:

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

21.1.2014 16:45

Tarvii tietää pari muutakin juttua. Olisi hyvä tietää myös minkälaiseen käyttöön putki tulisi ja paljonko löytyy moposta kuutioita yms mitat todella tarkasti. Ja siltikään se mitoitus ei aina onnistu joten joutuisit tekemään parikin eri versiota putkesta.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

22.1.2014 0:14

Mitä sitä turhaan liikoja murehtimaan :) Blairiin kaavoihin kikkailemaan 750mm viritetty pituus 11 asteinen vastakartio ja 1.7 torvivakio ja tulee just semmonen kun sattuu tulemaan.

Karu totuushan on että blairin kaavat ei mitenkään sovita putkea juuri sinun mopollesi ja sinun tarpeillesi, vaan se laskee viritetyn pituuden joka nyt kuitenkin tulee olemaan vain jotain sinne päin ja venyttää putken siihen mittaan. Osien pituuksien suhteet on vakiot.

Paksuuskertoimet taas käyttäjä sitten saa ihan vapaasti heittää hatusta :)

SItten jos oikeasti haluttaisiin laskea hyviä mittoja pitääkin tietää jotain muutakin kun pakoaukon asteet ja pinta-ala, eikä laskeminenkaan hoidu ihan exelissä. Isot jätkät höpisee mm. huuhtelu muuttujista. Ne kun alkaa olemaan hallussa lienee jo putken suunnittelun alkeetkin pikkuhiljaa valkenemaan.

Ja sitten vaihtoehtoisesti ei ole suinkaan huono idea mallailla muista vehkeistä putkea sitten. Sivu tai kaksi taakseppäin pitäisi löytyä yhdet mitat.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

22.1.2014 16:43

Eikö vieläkään ole muita (suht toimivia) kaavoja noille putkille kuin tuo wanha Blairin? Ne Rossipojan putkien mitat eivät kyllä kauheasti vastanneet Blairia ja oletan että toimivat varmasti paremmin kuin Blairilla kyseisille vehkeille mitoitetut putket. Vai pitääkö tehdä "overmarsit" ja testata yli 200 putkea? :D

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

22.1.2014 17:15

Sarvi joskus löpisi joskus pari vuosikymmentä taakseppäin kehittämästään softasta joka laski allon nopeudet putkessa ja venytteli putkea pala palalta niiden mukaan. Semmonen voisi olla sitten seuraava hyppy näistä exeleistä.

Blairin uudemmasta opuksesta löytyy laskukaavat joista tommosta voisi yrittää pistämään kasaan jos siltä tuntuu :) SUosittelen varaamaan hommaan pari pakettia buranaa.

Ja kuten itsekkin jo totesit niin yritys ja erehdys on homman nimi näin tässä vaiheessa ainakin :)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

22.1.2014 20:39

Olisko se sarven skaalaaja ollut askel simulaattoreihin päin. En tiedä mitä kaikkea se on todellisuudessa laskenut, mutta jotain buranaa vahvempaa tarvii jos ja kun sekottaa siihen vielä ajan ja kierrosluvun muuttujat.

Vielä enemmän mua kiinnostaa se sarven tekemä putkilaskuri, jota se ei sitten koskaan laittanut jakoon. Joku screenshotti sillä oli galleriassa siitä. Siheen sai muistaakseni syöttää:
-huipputeho
-iskutilavuus
-huipputehon kierrosluku
-kierroskaistan alku
-ylikierrokset
-pakoaukon ajotus
-huuhtelu ajotus
Oliko siinä muuta? Eihän kellään oo sitä kuvaa tallessa?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

23.1.2014 0:05

Syötettävät tiedot
Sylinterin tilavuus:------------------------85cc
Huipputehon kierrosluku:----------------12k.
Pakoaukon ajoitus:-----------------------190⁰
Tavoiteltu teho:----------------------------20hv
Pakokanavan pituus:---------------------50mm
Putken alkuosan kerroin k1:------------1,10
Keskiosan kerroin k2:---------------------3,250
Peräpillin kerroin:--------------------------0,72
Putken katiokkuus:------------------------2,00
Pakoaukon keskimääräinen halkaisija:28,99mm


Saatavat tiedot:
Bmep:----------------------------------10,32bar
Pakoputken kaasujen lämpötila:--607,94 ⁰C
Aallonnopeus:------------------------594,95m/s
Viritetty pituus:------------------------784,68mm


Pituus mm : Halkaisija mm:
L1 22,5 D1 31,9
L2 170,5 D2 41,8
L3 113,4 D3 67,6
L4 57,0 D4 94,2
L5 68,2 D5 94,2
L6 148,8 D6 20,9
L7 208,7 D7 20,9


Putken pituus: 734,7
Kokonaispituus: 784,68


Noniin elikkäs pitäis lähteä TPR detsiin tekemään putkea :D
näyttääkö viisaampien silmään aivan hirveältä ? pakoaukon ajoitusta en ole vielä kerennyt mittaamaan niin otin siihen vaan jonkun arvon mikä saattais olla lähellä :/
parannusehdotuksia mielellään otan vastaan ja jos joku haluaisi tuota kääntötyökalun käyttöä vähän avata ni ei ois haittaa :) yläkauttanen siis tulossa

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

23.1.2014 22:51

Torvivakiota (= putken kartiokkuus) voisi vähän ehkä pienentää (jonnekin 1,7 huitteille), muuten näyttää aika hyvältä. Kuten Rossipoika jossain kohdassa sanoikin, noilla teho - pakoajoitus- kuutiotilavuus -muuttujilla ei niin hirveästi ole merkitystä. Tuo putken pituus lienee aika hyvä lähtökohta korkeakiertoiseen koneeseen. Jos Walde sattuu tätä lukemaan niin hän voisi tietenkin kommentoida enempi. Itse en ole uusenskoihin putkia tehnyt, joten mallikohtainen tietämys puuttuu. :)

Peltiä rullalle sitten vain!

Sillä Blairin kylkeen rakennetulla kääntötaulukolla voi heittää vesilintua. Cone layouttia kehiin ja miettii käännökset omassa päässä niin hyvä tulee. Kartion halkaisijat kartion keskeltä voi selvittää esim näin:

KuvaKuva: PäätönKatsastaja@Pv-foorumi

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

24.1.2014 3:11

Juu en oikeen edes tienny miten tuo kartiokkuus loppujen lopuks vaikuttaa mutta jos 1,7 on lähempänä oikeaa niin menemme sillä :D ei kait auta kuin alkaa paperista/kartongista vääntelemään cone layoutin avulla mallikappaleita niin kauan että tulee hyvä :)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

24.1.2014 21:29

yammu_michael kirjoitti:Onko muuten moni tehnyt putken rosterista?
Jotkut on tehneet rosterista putkia, mutta se voi olla aika haastava materiaali. Itse en jaksaisi lähteä kokeilemaan, koska olen mukavuudenhaluinen ja tyydyn siihen, että osaan tehdä joten kuten jonkinlaisen putken mustasta. Rosteri on mustaan verrattuna pirun jäykkää eli raskas taivuttaa ja muotoilla. Lisäksi hitsatessa vetelee herkästi milloin minnekin, eli saattaa tulla ei-toivottuja muodonmuutoksia. Mutta kokeile jos haluat ja kerro sitten, miten sujui. ;)

Nalle

P.S. Hauska nähdä, että wanhat concarit (bongasin ainakin Betan ja rossipojan viestit) jaksavat edelleen pohtia 2-tahtitekniikkaa ja kirjoitella tänne. Mulla on ollut aika hiljaista rakentelupuolella jo pitkään, mutta tuossa muutaman metrin päässä tuo mun rakas Vannehopeanuoli odottaa projektin jatkumista. Jossain vaiheessa, jossain vaiheessa...

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

25.1.2014 2:01

Waldehan se väänteli tuossa joku aika sitten putken rosterista, oli vissiin työstettävyys/hitsattavuus sitä luokkaa, ettei sitä mielellään uudestaan tee(?). Taisi vaatia juurikaasun ja pullistamista lienee turha edes koittaa. Itse ostelin hukkatavarana rosterit putkeen tai kahteen kun halvalla sai, on vaan siihen malliin jämptiä ettei ole oikein mielenkiintoa moista vängätä muotoonsa.

Mitä nuihin suunnittelumetodeihin tulee, niin itse en enää Blairi-Exceliä käyttele. Motalla tulee hinkattua mittoja kohdilleen, tosin itsehän ne muutokset joutuu aina päättelemään. Sarvikin käsittääkseni hoiteli mitoitushommia Motan kanssa, tosin suunnittelumetodit oli fiksumpia. Edellämainittu tuskin pahastuu jos pätkän YV:stä lainailee: "Ei mun mitoitushommat perustu mitenkään Blairin tai kenenkään muunkaan kaavoihin. Siinä on taustalla tietty logiikka, "tekoäly", joka havainnoi miten muutokset putkessa vaikuttaa mihinkin, ja ohjaa sitten suunnittelua haluttuun suuntaan." Se taitaa olla niin että mitä enemmän kaavaa muokkaa kohti todellisuutta, sitä enemmän se alkaa muistuttamaan simulaattoreita...

Ja tuossapa rossipojalle screenshottia siitä Sarven tekemästä putkilaskurista. Resoluutio on rectumista, mutta minkäs teet. http://i893.photobucket.com/albums/ac13 ... 198ac8.jpg

PS. Nalle on hyvä ja päivittää edes Hopenuoleen ajan saatossa syntyneiden korroosiovaurioiden tilan. ;)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

25.1.2014 13:03

Tuna-71 kirjoitti:PS. Nalle on hyvä ja päivittää edes Hopenuoleen ajan saatossa syntyneiden korroosiovaurioiden tilan. ;)
Vaikka maalasinkin raaserin halvalla spray-maalilla, ei korroosiota ole havaittavissa. Enhän toki raaski säilyttää aarrettani kylmässä ja kosteassa ulkovarastossa, vaan se asuu lämpimässä sisällä. ;) Jos jaksaisi, niin voisihan tuon laitteen toki työntää hetkeksi pihalle ja ottaa muutaman tunnelmakuvan lumimaisemassa. Vaan tokkopa viitsin...

Sorry OT.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

25.1.2014 18:03

Tuna-71 kirjoitti:Ja tuossapa rossipojalle screenshottia siitä Sarven tekemästä putkilaskurista.

Kiitän :) Sitten vaan arvailemaan miten se toimii...

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

4.3.2014 16:20

noniin.. palataas välillä tännekkin.

laittelin vähän pakoputken mittoja uusiks:
D1 - D2 - D3 - D4 - D5 - D6 - D7 : teho/rpm ; alk. , kesk., lopp., kartiokkuus
__________________________________________________________________________________________
1. 28,6 - 42,3 - 69,3 - 93,6 - 93,6 - 19,5 - 19,5 : 14hp/12,500rpm ; 1,10 , 3,6 , 0,75 , 1,60
__________________________________________________________________________________________
2. 26,0 - 39,7 - 67,6 - 93,6 - 93,6 - 19,5 - 19,5 : 16hp/12,500rpm ; 1,00 , 3,6 , 0,75 , 1,60
__________________________________________________________________________________________
3. 26,0 - 40,1 - 69,3 - 96,7 - 96,7 - 19,5 - 19,5 : 16hp/12,500rpm ; 1,00 , 3,72, 0,75 , 1,60


eli 3 erilaista putkea. voitte valita näistä teidän mielestänne parhaiten sopivan putken. ;)
huomasin muuten, että tuossa 1. putkessa on alkukäyrän kerroin jäänyt 1,1.. :roll: älkää välittäkö siitä.

omasta mielestäni toi 3. putki vaikuttais sopivimmalta..
3. putken bmep on 9,46bar ja viritetty pituus ~761mm
ps. jäi näköjään bmep ja viritettty pituus noista putkien tiedoista. :nolo:


tehoaluetavoite on n. 9000-14500 ja tehoa pitäisi saada 14-16hp@12,500rpm.
tuo tehoaluetavoite ei sinänsä ole välttämättä ihan helposti tavoitettavissa, koska
en ole kerennyt vielä tekemään yhtäkään tarkkaa ja huolella suunniteltua putkea.

airsalin pakokanavaa/-aukkoa ajattelin viilata lisää. (lisää juttua löytyy tästä viilaustopikissa)
pakoaukon asteluku on tällä hetkellä 190-192 ja ajattelin nostaa sen 196.
pakokanavan keskimääräinen halkaisija on n. 25-26mm (eli n. 1-2mm suurempi kuin koskemattomana). tämä muuttunee n. 28 milliseksi.

ehkä myös puristussuhdetta kasvatan. ensin pitää kuitenkin katsoa squish -välys (todennäköisesti n. 1,2-1,4mm luokkaa -- huom: arviolta). puristuksia tossa airsalissa on oikeastaan vähemmän (!), mitä raiskatussa vakiopytyssä paljon ajetulla männällä (yli 8000-9000km). :eek:

ps. lohkot sopivat nyt täydellisesti sylinteriin, eli enään ei ole portaita.
siistin lohkot dremelöinnin jälkeen 150:sellä hiekkapaperilla.
myös vforce 3 läppäventtiili sopii nyt täysin lohkoihin. ;)
sekä kaasutin näyttää sopivan hiukan paremmin konetilaan, korotuksen takia.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

9.6.2014 16:05

Moi. Tässä oon suunnitellu ja mietiskelly teharin tekemistä Derbi drd proohon.. Perusidea selvillä mutta pakokanavan pituus ja ajoitus pitäisi saada selville. Joo, saisin ne kyllä selville sylinterin irroittamalla ja mittailemalla mutta sitä ei millään kerkeä tehdä, kun kesätöihinkin pitäisi joka aamu mennä kyseisellä mopolla.. Jos jollain on nuo kyseiset mitat derbiin niin helpottaisi urakkaa aika paljolti :) Ja valmiit kaavatkin kyllä kelpaisi. :P