Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

4.3.2011 22:11

Ja lakka vie kiiltoa. Jos ei lakkaa, pitää hinkata todella usein että näyttää hyvältä

4.3.2011 23:18

Tämä viesti on piilotettu käyttäjältä comanche888
Viimeksi muokannut alj päivämäärä 29.12.2014 19:20, muokattu yhteensä 1 kerran

5.3.2011 22:24

Tarkoittaako toi 'Exhaust port equal diameter' pakokanavan halkaisijaa? Tuli tollanen eteen ku blair exhaust 2 suunnittelin putkea. Englannissa olen hyvä, mut vähän hämää toi 'port' sana keskellä lausetta. :s

6.3.2011 1:34

Muistaakseni olen kysynyt samaa, vastaus taisi olla pakoaukon pinta-ala

6.3.2011 11:54

Throttle kirjoitti:Muistaakseni olen kysynyt samaa, vastaus taisi olla pakoaukon pinta-ala

Minä kun väittäisin, että kyseessä on pakoaukkoa pinta-alallisesti vastaavan ympyrän halkaisija.

DerbyBoy voi aivan hyvin laittaa siihen pakokanavan halkaisijan, siitä laipalta mitattuna tietysti. Silloin kannattaa laittaa sen Init pipe diam coef arvo ykköseksi

9.3.2011 22:16

Jos haluaa tehdä putken jolla mopo ei kulje yli 65km/h niin voiko noita blairissa olevia raja arvoja ylittää, vai meneekö putken toiminta perseelleen?

9.3.2011 23:37

Jos haluaa tehdä mopon joka ei kulje pitää jotenki tehdä kone jossa jokin asia kusee niin pahasti että huiput jää alle sen 65kmh. Pakoputken kuristushan on vain eräs tapa saada pakoputken toiminta kusemaan. Eli tee huilu joka on mahdollisimman kaunis ja pistä sitten prikkaa putkeen senverran että huiput tippuu sopivasti. Jos siis ne huiput ei ennestään tippunu. Tai sitten vain pidät sen vakioputken (en oikein ymmärrä että miks pitäs tehdä teharia jos ei edes halua saada mopoa kulkemaan...). :)

10.3.2011 8:24

Sitä lähinnä haen, että saisi tehoa alakierroksille. Voinee olla, että sinne ei ole sitten mahdollista saada juurikaan tehoa?

10.3.2011 11:15

P..M kirjoitti:Sitä lähinnä haen, että saisi tehoa alakierroksille. Voinee olla, että sinne ei ole sitten mahdollista saada juurikaan tehoa?


Kyllähän sinne jotain saa, mutta siitä putkesta tulee aikamoinen "harjanvarsi", eli hyvin pitkä ja hyvin ohut. Mutta kun tekee suhteellisen pitkän putken matala-aukkoiseen pyttyyn, ja käyttää vielä korkeapuristeista kantta, niin bensankulutuksen pitäisi asettua sinne tasolle 1 l / 100 km, joka on varsin kohtuullista. Eikös nämä uudet mopot vie vakiona jotain 3,5 l / 100 km, joka on täysin järjetöntä...

11.3.2011 16:43

Ja riittääkö edes kolme ja puol litraa? En usko. Ite tein yhen pitkän putken myyntiin http://www.motot.net/talli/osat/id17210/

13.3.2011 2:58

Sarvi-Perkele kirjoitti:
Kyllähän sinne jotain saa, mutta siitä putkesta tulee aikamoinen "harjanvarsi", eli hyvin pitkä ja hyvin ohut. Mutta kun tekee suhteellisen pitkän putken matala-aukkoiseen pyttyyn, ja käyttää vielä korkeapuristeista kantta, niin bensankulutuksen pitäisi asettua sinne tasolle 1 l / 100 km, joka on varsin kohtuullista. Eikös nämä uudet mopot vie vakiona jotain 3,5 l / 100 km, joka on täysin järjetöntä...


Miksi ohut?

Toki tuo blairin taulukkosi lähtee vetämään ihan omaa settiään, vaikka keskihalk kertoimella 3.25, joka normaali mitoitetulla putkella antaa melko kovan ja kapean piikin / tehoalueen.
Jollain 6500rpm mitoitetulla putkella taas todella laajan, koska toi laskuri ei laske / välitä niistä kartiokulmista.
Tuossa melkein pää syy miksi itse suosin bellin kaavaa..

Aikanaan limitillä testasin 3l kuristettuna, 4 kurittomana ja alle 4.5 ei päästy ikinä millään teharilla (tk/ metra) ja tuli testattu kaikki 7000 - 11500rpm mitoituista omatekoisissa..


P..M kirjoitti:Jos haluaa tehdä putken jolla mopo ei kulje yli 65km/h niin voiko noita blairissa olevia raja arvoja ylittää, vai meneekö putken toiminta perseelleen?


Putkihan toimii ihan hyvin, mutta se moottori toimii kuitenkin niin kuten sen kanavat antaa toimia.
itsellä 7000rpm mitoitettu derbi x-race putki myynnissä! kiinnostuneet katsokaa ilmoitus! piikki potkaisee 4000rpm ja vetää sinne 7500 saakka, kuitenkin 8000rpm tuo rabasan pako ja huuhtelut toimivat parhaiten joten se antaa vielä toisen kevyen "piikin" siihen perään ja tästä syystä tuo jenkaa vielä sinne vajaaseen 10krpm ja tuo menee silti +70km/h.. eli joku electroninen rajoitus noille "turhille" kierroksille on melkeinpä pakollinen ainakin uusien mopojen kohdalla.

14.3.2011 9:16

A.S kirjoitti:
Sarvi-Perkele kirjoitti:
Kyllähän sinne jotain saa, mutta siitä putkesta tulee aikamoinen "harjanvarsi", eli hyvin pitkä ja hyvin ohut.


Miksi ohut?


No maanläheisenä selityksenä voidaan yksinkertaistaen todeta että putken maksimipaksuus on jossain suhteessa pakopulssin amplitudiin. Matala-aukkoisessa koneessa pakoaukko avautuu huomattavasti pienemmässä sylinteripaineessa kuin korkea-aukkoisessa, ja siksi voi olla kohtuullisen hyödytöntä tehdä niitä paksuja putkia.
Tilanne tietysti muuttuu hieman sekavammaksi jos on korkea-aukkoinen kone mihin aletaan tekemään vääntöputkea, mutta siinä jo pelataan muutenkin ristiriitaisella alueella.

19.3.2011 19:28

Alko vähän ihmetyttämään ku blairillä suunnittelin ylätehoista putkea ja olin jo aika lailla valmis ku aloin kahtelemaan niitä mittoja niin osat L6 ja L7 olis molemmat 16mm paksuja ja 220mm pitkiä eli yhteensä 44cm. :s Miten ihmeessä noin pitkä loppuputki?

19.3.2011 20:35

Ehei. Vaan palikka nro 1 on tasapaksu (se lyhyt siinä alussa), ja D2 on vasta toisen palikan loppupään halkaisija. Siinä exelissähän on se hieno sinivihreä kuva mistä voi katsoa mallia. :roll:

19.3.2011 21:26

Betaversio kirjoitti:Ehei. Vaan palikka nro 1 on tasapaksu (se lyhyt siinä alussa), ja D2 on vasta toisen palikan loppupään halkaisija. Siinä exelissähän on se hieno sinivihreä kuva mistä voi katsoa mallia. :roll:


Eikus niimpä onkin :D