Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

17.9.2011 18:20

Morjensta, olen saanut cone layoutilla putken suunniteltua, mutta semmoinen kysymys olisi, että onko tuolla kartion jyrkkyydellä suurta merkitystä? Kun olen nuo ''angle'' kohdat kaikki laittanut 0,00 noissa paloissa, niin onko siitä suurta haitta? Ajattelin vaan kun en tajunnut tuota jyrkkyyden merkitystä tuossa.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

20.9.2011 16:42

Mitä ohjelmaa kannattaa käyttää putken suunnittelussa?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

20.9.2011 17:23

pbt kirjoitti:Mitä ohjelmaa kannattaa käyttää putken suunnittelussa?

Blairexhaust

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

20.9.2011 20:31

pbt kirjoitti:Mitä ohjelmaa kannattaa käyttää putken suunnittelussa?


Tuosta allekirjoituksesta lataat blairin ja alat säätämään...

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

20.9.2011 21:04

jt-87 kirjoitti:
pbt kirjoitti:Mitä ohjelmaa kannattaa käyttää putken suunnittelussa?


Tuosta allekirjoituksesta lataat blairin ja alat säätämään...


Kiitoksia. millekköhän kierrosluvulle huipputehot kannattas laittaa kun aattelin sellasta "keskivääntö" putkea tehä.

Ja mitä näihin kannattas laittaa:

Alkuosan kerroin k1 (1,05..1,125)

Keskiosan kerroin k2 (2,125..3,25)

Loppupillin kerroin (0,6..0,7)

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

20.9.2011 22:04

http://www.motot.net/wiki/Pakoputkiston_teko_2-tahti_moottoriin
Tuossa on kai ihan hyvät ohjeet. Ei kyllä ole itsellä kokemusta kuinka nuo oikeasti on.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

21.9.2011 20:12

mitenkäs tuo pako aukon asteet kun mittasin niin tuli 70 astetta mutta putkesta tulee aivan liian lyhyt silloin eli onko se sitten 290 astetta jos koko ympyrä on 360?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

21.9.2011 22:22

pbt kirjoitti:mitenkäs tuo pako aukon asteet kun mittasin niin tuli 70 astetta mutta putkesta tulee aivan liian lyhyt silloin eli onko se sitten 290 astetta jos koko ympyrä on 360?
Pakoaukon ajoitus ei voi olla 70 eikä 290 astetta... Pitäisi olla suunnilleen jossain välillä 150-210 astetta, todennäköisimmin 170-190 jos mopon pata on kyseessä.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

22.9.2011 17:40

niin joo unohin sanoo mihin tulee. :D kyseessä siis tunturin viilaamaton vakio pytty ja viilaamaton mäntä.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

22.9.2011 21:00

pbt kirjoitti:niin joo unohin sanoo mihin tulee. :D kyseessä siis tunturin viilaamaton vakio pytty ja viilaamaton mäntä.

No sitten pakoaukon ajoitus on muistini mukaan aika lähellä 150 astetta.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

24.9.2011 1:52

En nyt tiedä kuuluko tämä täne vai tuohon tehoputket osioon muuta siirrellään sitten :) Eli sovittelin Derbi drd prohon tarkoitetun alakauttaisen Leo vincen omaan minarellin omaavaan mopooni tuossa aikanikuluksi. Se ei sitte sopinut paikoilleen ilman että alkukäyrään tuli noin 4-5 cm lisää putkea, muuten onnistui hyvin. Vaikuttaakos tuo sitten tehoihin millä tavalla/mitenkään? Anteeksi huonosta ulkoasusta vähän tälleen tokkurassa kirjottelen :P

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

24.9.2011 10:59

Putken tehoalue siirtyy alemmas.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

25.9.2011 21:30

onko tämmöset arvot hyvät?

L1 77,8 D1 27,9 0,00
L2 340,4 D2 36,5 0,73
L3 226,5 D3 51,4 1,88
L4 113,9 D4 63,3 2,99
L5 136,2 D5 63,3 0,00
L6 297,1 D6 17,7 4,39
L7 297,1 D7 17,7 0
Pipe length: 1192,0
Total length: 1237,96
Vain 6.3cm paksu? onko liian ohut paksummaksi osaksi?

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

25.9.2011 21:58

Mihin olet tuota tekemässä? Ja mitä arvoja laitoit Blairiin (teho, huipputehon kierrosluku, asteet, kertoimet), vai laskitko nuo jollain muulla?
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 26.9.2011 19:56, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeeton lainaus.

Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

26.9.2011 19:51

Blairexhaust 2:sella laskeskelin. Tämmöiset on muut arvot:


Volume, cc: 50
Rpm: 7000
Exhaust duration, degrees: 180
Desired power, hp: 7
Exhaust channel length, mm: 46
Init pipe diam coef k1 (1,05..1,125): 1,10
Mid section coef k2 (2,125..3,25): 2,50
Tail pipe diam coef (0,6..0,7): 0,70
Horn coef (1,25..2,00): 1,60
Exhaust port equal diam, mm: 25,33

Pakoaukon pituuden ja pakoaukon olen katsonut. Muut olen heittänyt hatusta.
Onko 7hp liikaa vakiopannulle skootterissa?
Jostain luin että kannatta ylimitoittaa nuo mitat