Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

26.12.2011 21:11

Pienempi eturatas tarkoittaa samalla ketjun kääntösäteen pienenevän, jolloin ketjupalaset liikkuvat enemmän suhteessa toisiinsa. Äkkiseltään voisi kuvitella liitoskohtien joutuvan suuremmalle rasitukselle, mutta miten tämä vaikuttaa ketjujen kulumiseen lienee tulkinnanvaraista.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

26.12.2011 21:35

Osaisko kukaan sanoa, paljon minun -07 säxä apikka kulkis, kun vakiovälit on 11/53, ja laittasin eteen 12h eturattaan. Takaratas sais pysyä vakiona.
Kummempia muutoksia ei ole tehty, alkupään pillikuri ja se holkki on otettu pois. Katti ja hukkaputki on paikallaan. Änkkä on Turbokitin (mutta ei pitäis/eikä ole vaikuttanut nopeuteen tai kiihtyvyyteen mitenkään). Ja suutin on 90
Niin, ja nykyisellään kulkee sen 61

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

26.12.2011 21:47

Rissalaskurin mukaan 66,5km/h mutta epäilen vähän.. :roll: Luulis että se alle verorajan menee

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

27.12.2011 15:14

Joo siis laskuri näytti mullekin ton 66, mutta mitään haittaa ei ole, vaikka jäis alle 65. Parempi vaan että ei verot tule :D

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

27.12.2011 17:54

Sinuna pitäisin ton 11piikkisen, niin jaksaa sitte kiihtyä paremmi eikä tarvii ihan joka mäessä vaihtaa pienemmälle ;)

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

27.12.2011 21:37

kaketsu_ kirjoitti:Joo siis laskuri näytti mullekin ton 66, mutta mitään haittaa ei ole, vaikka jäis alle 65. Parempi vaan että ei verot tule :D


Toi laskurihan on ihan suuntaa antava! Ei se kerro tarkkaan, että "Matin mopo menee väleillä xx-cc nopeutta Y km/h" Sehän on ihan mahdotonta selvittää, tietämättä muita virejä. Muutenkin tarvitsee kaiketi laskea melko paljon tuohon teoreettiseen huippunopeuteen, eikä siltikään välttämättä pidä paikkaansa. Ei ylä-asteen matikalla. :D

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

30.12.2011 13:33

Sen nopeuden saa aika tarkasti laskettua kun tietää paljon kone kiertää maksimissaan ja renkaan ympärysmitan :) Kaavakin tais olla jonkun (tämän?) topicin aloitusviestissä.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

31.12.2011 13:07

Vaikuttaako kuluneet rattaat paljoa ketjujen kireyteen? Entä huippunopeuteen?

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

1.1.2012 19:48

Miten ne huippunopeuteen voisivat vaikuttaa? No ehkä silloin jos niissä ei ole enää hampaita jäljellä ja ketju luistaa, mutta tuskimpa rattaasi ovat niin kuluneet ;) En sitten tiedä vaikuttavatko kireyteen, mutta enpä usko, että vaikuttavat suuremmin.
Viimeksi muokannut joltsu päivämäärä 1.1.2012 22:57, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

1.1.2012 20:03

Meinasin ketjujen pomppimisella, mutta tuskin ainakaa huomattavasti :D

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

7.1.2012 18:37

Teenkö oikein jos lyhennän ketjuja niin että ensin löysään ketjut täisin, irrotan ketjulukon ja hion vaikka viilalla ketjulinkeissä olevia tappeja toiselta puolelta ja pamautan vaikka pienellä ruuvimeisselillä irti, jolloin ketjulinkit irtoaa. Sitten kun on oikeen kokoset, niin liitän vaan ketjlukolla kiinni päät?

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

7.1.2012 19:28

Juuu teet oikein juuri noin on esim hyvä tapa lyhentää.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

8.1.2012 22:50

Osaiskoha kukaan sanoo yhtään suuntaa antavasti paljon -06 dt menis 14/65 väleillä tai 15/65?

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

8.1.2012 23:05

Ois varmaa iha hyvä kertoo virit :D Mut mulla menee derbi 11/62 väleil joku 80 tai vähä päälle kurittomal putkel/teharil nii varmaa aika samois

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

8.1.2012 23:30

Niijjoo tosiaan kuriton vakioputki on :D