Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

27.11.2011 14:16

Seppoman kirjoitti:Onko normaalii, että gilera smt kulkee enoxil ja 13-53 väleillä vaan 80 mittariin? Oisko mäntä väljä kun kiksi tuntuu löysältä eikä meinaa käynnistyä kylmänä? Ajettu 13k

Varmaan ensimmäinen mopon mittari joka pitää paikkaansa? :lol:

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

2.12.2011 19:31

Mulla kävi kyllä aika jännä juttu tänään. Käytiin kaverin kanssa ajamassa ja paluumatkalla ihmettelin kun tuntui, että koko takahaatukka tärisisi. Kun sitten lähdin kaverilta huomasin, että se pahenee nopeuden noustessa joten ajattelin, että mulla oli varmaan ketjuissa häikkää. Kotona sitten katsoin ketjuja, mutta en huomannut mitään. Kävin katsomassa uudestaan ja pyöräytin takarengasta niin huomasin missä vika oli. Minulla oli tippunut se ketjulukon kiinnityslevy ja sen alla ollut levy mikälie onkaan. Luulin, että olisivat tippuneet matkalle, mutta sitten huomasin jotain uskomatonta. Lukitus levy oli mopon renkaan vieressä ja Se lukitus levy metrin päässä moposta :D Sitten kun laittelin sitä takaisin huomasin, että se ketjulukon vastakappale mistä törröttää ne kaksi tattia oli hieman vääntynyt joten ketju meni ketjuliittimen kohdassa suunnilleen näin: ---___ joten ei ihme kun tärisytti :s No sitten hieman väkivallalla sain sen laitettua takaisin ja nyt se meni vasta kunnolla paikoilleen. Viimeksi se lukitus levy tuntui hieman löysältä, mutta nyt se meni todella napakasti. Hyvä, ettei lähtenyt ajossa irti ties mitä ois tapahtunut. No kerrankin kävi tuuri kun löytyivät ne osat mopon vierestä :D

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

19.12.2011 8:29

Kannattaa suosiolla vaihtaa uudet ketjut samontien, ei varmaankaan pitkäikäiset ketjut enään jos väännelty takaisin suoraan. Samuraissani väänty myös metässä ajeltuani ketjut mutkalle, väänsin takasin ja lähin ajamaan. NAPS, ketjut poikki. :lol:

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

19.12.2011 16:45

Ei siis ketjut olleet vääntyneet vaan ketjuliitin oli vääntynyt. No joo vaihdan välit tässä lähiaikoina muutenkin ja on jo toiset ketjut kaapissa(sopivan pituiset) niin ei tarvi huolehtia tuosta ;)

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

20.12.2011 14:36

kannattaa varmaan tarkistaa takapyörän laakerit saattaa olla loppu (ajoin itse derbistä takapyörän laakerin loppuun ja rupesi tuntumaan siltä kun rungossa olisi sarana)

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

20.12.2011 16:29

En usko, että on lopussa, koska on laitettu viime kesänä uudet niin tuskin ne nyt niin nopeasti kuluu ;) Ja ei mopo tärisytä enää paljoa yhtään ja se vähäinenkin tärinä saattaa johtua nastoista.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

20.12.2011 17:17

kellään kokemusta noista D.I.D ketjuista mitkä maksaa kataforilla 18e ? jotkut sanonu että on yhtä hyvät kun 30e reginat ja toiset että ei.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

20.12.2011 17:21

Mulla on derbissä semmoset, tosin allrightista ostetut mutta samaa tavaraa ;) Ei ne kyllä yhtä hyvät oo, kun ne 30e reginat(kaverilla betassa), mutta paljon paremmat kuin kmc jne ;) Merkeistä mitä oon itte käyttäny, tähän asti parhaat :)

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

20.12.2011 17:28

joltsu kirjoitti:En usko, että on lopussa, koska on laitettu viime kesänä uudet niin tuskin ne nyt niin nopeasti kuluu ;) Ja ei mopo tärisytä enää paljoa yhtään ja se vähäinenkin tärinä saattaa johtua nastoista.

Renkaanlaakerit kuluvat mopossa tosi nopeasti, ellei jo uusiin laakereihin laita lisävaseliiniä.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

20.12.2011 17:35

Rajis- kirjoitti:Mulla on derbissä semmoset, tosin allrightista ostetut mutta samaa tavaraa ;) Ei ne kyllä yhtä hyvät oo, kun ne 30e reginat(kaverilla betassa), mutta paljon paremmat kuin kmc jne ;) Merkeistä mitä oon itte käyttäny, tähän asti parhaat :)


joo semmoset varmaa sitte ostan kun on halvemmat kyllä, olen köyhä ja kaikessa pitää säästää ja kun ei kerta mitkään sysipaskatkaan ole. Toisekseen kun saan autonkin jo ens kesänä valmiiks niin ei viittis mopoon enää paljoa laittaa ;)

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

26.12.2011 1:38

Mitä eroa on 415 ja 420 jako ketjuilla? Voinko laittaa 415 jaolla olevan eturattaan 420 ketjuille ja takaratas on 420 jaolla?

e: jaaha vastaus taisi löytyä, 415 on kapeampaa ja 415 ratas käy 420 ketjulle.

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

26.12.2011 12:38

Kuluttaako 10 piikkinen eturatas ketjuja paljonkin enemmän kuin 11 piikkinen? Tietysti se kuluttaa enemmän, mutta kuinka iso ero on?

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

26.12.2011 15:43

Miten sinä saat 10 piikkisen kuluttamaan ketjuja enemmän?

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

26.12.2011 15:53

Nää on näitä huhujuttuja taas mitä täällä foorumilla on pitkään liikkunu :D Jotku ainaki väittää, että pienemmällä eturissalla ketjut kulus enemmä...

Re: Keskustelua rattaista ja ketjuista

26.12.2011 18:01

Niinpä taitaakin olla. Ei pienemmät kuluta yhtään sen enempää mitä isot, mutta toki jos uusille ketjuille ja takarattalle laitat jonkun vanhan eturattaan, niin kyllähän se eturatas sillon kuluttaa, mutta ei se koko siihen vaikuat vaan kuluneisuus.