Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Minarelli P4E, P4R, RV4 ja P6T moottorin viritys/tekniikka.

9.5.2009 9:45

Nonniin, eipä näkyny tällästä topikkia olevan vielä ja aattelin sellasen laitella esille, ihan siitä syystä, että olisi mielenkiintonen kuulla että minkälaisia kyseiset Minarellit on ja miten väki on niitä laitellu.

Eli keskutelua sylintereistä, kansista, männistä kytkimestä yms. viritys ja tekniikka toiminnan kannalta tärkeistä osista ja yhdistelmistä. Ja esim: mitkä sylkät parhaita ja millasella kannella ja niin eespäin.

Ja näitä kyseisiä Minarellin lootia on pyörinyt suomenmarkkinoilla seuraavissa mopoissa:

Helkama Raisu: P4E ja Raisu MM:missä on ollu P4SF
Helkama Raisu CR: P4R
Helkama Ässä: P4R
Helkama AX: RV4

Ja sitten RV4 koneita on ollu myös ulkomailla muistaakseni jossakin Aprilian härvelissä. Ja italian pojilla nuita koneita on ollu jos missäkin vempaimessa.

Nuihin koneisiin niirä viri sylkkiä on valmistanu monet nimet, kuten esim: Autisa, Airsal/Eurokit, Malossi, Zeta , Gilardoni yms yms.

Niin ja ihan sen takia nämä vanhemmat Minarellit otin tähän, kun muuten tämä topiikki tulis täyteen AM6 jätkien juttuja, ja niitä löytyy jo tarpeeksi. :lol:

Kirjootelkaahan.

EDIT: Katsoin aiheelliseksi lisätä P6 koneen tähän topikkiin sallituksi, on se vaan niin mielenkiintonen. :)
Viimeksi muokannut Regalityan päivämäärä 10.5.2009 20:46, muokattu yhteensä 1 kerran

9.5.2009 19:34

No kerta ei näy viestiä heti tulevan, niin kysynpä tässä, että mikä pytty on mielestänne paras ja miksi juuri se?

10.5.2009 8:47

Jaa-a ,paha sanoa, ehkä paras milla olen ajanut on 73cc jpc-autisa, pitäisi nyt kone kasailla uudelleen ja kattoa että mitä laittaa kiinni, himottaisi kyllä laittaa gilardoni mutta mäntä jää ykk noin .........3mm, jotenka ei viitti turhaan sitä raiskata kiinni laittamalla, jotenka varmaan laitan kiinni taas sen 73cc:n.

Tässä voi muuten kestää hiukan , mutta sittenkun saadaan topikki vauhtiiin niin kyllä se siitä :D

10.5.2009 11:07

Nääh, noista omista 70 kymppisistä läpiskä oli parhain sen väännön takia....

10.5.2009 11:16

waltteri kirjoitti:Jaa-a ,paha sanoa, ehkä paras milla olen ajanut on 73cc jpc-autisa, pitäisi nyt kone kasailla uudelleen ja kattoa että mitä laittaa kiinni, himottaisi kyllä laittaa gilardoni mutta mäntä jää ykk noin .........3mm, jotenka ei viitti turhaan sitä raiskata kiinni laittamalla, jotenka varmaan laitan kiinni taas sen 73cc:n.

Tässä voi muuten kestää hiukan , mutta sittenkun saadaan topikki vauhtiiin niin kyllä se siitä :D


Mitenkä se tuo Gilardonissa tuollee on tuo ykk homman kansa? Onko sulla Gilardonin oma mäntä siinä, luulisin että on? :eek:

Kyllähän tässä topikin kehittymisessä hetki menee, mutta hiljaa hyvä tulee. :lol:

10.5.2009 11:42

iskunpituus ymmärtääkseni liian lyhyt, koska eikös p6 koneessa ole 44mm ja p4rrässä 42mm?

E: Kohta pojat toinen sivu saa alkunsa!!!

10.5.2009 13:26

Jani Virta kirjoitti:iskunpituus ymmärtääkseni liian lyhyt, koska eikös p6 koneessa ole 44mm ja p4rrässä 42mm?

E: Kohta pojat toinen sivu saa alkunsa!!!


Jaa, siinäkös se homman juju olikin. Enpä tullu tuota ajatelleeksikaan. :nolo:

11.5.2009 12:03

Onkos näihin monenlaisia kytkimiä, tai muuta "kireempää" osaa (Kampuraa, kietaria) alakertaan, kestävyyteen vaikuttaen..

Entäpä sähköjä, miten on kärkiä saatavana, miten niitä voi parantaa, ja mitä sähköjä voi helposti modata kiinni, kärjettömistä puheenollen..

Muistaakseni oli derbin sähköjä joku modannut, aquankin..?


Itsellä kun löytyy kaksi moista mottia, niin olisi kiva saada vähän infoa. :P

11.5.2009 15:22

SellYourSoul.90 kirjoitti:Onkos näihin monenlaisia kytkimiä, tai muuta "kireempää" osaa (Kampuraa, kietaria) alakertaan, kestävyyteen vaikuttaen..

Entäpä sähköjä, miten on kärkiä saatavana, miten niitä voi parantaa, ja mitä sähköjä voi helposti modata kiinni, kärjettömistä puheenollen..

Muistaakseni oli derbin sähköjä joku modannut, aquankin..?


Itsellä kun löytyy kaksi moista mottia, niin olisi kiva saada vähän infoa. :P

Näihin käy kuulopuheiden perusteella ainakin AM6:n kietarit, ja kärjettömät sähköt saa Minarelli RV4 koneesta joka on aiankin Helkama Ax mopossa. Menevät suoraan ilman mitään muutoksia. Derbin sähköt sovitelevyllä kiinni niin onnistuu, mutta ei huomattavaa eroa Axun vakiosähköihin verrattuna.

11.5.2009 17:31

Keulii kirjoitti:
SellYourSoul.90 kirjoitti:Onkos näihin monenlaisia kytkimiä, tai muuta "kireempää" osaa (Kampuraa, kietaria) alakertaan, kestävyyteen vaikuttaen..

Entäpä sähköjä, miten on kärkiä saatavana, miten niitä voi parantaa, ja mitä sähköjä voi helposti modata kiinni, kärjettömistä puheenollen..

Muistaakseni oli derbin sähköjä joku modannut, aquankin..?


Itsellä kun löytyy kaksi moista mottia, niin olisi kiva saada vähän infoa. :P

Näihin käy kuulopuheiden perusteella ainakin AM6:n kietarit, ja kärjettömät sähköt saa Minarelli RV4 koneesta joka on aiankin Helkama Ax mopossa. Menevät suoraan ilman mitään muutoksia. Derbin sähköt sovitelevyllä kiinni niin onnistuu, mutta ei huomattavaa eroa Axun vakiosähköihin verrattuna.


Minäkin olen kuullut samaa AM6 kiertareista, mutta ennen kiertarin hankintaa kannattaa tarkistaa nuo mitat raisun kiertariin verrattuna.
Ja saahan nuita vahvistettuja kampiakseleita ja kiertokankia ihan kauapasta, ja raisuun passaa sama Autisan tekemä kiertokanki kuin AX:sässäki on sehän on selvää, mutta Autisa ei taida enää uutena tehä nuita. :itku:

Ja sähköjä passaa seuraavia ilman isoja muokkauksia: Helkama ax kärjettömät, vanhanmallin tiger aquan kärjettömät, muokkauksian kansa menee justiin nuo derbin ja samathan pyörii AM6 koneissa ja uudemmissa aquoissa. :)

12.5.2009 6:33

Ei niitä derbinkään sähköjä ihmeemmin tarvinnut muokata että saa kiinni. Minäkin olen kuullut noista am6 kiertokankien sopivuudesta, mutta ilmeisesti vain vanhemman am6 moottorin kiertari käy, koska uudemmassa mallissahan on isompi se alapäänlaakeri (ja tappi?)
Mutta saa tähän vahvistetulla alapäänlaakerilla varustettua kampiakselia,joka on myös shimmattu niin että laakeri ja kiertokanki pysyvät toisiinsa nähden liikkumattomina (ei ole siis niin paljon sivuttaisvälystä jja laakeri ei pääse uimaan niin paljoa) niin ja saa myös sitten erikseen pelkän vahvistetun kiertokangen.

12.5.2009 15:33

waltteri kirjoitti:Ei niitä derbinkään sähköjä ihmeemmin tarvinnut muokata että saa kiinni. Minäkin olen kuullut noista am6 kiertokankien sopivuudesta, mutta ilmeisesti vain vanhemman am6 moottorin kiertari käy, koska uudemmassa mallissahan on isompi se alapäänlaakeri (ja tappi?)
Mutta saa tähän vahvistetulla alapäänlaakerilla varustettua kampiakselia,joka on myös shimmattu niin että laakeri ja kiertokanki pysyvät toisiinsa nähden liikkumattomina (ei ole siis niin paljon sivuttaisvälystä jja laakeri ei pääse uimaan niin paljoa) niin ja saa myös sitten erikseen pelkän vahvistetun kiertokangen.


Mitä muokkauksia nää teit niihin sähköihin? Viilasitko pitemmiksi niitä aukkoja joilla se aluslevy kiinnitetään koneesee?

13.5.2009 18:25

waltteri kirjoitti:ilmeisesti vain vanhemman am6 moottorin kiertari käy, koska uudemmassa mallissahan on isompi se alapäänlaakeri (ja tappi?)

ainaki mun tiedon mukaan vanhemmassa minarellin koneessa on isompi kk alapään laakeri.

13.5.2009 18:41

Lisätkää tähän vielä Helkama Kaverin moottori Minarelli V1A-KS :)

13.5.2009 19:05

Miksi muistaisin lukeneeni että isompi alapäänlaakeri tuli parannuksena jossain 03-tienoilla, koska pienemmät eivät oikein tykänneet kestää.
xps_sm kirjoitti:
waltteri kirjoitti:ilmeisesti vain vanhemman am6 moottorin kiertari käy, koska uudemmassa mallissahan on isompi se alapäänlaakeri (ja tappi?)

ainaki mun tiedon mukaan vanhemmassa minarellin koneessa on isompi kk alapään laakeri.