Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

16.6.2009 11:56

Pappis79 näyttää ymmärtäneen mitä tarkoitin.eli ei ole merkitystä onko 1 vai 100 vaihdetta jos ajatellaan puhtaasti huippunopeutta.

Voimahan aina käytännössä ratkaisee.

16.6.2009 12:02

Eikä ratkaise, jos sitä voimaa ei saa käytettyä. Tehdään piikikäs kone 4 ja 6 vaihteisena (viimeisen vaihteen loppuvälitys sama) samoilla tehoilla, sitten pikkuhiljaa pidennetään välejä ja lopulta 6-vaihteinen kulkee kovempaa. Vai onkos jotain mitä en tajunnu?

16.6.2009 12:03

No sä ilmeisesti vaan yrität päteä tai olet muuten vaan tyhmä.

Eipä sille mitään voi jos ei aina leikkaa...

16.6.2009 14:36

KonZa^^ kirjoitti:Eikä ratkaise, jos sitä voimaa ei saa käytettyä. Tehdään piikikäs kone 4 ja 6 vaihteisena (viimeisen vaihteen loppuvälitys sama) samoilla tehoilla, sitten pikkuhiljaa pidennetään välejä ja lopulta 6-vaihteinen kulkee kovempaa. Vai onkos jotain mitä en tajunnu?


Tarkoitin juurikin tätä, luepas Tanteri kirjoitukseni uudestaan huolella läpi ja mieti sitten mitä sillä haen.

16.6.2009 14:40

Tanteri kirjoitti:Yksinkertaistetaan vielä vähän sitä, mitä ajan takaa.

Eli: huippunopeuden kannalta vaihteilla ei ole mitään merkitystä.Otetaan esimerkiksi vaikka vanha tunturin vaihteeton mamma -polkupyörä ja joku shimanon 10 vaihteinen fillari.yhtä lujaa pääset niin mammapyörällä kuin shimanollakin jos vaan jaksat polkea.

kaikille nyt varmaan vihdoiun selvisi mitä tarkoitin?

"oikeassa" elämässä asia tietysti on toisin,varsinkin mopojen suhteen.


Sen verran täytyy vielä kommentoida, nyt tajuan mitä ajoit takaa. Varsinkin mopojen suhteen joo pienen vääntömomentin vuoksi varsinkin 2-tahtisissa tappajamopoissa. Ihan fiksu pointti kyllä silleensä, ettei sillä tuolta kannalta ajateltuna oo mitään merkitystä monta niitä vaihteita on. Mutta kyllähän sillä käytännössä varsinkin viritetyistä puhuttaessa on merkitystä. Mutta jos vaan vääntöä saataisiin luku X jolla saataaisiin mopo kulkeen lujaa vaihteistolla millä tahansa olisi huippunopeus teoriassa aina sama. Se on vaa eri asia kestäiskö kone miten hyvin. :lol:

16.6.2009 16:12

Aika yksinkertainen on teoriasi jos vaihteisto ei vaikuta millään tavalla huippuihin...

16.6.2009 17:59

Vähän kuin auton turbottaminen - pienemmillä kierroksilla päästään samoihin tehoihin kuin suuremmalla vaparikoneella. Eli itse ymmärsin että tuo vaihteistoteoria perustuu juurikin maksimikierrosten huomioimisen poisjättämiseen, vinguttamalla päästään lujaa..? ;)

16.6.2009 18:09

KonZa^^ kirjoitti:Aika yksinkertainen on teoriasi jos vaihteisto ei vaikuta millään tavalla huippuihin...


Eihän se sinällään vaikuta mitään , koska tietyllä ilmanvastuksella tietyn nopeuden] pitämiseen ja saavuttamiseen vaaditaan tietty määrä tehoa, oli vaihteita kuinka paljon tahansa. Vaihteet astuu kuvaan siinä vaiheessa kun pitää yrittää saada kelattua vauhti sinne huippunopeuteen. Itsestäänselväähän pitäisi olla, että se on helpompaa toteuttaa, jos vaihteita on käytettävissä 10 jos verrataan siihen että niitä olisi käytettävissä 1.

Tämänhän voi testata esimerkiksi jollain kohtuuhyväkulkuisella kaksitahtisella (josta on mahdollisesti kytketty pa-säädin pois päältä, ylä-asentoon, se korostaa efektiä): Hiljaisella nopeudella nakkelee isoimman vaihteen silmään jolloin leikitään yksivaihteista laatikkoa ja lähdetään siitä sitten koettamaan miten menopeli kiihtyy. Voi olla melko tuskaa siinä tehokuopan kohdalla... tai ainakin näsärillä noin tehtäessä ON tuskaa. En muista miten näsärillä käy loppupeleissä kun tuon tekee, vaikka vakio NSR on todella laimea jos verrataan edes piikkisiin crosseihin. :)

Elikkäs jos alakierrostehoja (alavääntöjä..?) on tarpeeksi, ei ole mitään ongelmaa saada samat huiput sillä yhdellä vaihteella kuin jos olisi laatikkokaupalla vaihteita. Sitä alajenkatehoa on kuitenkin tarpeeksi melko harvoin :)

16.6.2009 18:13

mick79 kirjoitti:
Nyt siis keskustelemme "tappajamopoista", näistä legendoista, jotka kulkivat hirveitä nopeuksia verrattuna vastaaviin mopoihin.
- KonZa^^

Ehkä vähän ot, mutta osa näistä legendaarisista essonbaari-puheiden vermeistä oli todellisuudessa jollain muulla, kuin moponkoneilla varustettuja ja se voisi tuoda niihin kulkupuolen juttuihin sitä uskottavuuspohjaakin. Ainakin osittain. Joten.. riittäiskö tämä "tappajamopon" määritelmään sanan kirjaimellisessa merkityksessä?
http://i46.photobucket.com/albums/f148/ ... 1238599782

16.6.2009 18:45

Zone, tuolla pystyy vielä ajamaan - se ei ole tarpeeksi tappajamopo. :)

16.6.2009 18:48

Veli-Vihannes kirjoitti:Zone, tuolla pystyy vielä ajamaan - se ei ole tarpeeksi tappajamopo. :)

Oli tuosta joskus oikein ajovideokin, joten sikäli olet oikeassa. Tosin on sanottava, että aika tappomeininki ja pienoisia räpylöistä karkailua siinä videossa oli, vaikka nopeus nousi tuskin 50km/h suuremmaksi :P

16.6.2009 23:09

No siinä on kova peli! :) Tommosia kaikkien mopojen pitäs olla.

17.6.2009 12:19

IMO nuo "tappajamopo", jossa on 1000cc, tai isommat, koneet hitsattu rajusti muokattuihin vakiorunkoihin, on ihan tyhmiä tekeleitä. Tai onhan se mukavaa puuhailua, mutta ei mitenkään tekemisissä virityksen tai mopojen kanssa. Tyhmää.

17.6.2009 12:23

Muuten.. Kertoisko joku mitä "tappajamopo" oikein tarkoittaa ?

17.6.2009 12:56

Erkka kirjoitti:IMO nuo "tappajamopo", jossa on 1000cc, tai isommat, koneet hitsattu rajusti muokattuihin vakiorunkoihin, on ihan tyhmiä tekeleitä. Tai onhan se mukavaa puuhailua, mutta ei mitenkään tekemisissä virityksen tai mopojen kanssa. Tyhmää.
Ei muakaan innosta nuo moottorien vaihtamiset. Mopetissa pitää säilyttää ainakin alkuperäiset lohkot, jotta homma pysyy mun mielestä kiinnostavana. Mutta jokainen rakennelkoon oman makunsa mukaisia kulkineita. Jos joku haluaa kiinnittää mopoon vaikka Spitfiren Rolls-Royce Merlinin niin onko se sitten sen tyhmempää kuin vaikka viilata vakiopyttyä ja keskustella siitä tällä palstalla...

-Zone- kirjoitti:Muuten.. Kertoisko joku mitä "tappajamopo" oikein tarkoittaa ?
Tappajamopo lienee iltapäivälehtien, joissa tärkeintä ei ole sisältö vaan näyttävä otsikko tai lööppi, myynnin edistämiseksi loihdittu määritelmä mopolle, joka aiheuttaa kuljettajalleen sekä muille tielläliikkujille merkittävästi kohonneen riskin päästä hengestään. Se on sitten eri asia mitä kukakin tappajamopolla ymmärtää. Wikipediakaan ei tunne käsitettä, ehkä asialle pitäisi tehdä jotain... ;)