Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

15.1.2008 20:51

En kyl tajuu tost yhtää mitää..

15.1.2008 23:09

Ite oon laskenu boost bottlet bimotion ohjelmalla. Kätevämpi kuin toi excel taulukko. Täältä ainakin löytyy: http://thepiratebay.org/tor/3683831/Bimotion_ver._3.1.11

Tolla pystyy suunnittelemaan myös kaikkea muuta hyödyllistä kaksi-tahti moottoreihin liittyen.

PWmies kirjoitti:minkäs kokoinen pullo ja letku kannattaa laittaa ku on 60cc läpiskä ja 18mm lortto?
Tarvit vielä kierrosluvun, jolla boost bottle toimii.

15.1.2008 23:19

Äänen nopeuden laitat siihen speed of sound eli 340 ja sitten hose diameter laitat letkun halkaisijan.
Sitten niillä taulukoilla katot, mitkä arvot on sopivat...
Eli jos tiiät että tarviit tehoja 7500 RPM niin laitat siihen alimpaan rykelmään RPM kohalle että 7500 ja sitten volume (cc) kohtaan tulee sen putelin tilavuus kuutiosenttimetreinä eli 100cc on desi ja niin edelleen niin se kertoo että kuinka pitkä letku on oikeen mittanen.
Sitten kokeilet eri arvoja että saat itelles sopivia lukemia, mutta pidä se äänen nopeus samana.

Tämä oli hyvin epäselvä selostus, mutta toivon että siitä on apua.

Edit: Hose diameter = letkun halkaisija
hose lenght = letkun pituus
volume (cc) = pullon tilavuus
RPM = kierrosluku jolle tehoa tarvitaan

15.1.2008 23:29

Laaki kirjoitti:Äänen nopeuden laitat siihen speed of sound eli 340 ja sitten hose diameter laitat letkun halkaisijan.
Sitten niillä taulukoilla katot, mitkä arvot on sopivat...
Eli jos tiiät että tarviit tehoja 7500 RPM niin laitat siihen alimpaan rykelmään RPM kohalle että 7500 ja sitten volume (cc) kohtaan tulee sen putelin tilavuus kuutiosenttimetreinä eli 100cc on desi ja niin edelleen niin se kertoo että kuinka pitkä letku on oikeen mittanen.
Sitten kokeilet eri arvoja että saat itelles sopivia lukemia, mutta pidä se äänen nopeus samana.

Tämä oli hyvin epäselvä selostus, mutta toivon että siitä on apua.

Edit: Hose diameter = letkun halkaisija
hose lenght = letkun pituus
volume (cc) = pullon tilavuus
RPM = kierrosluku jolle tehoa tarvitaan


Ja tuo letkun halkaisija tietenkin tarkoittaa letkun Sisähalkaisijaa.

17.1.2008 16:47

eikos sen imukaulaan tehtävän reiän pidä olla samankokoinen kuin letku?

17.1.2008 19:07

PWmies kirjoitti:eikos sen imukaulaan tehtävän reiän pidä olla samankokoinen kuin letku?


Tottakai.

17.1.2008 19:25

Minkäs laista letkua se pitäisi olla?

17.1.2008 19:29

Käytä nyt hyvä mies aivoja. Normaalia letkua. Ei sen mitään kisakireeksi tuunattua hyyperyypersilikoniletkua tarvii olla.

Miten joku voi kysyä noin monta eri kysymystä yksinkertaisen pullon teossa?

17.1.2008 19:34

Betaversio kirjoitti:Käytä nyt hyvä mies aivoja. Normaalia letkua. Ei sen mitään kisakireeksi tuunattua hyyperyypersilikoniletkua tarvii olla.

Miten joku voi kysyä noin monta eri kysymystä yksinkertaisen pullon teossa?


Tai kyllähä sitä voi, mutta jos ne yhteen viestiin laittais...

Normaalii bensaletkua perkele, sisämitta jtn 6mm

17.1.2008 19:45

-
Viimeksi muokannut Jormis10 päivämäärä 9.12.2012 15:10, muokattu yhteensä 1 kerran

17.1.2008 19:50

Imukanavaan.

Taas kerran, tiittasen kirjassa on juttua tästä.
http://viritetty.com/2t/kamaa/Pdf/Tiitt ... ikirja.pdf

17.1.2008 20:13

Vielä semmonen tarkennus tuli mieleen että ei se seos oikeasti imeydy sinne pulloon tai kierrä siellä, vaan varsin vaikeasti selitettävällä tavalla resonoi. Taisi Aramid jo kertoakin, mutta piti hieman selventää.

Tuohan vaikuttaa samalla tavalla kuin imukaulan pidennys, eikö?

17.1.2008 20:17

Jep, se seos ei kierrä sitä kautta, vaan kun imun/läppien ollessa auki paine pienenee pullossa. Sitten läpät sulkeutuu ja pulloon alkaa keräytyä seosta.
Seosta menee sinne pulloon hieman enemmän, kuin mikä on ulkoilman paine seoksen hitausvoimien takia. Kun seos on pysähdyksissä ja lähtee virtaamaan takaisin kaasuttimelle päin, aukeaa läpät, ja bottlesta virtaa seosta kampikammioon, vaikuttaen isomman kaasuttimen tavoin. Boostbottle estää myös seoksen tuplarikastumisen, mutta se onkin jo hieman vaikeasti selitettävä juttu.

23.2.2008 0:23

jos jotain oon ymmärtäny, ni meneekö boost bottlen letku kaasarin ja sylinterin väliin, eli imukaulaan?ja sit se itse pullo kiinnitetää johonki sen yläpuolelle?

23.2.2008 0:31

jep imukaulaan tulee kiinni ja pullo siihen päälle eli ihan oikeen oot tajunnu :D