Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

18.1.2010 20:48

Masaissa huomas kyllä eron ilman buustbuttlea tai sen kanssa. Tekasin pullon jostakin SantaMarian Taco Sauce lasipurkista (oli muutes vahvimmasta päästä) ja letku oli n. 15cm, sisähalkaisija tais olla 6mm. Niin kuin sanoin pelasi hyvin. Masaissa oli kyllä 74cc, 20mm kaasari, plus muita hilppeitä.
Eron huomasi perstuntumalla eniten kiihdytyksissä.

19.1.2010 16:51

Eihän boostbottlen pitänyt toimia nelitahissa? Vai toimiiko?
Enmity kirjoitti:Masaissa huomas kyllä eron ilman buustbuttlea tai sen kanssa. Tekasin pullon jostakin SantaMarian Taco Sauce lasipurkista (oli muutes vahvimmasta päästä) ja letku oli n. 15cm, sisähalkaisija tais olla 6mm. Niin kuin sanoin pelasi hyvin. Masaissa oli kyllä 74cc, 20mm kaasari, plus muita hilppeitä.
Eron huomasi perstuntumalla eniten kiihdytyksissä.

19.1.2010 17:37

_Sylin_teri_ kirjoitti:Eihän boostbottlen pitänyt toimia nelitahissa? Vai toimiiko?
Enmity kirjoitti:Masaissa huomas kyllä eron ilman buustbuttlea tai sen kanssa. Tekasin pullon jostakin SantaMarian Taco Sauce lasipurkista (oli muutes vahvimmasta päästä) ja letku oli n. 15cm, sisähalkaisija tais olla 6mm. Niin kuin sanoin pelasi hyvin. Masaissa oli kyllä 74cc, 20mm kaasari, plus muita hilppeitä.
Eron huomasi perstuntumalla eniten kiihdytyksissä.



Miksi ei? Minä luulin, että juuri niissä ainakin toimii? Imuperiaatteella ei kuitenkaan ole suurta eroa.

19.1.2010 18:59

Enmity kirjoitti:
_Sylin_teri_ kirjoitti:Eihän boostbottlen pitänyt toimia nelitahissa? Vai toimiiko?
Enmity kirjoitti:Masaissa huomas kyllä eron ilman buustbuttlea tai sen kanssa. Tekasin pullon jostakin SantaMarian Taco Sauce lasipurkista (oli muutes vahvimmasta päästä) ja letku oli n. 15cm, sisähalkaisija tais olla 6mm. Niin kuin sanoin pelasi hyvin. Masaissa oli kyllä 74cc, 20mm kaasari, plus muita hilppeitä.
Eron huomasi perstuntumalla eniten kiihdytyksissä.



Miksi ei? Minä luulin, että juuri niissä ainakin toimii? Imuperiaatteella ei kuitenkaan ole suurta eroa.

Semmonen käsitys mulle oli tullut :s Kai se sitten toimii...

19.1.2010 22:51

Taas aihe mistä olen ihan pihalla, ja siksi kysymys että onko tommosesta poosti potlesta jotain hyötyä läpättömässä moottorissa, vai voiko sitä edes semmoseen pistää?

19.1.2010 23:12

Slerpa_ kirjoitti:Taas aihe mistä olen ihan pihalla, ja siksi kysymys että onko tommosesta poosti potlesta jotain hyötyä läpättömässä moottorissa, vai voiko sitä edes semmoseen pistää?


Periaatteessahan pitäisi toimia ihan samanlailla. Läpättömässä mäntä menee ylös ja avaa imuaukon, jolloin seokset menevät kampikammioon, jolloin se samalla imaisee boost bottlestakin kamat. Mäntä menee alas ja sulkee aukon, boost bottleen jäänyt alipaine imaisee taas lisää bensaseosta. Ja taas uudestaan.

Tuolleenhan se menee, eikö? Onko siinä valiä, onko 4T, läpätön vai läpällinen? Jokuhan siellä aina sulkee aukkoa.

19.1.2010 23:13

Täytyykin alkaa suunnittelemaan tunturiin tommosta. Pitäisi vaan tietoa löytää jostain paremmin kuin ton motot.netin tietopankista jossa tietoa on tästä aiheesta suhteellisen vähän...

20.1.2010 0:07

Slerpa_ kirjoitti:Täytyykin alkaa suunnittelemaan tunturiin tommosta. Pitäisi vaan tietoa löytää jostain paremmin kuin ton motot.netin tietopankista jossa tietoa on tästä aiheesta suhteellisen vähän...


Eihän tuolla pullolla mitään älyttömästi tuntuvaa tehonlisäystä saa.. Mutta ei ole kallis tehdäkkään. ;)

20.1.2010 17:25

No ei mutta ihan mielenkiinnosta semmosen kyhäilisin.Mikä on muuten tämmöse pullon virallinen nimi?

20.1.2010 19:49

Slerpa_ kirjoitti:No ei mutta ihan mielenkiinnosta semmosen kyhäilisin.Mikä on muuten tämmöse pullon virallinen nimi?


Eiköhän se tuo Boost bottle ole. En mä nyt sen virallisempaa tiedä. :roll:

E: Taino englannin kielellä puhutaan "resonator", eli "resonaattori".
E2: Ja Tiittasen käsikirjassa mainitaan "Helmholzin resonaattori".
Viimeksi muokannut Enmity päivämäärä 20.1.2010 20:01, muokattu yhteensä 1 kerran

20.1.2010 19:56

Joo. Aattelin vaan että toi boostbottlevoisi olla jonkun valmistajan keksimä nimi.

mulla oli

3.2.2010 16:41

eli mulla oli toi tnt racing boostbotlle tollasessa mbk x-limit03 jos oli kiihytys välit ja metran putki niin kyllä toi kiihtyvyyttä ihan kivasti mutta huippuja se nosti 2km/h et jos on muutenkin kiihtyvä peli niin kyl se tuo lisää mopoonkin.

3.2.2010 16:46

Täytyy tutustua tohon boostbottleen tarkemmin, ja jos tohon läppäpoliniin sen panisi.

Parantaako tämä pullo siis hyötysuhdetta, vai sitä että mopoon saadaan tungettua lisää pensaa palamaan?

3.2.2010 17:52

Slerpa_ kirjoitti:Täytyy tutustua tohon boostbottleen tarkemmin, ja jos tohon läppäpoliniin sen panisi.

Parantaako tämä pullo siis hyötysuhdetta, vai sitä että mopoon saadaan tungettua lisää pensaa palamaan?


Enemmän hyötyä. Eihän se sen enempää bensaa sinne tunge. Moottori vaan saa imastua bensasumua pullosta nopeammin kuin kaasarista. Auttaa näin kaasun reagointiin ja näin ollen hivenen kiihtyvyyteen.
Jos ajattelee vaikka yksinkertaisemmin silleen, että kun mäntä on imaissut bensaseoksen ensin pullosta ja sitten kaasarista. Sitten mäntä tai läpät tai venttiili sulkee kanavan ja pulloon jää alipaine imun voimasta, pullo imaisee taas siinä ajassa kun mäntä tai läpät tai venttiili on sulkenut imukanavan lisää bensaseosta imukanavasta.
Sitten mäntä tai läpät tai venttiili aukeaa ja taas se saa nopeammin bensaseoksen pullosta kuin kaasarista.

Tottakai tämä taas auttaa kaasun reagointiin, kun bensa pääsee nopeammin pyttyyn. Ja virtaus pullossa on aika nopeaa. Paksumpi letku, letkun pituus ja pullon koolla on merkitystä. Yleensä mahdollisimman paksu letku tietenkin virtaa nopeammin kuin ohut.

^^tämä on minun käsitys asiasta.

Tuolla asia on selitetty vähän eritavalla. :nolo:
Noh minuna juttu aika lähellä totuutta..

3.2.2010 18:30

Tuli tuossa mietittyä että onko mitään vaikutusta jos BB on lähempänä tai kauempana läppiä?