Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

27.4.2009 19:54

Tekeekö sitten noilla malossin ja stage 6 pulloilla mitän?? :roll: Että saako noilla niitä samoja hyötyjä(kulutusta ja kaasuun vastaavuutta) kuin itse tehdyllä? Uusissa kelkoissa näkyy olevan noita BB pulloja.

27.4.2009 20:02

Juakko kirjoitti:Tekeekö sitten noilla malossin ja stage 6 pulloilla mitän?? :roll: Että saako noilla niitä samoja hyötyjä(kulutusta ja kaasuun vastaavuutta) kuin itse tehdyllä? Uusissa kelkoissa näkyy olevan noita BB pulloja.

No eihän nuo valmiit Bottlet ole juuri sun koneelles mitoitettuja, joten ei niillä saa semmoista hyötyä kuin itse mitoitetulla ja tehdyllä.

27.4.2009 20:44

Kannattaa huomata, että termi "itse mitoitettu" ei ole synonyymi termille "hyvin mitoitettu". Ne laskurit kun ei välttämättä pidä aina paikkaansa ja yhtä useesti kusee ne luvut mitä sinne laskuriin laittaa. Noh, kokeilemalla pääsee osittain tästäkin ongelmasta. :)

27.4.2009 20:49

Hämäläinen. kirjoitti:
Juakko kirjoitti:Tekeekö sitten noilla malossin ja stage 6 pulloilla mitän?? :roll: Että saako noilla niitä samoja hyötyjä(kulutusta ja kaasuun vastaavuutta) kuin itse tehdyllä? Uusissa kelkoissa näkyy olevan noita BB pulloja.

No eihän nuo valmiit Bottlet ole juuri sun koneelles mitoitettuja, joten ei niillä saa semmoista hyötyä kuin itse mitoitetulla ja tehdyllä.



Kannattaa tehä ite, mutta kai tuo stage6 vois kans olla ihan hyvä ja hämmästystä kummastusta tulee ku kaikki ihmettele että mikä pullo toi on :DD

27.4.2009 22:08

Jotkut tyypit tuli mun mopolle ja kysy

Tyypit:"mikä toi on"
minä:"se on boostbottle"
tyypit:"heh mikä booauspullo"
minä:"BOOSTBOTTLE"
tyypit:"sää saat sen booaamaan ku säädät kaasarin vituilleen"
minä:"heh"

ei oikeen kukaan tiedä mikä toi on!

3.5.2009 18:57

Oisko tommosest boostbottlest mitää hyötyy vakio derbiin? Ja onkos tommone vaikee asentaa?

3.5.2009 19:21

metko kirjoitti:Oisko tommosest boostbottlest mitää hyötyy vakio derbiin? Ja onkos tommone vaikee asentaa?

Ei taida hirvittävästi tehdä.

26.5.2009 21:43

Onko kenelläkään noussu huippunopeus tai kiihtyvyys tommosella? joskus piti ite ostaa mut jätin sitte välii.

26.5.2009 22:15

Samu_93 kirjoitti:Onko kenelläkään noussu huippunopeus tai kiihtyvyys tommosella? joskus piti ite ostaa mut jätin sitte välii.

Aloitetaan siitä että valmiit stage6 boost-bottlet ovat täyttä paskaa. Boostbottle kannattaa mitoittaa ja valmistaa itse, yksinkertaisia rakentaa ja saat tehoalueen minne haluat. Huippunopeutta se saattaa nostaa jos mitoitat kierrosalueen korkealle ylös, yleensä näillä saa esim. tehokuoppia tasoiteltua.

27.5.2009 21:48

joo no senhän vois mitottaa sitten jonnekkin 5000 paikkeille derbissä turbokitin kanssa, jos vaikka jaksais mennä ees vähän piikin alapuolella. mistäs sen ohjelman löyskään miten saadaan laskettua hyvät letkun pituudet jne?

27.5.2009 23:17

Samu_93 kirjoitti:joo no senhän vois mitottaa sitten jonnekkin 5000 paikkeille derbissä turbokitin kanssa, jos vaikka jaksais mennä ees vähän piikin alapuolella. mistäs sen ohjelman löyskään miten saadaan laskettua hyvät letkun pituudet jne?

http://viritetty.com/filuarkisto.php
tuolta etit.

E: mä oon kuullu että boostbottle auttaa vain kiihtyvyyteen, mille kierrosalueelle se on mitoitettu. vastaa kaasuun nopeammin.

27.5.2009 23:28

xxn0lifexx kirjoitti:
Samu_93 kirjoitti:joo no senhän vois mitottaa sitten jonnekkin 5000 paikkeille derbissä turbokitin kanssa, jos vaikka jaksais mennä ees vähän piikin alapuolella. mistäs sen ohjelman löyskään miten saadaan laskettua hyvät letkun pituudet jne?

http://viritetty.com/filuarkisto.php
tuolta etit.

E: mä oon kuullu että boostbottle auttaa vain kiihtyvyyteen, mille kierrosalueelle se on mitoitettu. vastaa kaasuun nopeammin.

Mitoitetulla tehoalueella aiheuttaa juuri oikeanlaista värähtelyä joka saa kampikammioon pakkautumaan normaalia enemmän seosta, näin tiivistettynä muistan lukeneeni. Lisää vääntöä tehoalueella, eli kiihtyvyyttä. Huippunopeuttahan tuolla saattaa saada, jos kone ei ihan loppuun asti jaksa vääntää ja mitoittaa tämän korjaamaan tehokuoppaa ihan kierrosalueen lopussa, kiertää sitten loppuun asti. Muistaisin, että tehoalue näissähän on aika kapea, joten parhaiten sopii tehokuoppien tasoittamiseksi.

27.5.2009 23:45

resonaattorihan se on. ;)

28.5.2009 0:02

koska tuohan on resonaattori niin onkos mahollista että boostbottleen olisi ylätaajuuksia? eli ominaisvärähtelytaajuus, se taajuus jolla bottle on mitoitettu ja toimii parhaiten. ensimmäinen ylävärähtelytaajuus, jolloin taajuus olisi 2 kertainen boostbottlen omaan. siinä ajassa kun mopo kiertää 2 kierrosta, boostbottlen läpi ehtisi vain 1 seos, eli se vaikuttaisi joka toisella sykäyksellä. tehon lisäys ei siis olisi tuplat heikompi mutta olisko se ees mahdollista?

tämä siis onnistuu ylös-alas värähtelevällä vibraattorilla ja pinkeeksi vedetyllä narulla, tästä läpi. ominaistaajuus tälle narulle on samanlainen kuin kitaran kieltä näpäyttäisi, siihen muodostuu 1 kupu. ensimmäinen ylätaajuus, kun taajuus on ominaistaajuutta kaksinkertainen, naruun syntyy keskelle 1 solmukohta ja sivuille 2 kupua.

tämä toimii kiristetyllä narulla, mutta entä nesteillä joita ohjaa paineaallot?

28.5.2009 20:50

xxn0lifexx kirjoitti:...mutta entä nesteillä joita ohjaa paineaallot?

Moottorissa ; Kaasuilla. Ei nesteillä. Noh, joo.. Mutta siis kyseessä on värähtelyt paineessa, kuten sen kitarankielenkin kohdalla. Joko sitten ihan normaalissa ilmanpaineessa tai sitten sitä suuremmassa tai pienemmässä. Muutoksia kummiskin. Sitähän se akustiikkakin loppupeleissä vain on, teki se kieli sitten fyysisesti millaisia liikkeitä tahansa. Omasta mielestä tilavuudeltaan säädettävä B.B olisi ihan kokeilemisen arvoinen asia. Toteutushan ei edes kovin kummoinen ongelma olisikaan.

En nyt tarkoita mitään macia vai mitä vit**ja ne huuhaat nyt oli, jotka hyödyntää liikkeeseen juuri sitä seoksen liike-energiaa, jota tulisikin hyödyntää muuhun käyttöön, vaan esim askemoottorilla toimivana ja kierrosluvun ohjaamana. Eihän senkään vaatima energia tietty ilmaiseksi tule, mutta jos siihen muutama watti kuluu, ei tuo kampiakselin päässä pahemmin näy, kun pelkkä etupolttimokin haukkaa jo kymmeniä watteja yksistään. Ei ole itse tuota tullut testailtua, mutta sitä on tullut usein mietittyä. Kiinteän säiliön ongelma tahtoo olla se että kun se toimii hyvin yhdellä kierrosalueella, tahtoo se toimia haittaavasti taas toisella kierrosalueella. Muuttuva tilavuus saattaisi olla siten parempi. Tai sitten ei niin paljon että ne hyödyt kattaisi kaiken sen mitä se toteutus vaatii. Kokeilu dynossa varmaan vastaisi siihen kysymykseen. .. Ainakin siis yhden moottorikonstruktion osalta.

Sellaistakin tuli tuossa kerran mietittyä, että jos hyödyntäisi vanhaa ideaa nimeltään huuhtelumäntä, jota esim DKW käytti aikoinaan. Siinä vain hyödyntäisi vielä huuhtelumännän toisen puolen tilavuutta b.b.:n tapaan yhdistämällä se imukanavaan kaasarin ja läppien väliin (läppäohjattu kone tietenkin). Eli kun normi ja huuhtelumäntä puristaa kampikammion seosta, imee huuhtelumännän toinen puoli seosta kaasarilta ja kun kampikammion tilavuus taas kasvaa normin ja huuhtelumännän liikkeestä johtuen, työntää huuhtelumäntä sen toiselta puolen seosta imukanavaan takaisin. Tuokin ajatus joko toimisi tai sitten ei :P