Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

28.11.2008 17:17

Ei, yksi boost bottle oikein mitoitettuna on "tehokkain".

29.11.2008 20:33

perjaatteessahan niitä voi olla vaikka kymmenen jos kaikkien kymmenen on mitat ovat samat kun yhden OKEIN mitoitetun bottlen mukaan :P

29.11.2008 21:20

ei voi. Jaetusta kanavasta tulee aina enemmän hävikkiä kuin samanpinta-alaisesta yhdestä kanavasta.

11.12.2008 21:14

;) Täällä kun on kinasteltu että toimiiko vaiko eikö toimi niin ainakin mun piikkisessä vehkeessä toimii, joten kyllä sen pitäis myös pienemmässäki toimia. Ja sitte siitä että onko järkee mitoittaa sitä siihen tehopiikin kohdalle - ei ole koska pyörästä tulee vaan v**tumaisempi ajettava kun tehokuoppa on aikaisempaan verrattuna suhteessa vieläkin isompi. Mä suosittelen kyllä pulloo kuoppaan koska silloin kuoppa loivenee ja tehot saadaan tasaisemmalta alueelta, eli ei nyvi :D.

13.12.2008 19:15

aapelih kirjoitti:;) Täällä kun on kinasteltu että toimiiko vaiko eikö toimi niin ainakin mun piikkisessä vehkeessä toimii, joten kyllä sen pitäis myös pienemmässäki toimia. Ja sitte siitä että onko järkee mitoittaa sitä siihen tehopiikin kohdalle - ei ole koska pyörästä tulee vaan v**tumaisempi ajettava kun tehokuoppa on aikaisempaan verrattuna suhteessa vieläkin isompi. Mä suosittelen kyllä pulloo kuoppaan koska silloin kuoppa loivenee ja tehot saadaan tasaisemmalta alueelta, eli ei nyvi :D.
Enpä kyllä vaan jaksa uskoa että tollanen oikeesti auttais jotain... ennen ku joku Sarvi tms. sanoo jonkun kivan tieteellisen selityksen :D

14.12.2008 0:43

[antti92] kirjoitti:
aapelih kirjoitti:;) Täällä kun on kinasteltu että toimiiko vaiko eikö toimi niin ainakin mun piikkisessä vehkeessä toimii, joten kyllä sen pitäis myös pienemmässäki toimia. Ja sitte siitä että onko järkee mitoittaa sitä siihen tehopiikin kohdalle - ei ole koska pyörästä tulee vaan v**tumaisempi ajettava kun tehokuoppa on aikaisempaan verrattuna suhteessa vieläkin isompi. Mä suosittelen kyllä pulloo kuoppaan koska silloin kuoppa loivenee ja tehot saadaan tasaisemmalta alueelta, eli ei nyvi :D.
Enpä kyllä vaan jaksa uskoa että tollanen oikeesti auttais jotain... ennen ku joku Sarvi tms. sanoo jonkun kivan tieteellisen selityksen :D


Kyllähän Yamaha on käyttänyt noita BB:eja jo pitkäänkin, kuulemma sanoivat että tehoalue tasaantuu ja kulutustakin ollaan saatu pienemmäksi..

Ja eivät kai ne turhaan sellasia sinne laittais? :P

15.12.2008 17:26

Onkos sillä mitään väliä kuinka iso pullo on kunhan se ylittää sylinterin tilavuuden, ja sillä että kuinka paljon letkun paksuus eroaa luistin halkaisiasta tietyllä kierros alueella, kunhan se letku on suurempi?

Tietenkin sillon kun kaikki mitat on laskettu oikeiksi kierros alueelle, kiitän etukäteen.

15.12.2008 20:05

Niso2 kirjoitti:Onkos sillä mitään väliä kuinka iso pullo on kunhan se ylittää sylinterin tilavuuden, ja sillä että kuinka paljon letkun paksuus eroaa luistin halkaisiasta tietyllä kierros alueella, kunhan se letku on suurempi?

Tietenkin sillon kun kaikki mitat on laskettu oikeiksi kierros alueelle, kiitän etukäteen.


Kyllä on väliä kuinka iso pullo on, eikös sen pidä olla juuri 50cc, jos pytty on 50cc? Tästä en kyllä ole varma..
Ja Jos luisti nyt on derbin vakiokaasarissa n. 2 cm, niin letkun ei tod. tarvi olla niin paksu.
Ja tossa 21mm kaasarissa se luisti on joku 4cm, niin hulluhan saa olla jos siihen sen kokosen letkun alkaa liittämään :lol:
Joku n. 1cm paksu, mutta sehän riippuu ihan kaikesta, joten sitäkään en osaa sanoa :P

17.12.2008 22:20

jaa ku ite luin että on 2 ehtoo, pullon pitää olla isompi kun iskutilavuus ja letkun halkasija suurempi kun luistin avautuminen sillä kierros määrällä missä haluu bottlen toimivan. ja sit letkun pituudella ja pullon koolla pystyy sit säätämään sen sille kierros alueelle mihin haluu.
mut sit taas aattelin et oishan se nyt aika hassu jos se pullo ois joku 5L :D
Aattelin nyt 125cc näsäriin sellassen laittaa sellassesta uudesta kovasta battery pullosta se on n5,5dl.
Ja sit kaasarin koko on 28mm ni aattelin porata korkkiin jonku 24mm reijän ja letkun pituus 17cm.
Ja olis laskettu kierroksille 6750. Toimiskohan se noilla mitoilla?

18.12.2008 19:41

SellYourSoul.90 kirjoitti: Kyllähän Yamaha on käyttänyt noita BB:eja jo pitkäänkin, kuulemma sanoivat että tehoalue tasaantuu ja kulutustakin ollaan saatu pienemmäksi..

Ja eivät kai ne turhaan sellasia sinne laittais? :P
Eikös periaatteessa, kone käy laihalla sillon kun se imasee bottlesta ilmaa? Eli sillä saadaan parempi kaasuun vastaavuus(sellasta oon kuullu, että se paranee bottlen ansiosta) ja pienempi kulutus? Onko mitään järkeä tossakaan? :D

18.12.2008 20:39

[/quote] Eikös periaatteessa, kone käy laihalla sillon kun se imasee bottlesta ilmaa?:D[/quote]

Ei.

e. apua kvute ei toimi..

18.12.2008 20:42

Siis Boostbottlen periaate on se, että kun läpät aukeavat, seosta menee pullosta ja kaasarista. Tämän jälkeen pullossa on alipaine, ja se imaisee seosta kaasuttimesta sekä moottorista päin ennenkuin läpät ehtivät kokonaan sulkeutua. Tämä mottorista päin imaisu estää sen, että kertaalleen kaasarin tekemä seos ei palaa uudestaan sen läpi, vaan menee pulloon. Sitten kun pullo on täynnä seosta, ja läpät alkavat aueta, niin seosta tulee pullosta JA kaasarista, joka on tietenkin edullisempaa kuin pelkästä kaasarista. Boostbottle täten parantaa kaasuun vastaavuutta (enemmän kakkua nopeammin) ja nostaa sen mitoitusalueen tehoa. Se on vaan tietylle imusykäysten (kierrosten) perusteella viritetty resonaattori, ja kun tämä kierrosalue ylitetään tai alitetaan niin pullo ei resonoi ja jää pois käytöstä. (omin sanoin kerrottuna tiittasen kirjan asia) Kysykää lisää täällä, jos on kysyttävää. Vaikka ite sanonkin niin olen perehtynyt asiaan, en kai ite olisi tätä tehnyt jos en olisi varma :roll:.

18.12.2008 20:45

[antti92] päivämäärä Tänään 19:41:
Eikös periaatteessa, kone käy laihalla sillon kun se imasee bottlesta ilmaa? Eli sillä saadaan parempi kaasuun vastaavuus(sellasta oon kuullu, että se paranee bottlen ansiosta) ja pienempi kulutus? Onko mitään järkeä tossakaan? :D

Ei, koska pullossa ei ole pelkkää ilmaa vaan kaasarin tekemää seosta. Pullo on kaasarin jälkeen :D.

18.12.2008 21:40

Tiittanen kusee kyllä melko pahasti tuon osuuden, lienee pakolla pitäny löytää joku sitä tukeva teoria. Kuten pakoputkissakin, onhan se helpompi ymmärtää että siellä se kaasu liikkuis edestakaisin, mutta ei se nyt niin ole. Sehän on toki totta että se resonoi, olikohan se helmholtzin resonanssi jolla ne boost-bottlen salat aukenee.

18.12.2008 22:18

Import: millä perusteella kusee, ootko ite tutkinu asiaa kovin paljon. Mikä tossa muka mättää? Valista tyhmempiä :s