Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

2.6.2008 20:16

nigoo kirjoitti:olisiko heikko idea mitoittaa boost bottlen toimimaan juuri ennen tehopiikkiä, että tehopiikiksi olisi kakkua, vai polttaako mottori sen heti jo ennen piikkiä?
Jos haluaa vaikutuksia piikille niin sitten se mitoitetaan juuri sinne.

2.6.2008 20:19

Gougou kirjoitti:
nigoo kirjoitti:olisiko heikko idea mitoittaa boost bottlen toimimaan juuri ennen tehopiikkiä, että tehopiikiksi olisi kakkua, vai polttaako mottori sen heti jo ennen piikkiä?
Jos haluaa vaikutuksia piikille niin sitten se mitoitetaan juuri sinne.


Mutta yleensä nää mitotetaan sinne tehokuopan kohdille. :)

4.6.2008 12:15

kuinka niin? näillähän haetaan vääntöä! alakierroksille jonnekki ennen piikkiä.

4.6.2008 23:10

niinhän sellyoursoul juuri sanoi?

4.6.2008 23:14

Tehokuoppa on melko lailla alakierroksilla* Usein tehopiikin tuntumassa, mutta onhan siitä vielä pitkä matka tappikiekoille.

5.6.2008 7:28

Gougou kirjoitti:niinhän sellyoursoul juuri sanoi?


Niimpäniin, joku ei vain tajunnut, mitä tehokuoppa meinaa..

Googletin pari dynokäyrää, niissä humaa melko hyvin.

Tässä huomaa hyvin, tehokuoppa on 6850-8550rpm tuntumassa.
-> http://www.madmanengineering.com/cr80dyno.jpg

Ja tässäkin taas huomaa melko hyvin. 4000-6000rpm tuntumassa tehokuoppa.
-> http://www.sigmaperformance.com/dyno2-996bipbig.jpg

14.8.2008 20:40

itse rupesin väsäämään bottlea uudenmallin arpriliaan...
tos ois mittoja :

RPM = 6000,00
Hose Length (cm) = 11,11
Calculated Volume (cc) = 49,98

Volume (cc) = 49,98
Hose Length (cm) = 11,11
Calculated RPM = 6000,00

Volume (cc) = 49,98
RPM = 6000,00
Calculated Hose Length (cm) = 11,11

ja letkuha ois 5-6 mm, et tuliskos noist mitää?

Tietääkö kukaan miten sen tilavuuden(eli purkin) saa laskettuu että siitä tulisi se oikea koko vaikka matikalla...?

14.8.2008 22:31

Itse olen laskenut boost bottleja Bimotion ohjelmalla. Se suosittelee pullon tilavuudeksi 2,5-3,5 kertaa sylinterin tilavuus ja putken halkaisijaksi 35%-55% kaasuttimen halkaisijasta. Yhden boost bottlen olen tehnyt Cagivaan ja hyvin on toiminut.

14.8.2008 23:14

Tuosta voidaan tietysti keskustella kuinka todellinen tuo tehokuoppa on, ja jos onkin, niin mitä väliä sillä on? Ei noin pienikuutioisella koneella (CR 80) noilla kierroksilla juuri ajeta, joten ite mitoittaisin bottlen toimimaan jossain aivan muualla.

SellYourSoul.90 kirjoitti:Tässä huomaa hyvin, tehokuoppa on 6850-8550rpm tuntumassa.
-> http://www.madmanengineering.com/cr80dyno.jpg

17.8.2008 13:32

kunkas paljon tuolla letkulla on väliä pituus suunnassaan? ,tietysti se on osa koko säiliötä.

28.9.2008 16:27

Tolla aramidin kertomalla laskutavalla sain lasketuksi tälläisiä ehdokkaita derbille:

14mm kaasari, 50cc pytty:
Letkun halkaisija: 0,6cm, pullon tilavuus 1,5dl eli vaikka 5cm x 10cm

21mm kaasari 50cc pytty:
Letkun halkaisija: 1cm, pullon tilavuus 1,5dl eli sama 5cmx 10cm

21mm kaasari 73cc airsalin pytty:
Letkun halkaisija 1cm, pullon tilavuus 2,1dl, eli 7cm x 14cm

Ja olikos se niin, että mitä lyhempi letku, sitä parempi?
Niin että onkos tossa mitään järkeä? Viisaammat kertoo enemmän :lol:

29.9.2008 0:24

ja sitten seuraavaks katot sillä ohjelmalla tietyn pitusen letkun, jolla saat määrättyy kierrokset kohdilleen. Muutenhan nuo tais olla aika samoissa noiden Aramidin antamien ohjeiden kanssa.
Ite laskin 74cc pvseen 7000rpm kohille bb:n: Letkun paksuus 1cm, pituus 7,5cm ja pullon tilavuus reilu 2dl. Saa nyt nähä millanen vaikutus saadaan aikaan

30.9.2008 17:07

mx/enska puolellakin oli pientä keskustelua boostbottlesta

viewtopic.php?f=25&t=55605&st=0&sk=t&sd=a&start=1605

31.10.2008 23:41

Onko kukaan huomannu bb:ssä mitään eroa melkein vakiomopolle? Ajattelin stage6 tai tnt boostia. Lähinnä ulkonäön puolesta sellaista hakisin.

2.11.2008 21:47

Ei noista ole hyötyä mitään edes viritetylle.