Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Vannetopic

11.10.2011 17:31

Liuotinpesuaineella, bongaa tarjoustalosta tai vastaavasta esimerkiksi Korrekin liuotinpesuainetta. Tätä näin: http://www.korrek.fi/app/product/view/-/id/173
Tuota suihkitaan öljyisiin paikkoihin ja vanhalla tiskiharjalla hinkkaa sitä niin tulee putipuhtaaksi, lopuksi vielä vedellä huutelee kunnolla.

Re: Vannetopic

2.11.2011 21:48

Minkähän näkönen tämmönen olis mopon (x-limit -03) 18'' takavanteella ;) PIRELLI MT 16 GARACROSS 110/100-18 tai 120/90-18 --> http://www.mc-scatter.com/pirelli-garac ... 30992.html
Tai sitte samoina kokoina oleva METZELER UNICROSS --> http://www.mc-scatter.com/metzeler-unic ... 14871.html
ja kai nuo sopii tolle vanteelle ku nyt rengas koko on 110/80-18.

Re: Vannetopic

25.12.2011 18:08

Oisko kellää tietoo mitä tulis maksaa sm vanteiden elaksointi?

Re: Vannetopic

15.1.2012 15:51

Tuotaniini.

Tuosta Derbin ruoskasta tänään ajaessani hoksin seuraavaa:

Aluksi semmosen n. 100-300m rupes takarengas ääntään oudosti ja vähän tuntu siltä, että se rupes valskaan. No hiljennin vauhtia ja ihmettelin aikani. Seuraava ongelma olikin, että takajarrusta hävis paineet ja sitten alko niin helvetinmoinen rohina.. Mitä mahdollisesti menny paskaksi? Vehkeellä on ajettu 13tkm, joten laakerit väljenny ja iskeny kaiken ympäriltä paskaksi? Pitääkö alkaa vanne uusimaan? Jos se laakeripesäke on menny väljäksi, niin ei tietenkää sitä voi korjata. Käykö isommat laakerit?
Ajoin mopon kotio ja vein tutulle (Autolla toki), joka katsoo sitä, koska itsellä ei ole intressiä / edes taitoja alkaa tuommosta. Tosiaa vanne menee vaihtoon pahimmassa tapauksessa? Mikä voinu aiheuttaa edellä mainitun?

Maksimivauhti on jotain vähä reilu 30 km/h, mitä uskalsin ajaa.
Perkele.. :roll:

Re: Vannetopic

15.1.2012 15:56

Sanoisin, että takarenkaan laakerointi paskana nyt ihan täydellisesti, takarengas on vinossa joten jarrukaan ei nappaa mihinkään kiinni. Hyvällä tuurilla sinulla on jarru ihan ehjä, eli laakereiden vaihdolla selviät, huonolla jarrusatula ja/tai levy paskana. Veikkaan enemmän sitä hyvää tuuria, se on yleisempi että laakereiden hajotessa levy on vain niin vinossa (kun se koko keskiö on muutenkin), ettei satula nappaa siihen juuri mitenkään kiinni ja tuntuu kuin paineet olisi mennyt.

Ei auta kuin purkaa ja tarkistaa.

Re: Vannetopic

16.1.2012 21:40

Mitenkäs jos laakerit menee noin paskaks ajossa, niin uskaltaako sillä sitten enää ajaa kotio? Vai voiko mennä pahemmaks esim laakeripesä.

Re: Vannetopic

16.1.2012 22:03

En tiedä, mutta nyt on vika korjattu. Laakerit oli menny onnekseen ihan vituilleen. 15€ tuli maksaan kaikkinee, että on ajokunnossa. Ja kävin jo mutkan heittelemässä, tuntuu huilaavan paljon paremmin.

Re: Vannetopic

16.1.2012 22:45

Seppoman kirjoitti:Mitenkäs jos laakerit menee noin paskaks ajossa, niin uskaltaako sillä sitten enää ajaa kotio? Vai voiko mennä pahemmaks esim laakeripesä.

Itse en ajaisi. Yleensä jos pyörässä havaitaan jokin uhkaava vika, kuten renkaat alkaa väpättää tai kone rupeaa pitämään jotain outoja pahenevia ääniä, jo itsesuojeluvaisto useimmiten käskee lopettamaan ajamisen.

Yleensä sillä saa nimittäin paikat tuhottua vain pahemmin. Ei ole kymmenen tai kaksikymmentä pyörää, missä olen kiroillut kun jommankumman renkaan laakeripesät ovat umpiväljät. Monissa näkee jo pesään tulleita naarmuista, että sielä on laakeri leikannut ja väkisin pyörinyt ajaessa, joten ulkokehä lähtenyt pyörimään pesässä ja se on vähänkuin rälläkällä silottelisi sitä pesää. Noiden korjaus on myös inhottavaa hommaa, tosin ne menee metallimiehille ne puuhat kun laakeripesiä pitää uudelleenholkittaa.

Re: Vannetopic

21.1.2012 2:42

aamen, nimim. tänään takalaakerit vaihtanut.

Re: Vannetopic

4.2.2012 21:05

Moro.
Mulla olis yamaha dt, miten vanteet sais kiilotetua takaisin hohtoon?

Re: Vannetopic

4.2.2012 21:52

Jos vanteissa ei ole suurempia hapettumia tai muita naarmuja, niin puuvillarätillä Autosol Metal Polishia hankaat pintaan niin pitäis alkaa loistamaan. Jos taas on naarmuiset taikka hapettuneet niin 1000 hiomapaperilla ensin hionta ja sitten Autosolia.

Re: Vannetopic

7.2.2012 0:21

Joo tosiaan.

Mulla on tossa cpin smotot mitä olisin laittamassa kiinnes omaan ryziin (eli siis xps). Laakerit sain irti noista smotoista ja hieman epätarkan mittailun tuloksena laakereille sain mitat 20x40x10mm ja noissa oli kiinni vielä holkit, millä 15mm akseli sopi paikoilleen nätisti. XPS:n vakiolaakerit taasen ovat 12x32x10, eli 12mm akselilla ymmärtääkseni. 12x40x10mm laakeria ei googlen mukaan löydy, mutta 15x40x10mm löytyypi.

Miten siis toimia? Kauheasti ei näistä jutuista ole kokemusta, joten jos jollain on jonkinlainen idea/käytännön kokemusta smotojen sovituksesta, niin kuuntelen mielelläni neuvoja. Toinen on myös jarrulevyt, noissa cpi:n vanteissa on tollaset piparilevyt, edessä ja takana parikyt mm isommat kuin omat, tuleeko jarrujen kanssa isoja ongelmia, pitääkö säätää paljonkin?

Re: Vannetopic

7.2.2012 12:53

Noista jarrulevyistä sen verran ettei ryzin omat levyt mee noihin cpi:n vanteisiin kun niissä on erilaiset keskiöt

Re: Vannetopic

7.2.2012 21:38

Jees, senverran tajusin itsekkin.

Onnistuisko järkevimmin ostamalla ne 15mm akselin laakerit ja teettämällä holkit itse? Onko tässä pk-seudulla koneistamoa joka sen voisi hoitaa suht järkevällä hinnalla?

Re: Vannetopic

28.3.2012 23:23

Mulla ois rieju marathon ja aattelin maalata vanteet, niin voisko ruiskumaali pysyä? Ja väriehdotuksia valko kultaisen piikin vanteisiin ;) kiitos etukäteen vastanneille