Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

paljos kulkee

17.7.2010 19:16

Paljonko kulkis raisu jossa olis 50cc zeta, 2mm laskettu kansi, 15/52 välit, giannellin yleistehari ja 14 mm porattu dellorto sha?

18.7.2010 2:35

Itseäni on jäänyt kiinnostamaan kun aikoinaan kartingin sm kisoissa ajettiin iame parilla 100cc koneilla jotka kiersivät yli 20.000rpm.Olen jo kauan miettinyt mikä saa koneen kiertämään niin korkealle ja kun teho piikkikin tuli 16.000-19.000rpm.Kyseinen kone on ilma jäähdytteinen mäntä ohjattu jossa 4 huuhtelua ja luonnollisesti 2 osainen pako.
Koska ajoitukset olivat muistaakseni max 176 paolla ja imulla 164 joten ei nekään niin kauhean suuret olleet niin mikä koneen pakotti kiertämään niin paljon?

18.7.2010 12:02

Lyhyt iskunpituus?

18.7.2010 12:18

Lyhyt isku vain mahdollistaa sen kierrättämisen noinkin korkealle, se on pakoputki, joka sen "pakottaa" kiertämään.

18.7.2010 18:41

Iskun pituus oli 46mm ja putke vaikka kuin pidensi niin silläkään suurta vaikutusta ollut.
Sitä vain mietin jos joskus ihan huvi mielessä koittaa rakentaa tuollaisesta mopon koneesta (am6) ja koittaa kuin korkealle sen saa kiertämään ja kestämään. :)
Eli näin tarkemmin kun ajattelee niin iskusuhde on 0.87 joten toisaalta onhan se aika suuri että josko se syy olisi siinä? :D

31.7.2010 5:12

Oliskohan niin että, syy koviin kierroksiin löytyy polttoaine tankista. Meinaan jos niihin tankataan vähän pippurisempaa tavaraa.

3.8.2010 10:52

Ansta kirjoitti:Moro, mulla on PV:ssä tällänen 150km ajettu kokoonpano: 80cc Malossi, vähän laskettu uudenmallin kansi, 20mm PGBG+powerfilter ja sille Malossi-imukaula, + Giannelli. Kannessa on 1mm itsetehty tiiviste kompensoimassa puristuksia pienemmiksi, ja ei muuten vuoda 1mm tiivisteen kanssa kansi tippaakaan. Kone on muualtakin tiivis (pakoputki, imulaippa yms..)

Osasimpas.

IMO turhat rajut tiivisteet pois ja kunno paljealue ni malossin männätki kestää.

Itselläki oli aikoinaa pari mm laskettu vanhamalli kansi josta kaiversin vähä palotilaa isommaks sekä uudenamallin kansi ja massalla kasasin eikä ollut muita ongelmia.


E: vanhaa juttuu vastasin mutta anteeks jos en käy joka päivä täällä.

7.8.2010 21:23

Tässä illalla mietin diffuusoria, wikipedian kautta johkaannuin sivulle, jossa puhuttiin Venturi-ilmiöstä. Minulle tuttu ilmiö, mutta nyt sain tietää sen nimen. Mietin mitä hyötyä venturi-ilmiöstä voisi olla nyt esimerkiksi mopossa. Lopulta keksin ratkaisun, jonka avulla saataisiin toivottavasti lisää tehoja moottorista irti. Tavan jolla moottoriin menevän polttoaineen tai ilmansaannin (kumman tahansa voi soveltaa ideaani) määrää moottori. Oikeastaan sen kierrosnopeus.
Nyt ei ole aikaa kirjoitella, lähden nyt, mutta voin kertoa myöhemmin ideani perinpohjin. ;)

9.8.2010 16:09

banaani-racing kirjoitti:Oliskohan niin että, syy koviin kierroksiin löytyy polttoaine tankista. Meinaan jos niihin tankataan vähän pippurisempaa tavaraa.

yleensä 98 joskus tärkeisiin kisoihin ollaan ostettu v poveria eli 99.

10.8.2010 19:53

Mikähän olisi 70cc sylinterissä hyvä squish-välys? Jouduin korottamaan parilla alatiivisteellä sylinteriä että aukot aukeaa kokonaan, alkoikin kiertämään paremmin. Ala-väännöt ovat nyt vähän hukassa, ilmeisesti laskeneista puristuksista.

Onko tuohon jotain laskukaavaa vai onko ainoa tapa kokeilemalla ja perintötietona saatu tieto?

10.8.2010 22:35

No koita vaikka jotain 0.7-0.9 milliä niin ei se kauas nakkaa...

12.8.2010 14:38

Kiitosta paljon.

19.8.2010 8:02

Sylinteristä siivu ottamalla pitä lähteä hakemaan oikeaa välystä. Nyt kokeillessa alkoi kuulumaan naputusta, mielestäni ihan nakutusta.

Mittasin paljevälyksen, joka olikin 0,8mm. Kaasuttimen neulaa nostamalla pykälän ääni häipyä melkein kokonaan.

Tuntuu hurjalle että voisi olla noin pienestä kiinni. Vai voiko jothtua siitä että palotilavuus on liian pieni? Kanteen ja palotilaan ei ole koskettu.

Aika surkea on tuo sylinteri, vääntö on ok, mutta sen jälkeen ei kovin paljon hymyä nostata. Pitänee ostaa joku parempi vaiheessa. Hyvä vaan harjoitella jollain halpiksella ensin.

Tämä sylinteri siis kyseessä: http://cgi.ebay.de/70ccm-Zylinder-Set-M ... ftradteile

19.8.2010 21:43

Jaymz kirjoitti:Sylinteristä siivu ottamalla pitä lähteä hakemaan oikeaa välystä. Nyt kokeillessa alkoi kuulumaan naputusta, mielestäni ihan nakutusta...

Mittasin paljevälyksen, joka olikin 0,8mm. Kaasuttimen neulaa nostamalla pykälän ääni häipyä melkein kokonaan.

Tuntuu hurjalle että voisi olla noin pienestä kiinni. Vai voiko jothtua siitä että palotilavuus on liian pieni? Kanteen ja palotilaan ei ole koskettu.
Nolla-kasin paljerako on varmasti ihan hyvä (autotallivirittelijäin kansalliseen sarjaan) eikä se itsessään aiheuta nakutusta. Liian korkea puristussuhde kylläkin. Jos paljeraon pienentämiseksi höyläsit tavaraa pytyn ylätiivistepinnasta tai kannesta niin puristussuhde luonnollisesti kasvoi. Mittaa puristussuhde, niin voit säästää ainakin osan veikkaamisesta lauantai-iltaan... Joissakin virityssarjoina myytävissä seteissä on puristussuhde vakiona ihan järjettömän iso. Ties vaikka tässäkin.

19.8.2010 22:14

Nalle Puch kirjoitti:...Joissakin virityssarjoina myytävissä seteissä on puristussuhde vakiona ihan järjettömän iso. Ties vaikka tässäkin.

Eikä kannata unohtaa sitä piipunkaan vaikutusta. Alkupaine voi pakoaukon sulkeutumishetkellä olla jo muutoinkin sellainen, että pienikin puristussuhteen nosto voi vetää koneen nakutukselle kun piippu toimii siellä optimialueella.