Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

13.6.2010 13:52

Moro, mulla on PV:ssä tällänen 150km ajettu kokoonpano: 80cc Malossi, vähän laskettu uudenmallin kansi, 20mm PGBG+powerfilter ja sille Malossi-imukaula, + Giannelli. Kannessa on 1mm itsetehty tiiviste kompensoimassa puristuksia pienemmiksi, ja ei muuten vuoda 1mm tiivisteen kanssa kansi tippaakaan. Kone on muualtakin tiivis (pakoputki, imulaippa yms..)

Kaasuttimen säädöt: Pääsuutin 90, neula toisiksi ylimmässä (toisiksi laihimmassa) lovessa. Miltä nuo säädöt kuullostaa?

Mopo toimii ajossa tosi hyvin, ihan vähän pintakaasulla röpöttää. Ei booaa keski/täyskaasulla ollenkaan, eikä myös röpötä, vaan vetää hyvin.

Ainut ongelma mikä mulla on, ni et jos polkasee mopon käyntii, ni joskus se jää sellai niiku turisemaan puolkaasulla tai sellai hassusti, ja pitää painaa ihan pintakaasua että saa kierroksia ylös... Jos pitää siinä puolessa kaasussa ni se vaan röpeltää paikaltaan.

Tähän ongelmaan auttaa todella napakka potkaisu ja sillo tuntus puolkaasullakin lähtevän paremmin tulille!

13.6.2010 14:04

Miten kysymys liittyi pro-virittämiseen? Ja miksi haluat pienentää puristuksia? :eek:

13.6.2010 14:20

Veli-Vihannes kirjoitti:Miten kysymys liittyi pro-virittämiseen? Ja miksi haluat pienentää puristuksia? :eek:


Ootko koskaan kuullu nakutuksesta?

13.6.2010 14:23

rossipoika kirjoitti:Kyllä se väri/pintakäsittely ainakin itse moottorin pinnalla vaikuttaa aika huomattavastikin. Lämpöleikkaamiset loppu siihen kun maalailin lohkot mustaks.


Ettei olis maalaamisen yhteydessä tukkiutunut imuvuoto tai jotain muuta vastaavaa tapahtunut..? Todennäköinen vaihtoehto varsinkin jos maalauksen yhteydessä käytettiin kone auki. :roll:

Ihmetyttää nimittäin että miks puchit kestää vaikka sylinteri JA kansi on ihan kirkkaalla alumiinipinnalla. Ja suurin osa lämmöstähän siirtyy pois nimenomaan kannen kautta, jonkinverran sylinterin kautta ja ihan minimaalisesti lohkoista. Taitaa lohkoihin menevä lämpö olla lähinnä vaihteiston ja kampikoneiston kitkoista syntynyttä lämpöä eikä niinkään palotapahtumasta suoraan tullutta... Tais olla tyyliin 50-70% se osuus lämmöstä mikä siirtyy pois kannen kautta. Sylinterissäkin pitää jäähdyttää lähinnä pakokanavan ympärystää. Huuhtelujen ympärystähän jäähdyttää periaatteessa itse itsensä vaikka se lämpö nyt väärään paikkaan meneekin.

EJuppeli kirjoitti:Raisussa oli vakioläppinä helvetin jäykät lasikuituläpät. Tein itse Malossin "läppäpaperista" uudet läpät, jotka ainakin kierrosherkkyyteen vaikuttivat. Ajattelin, minkälainen Raisu olisi, jos läppärungon toiseen paikkaan jättäisi jäykemmän lasikuituläpän, ja toiseen laittaisi herkemmän hiilikuituläpän? Olisiko tälläisessä yhdistelmässä mitään järkeä, vai onko parempi olla vain jommatkummat läpät?

Ei. Hommahan olisi suunnilleen sama kuin viilata jaetusta pakoaukosta vain toinen puoli.

13.6.2010 16:30

Tume34 kirjoitti:
Veli-Vihannes kirjoitti:Miten kysymys liittyi pro-virittämiseen? Ja miksi haluat pienentää puristuksia? :eek:


Ootko koskaan kuullu nakutuksesta?


Taas pääsit yrittämään pätemistä, mutta jos osaisit lukea ennenkuin provosoidut vittuilemaan, niin huomaa kohta: "vähän laskettu uudenmallin kansi"

Eli jos tasalakimännällä saa nakutuksen aikaiseksi noinkin laiskalla tekniikalla, niin Gratulieren. :roll:

13.6.2010 16:35

Kannattaa muistaa että kaksitahtisessa pakoputkella on suuri vaikutus puristuksiin.

13.6.2010 16:43

Tume34 kirjoitti:Kannattaa muistaa että kaksitahtisessa pakoputkella on suuri vaikutus puristuksiin.

Tietenkin, mutta täällä foorumilla eri käyttäjien empiiristen kokeiden perusteella gianellin tehari ei nakutusta aiheuta, ellei kantta ole vedetty tappiin asti ja tuo "vähän" laskettu ei sitä määritelmää täytä. Tai no "vähän", riippuu mihin vertaa, inhottavia nuo liukuvat käsitteet.

13.6.2010 16:56

Kantta on laskettu pari milliä, ja millin tiiviste sekä kaks alatiivistettä... Joku sano et sytkää pitäs vähän aikaistaa ku se on nyt ihan vakioasetuksella.. Onko käytännön hyötyä ja kannattaako?

Miten nuo malossin puristukset yleensäkki, nytki tuntuu että on aika vitulliset puristukset polkimesta kokeiltuna... Ei siis nakuta 95 bensalla ni varmaa ihan OK? Eiks malossa pidä vähän puristuksia ollakkii ;)

13.6.2010 17:51

Betaversio kirjoitti:Ettei olis maalaamisen yhteydessä tukkiutunut imuvuoto tai jotain muuta vastaavaa tapahtunut..? Todennäköinen vaihtoehto varsinkin jos maalauksen yhteydessä käytettiin kone auki. :roll:

No voihan se ollakki. Ei siinä kyllä ikinä mitään imuvuotoon viittaavaa vikaa ollut. Ja mittaamallakin lämpötila laski muutamalla asteella. Jossain kirjallisuudessakin muistaakseni puhuttu moottorin maalaamisesta mustaksi.

13.6.2010 18:06

kossusukka kirjoitti:
Tume34 kirjoitti:Kannattaa muistaa että kaksitahtisessa pakoputkella on suuri vaikutus puristuksiin.

Tietenkin, mutta täällä foorumilla eri käyttäjien empiiristen kokeiden perusteella gianellin tehari ei nakutusta aiheuta, ellei kantta ole vedetty tappiin asti ja tuo "vähän" laskettu ei sitä määritelmää täytä. Tai no "vähän", riippuu mihin vertaa, inhottavia nuo liukuvat käsitteet.


Niin, sitä mietin itsekin mutta ikinä ei voi olla varma. Myöskin jos kyseessä on puristusten alentaminen ja Veli-Vihannes mietti että miksi, niin ei voi vetää yleistys-kortteja keskusteluun.

15.6.2010 18:08

EJuppeli kirjoitti:Raisussa oli vakioläppinä helvetin jäykät lasikuituläpät. Tein itse Malossin "läppäpaperista" uudet läpät, jotka ainakin kierrosherkkyyteen vaikuttivat. Ajattelin, minkälainen Raisu olisi, jos läppärungon toiseen paikkaan jättäisi jäykemmän lasikuituläpän, ja toiseen laittaisi herkemmän hiilikuituläpän? Olisiko tälläisessä yhdistelmässä mitään järkeä, vai onko parempi olla vain jommatkummat läpät?
Jos intoa piisaa, niin askartele Boyesen-tyyliset läpät noista: jäykemmät alle (niihin reilunkokoiset reiät) ja löysemmät päälle.

Ansta kirjoitti:Kantta on laskettu pari milliä, ja millin tiiviste sekä kaks alatiivistettä... Joku sano et sytkää pitäs vähän aikaistaa ku se on nyt ihan vakioasetuksella.. Onko käytännön hyötyä ja kannattaako?

Miten nuo malossin puristukset yleensäkki, nytki tuntuu että on aika vitulliset puristukset polkimesta kokeiltuna... Ei siis nakuta 95 bensalla ni varmaa ihan OK? Eiks malossa pidä vähän puristuksia ollakkii ;)
Suosittelen mittaamaan puristussuhteen, jolloin sen sopivuutta voi edes hiukan arvioida. Käyttötarkoitukseen sopivin sytytysennakko ja puristussuhde selviävät kuitenkin kunnolla vain kokeilemalla.

17.6.2010 19:21

Paljonko männän imupuolen helmasta uskaltaa ottaa pois turvallisesti? 5mm on varmastikin vielä turvallinen?

17.6.2010 20:14

EJuppeli kirjoitti:Paljonko männän imupuolen helmasta uskaltaa ottaa pois turvallisesti? 5mm on varmastikin vielä turvallinen?


Riippuu tietty männästä ja koneesta, mutta tuon se kestää helposti.

17.6.2010 20:49

Helkama Raisu 75cc Läppä-Autisalla. Mikä on suunnilleen maksimi lyhennys jonka voi tehdä ilman pelkoa hajoamisesta?

17.6.2010 20:56

No ainakin sentin kestää katkasta helposti.