Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

22.7.2009 22:01

sitä itekki vähä mietin et kyllähä mopoon saa asennettua polttisturbiinit mut mitä iloa siitä sitte ois :roll:

23.7.2009 7:54

RC polttomoottorit on jotai 0.50cc kokoisia niin tuskimpa sellasen turbiini paljoa vaikuttaa 50cc koneeseen.

23.7.2009 21:25

0.5cc... aika pikkune. itellä lennokis 7,3cc (hyvin yleinen moottorikoko rc puolella) ja toises 18cc motti. suurimmat lennokin moottorit mitä oon livenä nähny oli muistaakseni 110cc kakspyttyne bokseri, mutta se oliki jo bensalla toimiva. ja mitenhän lennokin moottorit liittyy mopojen pro virittämiseen?

29.7.2009 1:12

nii elikkä paljoo mopo menis ku laittaisi 73cc airsal pytyn kiinni ja italkitin kytkinjousi sarja ja kaasari on nyt 13 ja en tie sit siit että kannataisko laittaa isompaa kaasariikin :roll: meinaan tulee noitten hinnaks jo 200e suunnilleen niin paljoo kulkis mopo suunnillee? välit laitan sellateet että kulkee nopeeta ja kiihtyy nopeeta, ps. techigas enox on kanssa kiinni

29.7.2009 11:03

Mee pikkukysymyksiin kyselemään >> viewtopic.php?f=15&t=76153
Perinteeksi muodostunut bolttisviritys ei kuulu tänne alueelle!

29.7.2009 11:04

henkka890 kirjoitti:nii elikkä paljoo mopo menis ku laittaisi 73cc airsal pytyn kiinni ja italkitin kytkinjousi sarja ja kaasari on nyt 13 ja en tie sit siit että kannataisko laittaa isompaa kaasariikin :roll: meinaan tulee noitten hinnaks jo 200e suunnilleen niin paljoo kulkis mopo suunnillee? välit laitan sellateet että kulkee nopeeta ja kiihtyy nopeeta, ps. techigas enox on kanssa kiinni


Tottakai laitat isomman kaasarin! laita joku 19mm vaikka

30.7.2009 9:14

Ei varmaan kannata vastata noihin typeriin kysymyksiin.

henkka890 elä viritä mopoas, menee rikki.

20.8.2009 22:15

GTi-mies kirjoitti:Antzkulle vinkkiä, kannattaa vaan mennä takasin sinne Esson baarin perukoille miettimään muutaman kaverin kanssa tätä turbiini-ideaa...

Ja ihan ensiksi kannattais selvittää että milläs polttoaineella ne työkoneet käyvät, eivät ainakaan ysikasilla. Sen jälkeen sitten vois ruveta fundeeraamaan muita asioita.

Sääli että ei oo enää esson baareja, mutta Shell tarjoaa teille varmasti tilat tämän huippu-super-turbiinin kehittämiseen...

Editti: Alkaa ihan jopa hihityttämään noi antzkun viestit kun tarkemmin luki... Lieköhän herra ajanut koskaan täysitehoista kevytmoottoripyörää, tai isompaa 2-tahtikrossia... Niissä on meinaan melko huvittavasti sitä vääntöpuoltakin. Ja tosiaan 2-tahtihan on aina korkeaviritteinen, eiks je. Ainakin pv vakioläpättömän kanssa on niin viriviri että huhhuh.


Huomaa että puhuin todellakin että TULI MIELEEN!! Mee sä vaan shellin baariin kavereitten kans lukemaan sanat oikein. Oon ajanut 125 sekä 250cc rossipyärällä. Kyllähän 250 2-t rossis sitä vääntöä on , mutta laitetaanpa 125 2-t vs 4-t niin kummaskohan on vääntöä? Ja kevarisko vääntöä? Ookkohan peräti ajanu 2-t kurittomalla nassella :lol: Ja mitä helvettiä te ees vänkäätte vastaan et kummas enemmän vääntöä 2-t vai 4-t ku se on päivän selevä asia.

Niin ja Ps. Toi turbiini ehdotus oli vaan siksi että joku mainitti että sen " Turbiinin " Pitääs ottaa kierroksia 10 kertaa enemmän kuin pv:n kone. En minä siihen perehtynyt yhtään.
Tuuppa meille ja koita 500cc 4-t Polaris Predatoria ja puhuppa sitte niistä väännöistä ;) Niin ja puhut että 2-t 125cc vääntää :D Ei huhhuh... Se ei väännä todellakaan mihinkää , 125 rossipyärä , onko siinä vääntöä mihinkään? Ei todellakaan. No ihan sama , mun kokemus tällänen , tiedä sitten muista. Mutta mukavempihan se 2-t rossi on kun vetääkin johonki.

Ps.2 Ei tarvi vetää herneitä nenukkaan.

20.8.2009 22:25

Sopiiko kysyä että mikä osa tuosta ylläolevasta viestistä on sitä PRO-VIRITTÄMISTÄ?

Ja niistä väännöistä jos haluaa vauhkota niin kannattaa vertailla saman kokoisia koneita, jotka käy jotakuinkin samoilla kierroksilla, ja tuottaa jokseenkin saman tehon.

20.8.2009 23:11

Niin että mitäettä olen väärin lukenut? Tietääkseni en mitään? Totesin vaan että moinen ropelli ei toimi, vaikka mitenpäin koittasit pohtia asiaa.

Huomaa että puhuin todellakin että TULI MIELEEN!! Mee sä vaan shellin baariin kavereitten kans lukemaan sanat oikein.


Herra on hyvä ja tarkastelee asiaa hiukan eri kantilta. Ensinnäkin, Sarven mainitsema moottorin luonne. Mitäs veikkaat, onkohan tuommonen Mito taikka Räsä tehty tasaista tehoaluetta vai kohtalaista huipputehoa ajatellen? yzffässä kierrokset on rajattu muistaakseni 10-12k välille, ja miton "kunnon tehot" on siinä 9k kieppeillä. Sitten toiseen asiaan, kampiakselin, vauhtarin yms painot. Voisin n. 90% varmuudella sanoa että 4-tahtipiikissä on enemmän painoa edellämainituissa osissa. Ja sehän sitten tuo sitä väännöntuntua, vaikkei vääntöä itsessään olekkaan lisää.

mutta laitetaanpa 125 2-t vs 4-t niin kummaskohan on vääntöä? Ja kevarisko vääntöä? Ookkohan peräti ajanu 2-t kurittomalla nassella :lol: Ja mitä helvettiä te ees vänkäätte vastaan et kummas enemmän vääntöä 2-t vai 4-t ku se on päivän selevä asia.


Ja missään vaiheessa en ole mistään rossipyörästä etes puhunut. Kyllä tuo mitotin ainakin nöyrästi menee kapulaa kääntämällä.

Ja loppuun vielä, että mistäköhän minä nyt tuollaasen 500cc 2-tahtimoottorin kiskasisin. Istuttais tuohon kiinanihme-pilipalimönkkärriimme niin vois hiukan vertailla anzkan kanssa vääntö- ja tehoeroja. Dynamometri on kalibroituna nääs melkoisen lahjomaton laitos niin haluttaessa.


Ja sitten itse asiaan. PV-foorumilla tästä olikin jo juttua, eli pakoaukon säätimen soveltaminen mopoon. En ole moista laitosta vielä nähnyt, onkohan joku toteuttanut? Eihän se nyt mikään ultimate-tehokeino moottorille ole, mutta olisihan semmonen kiva kyhätä koulussa, kun tuota vapaa-aikaa tuntuu olevan.

Zone taisi suositella rumputyyppistä laippaa, mikä onkin varmaan paras vaihtoehto AINAKIN pvn kohdalla. Muista en tiijä. Mutta pojjaat, kuvaa pyydän jos joku vastaavan jo on toteuttanut.

E:korjaus kun sanoja puuttuu. Ei pitäs väsyneenä kirjotella.

21.8.2009 13:07

GTi-mies kirjoitti:...Zone taisi suositella rumputyyppistä laippaa, mikä onkin varmaan paras vaihtoehto AINAKIN pvn kohdalla...

En varsinaisesti suositellut, mutta totesin YPVS mallisen olevan PV:n tapauksessa ehkä varteenotettavin toimintaan saamista ajatellen. Kaikkein helpoin toteutuksena taitaa olla ATAC tyyppinen, mutta sen toimintaan saaminen taas voi olla jo ihan oma kysymyksensä. Seuraavana tuleekin ehkä sitten SAEC tai RAVE (yms variaatiot). KIPS on varmaankin se vaikein niin toteutuksena, kuin toimivuuttakin ajatellen.

21.8.2009 15:58

Anzka1992 uhosi:
125 rossipyärä , onko siinä vääntöä mihinkään? Ei todellakaan.

Aika harvassa vaan on ne kaverit ketkä ne pienetkin väännön rippeet saa tuommoisesta laitteesta käytettyä kokonaan hyödyksi radalla...

11.10.2009 1:09

Enpä tiedä onko topikki nyt aivan oikea, mutta laitetaan tänne..
Eli olen täsä tehnyt tuommosta täysläppistä pv:n pytystä. Aika karu se on enkä tiä tuleeko koskaan toimimaan, mutta yritys ainakin on kova. Puikolla ja mun taidoilla kylmänä hitsattu joten saumat on mitä on. Galleriasta löytyy muutama huonohko kuva. Viritetyn puolelle jotain jo kirjoittelin aikaisemminkin.

11.10.2009 13:31

Imuvuoto tuosta tekeleestäsi tuli ensimmäisenä mieleen. ;)

11.10.2009 15:00

Imuvuotoja ei pitäisi tulla. Kuten tonne viritettyyn jo mainitsinkin, niin en ole yrittänytkään hitsata tuota tiiviiksi vaan käyn saumat läpi sisäpuolelta sikaflexillä. Ja tiivistemassaa tiivistepintoihin.