Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

21.11.2007 2:29

sarvi: koita kestää... :D

täällä liikkuu taas hirvittäviä pyörimisnopeuksia mekaanisten ahtimien suhteen, esim. normaalin eaton remmiahtimen max. pyörimisnopeus minkä se kestää on n. 15000 rpm... vanhemmat roots tyyppiset ei sitten sitäkään ja ne tosiaan haukkaa tehoa kampuralta...

mutta mopoon sopivan mekaanisen ahtimen vois saada kyhätyksi jonkun jenkin lisäilmapumpusta (joka painaa ilmaa pakoputkeen polttaakseen paremmin jäännös kaasuja tai jotain sinne päin...) sen tuotto ja koko vois soveltua hyvinkin n. 50-80 cc kokoiselle moottorille :roll: ylipainetta se vissiin kehittää n. 1 bar ja on remmivetoinen (1 tai monilapainen epäkesko pumppu)

edit: perk... tuonkin oli jo joku keksinyt :P

http://www.elsberg-tuning.dk/the%20bikes.html tuolta sivulta löytyy ahtimen malleja mopopojille...

21.11.2007 6:51

sitten tuli niin hullu ajatus mieleen, että jos kokeilis joskus tehdä mankin nelari koneesta ahdetun 2-tahdin :P imuventtiili pois käytöstä ja nokka pyörimään tuplanopeudella, että saadaan joka kierroksella pakokaasut pois pytystä...

tuore seos sylinteriin tulis ahtimen avustamana huuhteluaukoista, joita tehtäis "pitkä rivi" sylinterin alaosaan (eli kopioitais vanhoja 2-tahti tiisseleitä) männänrenkaat pitäis lukita 2-tahtisen normaali tyyliin tapeilla, ettei ne luiskahtais aukkoihin ja sytytys jostain 2-t koneesta :roll:

ei olis edes kauhean vaikea toteuttaa...

ja mitäkö etua tuosta kaikesta olisi :roll: ensin tulis mieleen, että vois säädellä paon ajoitusta hieman paremmin (epäsymmetrinen ajoitus), voitelu olis varmasti parempi (nelarin kampikammio jäis täysin käyttöön ja siten varmempi voitelu) ja tietysti se ahtaminen... toimiihan 2-tahtisen pakoputki vielä tuollaisessa ihan "normaalisti", vaikka onkin venttiili välissä, kaavat ei vain ehkä menis ihan suoraan, vaan vaatis hieman kokeilua (epäsymmetrisen ajoituksen takia) :roll:

ja tietysti vesijäähdytys kaiken muun lisäksi...

21.11.2007 8:47

Sarvi, enpä nyt mitään lennokki-moottoreitakaan tarkoita. En nyt ihan ymmärrä, koska normaalissa käytössä kyseisten moottoreiden kalleimmista versioista revitään jopa 4-5 pollea, myös 7,2 voltin jännitteellä, miksi se tarvitsisi yhtään sen enempää virtaa ahtimen moottorina toimiakseen jos siihen hommaan tarvitaan 1,5-3 hp?? Tiedän hyvin, että energiaa ei voi luoda tyhjästä. Enpä ollut luomassakaan. Ja kyllä tämä nyt huomattavasti järkevämpää on kuin nuo fööni-ahtimet, niihin vertailu alkaa kuulostaa jo vittuilulta.

Perusteita? Ja ne ovat matematiikan kaavoja? En todellakaan niihin usko "tarkkuudellaan", tai edes todellisella paikkansa pitävyydellä. Ja tässäkin on niin monta eri voimaa vielä mukana, joita ei otettu huomioon, esim. moottorin oma imu, pyörittää turbiinia, joka antaa sähkömoottorille pientä "apua" ainakin pienimmillä kierroksilla, ennenkuin sähkömoottorin omat kierrokset ja teho nousevat tarpeeksi suuriksi turbiinin tehokkaaseen pyörittämiseen. Ja tiedän, että tuossahan tilanteessa noilla pienillä kierroksilla turbiini vain kuristaa, ennen kuin kierrokset nousevat ja ahtaminen alkaa.

Nuo kaavatkin on loppujen lopuksi vain teoriaa, vaikka kuinka paikkansa pitäviä olisikin, eivätkä nuo laskutoimitukset riitä tässä asiassa, niitähän pitäisi laskea kymmeniä jotta niillä saisi mitään "tarkkaa" lukemaa yhtään mistään? Ja epäilen vielä kyseisiä kaavoja muutenkin erittäin paljon (joo eipä sitten tarvi alkaa mitää "no teeppä ite uudet Einstein" -juttuja laukomaan, turhaa), toimivuutensa kohdalla edes teoriassa, todellisuudessa vielä vähemmän.

Haluaisit varmaan nyt selittää tuon "Jos meinaat pyörittää 2.2 kW moottoria jollain 7.2 voltin jännitteellä, antaa yläasteen fysiikan kaavat (P=UI) tarvittaviksi virroiksi luokkaa 305 ampeeria". Jos 4-5hp yli 80000rpm omaavat mallit näistä moottoreista pyörivät 7,2 voltilla täydellä teholla, niin miten ne tässä ahtamis-asiassa voisivat yhtään sen enempää virtaa vaatia (305 ampeeria!?) kuin muussa käytössä? Varsinkin kun vielä sanoit että turbiinin pyörittämiseen tarvitaan 1,5-3 hp? Eipä tämä vieläkään ainakaan omasta mielestä niin "mielettömältä" tai hanurista olevalta idealta kuulosta. Ja sitten näitten kyseisten moottorien virta-vaatimuksista ja tehoista on kanssani turha väitellä, niistä kun kaikki faktat tiedän (tuli kauan aikaa sitten RC-autoilua harrastettua, tosin noilla polttomoottorikäyttöisillä [3,5cc=3,2hp huom. 3,5cc, EI 35cc], mutta tuli nuo sähköhommatkin katottua).

21.11.2007 9:10

Mortuoppi kirjoitti:Sarvi, enpä nyt mitään lennokki-moottoreitakaan tarkoita. En nyt ihan ymmärrä, koska normaalissa käytössä kyseisten moottoreiden kalleimmista versioista revitään jopa 4-5 pollea, myös 7,2 voltin jännitteellä, miksi se tarvitsisi yhtään sen enempää virtaa ahtimen moottorina toimiakseen jos siihen hommaan tarvitaan 1,5-3 hp?? Tiedän hyvin, että energiaa ei voi luoda tyhjästä. Enpä ollut luomassakaan. Ja kyllä tämä nyt huomattavasti järkevämpää on kuin nuo fööni-ahtimet, niihin vertailu alkaa kuulostaa jo vittuilulta.


Alahan jo miettimään järjellä. Sulla on selvästi vielä kaikenlisäksi käsitteetkin hakusessa, virroista tässä on puhuttu eikä jännitteistä. Ja tuolla 7,2V jännitteellä se moottori tosiaan haukkaa AIKA monta ampeeria, jotta se kykenee pyörittämään turbiinia haluamallasi nopeudella. Mistä taiot nämä ampeerit, et mopon laturista ainakaan.

Mortuoppi kirjoitti:Perusteita? Ja ne ovat matematiikan kaavoja? En todellakaan niihin usko "tarkkuudellaan", tai edes todellisella paikkansa pitävyydellä. Ja tässäkin on niin monta eri voimaa vielä mukana, joita ei otettu huomioon, esim. moottorin oma imu, pyörittää turbiinia, joka antaa sähkömoottorille pientä "apua" ainakin pienimmillä kierroksilla, ennenkuin sähkömoottorin omat kierrokset ja teho nousevat tarpeeksi suuriksi turbiinin tehokkaaseen pyörittämiseen. Ja tiedän, että tuossahan tilanteessa noilla pienillä kierroksilla turbiini vain kuristaa, ennen kuin kierrokset nousevat ja ahtaminen alkaa.


Kannattais uskoa, teoria ja käytäntö kun eivät ainakaan minun näkemissä tilanteissa ole vielä toistaiseksi toisiaan kumonneet, ei ainakaan jos teoriapuolen laskuihin on vähänkään perehdytty. Kun se ilmanvastus ei ole mikään vähäinen turbiinin lapojen pyöriessä lähelle 200 000rpm. Epäilen suuresti sinun moottoriesi tehon riittävyyttä.


Mortuoppi kirjoitti:Haluaisit varmaan nyt selittää tuon "Jos meinaat pyörittää 2.2 kW moottoria jollain 7.2 voltin jännitteellä, antaa yläasteen fysiikan kaavat (P=UI) tarvittaviksi virroiksi luokkaa 305 ampeeria". Jos 4-5hp yli 80000rpm omaavat mallit näistä moottoreista pyörivät 7,2 voltilla täydellä teholla, niin miten ne tässä ahtamis-asiassa voisivat yhtään sen enempää virtaa vaatia (305 ampeeria!?) kuin muussa käytössä? Varsinkin kun vielä sanoit että turbiinin pyörittämiseen tarvitaan 1,5-3 hp? Eipä tämä vieläkään ainakaan omasta mielestä niin "mielettömältä" tai hanurista olevalta idealta kuulosta. Ja sitten näitten kyseisten moottorien virta-vaatimuksista ja tehoista on kanssani turha väitellä, niistä kun kaikki faktat tiedän (tuli kauan aikaa sitten RC-autoilua harrastettua, tosin noilla polttomoottorikäyttöisillä [3,5cc=3,2hp huom. 3,5cc, EI 35cc], mutta tuli nuo sähköhommatkin katottua).


Tosiaan, mitenköhän ne voisi vaatia "yhtään enempää" virtaa ahtamiskäytössä. Ei tainnu tulla ajatelluksi, että moottorit joutuvat hyvin paljon suuremman kuormituksen alle, kun ne joutuvat siihen ahtamistilanteeseen. Ja Sarven kaikki arvot on suunnilleen hatusta heitettyjä, vaikka eipä sillä, olivat hatusta tai ei niin et ikinä saa mopon magneetosta tarvittavaa virtamäärää.

Sittenkun tosiaan siinä on vielä sekin, että ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä. Eli kun turbiinisi pyörii normaalit 85 000rpm, ja se kuluttaa esim.mainitun 300A, 200 000rpm vauhdissa on vastusvoimatkin moninkertaisia, ja niin on virrantarvekin.

Että sepä siitä sitten, keksi jotain pitävämpää faktaa, tai keskity mekaaniseen ahtamiseen. Tai miksei turboahtamiseen, jos jostain löydät hyvin pienen turbon, sähkö kannattaa mopokäytössä unohtaa täysin.

21.11.2007 9:43

Tume34: Minkälaisesta pumpusta puhut? Turboahtimesta sähkövedolla? Eihän kaikki ahtimet tuollaisia kierroksia tarvi.

Mortuoppi: Jos ei selvinnyt jo, niin sähköopissa teho on jännite kertaa virta. Mitä vähemmän jännitettä, sitä enemmän tarvitaan virtaa saman tehon saamiseksi.

Höylä: Tuossahan systeemissähän tulisi poikittaishuuhtelu käyttöön, eikö vaan? Imuventtiilistähän kannattaisi tehdä pakoventtiili, eikä kokonaan poistaa ;)

21.11.2007 10:46

Laittaa vaikka tietokoneen tuulettimeen 1mm akselin ja siihen remmin suoraan magneetolta, sit pyörii eniten koviten. Tai sitte ei.

Kiinnostaisi vaan tietää, että miten vaikuttaa jos on yksilapainen höhellin jonka lapa jatkuu 3 kierrosta ( =1080 astetta ) verrattuna vaikka kaksilapaiseen 720 asteisilla lavoilla?

21.11.2007 11:00

Atech kirjoitti:
Höylä: Tuossahan systeemissähän tulisi poikittaishuuhtelu käyttöön, eikö vaan? Imuventtiilistähän kannattaisi tehdä pakoventtiili, eikä kokonaan poistaa ;)


ei vaan pitkittäishuuhtelu...

ja imuventtiili ei ole rakenteeltaan ja materiaaleiltaan soveltuva pakoventtiiliksi, muuten tietysti näin päin...

21.11.2007 11:04

"Sepä siitä sitten"? Ei kyllä riitä nuo perustelut asian hautaamiseen. En usko tuota 300 ampeerin virtatarvetta tuossakaan tilanteessa. 3000mAh akulla pystyy näillä moottoreilla ajamaan normaalissa käytössä noin 20-25 minuuttia, ja jos ajaa koko ajan "kaasu pohjassa" ajoaika pitenee. Jos ette syytä tähän tiedä, uskon noihin virrantarvetietoihinne entistä vähemmän. Kokemusta itselläni näistä on, kuten sanoin, tuli rc-autoja vuosia sitten harrastettua, enemmän polttomoottorikäyttöisiä mutta sähkö härveleitä myös (en tarkoita mitään Nikkoja, ne on leluja). Ja tässä pientä vertauskuvaa: kyseisten vempainten polttomoottoreiden tehot vastaavat kokosuhteessa 2-litraista 1200hp autonmoottoria, ja näihin pieniin tehomyllyihin saa jopa täysin toimivia remmiahtimia, joten ovat tekniikaltaan hyvin kehittyneitä. Ja näiden sähkömoottoreiden joita ahtimessa aijon käyttää, sanotaan olevan vielä kehittyneempiä kuin edellä mainitut polttomoottorit. Tehot riittävät aivan varmasti.

21.11.2007 11:09

Mortuoppi kirjoitti:"Sepä siitä sitten"? Ei kyllä riitä nuo perustelut asian hautaamiseen. En usko tuota 300 ampeerin virtatarvetta tuossakaan tilanteessa. 3000mAh akulla pystyy näillä moottoreilla ajamaan normaalissa käytössä noin 20-25 minuuttia, ja jos ajaa koko ajan "kaasu pohjassa" ajoaika pitenee. Jos ette syytä tähän tiedä, uskon noihin virrantarvetietoihinne entistä vähemmän. Kokemusta itselläni näistä on, kuten sanoin, tuli rc-autoja vuosia sitten harrastettua, enemmän polttomoottorikäyttöisiä mutta sähkö härveleitä myös (en tarkoita mitään Nikkoja, ne on leluja). Ja tässä pientä vertauskuvaa: kyseisten vempainten polttomoottoreiden tehot vastaavat kokosuhteessa 2-litraista 1200hp autonmoottoria, ja näihin pieniin tehomyllyihin saa jopa täysin toimivia remmiahtimia, joten ovat tekniikaltaan hyvin kehittyneitä. Ja näiden sähkömoottoreiden joita ahtimessa aijon käyttää, sanotaan olevan vielä kehittyneempiä kuin edellä mainitut polttomoottorit. Tehot riittävät aivan varmasti.


Jep, remmiahtimia, ei sähköahtimia.

Remmiahtimen hautaamista ei kukaan ole suunnitellut, koska se toimii. Sähkö ei toimi ahdinkäytössä, ei mopoluokassa.

Hmm jos mainitsemasi 3000Ah akku kestää n.20-25min, niin tällöin virrankulutus on yli 6A. Se on vähän niinkuin liikaa, ja kun vielä havittelet niitä 200 000rpm kierroksia välityksillä sähköturbiinille, niin kas, virrankulutus hyppää helposti yli 10-15A lukemiin mainitsemallasi moottorilla. Mistäs tämmöiset virrat, mistään mopomagneetosta ei todellakaan.

Atech: Puhun tässä Mortuopin aika-villistä-ideasta käyttää sähkömoottoria turbiininpyöritykseen ahtamistarkoituksessa.

21.11.2007 11:21

mulla on vielä aika hyvät muistot siltä ajalta, kun vielä nostimme turvetta imuvaunuilla...

eli imuvaunun sisälle tehdään "alipaine" roottorin avulla (siirtää siis ilmaa pois säiliöstä) roottorin halk. oli n. 120 cm, pyöritimme sitä traktorin ulosotolla jonka nopeus oli n. 1000 rpm ja välissä oli välitys joka nosti roottorin nopeuden n. 3000 rpm. (sellainen oikein ison turbon näköinen laite siis)

tehoa tuo paholaisen keksintö nappas vähintään 70-100 hp, sen huomas hyvin silloin, kun traktori alkoi hyytymään (painui pehmoiseen nevaan tai muuta vastaavaa) ja kun otti ulosoton pois päältä, traktori suorastaan hyppäs eteenpäin ja kiljui täydet kierrokset...

sähkön avulla sellaisenkin roottorin pyörittäminen jonka tuotto riittäis tyydyttämään 50 cc koneen ilmantarve ja vielä ahtamaan sitä sinne vaikka 1 bar. ylipaineella, tuntuu hieman hassulta ajatukselta :D ellei sitä sähköä saa jostain ulkopuolelta ;) esim. pistorasiasta...

ensin pitäis saada joku iso laturi (vähintään joku 110 A laturi) pyörimään mopon kampiakselita saatavalla voimalla, sitten pitäis vielä saada laturin kokoluokkaa oleva ahdin+sähkömoottori yhdistelmä sopimaan mukaan... ei hyvä...

21.11.2007 11:45

Jaahah, Mortuoppi on näitä kavereita, joka on joskus jotakin harrastanut, ja luulee siksi tietävänsä kaikesta kaiken. Vaikka tosiasiallisesti näyttää olevan jo peruskoulun fysiikka ihan hukassa.

Otetaanpa hiukan takapakkia. Siihen ahtamiseen tosiaankin tarvitaan aika paljon sitä TEHOA, koska ilma ei ihan itsestään puristu kasaan. Mieti vaikka kun pumppaat käsipompulla ilmaa polkupyörän renkaaseen, hiki siinä tulee. Noniin.
Sanotaan nyt että sitä tehoa tarvitaan se maltilliset 2.2 kW, eli 2200 wattia. Sähkovehkeiden puolella, ainakin yksinkertaisessa tilanteessa P=U*I, eli teho = jännite kerrottuna virralla. Jos tämä kaava käännetään, saadaan I = P / U, eli vaadittava virta on teho jaettuna jännitteellä. Tästä siis virta on 2200/7.2 = 305.55 ampeeria.
Ja jos et näihin kaavoihin usko niin voit varmistaa asian keneltä tahansa sähkö-rc vehkeitä ENEMMÄN harrastaneelta.

Erittäin lapsellista on että heität tuommosia kommentteja "en USKO tuota virrantarvetta.."
Nämä kun ei lapsihyvä ole mitään USKONasioita, vaan suhteellisen kirkasta fysiikkaa. Totta on että jos halutaan prosentin tarkkuudella laskea miten asiat menee, tarvitaan korjauskertoimia sun muita, mutta jotta päästään edes oikealle hehtaarille ja nähdään mikä on mahdollista ja mikä ei, niin siihen riittää ihan nuo peruskaavat.

Sitten tuosta sun 3000 mAh akusta, se on sama kuin 3 ampeerituntia, eli tuo akku pystyy siis suomeksi sanottuna (teoreettisesti) luovuttamaan yhden ampeerin virran kolmen tunnin ajan, tai kolmen ampeerin virran yhden tunnin ajan, ja niin edelleen. Jos haluat tuolla akulla pyörittää 2.2 kW moottoria, joka toimii 7.2 voltin jännitteellä, pyörii moottori 3/305 tuntia, eli n. 35 SEKUNTIA!!
Kääntäen, jos sama akku jaksaa pyörittää moottoria 20 minuuttia, ottaa moottori tällöin virtaa 9 ampeeria, josta saadaan laskettua moottorin tehoksi 7.2*9 = 64.8 wattia. Ja tuossa luokassahan nuo pienet lennokkisähkömoottorit tehoiltaan pyörii.

Sitä en ymmärrä mitä järkee sun on sekoittaa noita rc-vehkeiden polttomoottoreita tähän keskusteluun SÄHKÖmoottoreista. On kyllä hyvin tietona että pikkuiset kisakoneet voi puhaltaa nitrolla tuollaisia 600-700 hepan litratehoja, siinä ei ole mitään ihmeellistä, eikä se liity mitenkään SÄHKÖmoottoreiden virrantarpeeseen.

JOTEN, Mortuoppi voisi joko yrittää opetella niitä ihan yläasteen fysiikan peruskaavoja, tai sitten lopettaa tuon trollaamisen. Kun en ole enää ihan varma onko tässä kyse myötäsyntyisestä tyhmyydestä vai trollaamisesta.

Mortuoppi kirjoitti:"Sepä siitä sitten"? Ei kyllä riitä nuo perustelut asian hautaamiseen. En usko tuota 300 ampeerin virtatarvetta tuossakaan tilanteessa. 3000mAh akulla pystyy näillä moottoreilla ajamaan normaalissa käytössä noin 20-25 minuuttia, ja jos ajaa koko ajan "kaasu pohjassa" ajoaika pitenee. Jos ette syytä tähän tiedä, uskon noihin virrantarvetietoihinne entistä vähemmän. Kokemusta itselläni näistä on, kuten sanoin, tuli rc-autoja vuosia sitten harrastettua, enemmän polttomoottorikäyttöisiä mutta sähkö härveleitä myös (en tarkoita mitään Nikkoja, ne on leluja). Ja tässä pientä vertauskuvaa: kyseisten vempainten polttomoottoreiden tehot vastaavat kokosuhteessa 2-litraista 1200hp autonmoottoria, ja näihin pieniin tehomyllyihin saa jopa täysin toimivia remmiahtimia, joten ovat tekniikaltaan hyvin kehittyneitä. Ja näiden sähkömoottoreiden joita ahtimessa aijon käyttää, sanotaan olevan vielä kehittyneempiä kuin edellä mainitut polttomoottorit. Tehot riittävät aivan varmasti.

21.11.2007 14:55

"Trollaamisesta"? "Myötäsyntyisestä tyhmyydestä"? Nuohan ne vasta lapsellisia heittoja olikin. Turha sinun on Sarvi, yrittää näyttää aikuiselta noilla "lapsellinen" ja "lapsihyvä" -heitoillasi. "Jaahah, Mortuoppi on näitä kavereita, joka on joskus jotakin harrastanut, ja luulee siksi tietävänsä kaikesta kaiken. Vaikka tosiasiallisesti näyttää olevan jo peruskoulun fysiikka ihan hukassa" <- oliko tuokin jotenkin kypsää tekstiä? Ja trollaamisesta vielä syytät meikäläistä vaikka itse mitäki chaizea heität ja kiinnität huomiota epäolennaisiin asioihin koska esim. ymmärsit tässä erään vertauskuvan väärin.

No huhhuh. Sarvi, mistä sinä sitten muka tiedät kaiken? Laskujasi ja teorioitasi on hyvin vaikea uskoa, kun olen nähnyt 2,8 kilowattisella (dynotettu, tehot, täyttä totta) sähkömoottorilla ajettavan yli 20 minuuttia 3000mAh-akulla virtaa säästelemättä. Ehkä fysiikan kaavasi ovat oikein, mutta kumma kyllä tuloksistasi ei tule realistisia. Ja edelleenkään ei ole lennokki-moottorista kyse.

Ei siinä pyörän renkaan täyttämisessä hiki tule. Onko joku väittänyt, että ilma puristuisi itsestään kasaan?
Noita nitromoottoreita käytin vain vertauskuvana, senkin olisit voinut tajuta. Ja kyllä nuo 600-700hp:n litratehot ovat aika ihmeellisiä. Tumelle: käytin remmiahdinta vertauskuvassa vain kyseisten moottoreiden korkeaa tekniikkaa korostavana asiana.

Peruskoulun fysiikkakin on vain periaatteessa teoriaa, laskuja tarvittaisiin suuremmat määrät tässä asiassa kuin mitä olette esittänyt, jotta lukemista tulisi realistisia.

Ei noilla perusteluillannekaan tämä "Elektroninen ahdin" ole ollenkaan mahdottomuus.

21.11.2007 15:24

Sarven kertomat kaavat, sähkötekniikan peruselementit, jotka on tehnyt PALJON viisaammat kaverit kuin kukaan tältä foorumilta, ovat muka väärässä tai eivät vastaa käytäntöä? Väität aika suoraan että ne eivät pidä paikkaansa. Suosittelen hakeutumaan lääkäriin jos kuvittelet että olet nähnyt kun tuollaisella moottorilla ajetaan 3aH akulla yli 10 min täysillä. Ei vain ole mahdollista. Ei ole. Piste. Sittenhän sähkömopolla pääsis maailman ääriin.

Eli pikkusella 7,2V 3aH akulla kompressoria? Mikään noin pieni NiCd akku kestä että se imastaan tyhjäksi 305 ampeerin virralla. Se hajoaa. Riittääkö nyt perustelut? Ei se ole mahdottomuus kunhan on isot akustot ja iso moottori. Siihen asti on 0 zääns.
Viimeksi muokannut Import päivämäärä 21.11.2007 15:50, muokattu yhteensä 1 kerran

21.11.2007 15:47

Atech kirjoitti:Eli pikkusella 7,2V 3aH akulla kompressoria? Mikään noin pieni NiCd akku kestä että se imastaan tyhjäksi 305 ampeerin virralla. Se hajoaa. Riittääkö nyt perustelut? Ei se ole mahdottomuus kunhan on isot akustot ja iso moottori. Siihen asti on 0 zääns.

Lisäksi 50cc moottori imasee 12k rpm kierroksilla 10 litraa sekunnissa ilmaa. Koitas pumpata semmosta.
Kummasti se nyt vain on mahdollista ja tapahtunut. Joo kaavat varmasti ovat oikein, mutta ei täällä lasketut tulokset niillä. Juup eipä tullu tässäkään mitään uutta, eikä riitä vieläkään, olen kyllä tietoinen että akku ei kyseistä virtaa kestä. Mutta kun moista virtaa ei ole kukaan käyttämässä, eikö se nyt ole tullut selväksi? Ja NiCd-akut on jo aika "vanhanaikaisia", enkä niistäkään ole puhunut.
Sulta myös toi lääkäri homma aika lapsellista.
On se surullista että joillekkin on matikka noin tärkeetä, että jos joku lasku ei toimi, nii ruvetaan vittuilemaan.

21.11.2007 15:51

Kerros nyt mistä puhut? Kiertelet asiaa. Minkälaisilla akuilla luulet että on mahdollista? Siihen todellakin tarvitaan jumalattomat virrat vielä 12v jännitteellä.

E: Nyt harmittaa miten et voi uskoa selviä asioita. Anteeksi jos olin lapsellinen tuossa, mutta niin se vaan on. Etkö ymmärrä että tuo on enemmän kuin matematiikkaa. On vain yksi vaihtoehto tuossa, olet luullut näkeväsi jotain, mitä et oikeasti nähnyt. Ei varmasti ajanut täydellä teholla noin kauaa. Ei läheskään. Olishan se kiva jos pystyis selkeet todistetut asiat kertomaan vääriksi sen perusteella mitä luulee näkevänsä.