Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

26.5.2009 12:17

Erkka kirjoitti:Kyssäreitä

Tulikohan nyt liian vaikeita juttuja vai estääkö periaatteet proo-miehiä vastaamaan? Vai onko kaikki Motot.net-lomalla?

26.5.2009 12:50

No sanotaan että karkeella tasolla sun pohdiskelut oli ihan oikeita. Sen lisäksi voin huoletta sanoa että kukaan tällä palstalla ei pysty sulle mitään tarkkoja mitoituksia tai mitoitusohjeita läpille antamaan. Kannattaa ehkä lukea mitä näillä "Uuden Liiton" miehillä on asiasta kerrottavana, esim Blairilla on kirjassaan joku luku "Empirical assistance for the designer" tms. Siinä puhutaan läpysköistäkin ohuelti jotakin.
Sitten kannattaa muistaa että läpät taipuu tosielämässä kolmiulotteisesti, eli ei pelkästään ylös-alas suunnassa. Siitäkin tulee oma kiusansa.
Joskus oon tehny läpistä FEM-mallinnusta, se oli mielenkiintoista puuhaa. Ja ainahan voi yhdistää noihin malleihin virtauslaskennan yms, jolloin aletaan päästä jyvälle.
Joka tapauksessa kannattaa varautua tekemään jonkinmoinen määrä käytännön testejä, mitoittipa läppänsä sitten miten tahansa.

Tässä välissä melkein tekis mieli postata jotain kuvia tuosta mun omasta casereed -projektista. On nimittäin aikalailla erilainen systeemi kuin noi tusina-casereedit mitä palsta on täynnään...

Erkka kirjoitti:
Erkka kirjoitti:Kyssäreitä

Tulikohan nyt liian vaikeita juttuja vai estääkö periaatteet proo-miehiä vastaamaan? Vai onko kaikki Motot.net-lomalla?

26.5.2009 15:00

laita ihmeessä ja laita myös sitä video, mitä jo pari vuotta sitten lupasit...

26.5.2009 19:49

Virtausvastushan tulisi saada mahdollisimman pieneksi jotta päästäisiin lähelle luistiohjauksen "hyötysuhdetta". Ymmärtääkseni tuo läpän värinä ei vaikuta niinkään tehoon vaan läpän kestävyyteen. Elikkä ohut läppä värisee herkemmin, joten se ei kestä yhtä kovaa vinguttamista kuin paksut. Paksulla taas on se virtausvastus ongelmana.

Uskoisin myös että läpän fyysinen kokokin vaikuttaa värinäherkkyyteen. Mitä isompi kappale on, sitä matalempi sen ominaisvärähtelytaajuus on. Elikkä pieni läppä kestäisi taas kierrättämistä paremmin koska sen värähtelytaajuus on korkeampi. Ison läpän miinuksena on myös sen massa => hitausmomentti. Tuosta hitausmomentin vaikutuksista en tosin tiedä, merkitys taitaa olla suurempi läppien materiaalien kuin koon välillä.

Pienien läppien puolesta puhuu myös kehitys. Läppien määrähän on kasvanut jatkuvasti. Ei kai viripojat huvikseen niitä 8-läppäisiä runkoja tee. Mutta kun taas puhutaan pienistä moottoreista, on läppärungon koko ja tilavuuskin pieni päänvaiva. Tällöin taas päästäisiin suurempaan virtauspinta-alaan pienellä määrällä isoja läppiä. Käytännössä olen huomannut että tehdasviritettyjä moottoreita(motocross, rr) kannattaa vakoilla, kun on noilla insinööreillä hieman paremmat puitteet kuin itselläni. Suoraa kopiointia en harrasta, mutta hyvää suuntausta ne tarjoavat.

26.5.2009 20:15

Sarvi-perkele ja Kaarlo: kiitoksia vastauksista.

Täytyy ilmeisesti useampia erilaisia vaihtoehtoja kokeilla. Onneksi olen löytänyt melko pätevän ylämäen kodin läheltä persdynomittauksia varten, lisää suuria suunnitelmia :)

26.5.2009 22:37

No eipä se ainakaan mun havaintojen mukaan se läppien määrä suoraan litratehoon korreloi. Se vaan että se on kiva myydä aina kaikkee uutta ja hienoo.
Tuo V-Force on ihan kelpoisa "uusi" ajatus. Joka tosin on keksitty jotain 40 vuotta sitten. Ja vaikka sillä on jotain teoreettisia etuja (kuten myös jotain teoreettisia haittoja), niin eipä sitä silti kaikissa kisavehkeissä näy. Toisaalta, kisavehkeissähän on kaikenkaikkiaan paljolti palattu taas vaihteeksi luistiohjaukseen. Ympäri käydään, yhteen tullaan.
Itseasiassa mä odottelen suurella mielenkiinnolla milloin palataan takaisin mäntäohjattuun. Tämä ei ole vitsi.

Kaarlo kirjoitti:Pienien läppien puolesta puhuu myös kehitys. Läppien määrähän on kasvanut jatkuvasti. Ei kai viripojat huvikseen niitä 8-läppäisiä runkoja tee.

27.5.2009 10:29

Sarvi-Perkele kirjoitti:...Itseasiassa mä odottelen suurella mielenkiinnolla milloin palataan takaisin mäntäohjattuun. Tämä ei ole vitsi.
Perusteluja? Luistiohjauksessa imuajoituksen epäsymmetrisyys on niin kova etu, ettei ainakaan perinteisen mäntäohjatun pitäisi päästä lähellekään. Vai onko keksitty tai odotettavissa että olisi tulossa kestävä ja toimiva "epäsymmetrinen" mäntäohjaus?

27.5.2009 17:39

Niin en minä sitä tarkoittanutkaan että mitä enemmän läppiä, sitä enemmän tehoa. Pitää vaan tuo läppien koko ja määrä saada sopimaan moottorille. Luistiohjaushan se olisi oikein unelma, mutta tällähetkellä se jäänee haaveeksi. Tai mistä sitä tietää, tuossa limppujen ja kytkimen välissä olisi kivasti tilaa...

28.5.2009 21:00

Nalle Puch kirjoitti:
Sarvi-Perkele kirjoitti:...Itseasiassa mä odottelen suurella mielenkiinnolla milloin palataan takaisin mäntäohjattuun. Tämä ei ole vitsi.
Perusteluja? Luistiohjauksessa imuajoituksen epäsymmetrisyys on niin kova etu, ettei ainakaan perinteisen mäntäohjatun pitäisi päästä lähellekään. Vai onko keksitty tai odotettavissa että olisi tulossa kestävä ja toimiva "epäsymmetrinen" mäntäohjaus?

Samoilla linjoilla nallen kanssa. Vaikka mäntäohjattu olisikin ehkä mahdollista rakentaa siten, että ulkoisten mittojen kierroslukuun nähden muuttuvilla muutoksilla saataisiinkin mäntäohjattu resonoimaan hyvällä täytöksellä läpi kierrosrekisterin, niin rakenne olisi ilmeisesti turhan monimutkainen verrattuna luistiohjaukseen.

Kilpakäytössä se paino on erittäin tärkeä kriteeri ja jokainen ylimääräinen gramma on aina turhaa painolastia. Materiaaleilla pystyy painoon kyllä vaikuttamaan jossainmäärin, mutta se nostaa nopeasti kustannuksia ja monimutkainen rakenne on aina yksinkertaista vika-alttiimpi. Noita asioita huomioitaessa pyörivä levy reijällä varustettuna on kokolailla halpa ja yksinkertainen kapistus.

14.6.2009 11:34

Kertokaapa Pro-miehet miten toteuttaa Pv:n 50cc sylinterille squish-kansi? 74cc:lle se ilmeisesti onnistuu pelkästään vakiokannesta laskemalla sopivan verran... Olen tässä miettinyt, että onko kannen palotilan uudelleenvalaminen(mahdotonta?) ainoa vaihtoehto?

14.6.2009 14:19

Erkka kirjoitti:Kertokaapa Pro-miehet miten toteuttaa Pv:n 50cc sylinterille squish-kansi? 74cc:lle se ilmeisesti onnistuu pelkästään vakiokannesta laskemalla sopivan verran... Olen tässä miettinyt, että onko kannen palotilan uudelleenvalaminen(mahdotonta?) ainoa vaihtoehto?

En kyllä taida Pro-mies olla, mutta kyllä mulla on PV:n 50cc sylinterissä ollu n. 40% squish. Kyllä siihen ihan asiallisen squishin saa ku tarpeeks kantta laskee.

waltteri sanoi: Suunnittelin tuossa tekeväni 74cc p+:ssaan muutaman muutoksen. Eli: Kun nuo p+:ssan takahuuhteluthan lähtevät ns.2-huuhteluilta kanavaa pitkin sinne sylinterin takaosaan, ja se systeemihän on heikko virtausten suhteen ( haittaa 2-huuhteluiden toimintaa) ,niin aikomus olisi tukkia ne takaportit ja niiden lähtö siitä 2-huuhteluiden päästä, ja muotoilla sitten ne 2-huuhtelut kunnolla, ja muokkaisi sitten niistä entisistä takaporteista männän kautta toimivia, ja laittaisi sitten männäksi vaikka malossin tai zetan ikkunamännän. Tämä on siis suunnitteluasteen alussa vielä, toteutus ei ole ongelma mutta pitää suunnitella kanavat kunnolla
kritiikkiä saa antaa ajatuksesta


Kuva
Siinähän sitä on. 50cc lususta tukittu takahuuhtelukanavat ja tehty tilalle yksi iso boost port.

14.6.2009 21:13

Erkka kirjoitti:Kertokaapa Pro-miehet miten toteuttaa Pv:n 50cc sylinterille squish-kansi? 74cc:lle se ilmeisesti onnistuu pelkästään vakiokannesta laskemalla sopivan verran... Olen tässä miettinyt, että onko kannen palotilan uudelleenvalaminen(mahdotonta?) ainoa vaihtoehto?
En ole pro enkä tunne Sutsukin kannen mittoja, mutta täyttö kannattaa varmaan tarvittaessa tehdä hitsaamalla eikä valamalla.

Lisäys: Tai mikäs minä olen sanomaan miten kannattaa tehdä, mutta hitsaus lienee noista kahdesta helpompi vaihtoehto.

14.6.2009 21:35

Jos muokkaan kerran alkaa, niin sitten vaihdettavat palotilat. On paljon helpompi sitten tehdä erilaisia palotiloja ja testata niitä ilman jumalatonta kansiarmeijaa.

14.6.2009 22:09

-Zone- kirjoitti:Jos muokkaan kerran alkaa, niin sitten vaihdettavat palotilat. On paljon helpompi sitten tehdä erilaisia palotiloja ja testata niitä ilman jumalatonta kansiarmeijaa.

Eikös osa porukasta ollut sitä mieltä, että noi vaihdettavat palotilat ei johtaneet tarpeeksi hyvin lämpöä ympärillee? Oli miten oli, täytyy pitää mielessä.

Nalle: Selevä, pidetään mielessä.

3.7.2009 22:18

Mitä tapahtuu jos laittaa malossin kans painekiekon mitä eroo paiekiokolla vai ilman tuleeko kiekkoi vai vääntöö vai isompaa piikki vai mitä?