Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

10.5.2009 13:29

Mitäs öljyjä ja öljy/bensa -suhteita Pro-jantterit käyttävät?

edit. Lisätään nyt vielä omia päätelmiä: Olen aina ajatellut, että mitä pienemmällä bensamäärällä päästään sitä enempi on poltettavaa bensaa -> enempi tehoa. Mutta nyt Bellin kirjan luettua tullut hieman epäilyksiä tämän suhteen, kun kirjassa on käytetty jopa yli kaksinkertaisia suhteita nykyään käytettävään. Alentaako se suuri öljyn määrä kitkaa niin huomattavasti, että se kumoaa tuon vähemmän bensan määrän? Toki öljyjen järkyttävä kehittyminen vaikuttaa asiaan. Kuitenkin tuen luettua päätin varmistaa pro-janttereiden mielipiteitä. Pistetään nyt vielä, että tietysti ajotyyli vaikuttaa öljyn määrään, mutta sanotaan nyt vaikka pelkkään kiihtyvyyksien ja huippunopeuksien mittaukseen ja vähäisen "perus"ajeluun tarkoitetusta pyörästä olisi kyse.
Viimeksi muokannut Erkka päivämäärä 10.5.2009 13:36, muokattu yhteensä 1 kerran

10.5.2009 13:34

Täyssynteettinen Pennzoilin 2-T o kyl aika hyväks todettu, ja siinä 2-2,5% seokset. Leikkaamise pelossa pistän inan rikkaammat seokset

11.5.2009 18:53

Täyssynteettisellä 2,5-3% seos riippuen onko kone juuri kasattu vai ei. Mineraaliöljyllä käytän vähän rikkaampaa seosta. Oon myös kuullut sellaista juttua että sisäänajossa ei kannata käyttää täyssynteettistä öljyä, ei kuulemma hioudu kunnolla eikä sisäänajosta saa kunnollisia tuloksia.

12.5.2009 7:03

Kaarlo kirjoitti:Täyssynteettisellä 2,5-3% seos riippuen onko kone juuri kasattu vai ei. Mineraaliöljyllä käytän vähän rikkaampaa seosta. Oon myös kuullut sellaista juttua että sisäänajossa ei kannata käyttää täyssynteettistä öljyä, ei kuulemma hioudu kunnolla eikä sisäänajosta saa kunnollisia tuloksia.

Eiköhän tuossa tilanteessa riitä hieman pienempi seos sitä täyssynteettistä näin loogisesti ajateltuna, jos kerran se liikaa voitelee.

12.5.2009 9:18

Ei. Voitelun määrä ja laatu on ihan eri asia. Hyvälläkin öljyllä (tai sen puutteella) voi koneen leikkuuttaa kiinni.
Ja tuo on ihan tosijuttua mitä Kaarlo heittää, monesti sisäänajo tehdään "huonommalla" öljyllä.
Erkka kirjoitti:Eiköhän tuossa tilanteessa riitä hieman pienempi seos sitä täyssynteettistä näin loogisesti ajateltuna, jos kerran se liikaa voitelee.

12.5.2009 10:49

Sarvi-Perkele kirjoitti:...Ja tuo on ihan tosijuttua mitä Kaarlo heittää, monesti sisäänajo tehdään "huonommalla" öljyllä.
Mulla on mielikuva, että kaikki isot pojatkaan ei olisi ihan yksimielisiä tuosta "huonomman" öljyn väitetystä paremmuudesta sisäänajossa. Minkälaista öljyä mahdetaan yleisimmin käyttää oikeiden kisakoneiden sisäänajossa?

12.5.2009 11:50

Kisakoneen sisäänajo on melko erityyppistä hommaa kuin se mitä esim mopopojat tai normaalit prätkän omistajat harrastaa. Kisakone on tiensä päässä ennenkuin "normaalit" sisäänajokilometrit tulee edes täyteen. Sivumennen sanottuna, jotain mopoakin on ihan turha sisäänajaa jotain 500 km...

Sisäänajossahan on kyse osien keskinäisestä hioutumisesta, ja voisi kuvitella että tässä öljyn ei kannata olla ihan huippua. Toisaalta taas öljythän pitää vaihtaa sisäänajon jälkeen (nelareissa), joten moni ei varmaan viitti laittaa sisään kalleimpia mahdollisia öljyjä.

Ja aina kun puhutaan isoista pojista, niin kannattaa pitää mielessä, että suurin osa heistäkin on ihan niitä samoja mopopoikia joita täällä palstoilla pyörii, joille sitten on vaan kasvanut lisää pituutta ja iso maha.. ;)
Valitettavasti tuo tietomäärä/ymmärrys ei näytä varsinaisesti korreloivan mitenkään ikään taikka lelujen hintatasoon.

12.5.2009 20:22

Onko/mikä on mielestänny yläraja öljyn käytön määrälle, jos karstoittumisesta ja vastaavasta aiheutuvia ongelmia ei lasketa? Missä menee raja hyödyn ja haitan kohdalla? Puhutaan nyt vaikka "hyvistä" öljyistä sitten.

12.5.2009 23:18

Erkka kirjoitti:Missä menee raja hyödyn ja haitan kohdalla?


Bellin kirjassahan tuosta on juttua jonkin verran, sieltä selviää aika paljonkin.

Generally, I would say that road racing engines will work best at a 16:1 to 20:1
fuel/oil ratio, depending on the nature of the course. Desert racers require 16:1 but, if
plug fouling proves to be a problem, try 18:1 or 20:1. For enduro and motocross 20:1
or 22:1 is the best ratio. Go-karts with fixed gearing, without a clutch operating on
short sprint tracks, will usually not tolerate more oil than 25:1 and, if you find that you
are fouling plugs, you may have to drop as low as 30:1. Under no circumstances should
you run leaner than 32:1.


"All of the above fuel/oil ratios are for mineral and castor oils".

Kirjassa lisää.

13.5.2009 9:55

cheece kirjoitti:
Erkka kirjoitti:Missä menee raja hyödyn ja haitan kohdalla?


Bellin kirjassahan tuosta on juttua jonkin verran, sieltä selviää aika paljonkin.

Generally, I would say that road racing engines will work best at a 16:1 to 20:1
fuel/oil ratio, depending on the nature of the course. Desert racers require 16:1 but, if
plug fouling proves to be a problem, try 18:1 or 20:1. For enduro and motocross 20:1
or 22:1 is the best ratio. Go-karts with fixed gearing, without a clutch operating on
short sprint tracks, will usually not tolerate more oil than 25:1 and, if you find that you
are fouling plugs, you may have to drop as low as 30:1. Under no circumstances should
you run leaner than 32:1.


"All of the above fuel/oil ratios are for mineral and castor oils".

Kirjassa lisää.

Tuo teksti on kirjoitettu yli 20 vuotta sitten. Öljyt ovat "hieman" kehittyneet siitä ajasta. Tuosta tekstistä mulle tämän jutun idea lähtikin ylipäätänsä.

Pro väeltä vastauksia kiitos.

13.5.2009 11:00

No varmaan ainoo tarkka vastaus tuohon on että se täytyy selvittää tapauskohtaisesti dynossa, juuri kuten Bell kirjassaan teki liittyen johonkin tiettyyn moottoriin.
Ja kannattaa sitten pitää mielessä että jos joku tekee tuollaisen öljyvertailun vaikkapa piikkiseen RR-koneeseen, niin ne tulokset ei mitenkään välttämät yleisty "tappiviritettyyn" Pevuun...

Erkka kirjoitti:Tuo teksti on kirjoitettu yli 20 vuotta sitten. Öljyt ovat "hieman" kehittyneet siitä ajasta. Tuosta tekstistä mulle tämän jutun idea lähtikin ylipäätänsä.

Pro väeltä vastauksia kiitos.

14.5.2009 9:41

Sarvi-Perkele kirjoitti:...Ja aina kun puhutaan isoista pojista, niin kannattaa pitää mielessä, että suurin osa heistäkin on ihan niitä samoja mopopoikia joita täällä palstoilla pyörii, joille sitten on vaan kasvanut lisää pituutta ja iso maha.. ;)
:D Tarkoitin isoilla pojilla ammattitaitoisia moottorivelhoja. Mopopojan pituuden, massan tai tilavuuden kasvaminen ei tosiaan liene suorassa suhteessa ajukopan hallitsemaan tietomäärään. Paitsi ehkä jos lisääntynyt massa sattuu olemaan aivomassaa?

15.5.2009 17:24

Joko oot nalle saanu sen tunturin koneen höräjämää missä on ne läpät? se on kyl niin hienon näköne viritelmä et jos se toimii nii voi olla aika veikee (ei ehkä välttämättä tehokkaampi mutta ois se hienoa saada tommone toimimaa) Nii ja vielä toho öljy hommaa et toi huonomman öljyn käyttöä tarkotetaan yleensä nelareissa ja 2t peleissä vaihdelaatikko puolella. Sillä se pytty EI SAA kulua mielellään yhtään sillä sehän on kasauksen jälkeen tiukimmillaan. ´(näin sanoi 20v kone asentajana ollut isäni asiasta)

15.5.2009 19:18

Ei millään pahalla, mutta väittäisin että nämä Mototin pro-puolen virittäjät kyllä tietävät jo sitä sun tätä öljyistä, ja toisekseen nuo Nallen Tunturin spekuloinnit hoitunee myös YV:llä? :roll: Tuli vain nickistäsi mieleen, voiko 15 vuotias vakavalla naamalla valistaa yli 20v äijiä miten hommat hoidetaan? ;)

15.5.2009 19:28

Kyllä jos yli 47v mies joka ollu yli 20v auto alalla sekä kone ja metalli alalla (omisti firman) joka on asian valistanut ensin minulle. Voin kyllä vakuuttaa että tiedän aikas reippaasti moottoreista ja niiden toiminnasta. Nii ja kröhöm 16v

E: ainii ja jos jotai en tiiä nii sen kuulen täältä tai kysyn iskältä nii saan kyllä varmasti oikean tiedon.