Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

26.10.2007 16:16

http://img341.imageshack.us/img341/6601/jeedn4.jpg

Kyllä se suunnilleen samaa näyttää. Muutoksien seurantaan tämän systeemin teinkin. Oon nyt putkea tehny tohon ja valmistuu varmaan viikonlopun aikana. Kiva sitten nähdä, että tuliko muutosta.

26.10.2007 17:55

Siis miten tälläinen toimii?

26.10.2007 18:35

Sain sellasen kuvan kun luin noi selostukset moneen kertaan, että mitataan äänimuodossa joko koneen ääntä tai esim. nopeusmittarin signaalia. Sitten asetetaan minimi- ja maksimikierrokset joilla konetta ajettiin, jolloin ohjelma laskee kiihtyvyyden. Tehon laskemiseksi siihen laitetaan muuttujiksi mm. ilmanvastus ja vierintäkitka.

Ei mikään luotettavin mittausväline, mutta muutosten eroa sillä voi hyvinkin tarkasti verrata.

27.10.2007 8:12

Atech kirjoitti:Sitten asetetaan minimi- ja maksimikierrokset joilla konetta ajettiin
Tätä ei tarvi asettaa, se näkyy äänitiedostosta, mutta sillä voi leikata pois turhat sotkut, jos on esim. mikrofonilla nauhottanut.

27.10.2007 12:13

Mihin tökkäsit mikrofonin?

27.10.2007 15:38

Vaikka mikrofonin käyttö onnistuiskin, kaikkein viisainta on lukea suoraan impulsseja anturilta. Tämän voi tehdä vaikkapa optoledillä , induktiivisella anturilla tai esim lukea ensiöpuolan impulsseja jotta saadaan kierrosluvut. Lisäksi tossa ohjelmassa on hyvää se, että vasemman ja oikean kanavan impulsseja voidaan lukea toisistaan erllisenä. Nehän kun saa ihan määriteltyä ohjelmassa, joten impulsseja voidaan ottaa vaikkapa tyylillä : Vasempaan kanavaan sytytyspuolan impulssit ja oikeaan dynorullan impulssit.

Mutta varsinaisesti tarkoitus olikin kirjoittaa tosta välityssuhteesta. Vaihteen + ensiövedon välityssuhde on mahdollista selvittää melko tarkasti avaamatta konetta. Hommaan tarvitaan astelevy kampiakselille.

Eli: Laitetaan haluttu vaihde päälle ja pistetään merkille astelevyn 0 aste lohkoon nähden. Vauhtipyörää aletaan pyörittämään ja lasketaan sen kierrokset. Samalla seurataan eturattaan pyörimistä.
Oletetaan nyt, että vauhtipyörä pyöri vaikkapa 3 täyttä kierrosta ja 45 astetta 4:ttä kierrosta sinä aikana, kun eturatas pyörähti tarkalleen yhden kierroksen.

Välitys lasketaan jakamalla luku 45 360:lla ja lisäämällä se kierroksien määrään. 45/360 = 0,125
Välityssuhde on siis 3,125. Jos kone käy vaikkapa 6000rpm, eturatas pyörii sillon 6000/3,125 = 1920rpm.
Tuosta onkin sitten helppo jatkaa eteenpäin, kun tarvitaan kokonaisvälitystä takarenkaan kierrosten selvittämiseksi.

27.10.2007 16:38

Hmm sain nytten ensimmäisiä tuloksia. Mittasin alueelta 4000-9000 rpm ja tehoa aavistuksen alle 20hp. Tajusin että eihän tohon mp3 soittimeen saa erillistä mikkiä kiinni, eli oli tyydyttävä äänen mittaamiseen. Nätit äänikäyrät tuli silti.

Magneeton näpäytyksiä olis ehkä paras laskea, tai sitten vaikka sigman signaalia. Niihin ei häiriöt pure. Molempia yhtaikaakin jopa. Sais tarkat tulokset.

9.11.2007 22:02

Sääli, että tuo nopeus- ja kiihtyvyyskilpailu siirrettiin pro-viri puolelle koska tosiaankaan kaikilla taitavillakaan tyypeillä ei ole sinne oikeuksia. Nythän periaatteessa kilpailuryhmä supistuu paljon, ainakin keskustelun osalta.

Itse aion kuitenkin jatkaa omaa projektiani tämän asian tiimoilta. Toivottavasti kuitenkin joku jaksaa pitää tätä kilpailua yllä, olisi sääli jos se unohtuisi kokonaan..

9.11.2007 22:10

Jatka toki, ei se turhaa ole.

Ihan vain ennen suurempia paskanjauhamisia päätin siirtää.

Ainiin, laittelinpa sullekin oikeudet pro-viripuolelle. Tiedä vaikka sais porukkaa liikenteeseen, ja pro-viripuolellekin saisi lisää osaavaa jannua...

9.11.2007 22:12

vezcu kirjoitti:Sääli, että tuo nopeus- ja kiihtyvyyskilpailu siirrettiin pro-viri puolelle koska tosiaankaan kaikilla taitavillakaan tyypeillä ei ole sinne oikeuksia. Nythän periaatteessa kilpailuryhmä supistuu paljon, ainakin keskustelun osalta.

Itse aion kuitenkin jatkaa omaa projektiani tämän asian tiimoilta. Toivottavasti kuitenkin joku jaksaa pitää tätä kilpailua yllä, olisi sääli jos se unohtuisi kokonaan..


Mutta siellä puhutaan nyt oikeasti asiaa, ei tule ketkään "Pitää ostaa virisetti ja tulla kilpailee!!" tai jotai "Pistin 50cc plusuun 16mm miken kii, nyt menee niinq enite kovaa.."

Ja Kyllähän niitä oikeuksia voi "anoa" sieltä. :)

9.11.2007 22:44

Tume34 kirjoitti:Ainiin, laittelinpa sullekin oikeudet pro-viripuolelle. Tiedä vaikka sais porukkaa liikenteeseen, ja pro-viripuolellekin saisi lisää osaavaa jannua...
Ohhoh, menin sanattomaksi :D Kiitoksia ;)

20.11.2007 0:40

Tietääkö kukaan että pitääkö läppärungosta ottaa bensainohjain pois ku laittaa boyesenit kiinni? mopo on siis ch racing ja kiinni on vakiopytty ja kaasari.

20.11.2007 9:56

Knuuttila kirjoitti:Tietääkö kukaan että pitääkö läppärungosta ottaa bensainohjain pois ku laittaa boyesenit kiinni? mopo on siis ch racing ja kiinni on vakiopytty ja kaasari.

Mikä on bensanohjain?

20.11.2007 10:06

Nalle Puch kirjoitti:
Knuuttila kirjoitti:Tietääkö kukaan että pitääkö läppärungosta ottaa bensainohjain pois ku laittaa boyesenit kiinni? mopo on siis ch racing ja kiinni on vakiopytty ja kaasari.

Mikä on bensanohjain?


tarkotatko läpänrajottimia ??? :D ei niitä ainakaan tarvitse ottaa pois..

20.11.2007 16:15

Eikun tarkoitan bensanohjainta, mikä on imukaulan ja läppärungon välissä oleva muovinpalanen mikä nimensämukaisesti ohjaa bensaa ja estää mahdolliset pyörteet :D. Rajotinläpät kyllä pitää ottaa pois ku laittaa boyesenit kiinni.