Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

21.11.2007 16:34

Höylä kirjoitti:eli tuo sun "ahtimes" on yhtä hyvä ja järkevä, kuin että laittais siihen niin suuren mekaanisen ahtimen jota kone jaksaa juuri ja juuri pyörittää, mutta hyötykäyttöön ei jää tehoa yhtään :P

saahan siihen mopoonsa pultata vaikka cmc 6-71 rootsin kiinni jos haluaa, mutta joku järkikin pitäis hommassa olla (=lisää tehoa takapyörältä...)
Eiköhän sen hyötysuhdetta nostavaksi saa (vanhempi viesti). Keksippä sitten itse parempi. Pointtinahan tässä alunperin oli lähteä tätä juttua suunnittelemaan ja tehdä ahtimesta hyötysuhdetta nostava, kyllä se mahdollista on tavalla tai toisella. Täältä "pro" -puolelta ei nyt tällä kertaa tullut mitään ideoita tällaisen ahtimen parantamiseen. Kyllä siitä jollakin tapaa hyötysuhdetta nostavan saa, aivan varmasti, voipi mennä monimutkaiseksi tosin. Ja kun remmiahdin on hankala rakentaa, mitä olen ymmärtänyt?

21.11.2007 16:40

öö, mekaaninen ahtaminen huonontaa periaatteessa aina moottorin hyötysuhdetta = vie tehoa kampiakselilta...otettiin se teho sitten sähkönä tai remmillä kampiakselilta...

ainut tapa saada mekaanisesti ahdetusta koneesta parempi hyötysuhde on tuoda sen ahtimen pyörittämiseen tarvittava energia ulkopuolelta, vaikka toinen moottori pyörittämään sitä ;)

noin niinkuin erittäin rajusti yksinkertaistettuna...

turboahdin nostaa koneen hyötysuhdetta, koska se käyttää pakokaasujen mukana muuten hukkaan menevää energiaa...

21.11.2007 16:46

Höylä kirjoitti:öö, mekaaninen ahtaminen huonontaa periaatteessa aina moottorin hyötysuhdetta = vie tehoa kampiakselilta...otettiin se teho sitten sähkönä tai remmillä kampiakselilta...

ainut tapa saada mekaanisesti ahdetusta koneesta parempi hyötysuhde on tuoda sen ahtimen pyörittämiseen tarvittava energia ulkopuolelta, vaikka toinen moottori pyörittämään sitä ;)

noin niinkuin erittäin rajusti yksinkertaistettuna...
Puhuin tuosta elektronisen ahtimen hyötysuhteesta... Eipä nuo mekaaniset ahtimetkaan mopossa mitään parhaita mahdollisia ole, ja että ne "nyysivät" tehoa, tiesin kyllä. Ja turbot ei oikeen pyöri mopoissa tarpeeksi ahtaakseen, tämänkin tiesin (ei että joku olisi väittänyt etten tiennyt).

21.11.2007 17:15

Tume34 kirjoitti:...Atech: Puhun tässä Mortuopin aika-villistä-ideasta käyttää sähkömoottoria turbiininpyöritykseen ahtamistarkoituksessa.

Pistän vielä tästä asiasta.
Jeps. Samoilla linjoilla Tumen kanssa.

Musta koko asiaa on helpoin ajatella Watteina jolloin asian ymmärtäminen on helpointa.
Käytän nyt esimerkkinä PV:n konetta.

Eli: PV:n valopuola on mitoitettu sen mukaan mikä on valojen tarvitsema teho. Sähkökään ei tule ilmaiseksi ja otetut watit ovat pois moottoritehosta. Valopuolalta on saatavissa tehoa (tämä nyt siis sähkömuodossa mutta tehoa joka tapauksessa) noin 30W, joka riittää valoille.

Ajatellaan että moottorin nykyinen teho pikkusen piristettynä olisi vaikkapa 2KW. Tästä huolimatta valopuolalta saatava ulostuloteho ei kasva verrattuna 1.1kw vakiomopoon. Eli jos mikään muu sähköverme ei ole päällä ja koko valopuolan antama teho (osa kyllä oikeasti muuttuu lämmöksi) saataisiin hyödynnettyä, olisi se ehkäpä 35W.

Se ei paljoa ole, jos tuo lisätään siihen 2KW moottoritehoon, eli se saadaan kokonaisuudessaan hyödynnettyä ilman hävikkiä. Oli sitten millainen sähköpuhallin tahansa, ei magneetosta voida noin vain repiä mitään kilowattien luokkaa olevia tehoja.

Ja jotta kukaan ei tule ehdottaneeksi akkua lisäämään wattien määrää, niin kerrotaan nyt selvyyden vuoksi, että akku on on pelkkä energia varasto. Siitä saadaan kyllä hetkellisesti enemmän tehoa ulos, mutta pitäähän se menetetty saada sinne takaisin, jos sitä uudelleen tarvitaan. Eli kun sen varaus riittävästi laskee, se haukkaakiin latautumisvaiheessa taas suuremman osan tehosta ja muuhun käyttöön jää silloin vähemmän.

Akkukin on loppupeleissä vain lisäkuorma latausjärjestelmälle, vaikka energiaa voidaankin siihen varastoida niitä hetkiä varten jolloin sitä tarvitaan enemmän. Esim, autossa starttimoottorin pyörittämiseen.
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 21.11.2007 17:24, muokattu yhteensä 1 kerran

21.11.2007 17:22

Mortuoppi kirjoitti:
Höylä kirjoitti:eli tuo sun "ahtimes" on yhtä hyvä ja järkevä, kuin että laittais siihen niin suuren mekaanisen ahtimen jota kone jaksaa juuri ja juuri pyörittää, mutta hyötykäyttöön ei jää tehoa yhtään :P

saahan siihen mopoonsa pultata vaikka cmc 6-71 rootsin kiinni jos haluaa, mutta joku järkikin pitäis hommassa olla (=lisää tehoa takapyörältä...)
Eiköhän sen hyötysuhdetta nostavaksi saa (vanhempi viesti). Keksippä sitten itse parempi. Pointtinahan tässä alunperin oli lähteä tätä juttua suunnittelemaan ja tehdä ahtimesta hyötysuhdetta nostava, kyllä se mahdollista on tavalla tai toisella. Täältä "pro" -puolelta ei nyt tällä kertaa tullut mitään ideoita tällaisen ahtimen parantamiseen. Kyllä siitä jollakin tapaa hyötysuhdetta nostavan saa, aivan varmasti, voipi mennä monimutkaiseksi tosin. Ja kun remmiahdin on hankala rakentaa, mitä olen ymmärtänyt?


Tuhoon tuomittuja ideoita harvemmin jatkokehitellään, jos parempiakin teitä löytyy.

Zone - Vaikka millaisen puhaltimen kytket käyttämään sen mopon tuottamaa 30W, tai 100W jos leikitään laturiajatuksin, niin se on vielä kaukana, hyvin kaukana, että se alkaisi hyödyttämään, sensijaan että se jarruttaisi.

21.11.2007 17:24

Höylä kirjoitti:no kuka viitsii ajaa roikka perässä ;) jotain realismia nyt tähän juttuun...


Sitten voisikin todeta "menikö johto solmuun kun myöhästyit?" :D

Ihan näin mortuopille varoituksena, kannattaa HIEMAN ajatella mitä sanoo, varsinkin tuosta lapsellisesta haukkumisesta, kun itsekkin siihen voi sortua. Eikä nämä sarwen esittämät kaavat täyttä bullshittiä ole, vaikka kuinka itse olisit sitä mieltä että ajaisit mopollasi vaikka kuuhun jos se toimisi. Eikä sarwikaan ihan täyttä shittiä puhu, itsekkin on todennut (karkeasti sanottuna, suzukin nopeuteen liittyen) "eipä siinä mitään järkeä olisi näitä tuloksia ihan päästä vetää"

21.11.2007 17:32

Tume34 kirjoitti:Zone - Vaikka millaisen puhaltimen kytket käyttämään sen mopon tuottamaa 30W, tai 100W jos leikitään laturiajatuksin, niin se on vielä kaukana, hyvin kaukana, että se alkaisi hyödyttämään, sensijaan että se jarruttaisi.

Jep. juuri näin. (ymmärtääkseni tarkoititkin tuon lisäykseksi testiini (?))
Mun mielestä tuo watti-ajattelutapa on selkein sen ymmärtämiseen, että sähköpuhallin on järjetön ajatus. Selkein siksikin, että siinä ajatellaan asiaa kokoajan teho-muodossa. Oli se sitten sähkö/liike/tai jotain muuta energian muotoa.

21.11.2007 17:43

Sora00 kirjoitti:
Höylä kirjoitti:no kuka viitsii ajaa roikka perässä ;) jotain realismia nyt tähän juttuun...


Sitten voisikin todeta "menikö johto solmuun kun myöhästyit?" :D

Ihan näin mortuopille varoituksena, kannattaa HIEMAN ajatella mitä sanoo, varsinkin tuosta lapsellisesta haukkumisesta, kun itsekkin siihen voi sortua. Eikä nämä sarwen esittämät kaavat täyttä bullshittiä ole, vaikka kuinka itse olisit sitä mieltä että ajaisit mopollasi vaikka kuuhun jos se toimisi. Eikä sarwikaan ihan täyttä shittiä puhu, itsekkin on todennut (karkeasti sanottuna, suzukin nopeuteen liittyen) "eipä siinä mitään järkeä olisi näitä tuloksia ihan päästä vetää"
Tuosta lapsellisesta haukkumisesta voit kyllä syyttää muita kun meikäläistä.

21.11.2007 17:50

tässä olis hieman ajattelemisen aihetta... eli kun tuodaan sähkömoottorille 1000 w teho saadaan siitä oikein 200 w puhallusteho hyödynnettyä...vaikka tuosta poistais tuon hihnavälityksenkin ei tehoissa ole hurraamista...

ja tuo on siis suuntaa antava kaavio, ei mikään jumalan sana.

Kuva
Viimeksi muokannut Höylä päivämäärä 21.11.2007 17:52, muokattu yhteensä 1 kerran

21.11.2007 17:51

Mortuoppi: Et imo haukkunut, mutta varsin lapsellista väittelyä ilman parempaa tietoa.

Höylä: Mahtava kaavio, vaikka hyvällä sähkömoottorilla saadaan jopa 80-90% hyötysuhde. Parhaimmilla 95, mutta aika erikoismalleja.

21.11.2007 18:00

niin, ei tuo mikään lopullinen totuus olekkaan, mutta näkee tuostakin, että kun energiaa vellataan muodosta toiseen, sitä aina häviää matkalle, suurin osa lämpönä... (kitka ym. tekijät)

kyllä mä itse kallistuisin hammashihnavetoisen mekaanisen ahtimen puolelle, jos pitäis sellainen saada koneeseen kiinni (sähkön kanssa sekaamalla menee vielä suurempi osa koneen tehoista hukkaan...)

21.11.2007 18:08

Todellakin. Lisäksi sähkökäyttöisen kanssa voi tulla ongelmia ahtopaineen kanssa.

Käsittääkseni tässä olis sivuajatuksena että akut voidaan ladata sähköverkosta, jolloin saadaan hetkellinen ahtoteho ilman moottorilta ryöstettyä tehoa.

21.11.2007 18:22

Atech kirjoitti:Todellakin. Lisäksi sähkökäyttöisen kanssa voi tulla ongelmia ahtopaineen kanssa.



juu, ahtimen tuoton kun pitäis lisääntyä moottorin tarpeen mukaan (kierrosten ja kuormitusten vaihteluiden) 1 nopeuksinen sähkömoottorin pyörittämä ei oikein sitä osaa... remmiahtimen saa välitettyä edes niin, että tuotto on sidottu kierroksiin...

21.11.2007 18:27

Äh. Joku ehti laittamaan ajatukseni tätä kirjoittaessa. Eli jos olisi sellanen "ladattava" mistä saisi hetkellisesti tehoa.. Kuinka paljon sitä sitten voi saadakkaan.

Onko tällä forumilla KETÄÄN joka olisi ahtanut jonkun alle 100cc moottorin niin että siitä on oikeasti hyötyä?

21.11.2007 18:34

Höylä kirjoitti:juu, ahtimen tuoton kun pitäis lisääntyä moottorin tarpeen mukaan (kierrosten ja kuormitusten vaihteluiden) 1 nopeuksinen sähkömoottorin pyörittämä ei oikein sitä osaa... remmiahtimen saa välitettyä edes niin, että tuotto on sidottu kierroksiin...


Sanoisin jopa että kaasarivehkeessä lähes ylitsepääsemätön ongelma jos ahtopaine menee miten sattuu. Tietokone-ohjattu portaaton ahtopaineen säätö ja elektroninen kaasari tai ruisku, niin vois jotain tulla.