Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Pro-virittäminen

25.3.2013 23:06

Kai tämä on sopivin paikka kysyä, eli minkähän laista legendaa on laittaa jonkun sortin korkinpala männän ja ilmeisesti männäntapin väliin? Koitetaanko tällä nyt sitten nostaa kampikammion painetta/puristuksia vai täh? Koskaan ole missään tappajamopoissakaan nähnyt tällaista, eli onko joku kuollut ja kuopattu kasarivillitys?

Olisi vaan kiinnostava tietää... :)

Re: Pro-virittäminen

25.3.2013 23:30

Kaimma joku joskus jotain tollasta on käyttänyt vippaskonstina jossain autoilussa jossa pitää olla sama kone kaikilla (esim. karting). Menee varmaan samaan sarjaan mitä pitempijenkasen sytytystulpan käyttäminen puristusten lisäämiseksi..

Itte jotain tollasta uumoilisin.

Re: Pro-virittäminen

26.3.2013 9:54

Se on silloin papiska-aikaan, kun kampikammiot olivat aika paljon isompia kuin nykyään. Silloin niistä korkkitäyttöisistä männistä on kai hyötyä ollut.

Re: Pro-virittäminen

8.4.2013 11:25

Taloudellisuus mielessä: auttaisko jos tukkis pytystä takahuuhtelukanavan? Teho vois kärsiä jonninverran mutta saattaisi vähentyä putkeen joutuvan seoksen määrä. Vai käykö siinä vain niin että teho laskee ja kaasua joutuu käyttämään enemmän ja tulos on plus miinus nolla :D ? Onko periaatteessa olemassa erikseen huuhtelukuviota/järjestelyä tehoa silmällä pitäen, ja toisenlaista järjestelyä taloudellisuutta silmällä pitäen? Vai kannattaako se vain olla niin että pytty huuhdellaan mahdollisimman tehokkaasti pakokaasuista ja tungetaan uutta seosta sisään mahdollisimman paljon?

Kuinka pieni kulutus pitäis periaatteessa olla mahdollista saavuttaa 50 kuutioisella 2 tahdilla jossa tehoputki ja kansi laskettu ja kaikki muukin kunnossa? Ja polttoaineensyöttönä kaasari. Vauhti olisi semmoista 55km/h.

Re: Pro-virittäminen

8.4.2013 13:08

Noita wanhoja kevytmopon tapaisia (tunturi city, solifer automaatti) väitetään erittäin piheiksi, esim. automaatin toiminta säteeksi luvattiin pari sataa kilometriä ja siinä tankki on luokkaa muutama litra. Cityn kanavia katselleena väitän että ne on jumalattoman pienet, joten sillä uskoisen sen kulutuksen olevan niin pieni. Perus autotallivehkeillä lähtisin tekemään pieniruokaista mopedia viilaamalla pyttyä kevyesti vääntävään suuntaan (50cc ei siltikään voi olla muutakuin kierroskone) unohtamatta kuitenkaan sitä yläpään tehoa. Sopivan pienellä kaasarilla saadaan vääntöä peliin ja sopivilla välityksillä (lue: riittävän pitkillä) kokeilet millä kierroksilla mopo kulkee vähimmällä. Onnistuessaan sulla pitäis olla melko pihi mopo, jossa on jonkin verran potkua reservissä tai sitten vaan ihan helvetin huonosti toimiva ja kulkeva ritsa :lol:

Huuhteluiden muokkaus ja suuntaus on olemassaan semmoista henkimaailman hommaa, että onnistuminen on pirun vaikeata. Uskoisin (en tosiaankaan tiedä, kunhan vaan höpöttelen) että kannattaa tavoitella sitä mahdollisimman tehokasta huuhtelua ja sitten rajoittaa sitä varsinaista nopeutta sillä kaasukahvan asennolla. En näe mitään estettä sille, että onnistuneella kokoonpanolla kulutus on 2-3litraa/100km...

Re: Pro-virittäminen

8.4.2013 14:48

Siitä minä tuon huuhtelukanavan tukkimisen keksinkin kun olen kuullut juttua että nuo vanhat mopot ei ime juuri mitään ja niissä on pytyn kanavat aikamoiset mehupillit. Toisaalta, ne ei kyllä kuljekkaan juuri mihinkään, mutta vissiin PV-patu kertoili että sopivasti laitettuna peeveen vakiopytyllä sai kulkuja 60 verran, kiihtyvyydessä jätti näitä uusia vakiomopoja ja kulutus vissiin jotain vaivaiset 2 litraa sadalla. Ja pevetin vakiopytyssähän on vain 2 pientä huuhtelua.

Noissa vanhoissa mopoissa kyllä auttaa myös se keveys, mulla kun on tämmönen uusi muovihärpäke skootteri jossa on noin 25kg ylimääräistä painoa vanhan liiton mopoihin verrattuna :D Pahasti haittaa myös laki, tällä hetkellä oon joutunu rajoittamaan liian nopeuden prikalla niin matka-ajossa tahtoo huutaa turhilla kierroksilla mutta kaasua ei sentään tarvi kuin jonkun 1/4.

Pienempi kaasari vois kyllä auttaa ainakin siinä että siinä olisi vähemmän pyörteilyä. Kun nyt tuossa on 16mm kaasari jolla joutuu matka-ajossa ajamaan melko pienellä kaasulla niin luulisi että siinä on aika isot pyörteilyt kun ilma törmää lähes alhaalla olevaan luistiin ja joutuu mutkittelemaan sieltä alta. (tosi)Pientä kaasaria taas kestäisi pitää luisti koko ajan ylhäällä ja ei tulisi niin paljoa ilman pyörteilyä luistin kohdilla. Liekö oikea termi se että pienemmällä kaasarilla saisi vähennettyä pumppaushäviöitä siltä osin. En tiiä sitten vaikuttaako se kulutukseen liiemmin :D Voishan se pieni kaasari parantaa vääntöjäkin alakiekoille, mutta tuo kun on skootteri niin alakierrosten väännöllä ei paljon ole väliä.

Kannen voisi tietysti koittaa laskea "tappiin" ja koittaa muotoilla palotilasta sellaisen että kaikki seos palaisi. Nyt siinä on squish palotila jossa kaiken järjen mukaan jää osa seoksesta palamatta.

Re: Pro-virittäminen

8.4.2013 16:34

Kuinka pieni kulutus pitäis periaatteessa olla mahdollista saavuttaa 50 kuutioisella 2 tahdilla jossa tehoputki ja kansi laskettu ja kaikki muukin kunnossa?
Mulla automaattitunassa kulutus jotain 2-2,5 litraa sadalle törkeen matalapuristeisella vakiokannella, 40-luvun designiä olevalla kaasuttajalla ja "suoralla" vakioputkella. Saisi varmaan lukemia vieläkin paremmaksi jos laskisi kannen, tekisi kunnon putken ja laittaisi jonkun nykyaikasemman kaasarin.

Jotenkin kuvittelisin että jos kaikki osat pelaa yhteen, voisi hyvinkin päästä 1 litraa satasella, tai jopa alle.

Re: Pro-virittäminen

8.4.2013 16:39

No skootterin kulutustapa et välttämättä kovin matalaksi saakkaan... Variaattorissa ei se hyötysuhde ole järin hyvä ketjuvetoon verrattaessa. Mitä jos teet palveluksen maailmalle ja vaihdat sen muovista rakennetun jutun johonkin vanhanliiton mopoon, sellaseen jossa ois vaihteita ja kytkin (ei niiden käyttö ihan mahdotonta ole). Se jos mikä olis poronvirittämistä parhaillaan!

Kyllä tänne kohta eksyy joku guru, joka tyrmää ja tietää!

Re: Pro-virittäminen

8.4.2013 17:09

Niinhän tuo taitaa olla että variaattorivetoinen hukkaa enemmän energiaa voimansiirtoon kuin vaihteellinen mutta kuinka paljon? Luulisin että kyllä sen kulutuksen voisi saada ainakin siihen 3 litran paikkeille mikä alkaisi jo olla aika hyvä, ainakin vakioon verraten. Googlella löyty jokin tieto että vaihteistolla on hyötysuhde 97%, hihnavetoinen CVT 88%. Huonosti suunniteltu mopon variaattori varmaan vielä huonompi, tai sitten ei. Mutta se minkä variaattori häviää tuossa hyötysuhteessa niin sen se voittaa takaisin sillä että konetta voi käyttää jatkuvasti parhaan hyötysuhteen alueella. En tiiä voittaako se sillä kaikkea takaisin mutta ainakin jotain.

Eei se vaihteiden ja kytkimen käyttö ongelma ole, onhan mulla tuo samurai millä on tullut nekin opeteltua :D Samurailla pääsis varmaan helposti 3 litraan satasella tai allekkin, mutta eihän sillä saa ajaa.. Onhan tuo ollut aikeissa vaihtaa tuo lehtipuhallin johonkin kunnon vehkeeseen, kuten peevee.

Re: Pro-virittäminen

8.4.2013 17:22

No skootterin kulutustapa et välttämättä kovin matalaksi saakkaan... Variaattorissa ei se hyötysuhde ole järin hyvä ketjuvetoon verrattaessa.
Mahtaako toi vaihteiston hyötysuhde paljoa vaikuttaa, kuitenkin kun on moposta kyse. Kuitenkin 10% on mopon kulutuksilla kohtuu vähän. 3l/100km se olisi 3 desiä..

Ja olitko varma että tossa mistä ton hyötysuhteen luit, puhuttiin kohtuu nykyaikasesta mopovariaattorista, vai jostain 70-luvun DAFfista?

Tuleeko variaattoriin huono hyötysuhde siitä hihnasta, vai kytkimestä, vai mistä?

Meinaan ajattelin vaan sitä, että mikäköhän tossa automaattipapassa mahtaa olla hyötysuhde vaihteistolla? Ei varmaan paljoa variaattoria parempi?

Re: Pro-virittäminen

8.4.2013 17:54

http://www.zeroshift.com/pdf/Seamless%20AMT%20Offers%20Efficient%20Alternative%20To%20CVT.pdf

Tuolta minä sen luin. Enempää en tiiä kuin että tuossa tarkoitetaan sellaista variaattoria missä voiman välittäjänä on hihna. Saattaahan tuolla jossain lukea tarkemminkin.

Siitä hihnasta kai se tulee, tarkemmin kai siitä että hihnan luisto estetään ylläpitämällä jatkuvaa isoa kitkaa hihnan ja lautasten välillä. Kiihdytyksessä sitten kun lautaset ja hihna liikkuvat niin se on kuin hinkkaisi käsiä voimakkaasti yhteen ja tulee melkoset lämpöhävikit. Onkohan muuten niin että se isoin tehohukka tapahtuu ainoastaan kiihdytyksessä, että tasaisessa matka-ajossa kun välityssuhde ei muutu niin tehohävikkikin on huomattavasti pienempi? Ainakin voisi kuvitella niin..

En automaattipapan vaihteistoa tunne mutta jos se on semmonen että siellä on joku kytkinsysteemi jossa tapahtuu jatkuvasti pientä luistoa niin kyllähän se sitten huonompi on kuin normi vaihteisto, mutta jos se on sellainen että siellä on vain joku kierrosluvun tunnistava mekanismi joka lonksauttaa sitten toisen vaihteen silmään oikeassa kohdassa ja sen jälkeen rattaat pyörivät koko ajan kiinteästi niin sehän on silloin yhtä hyvä kuin normi vaihteisto.

Mutta tuosta "taloudellinen huuhtelukuvio" -aiheesta olisi mukava saada jonkun gurun kommentti että onko semmosta ees.

Re: Pro-virittäminen

12.4.2013 20:18

Palezu kirjoitti:Mutta se minkä variaattori häviää tuossa hyötysuhteessa niin sen se voittaa takaisin sillä että konetta voi käyttää jatkuvasti parhaan hyötysuhteen alueella.
NII. Voihan se olla kiihdytys tarkoituksessa paras hyötysuhde, mutta mites käy kun ajetaan tasasta nopeutta? Siinähän hävitetään hirvee määrä energiaa moottorin sisäisiin kitkoihin/häviöihin.

Kyllähän noissa race vehkeissä short circuittia on enempi vähempi. Varsinki alakierroksilla, jossa taloudellinen ajo (yleensä) tapahtuu, soppaa kerkee menee huolella läpi. Isot tehot isot kanavat. Pienillä kierroksilla kaasujen virtausnopeus on hitaampi ja huuhtelutapahtmua tästä syystä epämääräinen. Ja melkeen kaikissa wirikirjoissahan puhutaan siitä pa:n ja etu ha:n välisen kannaksen merkityksestä short circuittiin.
->Kanavat sen kokoseks, että matka-ajokierroksilla kerkee juur ja juuri täyttää sylinterin huuhtelun aikana. Sitte pittää miettiä mikä olis hyvä nopeus, paljon siihen tarvitaa tehoa, mikä sylinteritilavuus...

Re: Pro-virittäminen

12.6.2013 8:57

En nyt keksinyt muutakaan aluetta missä kysyä pitkään vaivannutta ongelmaani.

Mopo on kiinanvalmistetta(am6 kopio moottori).

Osia on kaikenmerkkisiä, mutta laatukamaa kuitenkin. Sytkäkin vaihdettu, lohkot avarrettu, kampura vaihdettu ym. peruskauraa. (80cc Malossi. 28mm oko, artek-sytkä, doppler endurance, giannelli/yasuni/omavalmiste ym.)

Mutta kun ei vaan oikein kulje. Alhaalta lähtee vetämään hyvin, mutta jossain vaiheessa tehonnousu tyssää. Alkaa kyllä keinot loppumaan kesken mitä voisi kokeilla.

Yksi krossin putki tuossa olisi vielä mitä voisi sovitella, mutta joku rajoittaa ylätehoja rajusti. Mikähän?

Re: Pro-virittäminen

12.6.2013 14:32

Ootkos sytytystä koittanu säätää? Yläkerran aukioloasteet yms speksit? Läpät? Videota?

Re: Pro-virittäminen

13.6.2013 12:29

Asteita en ole mitannut, mutta sylinterihän on tämä:

http://www.rrd-preparation.com/en/Kit-7 ... -1350.html

Alkuperäisellä sytytyksellä oli aivan samanlainen tuntemus jonka takia lähinnä ostinkin paremman sytkän. Säädetty on, mutta ei oikein muuta vaikutusta ollut kuin "alaväännön" heikentyminen.

Läpät on stage6 hiilikuituiset.

Videolla tämä ei oikein näy.