Tekniikkaan liittyvä yleiskeskustelu, joka ei ole mallikohtaista vaan laajempaa.

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Pro-virittäminen

14.6.2007 20:57

Noniin, pistetääs uusi pro-viritopic pystyyn kun menin epähuomiossa poistamaan entisen...

...

Mutta niin. Edelleen, kyse on nyt pro-virittämisestä, eli virityksestä syvemmin. Tänne ei kuulu bolt-on viritys, eikä typerät kysymykset.

Jatkakaa.

14.6.2007 22:01

Eli onko mahdollista toteuttaa sellainen kampikammio minkä koko vaihtelee eri kierrosluvuilla ja olisiko siitä mitään hyötyä. Kampikammion paine siis vaihtelisi eri kierrosluvuilla. Onko tämmöstä edes kokeiltu?
Kaveri heitti vitsinä tämmösen ajatuksen ja rupesin itsekkin oikeen miettimään. Osaiskohan joku selittää hieman tarkemmin.

14.6.2007 22:18

Eikös kampikoneistossa saisi olla kova paine kieroksilla, kun kieroksilla?

14.6.2007 22:41

Eikös DKW:eissa ollut tälläinen muuttuva tilavuuksinen kampikammio. Kampiakselissa oli siis kaksi kiertokankea ja mäntää, toinen toimi normaalisti ja toinen liikkui kampikammion pohjassa. Idea taisi olla, että imun aikana saadaan kampikammioon mahtumaan enemmän polttoainetta ja huuhteluiden aikana oli suurempi paine.

14.6.2007 22:46

Aramid kirjoitti:Eikös DKW:eissa ollut tälläinen muuttuva tilavuuksinen kampikammio. Kampiakselissa oli siis kaksi kiertokankea ja mäntää, toinen toimi normaalisti ja toinen liikkui kampikammion pohjassa. Idea taisi olla, että imun aikana saadaan kampikammioon mahtumaan enemmän polttoainetta ja huuhteluiden aikana oli suurempi paine.



Joo. Tuota en tiennytkään. Ei taida kovaa hyötyä olla jos ei nykypäivänä enää käytössä ole tuollaisia.

15.6.2007 19:45

Kannattaa lukea se tiittasen kirja, siinä kerrotaan tosta.

15.6.2007 20:41

Aramid kirjoitti:Eikös DKW:eissa ollut tälläinen muuttuva tilavuuksinen kampikammio. Kampiakselissa oli siis kaksi kiertokankea ja mäntää, toinen toimi normaalisti ja toinen liikkui kampikammion pohjassa. Idea taisi olla, että imun aikana saadaan kampikammioon mahtumaan enemmän polttoainetta ja huuhteluiden aikana oli suurempi paine.

Eipä taida autotalli oloissa tuo onnistua.
Ellei sitten jotenkin muulla tavalla.

15.6.2007 20:49

pevezer kirjoitti:Joo. Tuota en tiennytkään. Ei taida kovaa hyötyä olla jos ei nykypäivänä enää käytössä ole tuollaisia.

Itseasiassa siitä on erittäin paljon hyötyä.

15.6.2007 21:15

Jos olen oikein ymmärtänyt, kovalla huuhtelupaineella saadaan nopeampi virtaus ja näinollen myös tarkempi huuhtelusuuntaus? Eli muuttuvasta kampikammiontilavuudesta olisi hyötyä, paljonkin.

15.6.2007 21:29

Myös pienemmät huuhtelujen koot riittävät silloin samojen tehojen saavuttamiseksi sekä yläkierrosalueen tehot paranevat nopeamman sylinterin täyttymisen ansiosta, turhaan täällä kyllä itsestäänselvyyksiä latelen, mutta kirjotinpahan kuitenkin.

15.6.2007 23:37

Muistaakseni tiittanen sano jotain siihen suuntaan, ettei kampikammion painetta kannata nostaa tiettyä pistettä korkeammalle...

16.6.2007 1:33

Milenkiintoinen virityshän se olisi. Hiukkasen vaikea toteuttaa semmoinen.

16.6.2007 10:41

Atech kirjoitti:Muistaakseni tiittanen sano jotain siihen suuntaan, ettei kampikammion painetta kannata nostaa tiettyä pistettä korkeammalle...


No siis kampikammion paineenhan täytyy olla sopiva, eil liian pieni eikä liian suuri. Joka suunnassa tulee raja vastaan jossakin vaiheessa.

16.6.2007 11:19

Tietysti liian pieni kampikammion puristussuhde kaventaa tehoaluetta, siirtäen sitä samalla korkeille kierrosluvuille, jolloin ajokista tulee erittäin ikävä ajaa olemattomien alakierrosominaisuuksien takia. Mutta nykypäivän trendinä tuntuu olevan suurien huipputehojen tavoittelu kaksitahtiselle ominaisella suurella kierrosluvulla, joten kampikammion tilavuuden pienentäminen on suositeltava toimenpide suurien kanavien ajoituksien ja yläkierrosputken kanssa. Tietyissä rajoissa tietenkin, mutta kotikonstein sitä on luultavasti vaikea liiaksi pienentääkään.

16.6.2007 12:03

2t-laivadieseleissä seosta tulee sylinteriin ahtimesta, miten tälläinen on mahdollista toteuttaa?